Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016


soelvd
 Share

Recommended Posts

1 time siden, Mari skrev:

Vi drar om ti minutt! :| Helt rart hvor små de er når de skal gjennom sånne overganger hvor de egentlig har blitt store. 
Og veldig uvant å gå fra å ha barnehagen bokstavelig talt rett over gata, til å måtte kjøre 1,5 mil hver vei. 

A synes det er helt forfredelig.  Han har gått fra å være selvhjulpen i det meste til å bli helt baby siste uken :)

Edit: herregud , skolen til A er åpenbart like hvit som barnehagen var..  Det er litt uvant for meg :P

I barnehagen hadde de i det minste en del utenlandske voksne , på sfo er har jeg bare sett en som er mer enn solbrun. Håper det blir litt mer fargespill ved skolestart,  A er tross alt Tøyen-gutt :P Han skal helst ikke vokse opp og tro at alle som har sort hår og brun hud er au-pairer :P

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

Så rart dere har barnehagestart på en torsdag? Har hele tiden hørt at det lønner seg å begynne på mandager, fordi da er det ikke helg med en gang. Da får de litt mer tid der til å bli trygge på før de skal være noen dager borte igjen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Martine skrev:

Så rart dere har barnehagestart på en torsdag? Har hele tiden hørt at det lønner seg å begynne på mandager, fordi da er det ikke helg med en gang. Da får de litt mer tid der til å bli trygge på før de skal være noen dager borte igjen :) 

I bhg vår har de oppstart på mandager og onsdager.. Spredd utover august.. Fordi det ikke skal bli så mange nye på en gang og de primærkontaktene enklere skal kunne bruke all tid på den nye slik at de blir trygge.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Martine skrev:

Så rart dere har barnehagestart på en torsdag? Har hele tiden hørt at det lønner seg å begynne på mandager, fordi da er det ikke helg med en gang. Da får de litt mer tid der til å bli trygge på før de skal være noen dager borte igjen :) 

Det er pga samme som Krutsi sier, bare at de ikke ønsker nye barn på mandag når de har vært stengt de siste to ukene slik at de kan komme litt igang først.

Vi hadde egentlig tirsdag som oppstart, men byttet med et vennepar som ikke har mulighet til å ta fri neste uke noe vi har. Men klart litt kjipt at det er helg med engang, men tenker at vi evt. tar en tur til barnehagen og leker litt i løpet av helgen. I tillegg til at jeg uansett er hjemme de første dagene neste uke også, så får vi bare se hvordan han tar det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her starter ikke nytt barnehageår før 15. august, så kommer ingen nye før det - og de bytter heller ikke avdeling før det. Så lillemor rekker en uke på gammel avdeling før bytte, det tror jeg blir bra for henne. 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, SiriEveline skrev:

Samme her!

Og har ingenting klart, og klarer ikke helt å samle hodet for hva man trenger!? Er det noe vits med ryggsekk første dag, eller kan vi ordne det til helgen?
Matboks og drikkeflaske har vi ordnet da, og det er vel nesten viktigst. Kjenner jeg begynner å gruglede meg litt, gleder meg mest da, for han kommer med stor sannsynlighet til å storkose seg og få muligheten til å utfolde seg masse!

Her går jeg litt rundt meg selv å prøver å se om vi har det vi trenger :P

Fikk masse gode tips i innleggene her da, det hjalp :) Blir vel stelleveske, drikkeflaske og litt mat på torsdag, kort dag. Fikk heldigvis et godt inntrykk på infomøtet i juni, så gleder meg egentlig mest. Tror han kommer til å få det artig og ha veldig godt av det.

Det sagt er jeg veldig glad vi har god tid til tilvenning, for det tror jeg han kommer til å trenge. Han er en type som trenger tid til å tø opp og bli trygg og må få ta ting i sitt tempo. Jeg starter ikke på studier før 17. august så tram til da kan vi tilpasse så mye som nødvendig. 

Største utfordringen/problemet ser jeg for meg blir mat. Han spiser fortsatt ikke brødskive eller slik "vanlig" mat. Brekker seg veldig lett av alt med hard/klumpete konsistens. Det går i grøt og frukt- og grønnsaksmos. Må høre med de hvordan vi skal gjøre det rent praktisk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bytter barnehage fra 15. august.

Veldig greit tror jeg.

Blir 8 dager i denne barnehagen før bytte. Han skal nemlig ha langhelg i Danmark til helga, fredag - mandag. Besøke mine foreldre som er i sommerhus der nede. Mannen leverer og henter han i Hirtshals. :)

Så får jeg og mannen ordnet og ryddet her hjemme før babyene kommer. Begynner jo søren meg å nærme seg! Fikk nesten litt panikk idag morges.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Krelise skrev:

Brekker seg veldig lett av alt med hard/klumpete konsistens. Det går i grøt og frukt- og grønnsaksmos. Må høre med de hvordan vi skal gjøre det rent praktisk.

Vi sendte med glass og smoothier da minsten begynte i barnehage. Det var ikke noe problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Lillekrapyl skrev:

Vi sendte med glass og smoothier da minsten begynte i barnehage. Det var ikke noe problem :)

Godt å høre :) Ordner seg sikkert. Det er en ren ettårsgruppe, yngste er 10 mnd, så de var klar over at de nok måtte gi grøt en stund. Så lenge den var spiseklar burde det gå greit. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super dag på SFO! Jeg er veldig lettet kjenner jeg. Han har heldigvis en han kjenner godt fra før, ellers er det bare nye unger og de fleste kommer fra Steinerbhgen, så de er godt samkjørt med hverandre. 
Men de har storkost seg altså. Få unger og mange voksne nå de første ukene er perfekt, og jeg liker Steinermentaliteten, den er noe annet enn det bhg vår var. Jeg har skikkelig trua, og i morgen skal han være der uten meg. :) 

Lykke til med alle småttiser enten de skal inn på småbarn, over til storbarn eller bare begynne igjen etter ferien. Heldigvis er det som oftest verst for oss, og så ser vi fort at alle bekymringene vi hadde i forkant var helt tullete. :heart: (Ikke for det, de blir jo ofte bare byttet ut med andre bekymringer i stedet. :P )

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått kjøpt en del klær endelig, føler nesten jeg stresser litt for lite med det hele, under 2 mnd igjen til termin og ting kan jo i teorien begynne å skje om ikke lenge så begynner vell å bli på tide å få på plass ting :P Fått i masse brukt til de første mnd, veldig kjekt å få en hel pose til prisen av et nytt plagg, spesielt når man trenger en del ull og slikt som koster litt ekstra, siden vinteren kommer nesten med en gang. 

1 minutt siden, Mari skrev:

Super dag på SFO! Jeg er veldig lettet kjenner jeg. Han har heldigvis en han kjenner godt fra før, ellers er det bare nye unger og de fleste kommer fra Steinerbhgen, så de er godt samkjørt med hverandre. 
Men de har storkost seg altså. Få unger og mange voksne nå de første ukene er perfekt, og jeg liker Steinermentaliteten, den er noe annet enn det bhg vår var. Jeg har skikkelig trua, og i morgen skal han være der uten meg. :) 

Lykke til med alle småttiser enten de skal inn på småbarn, over til storbarn eller bare begynne igjen etter ferien. Heldigvis er det som oftest verst for oss, og så ser vi fort at alle bekymringene vi hadde i forkant var helt tullete. :heart: (Ikke for det, de blir jo ofte bare byttet ut med andre bekymringer i stedet. :P )

Hvor går han? På rotvoll?  Herlig når sånne nye ting er unnagjort og alt er gått fint :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt første dag på storbarn i dag. Hun var så spent at hun ikke klarte å spise frokost fordi hun syntes det var gøyskummelt å være med de store barna at hun ble mett i magen bare av å tenke på det :lol: Elsker elsker elsker samtalene vi kan ha! Hun tror hun må være på småbarnsavdelingen litt til, for hun tror ikke de voksne der klarer å ta seg av de små barna uten henne!

Lillebror har oppstart om to uker, men vi bukte 45 på hentingen av søsteren sånn at han får lekt litt med barna og går på rundgang hos de voksne. Regner med at innkjøringen går greit :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Malamuten skrev:

Har fått kjøpt en del klær endelig, føler nesten jeg stresser litt for lite med det hele, under 2 mnd igjen til termin og ting kan jo i teorien begynne å skje om ikke lenge så begynner vell å bli på tide å få på plass ting :P Fått i masse brukt til de første mnd, veldig kjekt å få en hel pose til prisen av et nytt plagg, spesielt når man trenger en del ull og slikt som koster litt ekstra, siden vinteren kommer nesten med en gang. 

Klær trenger du ikke mye av i starten uansett, men ull er gull. :) Du trenger egentlig veldig lite utstyr til den første tiden, det meste kan du kjøpe etter behov. Med noen få unntak som f.eks bilstol og sånt. Åh du har så spennende tid i møte med den lille. :heart: 

 

7 minutter siden, Malamuten skrev:

Hvor går han? På rotvoll?  Herlig når sånne nye ting er unnagjort og alt er gått fint :)

Ja, han går på Rotvoll. De har så fint uteareal å boltre seg på der altså. :) Vi dro før det ble øs pøs også :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mari skrev:

Klær trenger du ikke mye av i starten uansett, men ull er gull. :) Du trenger egentlig veldig lite utstyr til den første tiden, det meste kan du kjøpe etter behov. Med noen få unntak som f.eks bilstol og sånt. Åh du har så spennende tid i møte med den lille. :heart: 

 

Ja, han går på Rotvoll. De har så fint uteareal å boltre seg på der altså. :) Vi dro før det ble øs pøs også :P 

Ja, det er jo det jeg tenker også, vi greier oss jo helt sikkert(og det man evt måtte mangle kan man jo kjøpe om man trenger det), men det er så vanskelig å vite hva man trenger og ikke :P Greit å være litt forberedt også da siden det sikkert blir mye nytt å forholde seg til når den tid kommer. Men litt klær må man jo ha, og har kjøpt litt sånn div str som bør passe til de første 6 mnd. 

Det ser så fint ut nede i fjæra der, med dyr og natur, tipper det blir en helt fantastisk skole å gå på for H.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Malamuten skrev:

Ja, det er jo det jeg tenker også, vi greier oss jo helt sikkert(og det man evt måtte mangle kan man jo kjøpe om man trenger det), men det er så vanskelig å vite hva man trenger og ikke :P Greit å være litt forberedt også da siden det sikkert blir mye nytt å forholde seg til når den tid kommer. Men litt klær må man jo ha, og har kjøpt litt sånn div str som bør passe til de første 6 mnd.

Ja, absolutt, litt må man ha. :) Det er sykt mange produkter til baby som blir markedsført og behovene er så forskjellige. Jeg hadde f.eks prioritert bæretøy høyt, for det brukte vi sykt mye. Andre har babyer som sover best i vogn og bæretøy er penger ut av vinduet. Sånn sett kan det være kjekt å vente, selv om jeg skjønner så godt behovet for å være forberedt. Jeg er den som kjøpte 100 vaskekluter før H kom til verden. Ja, du leste riktig. 100. :icon_redface::lol:

Sitat

Det ser så fint ut nede i fjæra der, med dyr og natur, tipper det blir en helt fantastisk skole å gå på for H.

Jeg krysser fingre for at du har rett! Skole er vanskelige greier, jeg håper vi har valgt riktig for ham. :) Har veldig godt inntrykk iallfall. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Mari skrev:

Ja, absolutt, litt må man ha. :) Det er sykt mange produkter til baby som blir markedsført og behovene er så forskjellige. Jeg hadde f.eks prioritert bæretøy høyt, for det brukte vi sykt mye. Andre har babyer som sover best i vogn og bæretøy er penger ut av vinduet. Sånn sett kan det være kjekt å vente, selv om jeg skjønner så godt behovet for å være forberedt. Jeg er den som kjøpte 100 vaskekluter før H kom til verden. Ja, du leste riktig. 100. :icon_redface::lol:

Jeg krysser fingre for at du har rett! Skole er vanskelige greier, jeg håper vi har valgt riktig for ham. :) Har veldig godt inntrykk iallfall. 

:lol: 100 vaskekluter :lol: Bæretøy var faktisk det første jeg kjøpte av babyutstyr og det er vell en 3-4 mnd siden :P Så håper bare at barnet har tenkt å la seg bære og at jeg blir like fan av bæring i praksis som jeg tror på forhånd :sleep: 

Hvordan tenker dere at det blir ifht venner og avstand og sånt? Ikke for det, disse barna blir jo som regel raskt kjent så han kjenner jo sikkert mange i nabolaget også, men det blir jo litt annerledes når klassekameratene er spredt rundt om i byen og man ikke bare kan løpe over tunet på besøk. Nå er det jo en stund til vi står ovenfor slike valg, men jeg kjenner jo at det finnes andre alternativer enn "nær" skolen/barnehagen som kan være vell så aktuelle, så like greit å sette seg litt inn i både fordeler og ulemper først som sist.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Malamuten skrev:

Hvordan tenker dere at det blir ifht venner og avstand og sånt? Ikke for det, disse barna blir jo som regel raskt kjent så han kjenner jo sikkert mange i nabolaget også, men det blir jo litt annerledes når klassekameratene er spredt rundt om i byen og man ikke bare kan løpe over tunet på besøk. Nå er det jo en stund til vi står ovenfor slike valg, men jeg kjenner jo at det finnes andre alternativer enn "nær" skolen/barnehagen som kan være vell så aktuelle, så like greit å sette seg litt inn i både fordeler og ulemper først som sist.. 

Jeg føler det sosiale er det største aberet med privatskole og noe vi har tenkt mye på. Men du vet jo hvordan vi bor, og den greia med å løpe over tunet har vi hatt i lang tid allerede. Så mange unger har løpt inn og ut av dørene våre, det er nesten litt stress til tider. H har flere veldig gode venner her i nabolaget, mange av dem har han ikke gått i bhg med heller, men unger vi har blitt kjent med ute. Bare på tunet vårt er det 7 skolestartere nå i høst, og tunet vårt har blitt en sosial arena hvor ungene møtes ofte både på hverdag og i helg. I tillegg kommer idretten hvor han møter mange av nabolagsungene jevnlig. 
Så forutsetningene er gode sånn sett, men det er ikke å se bort fra at å opprettholde det sosiale i nærmiljøet vil kreve mer av oss som foreldre enn om vi hadde valgt skolen over gata. 
Han har ikke startet på skolen enda og i ettermiddag hadde jeg fire ekstra unger hjemme her. Riktignok fordi jeg måtte steppe inn pga sykdom hos ene naboen, men det sier likevel litt om hvor barnevennlig og fint nabolaget er. Det er sosialt her og hele nabolaget er bygd for unger og familier, det er et godt utgangspunkt om ikke annet. 

Så ja, som du ser har jeg tenkt mye på dette. :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Mari skrev:

Jeg føler det sosiale er det største aberet med privatskole og noe vi har tenkt mye på. Men du vet jo hvordan vi bor, og den greia med å løpe over tunet har vi hatt i lang tid allerede. Så mange unger har løpt inn og ut av dørene våre, det er nesten litt stress til tider. H har flere veldig gode venner her i nabolaget, mange av dem har han ikke gått i bhg med heller, men unger vi har blitt kjent med ute. Bare på tunet vårt er det 7 skolestartere nå i høst, og tunet vårt har blitt en sosial arena hvor ungene møtes ofte både på hverdag og i helg. I tillegg kommer idretten hvor han møter mange av nabolagsungene jevnlig. 
Så forutsetningene er gode sånn sett, men det er ikke å se bort fra at å opprettholde det sosiale i nærmiljøet vil kreve mer av oss som foreldre enn om vi hadde valgt skolen over gata. 
Han har ikke startet på skolen enda og i ettermiddag hadde jeg fire ekstra unger hjemme her. Riktignok fordi jeg måtte steppe inn pga sykdom hos ene naboen, men det sier likevel litt om hvor barnevennlig og fint nabolaget er. Det er sosialt her og hele nabolaget er bygd for unger og familier, det er et godt utgangspunkt om ikke annet. 

Så ja, som du ser har jeg tenkt mye på dette. :D 

Kjenner jeg er litt misunnelig på det nabolaget :lol: Elsker å bo her vi bor altså - men vi har 1,4 mil til barnehagen, hver vei. Vår er yngst ibygda, nærmeste er to år eldre og bor ganske langt unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Raksha skrev:

Kjenner jeg er litt misunnelig på det nabolaget :lol: Elsker å bo her vi bor altså - men vi har 1,4 mil til barnehagen, hver vei. Vår er yngst ibygda, nærmeste er to år eldre og bor ganske langt unna. 

Tja, jo. Det er plusser og minuser med det meste. Det sosiale og barnevennlige er absolutt en fordel her, iallfall med et enebarn, men på en annen side bor man bor jo veldig tett oppe i folk med alt det innebærer. Vi trives veldig godt her, vi har fine naboer og det er som sagt så barnevennlig. Samtidig så var vi på besøk hos svigers på gården i sommer, og jeg ser absolutt verdien av det landlige også. :) 

Jeg har også 1,5 mil hver vei nå. 3 bomstasjoner hver vei i tillegg. Vi har kjøpt oss elbil vi. :D 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Mari skrev:

Tja, jo. Det er plusser og minuser med det meste. Det sosiale og barnevennlige er absolutt en fordel her, iallfall med et enebarn, men på en annen side bor man bor jo veldig tett oppe i folk med alt det innebærer. Vi trives veldig godt her, vi har fine naboer og det er som sagt så barnevennlig. Samtidig så var vi på besøk hos svigers på gården i sommer, og jeg ser absolutt verdien av det landlige også. :) 

Jeg har også 1,5 mil hver vei nå. 3 bomstasjoner hver vei i tillegg. Vi har kjøpt oss elbil vi. :D 

Ikke sant, pluss og minus med begge deler. Akkurat det at vi bor slik vi gjør spiller faktisk inn på at jeg ønsker meg et barn til. Da har de selskap (om de går over ens :lol: ).  

Elbil er nok lurt ja, vi har ingen bomstasjoner da :lol: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere erfarne barnehageforeldre. Hva slags fottøy trenger en liten ettåring sin første høst og vinter i barnehagen? Har et par innetøfler så langt, etter anbefaling fra bhg.

Støvler og vintersko? Høstsko? Syns det er vanskelig å finne sko i så små størelser :PDe kommer visst til å være mest inne de første ukene for å gjøre det enklere mht trygghet og tilknytning så han kan jo vokse ut av det vi evt kjøper nå før han rekker å bruke de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Krelise skrev:

Dere erfarne barnehageforeldre. Hva slags fottøy trenger en liten ettåring sin første høst og vinter i barnehagen? Har et par innetøfler så langt, etter anbefaling fra bhg.

Støvler og vintersko? Høstsko? Syns det er vanskelig å finne sko i så små størelser :PDe kommer visst til å være mest inne de første ukene for å gjøre det enklere mht trygghet og tilknytning så han kan jo vokse ut av det vi evt kjøper nå før han rekker å bruke de. 

Går han? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Krelise skrev:

Dere erfarne barnehageforeldre. Hva slags fottøy trenger en liten ettåring sin første høst og vinter i barnehagen? Har et par innetøfler så langt, etter anbefaling fra bhg.

Støvler og vintersko? Høstsko? Syns det er vanskelig å finne sko i så små størelser :PDe kommer visst til å være mest inne de første ukene for å gjøre det enklere mht trygghet og tilknytning så han kan jo vokse ut av det vi evt kjøper nå før han rekker å bruke de. 

Går han? Om ikke kan han bruke fotposer.

Veldig mange sko starter på str 19 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...