Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016


soelvd
 Share

Recommended Posts

32 minutter siden, Malamuten skrev:

Og et spm til, noen som har bæretøy å anbefale? Etter det jeg har fått med meg så er det ikke alle som er like bra for barnet mtp sittestilling og belastning på bekkenet? Men det finnes jo så mange forskjellige modeller og produsentene sier jo stort sett det samme da, at alle er flotte og fantastiske. Bruker dere bæretøy mye/lite? Hvor tidlig er det forsvarlig å begynne å bruke? 

Har jo ikke kommet dit at jeg har fått prøvd med baby enda, men har lest endel om det. Har lært masse ved å være medlem på Norsk Bæregruppe på facebook (https://www.facebook.com/groups/267071570120302/ ), det er som alle andre interessegrupper på internettet, mye meninger og mange som roper høyt, men har vært veldig lærerikt.

I forhold til å anbefale bæretøy så er det litt hva du er ute etter. Det finnes nok ikke så mye som vil fungere helt fra nyfødt og ut så lenge du velger å bære, også er det jo store forskjeller på hva som passer den enkelte baby og hva den som bærer trives med. Men til nyfødt er elastiske sjal (lange tøystykker i elastisk stoff) angivelig gode, de er stort sett lette å få til, og ikke store forskjeller mellom merkene. Vi har kjøpt det som kalles caboo close, det er hybrid mellom sjal og sele, og visstnok veldig nybegynnervennlig. Det meste elastiske blir tungt og ubehagelig når babyen blir 6-8 kg omtrent. Også er noen av de veldig tykke og varme, det er mye stoff.

Ellers har du vevde sjal, det finnes i uante kombinasjoner i forhold til lengde, type stoff etc. Er jo litt å lære seg knyting med, så er greit å ha noen som kan det til å hjelpe til tror jeg. Har ikke satt meg voldsomt inn i det selv, men det er ihvertfall et vell av muligheter etter hva du lærer deg å trives med.

Ellers har man eksempelvis mei tai, det er ikke "en type" sele, men det og finnes i ulike størrelser og varianter med sjalstropper eller klipsstropper etc, og man har fin mulighet til å finne noe som fungerer akkurat for deg og baby.

Ellers er det jo seler da, der er det jo som du sikkert har sett flere produsenter med ulike valgmuligheter. Vi har kjøpt Manduca sele, du kan godt få prøve min en gang :) Ellers er jo ergobaby sine varianter mye brukt, de har nettopp kommi med en ny sele som jeg syns ser lovende ut, Ergobaby adapt, der slipper du å styre med innlegg når babyen er liten.Babybjörn er vel den hete poteten, de tidlige selene deres er helt forferdelige og uergonomiske, men de har visstnok forbedret seg. Dog kjenner jeg ikke mange som ikke får vond rygg av de, også syns jeg de virker stygge og stive, og fortsatt ikke helt optimale, menmen. Det viktigste med sele er at den som bærer prøver, fordi det er litt forskjeller, blant annet fungerer generelt ergobaby på mindre og smalere mennesker enn manduca, så det er derfor jeg kjøpte sistnevnte, men det er ikke sikkert jeg trives med den allikevel. Virker god nå ihvertfall :) Også finnes det jo en haug andre produsenter, lennylamb, tula, beco etc etc.

Det fine med bæretøy er at det nesten lønner seg å kjøpe brukt, iogmed at det kan bli litt prøving og feiling før man finner det man trives med, og brukt bæretøy er gjerne ferdig "oppmyket" og brutt inn, siden både seler og sjal kan være litt stivt i starten, spesielt sjal har jeg skjønt.

Ang sittestilling syns jeg denne er fin å se på:

12733412_10153798956330664_2652027989146

 

12728787_10153798956345664_5935451795889

 

Jeg håper ihvertfall vi får til og trives med bæring slik at vi får kost oss i naturen om formen er fin til det, for vogn er umulig hos oss :) 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

Kan forresten anbefale youtubevideoer om ulikt bæretøy. Jeg fant f.eks ut at det var lettere å få på meg manduca med barn i, hvis jeg krysset selene på ryggen. Da satt den bedre på ogs, den gled ikke av skuldrene. Jeg er relativt smal over skuledrene da.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lillekrapyl skrev:

Kan forresten anbefale youtubevideoer om ulikt bæretøy. Jeg fant f.eks ut at det var lettere å få på meg manduca med barn i, hvis jeg krysset selene på ryggen. Da satt den bedre på ogs, den gled ikke av skuldrene. Jeg er relativt smal over skuledrene da.

Ja, enig. Igjen ikke prøvd med baby da, men har sett mye videoer for å få litt oversikt over ulike bæretøy som finnes, og det er kjempelærerikt! Butikken Bæreglede har nettside med endel info, og fant også endel bra på tettinntil.no. Syns sånt her var artigere enn å finne barnevogn jeg :lol: Det har vel noe med at jeg er litt tilknytningsnerd etter å ha forsket på det i flere år og skrevet avhandling om det, så å "kjøpe" fordelene med bæring gikk lett for meg :teehe: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Malamuten skrev:

Og et spm til, noen som har bæretøy å anbefale? Etter det jeg har fått med meg så er det ikke alle som er like bra for barnet mtp sittestilling og belastning på bekkenet? Men det finnes jo så mange forskjellige modeller og produsentene sier jo stort sett det samme da, at alle er flotte og fantastiske. Bruker dere bæretøy mye/lite? Hvor tidlig er det forsvarlig å begynne å bruke? 

Når mine var nyfødt var elastisk bæresjal favoritten. Når de ble større var sjaltai mest i bruk. Det er en mellomting mellom meitai og sjal, samme prinsipp men mye bredere støtte over skuldre og hofte så bedre å bære. Slynge er veldig praktisk og kjapt å ta på og putte baby inni, både nyfødt og større. God for baby, men ikke ideell for skuldre å bære langt. Men til korte turer derimot, til butikken feks, eller inne, for eksempel skrikende baby som vil bæres litt, er den veldig fin :) Den var også fin å amme diskre i.

Har ikke brukt ren bæresele selv, men hørt at manduca skal være fin. Babybjørn er ikke anbefalt, og de tror jeg ikke på i det hele tatt pga feil belastning på baby.

Bæresjal er jo litt mer komplisert å ta på, men når man lærer og kommer inn i det går det veldig greit. Det er veldig mye bedre både for bærer og baby å sitte/ ligge i, så anbefaler å prøve det :ahappy:

Du finner mye tips på tettinntil.no som er et nettsted for bæretøy- og tøybleiefrelste :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillekrapyl skrev:

Helt genialt med bæring, særlig for oss som har hund og går mye turer i skog og mark :)

Lurer på hva jeg skal gjøre nå som jeg får to. Går vel an å putte begge to i sjal i begynnelsen iallefall.

Og Twingo etterhvert kanskje.. :P

84506_TwinGo_Tvillingsele_1.png

Vi hadde begge to i elastisk bæresjal de første ukene, det funket fint, men ble ganske fort for tungt.

Fikk litt oppmerksomhet kan du si, når vi kom gående med to babyer på magen :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte elastisk sjal helt i starten (0-4 mnd kanskje), og deretter hadde jeg diverse vevde sjal og meitai, men meitai var definitivt favoritten, og jeg hadde flere spesialbestilte med egne mål, farger og annet dilldall :P Slynge var det eneste jeg aldri ble komfortabel med, men det er jo de som elsker det også. Mine var såpass tette at det var utrolig deilig å kunne ha med bare ei lita vogn til den eldste, og bære den yngste (hadde ikke bil, så det var mye gåing og kollektivt). Lærte meg også å amme i sjalet, og det var utrolig praktisk når man var ute på farta. Skremmende hvor lenge det plutselig er siden :blink:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang (om det blir:P) kommer jeg til å se nærmere på bæresjal, elastisk sjal og sånt til den helt første tiden. Kanskje spesielt hvis det blir en ny sommerbaby for det blir fort litt varmt og klamt med sele + nyfødtinnlegg i sommervarmen og innendørs. Vi bar mye inne de første 6 mnd for å få han til å sove.

Brukte den forøvrig så sent som i natt da junior nektet å sove midt på natta. Etter fem og en halv timer med styr sovnet han på 5 min i sela. Digger sela jeg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, soelvd skrev:

Uavhengig av hva man går for ville jeg forsøkt å finne et sted hvor du kan prøve de på med vekt oppi. Så kjenner du hva som sitter godt på din kropp :)

Mhm, enig, men problemet er at med unntak av Bæreglede i Oslo har butikker stort sett bare et par typer elastisk, ergobaby, babybjørn og Stokke inne, og bæremuligheter er enormt mye mer (heldigvis) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Krelise skrev:

Neste gang (om det blir:P) kommer jeg til å se nærmere på bæresjal, elastisk sjal og sånt til den helt første tiden. Kanskje spesielt hvis det blir en ny sommerbaby for det blir fort litt varmt og klamt med sele + nyfødtinnlegg i sommervarmen og innendørs. Vi bar mye inne de første 6 mnd for å få han til å sove.

Brukte den forøvrig så sent som i natt da junior nektet å sove midt på natta. Etter fem og en halv timer med styr sovnet han på 5 min i sela. Digger sela jeg :ahappy:

Vi hadde en periode i fjor sommer der hun kun skulle sovne i bæremeisen.. Så da gikk vi bæremeis inne da.. Så kjempe klokt ut :aww: 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg tør si det høyt, men jeg og lillemor har fått så fin leggerutine nå. :wub:  Legger henne, eventuelt pappan legger og jeg avløser med å sitte der oppe. Sitter på stolen vedsiden av senga og synger "vi har ei tulle", så trollemors vuggevise, hvor hun får si "boff" på de rette plassene, og så vi har ei tulle engang til. Når vi er ferdig med trollsangen så spør jeg om vi skal synge "tulle" en gang til, "ja, og så kan jeg sove etterpå" svare hun da :wub:  Ferdig så setter jeg meg unna senga og hun ligger og prater og leker litt før hun sovner. Null stress, ingen sur mamma og ikkeno surt barn. Tar litt tid selvsagt, men tid er greit nok. 

 

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Malamuten skrev:

Åh, snart er det et nytt småfolk ute i verden :D Kos deg og slapp av med god samvittighet! 

 

Takk dere, ser ut som emmaljunga city cross eller edge duo er en sikker stikk ihvertfall :) da får vi se om det dukker opp noen kupp etterhvert :D 

City cross her og fornøyd med alt utenom skygge for barnet, men det finnes masse andre måter å løse det på ;)

Men bare apropo så er det sjeldent eller aldri salg på Emmaljunga. Så om du skal ha et kupp hadde jeg vurdert en pent brukt en.

11 timer siden, Malamuten skrev:

Og et spm til, noen som har bæretøy å anbefale? Etter det jeg har fått med meg så er det ikke alle som er like bra for barnet mtp sittestilling og belastning på bekkenet? Men det finnes jo så mange forskjellige modeller og produsentene sier jo stort sett det samme da, at alle er flotte og fantastiske. Bruker dere bæretøy mye/lite? Hvor tidlig er det forsvarlig å begynne å bruke? 

Jeg begynte med Ergobaby men ble raskt fanget inn i en verden av sjal, har hatt en god del forskjellige og det er virkelig uendelig muligheter. Men det forutsetter at man ønsker å lære å knyte.

Hvis ikke finnes det mye å velge i, men jeg ville tenkt litt på om det er behov for nyfødtinnlegg osv ettersom sistnevnte kan være klumpete og varmt. Da ville jeg heller gått for elastisk sjal de første månedene (ofte billig på Kjøp og salg bæretøy på FB) og så gått over til sele, meitai, sjal eller annet senere.

 

Jeg kan ihvertfall si sikkert at sjal har vært ufattelig givende for meg, det lærte meg en helt annen måte å knytte seg til babyen enn jeg hadde sett for meg i forkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillekrapyl skrev:

Når emmaljunga kommer med ny kolleksjon hver høst, pleier fjorårets kolleksjon å selges ut rimelig. :) tror det er i august/september.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Godt å høre! Aldri opplevd her, foruten en lokal butikk som av og til kjører noen kampanjer.

Men det som er sikkert er at når det er tilbud på andre vogner hos f.eks. Babyshop så er som oftest Emmaljunga og Bugaboo eksludert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Aslan skrev:

Har jo ikke kommet dit at jeg har fått prøvd med baby enda, men har lest endel om det. Har lært masse ved å være medlem på Norsk Bæregruppe på facebook (https://www.facebook.com/groups/267071570120302/ ), det er som alle andre interessegrupper på internettet, mye meninger og mange som roper høyt, men har vært veldig lærerikt.

I forhold til å anbefale bæretøy så er det litt hva du er ute etter. Det finnes nok ikke så mye som vil fungere helt fra nyfødt og ut så lenge du velger å bære, også er det jo store forskjeller på hva som passer den enkelte baby og hva den som bærer trives med. Men til nyfødt er elastiske sjal (lange tøystykker i elastisk stoff) angivelig gode, de er stort sett lette å få til, og ikke store forskjeller mellom merkene. Vi har kjøpt det som kalles caboo close, det er hybrid mellom sjal og sele, og visstnok veldig nybegynnervennlig. Det meste elastiske blir tungt og ubehagelig når babyen blir 6-8 kg omtrent. Også er noen av de veldig tykke og varme, det er mye stoff.

Ellers har du vevde sjal, det finnes i uante kombinasjoner i forhold til lengde, type stoff etc. Er jo litt å lære seg knyting med, så er greit å ha noen som kan det til å hjelpe til tror jeg. Har ikke satt meg voldsomt inn i det selv, men det er ihvertfall et vell av muligheter etter hva du lærer deg å trives med.

Ellers har man eksempelvis mei tai, det er ikke "en type" sele, men det og finnes i ulike størrelser og varianter med sjalstropper eller klipsstropper etc, og man har fin mulighet til å finne noe som fungerer akkurat for deg og baby.

Ellers er det jo seler da, der er det jo som du sikkert har sett flere produsenter med ulike valgmuligheter. Vi har kjøpt Manduca sele, du kan godt få prøve min en gang :) Ellers er jo ergobaby sine varianter mye brukt, de har nettopp kommi med en ny sele som jeg syns ser lovende ut, Ergobaby adapt, der slipper du å styre med innlegg når babyen er liten.Babybjörn er vel den hete poteten, de tidlige selene deres er helt forferdelige og uergonomiske, men de har visstnok forbedret seg. Dog kjenner jeg ikke mange som ikke får vond rygg av de, også syns jeg de virker stygge og stive, og fortsatt ikke helt optimale, menmen. Det viktigste med sele er at den som bærer prøver, fordi det er litt forskjeller, blant annet fungerer generelt ergobaby på mindre og smalere mennesker enn manduca, så det er derfor jeg kjøpte sistnevnte, men det er ikke sikkert jeg trives med den allikevel. Virker god nå ihvertfall :) Også finnes det jo en haug andre produsenter, lennylamb, tula, beco etc etc.

Det fine med bæretøy er at det nesten lønner seg å kjøpe brukt, iogmed at det kan bli litt prøving og feiling før man finner det man trives med, og brukt bæretøy er gjerne ferdig "oppmyket" og brutt inn, siden både seler og sjal kan være litt stivt i starten, spesielt sjal har jeg skjønt.

Ang sittestilling syns jeg denne er fin å se på:

12733412_10153798956330664_2652027989146

 

12728787_10153798956345664_5935451795889

 

Jeg håper ihvertfall vi får til og trives med bæring slik at vi får kost oss i naturen om formen er fin til det, for vogn er umulig hos oss :) 

Den var fin :) Takk for masse bra info, er så mye som skal inn på en gang nå at det går litt i surr, men det drypper vell inn litt etter litt :P Er vell mye det jeg håper på også, at vi kommer oss ut i marka og sånt der vogn ikke passer, i tillegg til at det ser både praktisk ut i mange situasjoner og ikke minst koselig :)  

11 timer siden, Raksha skrev:

Vet ikke om jeg tør si det høyt, men jeg og lillemor har fått så fin leggerutine nå. :wub:  Legger henne, eventuelt pappan legger og jeg avløser med å sitte der oppe. Sitter på stolen vedsiden av senga og synger "vi har ei tulle", så trollemors vuggevise, hvor hun får si "boff" på de rette plassene, og så vi har ei tulle engang til. Når vi er ferdig med trollsangen så spør jeg om vi skal synge "tulle" en gang til, "ja, og så kan jeg sove etterpå" svare hun da :wub:  Ferdig så setter jeg meg unna senga og hun ligger og prater og leker litt før hun sovner. Null stress, ingen sur mamma og ikkeno surt barn. Tar litt tid selvsagt, men tid er greit nok. 

 

Åh, det må være deilig :D Håper det fortsetter sånn! 

10 timer siden, SiriEveline skrev:

City cross her og fornøyd med alt utenom skygge for barnet, men det finnes masse andre måter å løse det på ;)

Men bare apropo så er det sjeldent eller aldri salg på Emmaljunga. Så om du skal ha et kupp hadde jeg vurdert en pent brukt en.

Jeg begynte med Ergobaby men ble raskt fanget inn i en verden av sjal, har hatt en god del forskjellige og det er virkelig uendelig muligheter. Men det forutsetter at man ønsker å lære å knyte.

Hvis ikke finnes det mye å velge i, men jeg ville tenkt litt på om det er behov for nyfødtinnlegg osv ettersom sistnevnte kan være klumpete og varmt. Da ville jeg heller gått for elastisk sjal de første månedene (ofte billig på Kjøp og salg bæretøy på FB) og så gått over til sele, meitai, sjal eller annet senere.

 

Jeg kan ihvertfall si sikkert at sjal har vært ufattelig givende for meg, det lærte meg en helt annen måte å knytte seg til babyen enn jeg hadde sett for meg i forkant.

Vi kommer nok til å kjøpe brukt uansett tror jeg, føles fryktelig unødvendig å bruke så masse penger på ny vogn når det ligger så mange pene vogner som bare er et par år gamle til under halv pris på finn.no. Men greit å få begynt å fulgt med litt så man kan slå til på noe bra :) 

Er litt spent på det der med sjal, jeg bruker å være helt amøbe på å få til sånt så tenkte vell i utgangspunktet å gå for sele, men vi får se. KJøper sikkert et sjal og tester det også :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang vogn, @Malamuten, så har jeg alltid sverget til trehjulingene pga funksjoner og hvordan de er å trille. Men vi går ikke så mye i skog og mark, da hadde jeg heller gått for noe ala det som er foreslått her. En stor, god firhjuling med god demping. Prøv de i butikk :) Ulempen er jo at de er nettopp store, tunge og gjerne tar litt mer plass. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, soelvd skrev:

Ang vogn, @Malamuten, så har jeg alltid sverget til trehjulingene pga funksjoner og hvordan de er å trille. Men vi går ikke så mye i skog og mark, da hadde jeg heller gått for noe ala det som er foreslått her. En stor, god firhjuling med god demping. Prøv de i butikk :) Ulempen er jo at de er nettopp store, tunge og gjerne tar litt mer plass. :) 

Ja, vi må nok teste litt, også får vi nok se an etter hvert hvordan ting blir i praksis og vurdere behov derfra. Godt mulig vi investerer i en ekstra vogn etterhvert :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

Ja, vi må nok teste litt, også får vi nok se an etter hvert hvordan ting blir i praksis og vurdere behov derfra. Godt mulig vi investerer i en ekstra vogn etterhvert :) 

Ja, det spørs jo litt hvor mye man skal ha de i bil feks. Og etterhvert barnehage. Vi har gåavstand til barnehagen og trillet frem og tilbake hver dag. Og den var så liten og lett å slå sammen at det aldri var behov for å ha en liggende i bilen. Men kanskje vi hadde tenkt annerledes med større vogn. Forøvrig, sist tviholdt jeg på en store, gode trehjulingen så lenge jeg kunne, denne gangen kommer vi nok til å investere i en litt mindre og lettere vogn når det er mulig. Jeg liker å ha plass til hunder i bilen også :lol:  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, soelvd skrev:

Ja, det spørs jo litt hvor mye man skal ha de i bil feks. Og etterhvert barnehage. Vi har gåavstand til barnehagen og trillet frem og tilbake hver dag. Og den var så liten og lett å slå sammen at det aldri var behov for å ha en liggende i bilen. Men kanskje vi hadde tenkt annerledes med større vogn. Forøvrig, sist tviholdt jeg på en store, gode trehjulingen så lenge jeg kunne, denne gangen kommer vi nok til å investere i en litt mindre og lettere vogn når det er mulig. Jeg liker å ha plass til hunder i bilen også :lol:  

Den tanken har vi gitt opp med 3 hunder så vi får nok god plass til barnestæsj i bilen :lol: Hundene må flytte ut i en henger når den tid kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

Den tanken har vi gitt opp med 3 hunder så vi får nok god plass til barnestæsj i bilen :lol: Hundene må flytte ut i en henger når den tid kommer. 

Høres behagelig ut :lol: Her er det jo bare en stor og en liten. Monti baki og Dill i bur mellom barnesetene blir nok løsningen frem til vi er ferdig med bagen til vogna, men det er ikke så veldig optimalt :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...