Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016

Recommended Posts

Skrevet
6 timer siden, Mari skrev:

Ja, jeg tror også det er ganske vanlig. :)

Du er søt som tenker sånn på Tuva. Og klart du gjør, det er stort for hele familien dette. Men en natt går bra, det tåler hun. Og det er kanskje ikke så dumt å få en erfaring i at selv om det er leit å måtte legge seg en annen plass med andre mennesker, så går det bra det også. Men jeg skjønner det såre ja, absolutt.

Vi har lav terskel for sånt i Norge heldigvis. Hvordan behandler de skjeling forresten? Jeg synes å huske at jeg gikk med lapp da jeg var liten på et eller annet tidspunkt, og det ene øyet mitt ser dårligere enn det andre. 

Det er forskjellig avhengig av grunnen til skjelingen. L skjeler bare på ene øyet og ifølge ortoptisten vi går hos har hun også en type skjeling som de ikke opererer fordi det er så mange nerver og muskler involvert, dvs stor sjanse for å gjøre feil. I tillegg så de en gradvis bedring så de ville ikke begynne med lapp. Da hun plutselig fant ut at hun kunne fremkalle skjelingen selv, gav de henne briller med en gang (visstnok veldig vanlig at de plutselig syns det er morsomt, og da må man gjøre noe mer aktivt mot skjelingen). Ellers blir det fulgt opp med kontroller hver fjerde mnd ca. Sønnen til en venninne skjeler også, og har både brukt lapp, så blitt operert og bruker nå briller. Han har mer synlig skjeling enn L. 

Såvidt jeg vet ble mannen min operert rett før han begynte på skolen, sånn det var da så de det oftest an til fem-seks års alder, og opererte hvis det ikke var bedring (og det gikk an) da, for at de ikke skulle henge etter på skolen.

• Like 1
  • Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

Skrevet

@Krilo sender gode tanker, man vil jo bare at alt skal være bra... I det minste er det flinke folk på Riksen, jeg har veldig god erfaring med de jeg har vært borti på fosterdiagnostikk i ivertfall. Det er folk som er flinke med folk?

• Like 1
Skrevet
1 time siden, *Marianne* skrev:

@Krilo sender gode tanker, man vil jo bare at alt skal være bra... I det minste er det flinke folk på Riksen, jeg har veldig god erfaring med de jeg har vært borti på fosterdiagnostikk i ivertfall. Det er folk som er flinke med folk?

Takk :) fikk veldig godt inntrykk av riksen i dag i hvertfall, behagelige mennesker i en tid man er ekstra sårbar. Hun vi var hos som hovedperson i dag er riktig nok ikke der på neste sjekk, det var litt nedtur for hun var herlig, men de 2 andre som "jobbet med meg" var også veldig hygelige og proffe. Etter neste sjekk skal vi jo mest sannsynlig videre til spalteteamet som tar seg av resten av oppfølginga om alt fortsatt ser bra ut.

Skrevet
3 timer siden, Krutsi skrev:

Kjedelig å høre, men de har jo kommet kjempe langt med både fostermedisin og hva de klarer å fikse på nyfødte, så du er nok i trygge hender skal du se :) 

Ja var ikke helt det vi ville få beskjeder om, ville jo helst ha det like fint og flott som sist :P men som du sier de er veldig flinke i dag, så så lenge det ikke ligger mer skummelt bak er vi ikke så bekymret lenger som vi var før timen i dag :) 

• Like 1
Skrevet
3 timer siden, soelvd skrev:

Uff, så leit å lese Krilo. Så mye! Det er jo ikke sånn det skal være i det hele tatt. Godt å høre at hjertet så fint ut i dag, ganespalt er jo som du sier "bare" en tøff start. Håper at alle andre prøver er fine og at minsten har det bra ellers. Klem til dere! 

Var litt mye på engang nå ja. Krysser det som krysses lan for at hjertet fortsetter å være fint og at det ikke dukker opp noe mer på prøver og sjekker. Virker jo som han ellers har det bra, vokser jo akkurat som han skal, i dag fikk vi se han vinke og sutte på fingrene sine også :) 

Og lynke til med fødsel, som høres ut som om er rett rundt hjørnet nå! :D 

Skrevet
7 timer siden, Mari skrev:

Du, jeg skjønner deg kjempegodt, jeg mente ikke å bagatellisere på noen måte. Men det kommer til å gå bra for Tuva mens du er på sykehuset. Hun får så mye trygghet og kjærlighet at en kald dråpe i den varme erfaringsbøtta dere har fylt til henne ikke kommer til å gjøre noe med henne. Og slutterfaringen kan være fin selv om øyeblikkene er leie for henne, om du skjønner? Og dette er noe jeg må minne meg selv på hele tiden; husk at brillene du ser henne gjennom er laget av dine erfaringer og følelser, selv om uttrykket kan minne om hverandre så kan opplevelsen til Tuva være annerledes. Det er lett å la seg lure av egne sårheter, de har farget brillene våre sånn sett, jeg har møtt meg selv i døra så mange ganger når det kommer til det. 

Herregud, det ble mer enn det skulle bli altså. Det var bare trist å lese at du gruer deg sånn til å reise fra henne, ville bare si noe om at det trenger ikke være så fælt for henne som det føles for deg. :heart: 

Mari :hug:Du er så fin du!!! Så klok du er!

5 timer siden, Krilo skrev:

En liten oppdatering fra denne kanten..

Åh, Krilo, for en tøff runde dere må gjennom ... :no: Jeg er veldig glad dere føler dere godt ivaretatt, og at dere også har fått gode nyheter i forhold til hva dere først hadde fått beskjed om, og håper det fortsetter å komme gode nyheter. Men jeg skjønner at det må være fryktelig skremmende og vanskelig, men vil jo bare alltid høre at alt er fint. 

Skrevet
24 minutter siden, Krilo skrev:

Takk :) fikk veldig godt inntrykk av riksen i dag i hvertfall, behagelige mennesker i en tid man er ekstra sårbar. Hun vi var hos som hovedperson i dag er riktig nok ikke der på neste sjekk, det var litt nedtur for hun var herlig, men de 2 andre som "jobbet med meg" var også veldig hygelige og proffe. Etter neste sjekk skal vi jo mest sannsynlig videre til spalteteamet som tar seg av resten av oppfølginga om alt fortsatt ser bra ut.

Det er spesielt en dame der, hun gjennomførte ks med første mann, hun hadde vakt da og det var akutt ks, og jeg var til ul hos henne to ganger denne gangen, hun er kjempeflink, har en veldig behagelig personlighet, og virker veldig oppriktig interessert, kunnskapsrik og bryr seg liksom... Man føler seg veldig godt tatt vare på med henne. Kan godt hende du har vært borti henne du også...

Skrevet

Uff @Krilo , det var da voldsomt mye å fordøye på en gang :hug:

Men dere er i gode hender!

Fotball ass. 

Jeg er så fan. 

Poden byttet jo lag etter forrige trening /kamp og de nye gutta var helt ukjente for han. I dag var vi forberedt på at det var kamp,  bortebane og greier , og A og pappaen kom selvfølgelig litt for sent. 

A var litt utafor og utilpass den første tiden men gutta tok han godt i mot. Totalt ukjente for hverandre før kampen , men gode venner etter. 

Når spiller nr 6 ( aner ikke hva han heter ) la armen rundt skuldrene på A med den største selvfølge i mens de sto og pratet sammen på sidelinja fikk mammaen nesten tårer i øynene. 

Alle min uro for skolestart er i ferd med å smuldre bort , bare pga fotballen. 

Han møter ikke 47 helt ukjente gutter første skoledag , han møter minst 30  treningskompiser og 8 lagkamerater :wub:

Jeg hater ikke fotball lengre :lol:

20160525_173556.jpg

• Like 14
Skrevet

Krilo: :hug: 
Det var ikke noe morsomt å høre om! :( Samtidig høres det ut som alt kan gå veldig bra også, så da gjør det nok det! <3

Nå er jeg veldig spent på soelvd altså! Heia! :D

Skrevet

Så fælt @Krilo som et lyspunkt så er det jo bra at det virker å være mindre enn først antatt og at det som evt er igjen kan fikses. Og jeg kjenner flere som har fått beskjed om ting som er galt, ting som ikke egentlig er forventet og fikse seg selv under veis, men som likevell mirakuløst har ordnet opp selv ila svangerskapet, så noen ganger går det veldig mye bedre enn man tror og forventer også :) Håper det går så bra som det kan gå med både lille og dere foreldre <3 

• Like 1
Skrevet
36 minutter siden, Absolute Entertainer skrev:

Kjenner kroppen min er rimelig lei all medisinen den går i seg.. Utallige tabletter og sprøyter siden september i fjor. Og mer skal det bli :(

Men det er sååå verdt det til slutt!

• Like 2
Skrevet
9 minutter siden, Wednesday skrev:

Ene gutten bestemte seg for å tegne på bildøra. Med en sten :aww: Fint ripemønster :lol:

Bare glad det var min egen bil!

Ho mi kan innimellom synes det er artig å kaste ting.. Helt tilfeldig vil jeg tro, for englebarn gjør jo ikke slikt :aww: men her en dag sto hun i gårdsplassen og kastet Stein, og da bakover av alle ting. Og så hørte jeg hun lo så veldig, fordi det ble tydeligvis en "artig" lyd når hun kastet steinen.. 

Så da måtte hun få bitte litt oppmerksomhet, og jeg oppdaget at det festlige var lyden av Stein som traff bilen.. 

Festlig :aww: 

• Like 3
Skrevet
37 minutter siden, Krutsi skrev:

Ho mi kan innimellom synes det er artig å kaste ting.. Helt tilfeldig vil jeg tro, for englebarn gjør jo ikke slikt :aww: men her en dag sto hun i gårdsplassen og kastet Stein, og da bakover av alle ting. Og så hørte jeg hun lo så veldig, fordi det ble tydeligvis en "artig" lyd når hun kastet steinen.. 

Så da måtte hun få bitte litt oppmerksomhet, og jeg oppdaget at det festlige var lyden av Stein som traff bilen.. 

Festlig :aww: 

Stakkars Stein!

• Like 8
Skrevet
4 minutter siden, *Marianne* skrev:

Noen babyer som har kommet i natt? @soelvd? @Aslan? Andre? ?

Det lurer jeg også på hver eneste gang jeg åpner denne tråden :) I går hadde det blitt skravla over to sider siden sist jeg var innom, så da var jeg bombesikker på at noen hadde født!

Skrevet
28 minutter siden, *Marianne* skrev:

Noen babyer som har kommet i natt? @soelvd? @Aslan? Andre? ?

Ingen baby her, hatt en ganske rolig natt faktisk. Sov syv timer, helt magisk for meg som knapt sover for tiden. Satse på at det er litt hvile som skal til for denne kroppen :P

• Like 6
Skrevet

Kroppen min syns fortsatt ruging er bedre enn klekking, så baby i magen her og. Jeg har sovet dritdårlig i natt og er på vei til nok en dag på sykehuset :yawn: Mini pleier alltid å sove på denne tida, og jeg skal ta ctg, så har smurt i meg to brødskiver nugatti i håp om at det skal være noe respons fra huleboeren. Mellom 22-01 er han derimot nesten alltid i utbrytermodus, er jo da jeg burde tatt ctg :lol: 

• Like 3
Skrevet

Jeg fikk selskap av en nyoperert med keisersnitt på oppvåkningen i går, og da lurte jeg på om det var en sonenbaby som hadde kommet. Sikkert feil sykehus, så jeg konkluderte med at sjansen var minimal.

Men koselig å få oppleve familielykke på nært hold, alle følelsene, babygråt og foreldrenes spenninger som fikk fritt utløp etter hastekeisersnitt. Og lille bylten i rosa tepper.

• Like 3
Skrevet

Hej på er allihop :ahappy: tittar in igen och har försökt läsa upp mig och det var så mycket blandat. Grattis till er nya som väntar smått :wub: tröstekramar till er som kämpar :console: och massa lyckönskningar och hejarop till er som är födeklara :clover:

Nu är jag snart 31 veckor på väg och känner plötsligt att det är väldigt lite tid kvar innan jag får se och hålla mitt lilla vidunder i mina armar. Det känns väldigt speciellt och jag längtar efter att få se henne. Hon är hittills väldigt aktiv, sparkar och slår som bara det. På onsdag nästa vecka ska jag på nytt UL, hoppas då att allt ser bra ut. :)

• Like 8
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
    • Tusen takk for utfyllende svar! Det er absolutt slitsomt ja.. Burde selvsagt lagt til at han er røntget og resultatene viste plettfri både AD og HD. Vi fikk i tillegg tatt et pr ekstra bilder av ryggen hans da han har hatt noe smerter i ryggen ila året, men heller ingen avvikende resultat der. Skal sies at veterinærene som har sett på han når har har hatt vondt i ryggen (ved to anledninger) kan ikke finne noe ved kontroll og de mener det kan være muskulært. Så absolutt ikke umulig at en fysioterapeut hadde vært hensiktsmessig mtp akkurat det.  Men for å gi litt mer utfyllende kontekst så skjer ikke disse utbruddene i forbindelse med noe som skulle utløse noe smerter og dermed utløse utbrudd. Som regel så kommer det i etterkant av at han har rullet i snø/gress feks, eller at vi har måttet begrense han mye, mye kort bånd. Eller hvis vi «maser» på han eller krever noe av han, gå pent og ikke dra feks. Så det lille vi ser av et mønster er at det henger sammen med stress eller frustrasjon, og overtenning. Å vi har lite tro på at han gjør det fordi det er en form for lek for han, fordi det aldri ender positivt for verken han eller oss. Han vinner aldri disse kranglene, men det gjør ikke vi heller..🥲 For å svare litt på punktene du spør om (setter stor pris på at det spørres, da vi ofte opplever at folk antar at vi er problemet og gjør alt feil, uten å spørre) 1. røntgen er tatt, og kontakte fysioterapeut er ikke en dum ide.  2.riktig og nok aktivitet synes jeg også vi har godt dekket. Han får 3 turer om dagen, en kort på morgenen og en på kvelden (ca 30 min) i tillegg til en lengre tur på 45-75 min etter arbeidstid. Vi bor for tiden i leilighet i Oslo så å lufteturene skjer i bånd. I tillegg er vi ofte i skogen og på privat hundejorde der han få løpe løst. 3. munnkurv og grime har vi også kjøpt ja, å på kurset vi gikk rett før jul fikk vi hjelp til innlæring av disse. Munnkurven har vi skjønt at er litt for liten så den har blitt tilsidesatt. Og grime øver vi fortsatt på, men den blir også et stressmoment for han og han klikker ofte både av å ha den på og få den av. Så vi har ikke kommet så langt at vi kan gå tur med den enda, da det ender mer manisk graving for å få den av, til tross for at vi prver å flytte fokuset hans fremover. Men vi håper å få den bedre til etterhvert. 4. Har vært i kontakt med oppdretter ang dette å til tross for å ha drevet oppdrett i 25år så har heller ikke hun hørt om denne oppførselen. Foreldre er helt fine. De søsknene vi vet om er ikke utenfor «normalen» av unghund oppførsel. 5. Mulig vårt neste steg igjen blir å kontakte en adferdskonsulent ja, som er spesialisert innenfor mer adferd enn trening. For som sagt så har vi forsøkt å trene dette bort på forskjellige måter uten å nå frem. Trenger nok noen som kan evaluere hele han og mønstrene hans, å det er det vi har trodd vi har fått tidligere. Men som regel er det en og en time, å om han ikke klikker ila den timen så får man heller ikke sett problemet. Å da er vi ofte like langt, å ender med å bli fortalt treningsmetoder vi kan prøve men som overhodet ikke fungerer når han tipper, å dermed blir et større stressmoment for han.    Vi holder til i Oslo nå men flytter til Nes i mai. Instruktørene vi har hatt på besøk er en vi fikk anbefalt fra oppdretter, fra Hamar. En dame fra hundeskolen som holdt valpekurset, Norges hundeskole. Og en vi fikk anbefalt, frøken dognanny.  Vi var ikke missfornøyde med noen av disse men har forstått at de kanskje ikke har den rette kunnskapen for vårt problem..
    • Dette høres slitsomt ut for dere! som du sier, dette er ikke normalt, ikke for noen raser, jeg håper dere kan få hjelp. Bra du nevner at dere har vært til veterinær. Er han røntget? Jeg ville også fått besøk av en hundefysio som kan sjekke muskulaturen, de har ofte bedre kompetanse på muskulære problemer. Kan jeg spørre hvilke instruktører dere har hatt inne og hvilken kompetanse de har? Hvor i landet bor dere? Det er stort spenn i kompetanse og metoder. Jeg stoler på de fleste jeg kjenner til som er listet på https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund, men der er det også variasjon i kompetanse. Et annet spørsmål er om dere har hatt inn instruktører som hovedsaklig driver med hundetrening, eller om dere har hatt inn hundetrenere med fokus og kompetanse på adferd. For noen er det stor overlapp, mens andre er det skille. Er det standard eller jaktgolden? Har du snakket med oppdretter? Hvordan er mentalitet på foreldre og søsken? Erfaringsmessig er det uansett dumt å vente på at en hund skal "vokse av seg" noe som helst av problemer. En del adferd må man riktignok bare forebygge og "holde ut", men jo mer en hund får "øvd" seg på adferd, jo bedre sitter den. Ting jeg ville sjekket ut/prøvd. 1. Fysioterapeut. Rønting av hofter og albuer hvis dette ikke er gjort enda. 2. Nok og "riktig" aktivisering. Utelukke ballkasting og annen jaktlek som kan forhøyd stress. Mentale oppgaver som søk, trening av triks og lydighet i korte økter hver dag, og nok fysisk aktivitet. Minst 1-2 timer tur med snusing og varierende tempo daglig. 3. Lære inn å ha på munnkurv med positive metoder og bruke den på tur. Eventuelt også grime. 4. Snakk med oppdretter, om de kan være til hjelp og kan si noe mer om foreldre og søsken. 5. Finne riktig hundetrener. Det kan dessverre være en krevende oppgave. Men jeg har enda en del kontaktnettverk hvis du oppgir hvor i landet du bor.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...