Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016

Recommended Posts

Skrevet
2 minutter siden, Aslan skrev:

Ja, er egentlig veldig godt kjenner jeg :) 

Betviler at strikking gir meg lavere blodtrykk :lol: Men symaskinen har jeg og kan kose meg med! Kan produsere litt mer klær til mini :ahappy: 

Betyr det at du ordner babynest til meg? :lol::lol: 

• Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

Skrevet
1 time siden, Aslan skrev:

Problem "løst", blodtrykk i grenseland på kontroll i dag, så jeg er beordret til ro resten av rugetida. Litt kjipt, mest godt og en lettelse. Alle andre mål er fine da, så ingen tegn til svangerskapsforgiftning egentlig, men trenger ikke jobbe det på meg heller :) 

Ikke meningen å le, men litt komisk at det ble resultatet i dag etter samtalen vi hadde i går kveld :lol: kos deg med å slappe av :D 

Skrevet
1 time siden, rosinbolle skrev:

Kan de ikke bare flytte en ansatt over fra småbarnsavdelinga til storbarnsavdelinga? Er det ikke enklere å flytte en voksen enn å splitte barna? :)

Nei, kunne visst ikke det. Det har med areal per barn og gjøre samt fysisk garderobeplass.

Skrevet

Ang blodtrykk, skal jo ikke spøke med det, men jeg var jo nesten happy når noen idioter sendte opp fyrverkeri midt i boligfeltet her for et par uker siden. Blodtrykket MÅ jo ha steget av det og jeg har lavt fra før av :lol:  Forøvrig har jo blodtrykket steget litt i det siste og det merkes veldig godt, plutselig kan jeg lage litt middag eller andre ting. I går stekte jeg lapper uten å vise tegn til å svime av. Du verden så deilig, jeg nyter hvert sekund :P 

Ny jordmortime snart, uhyre spent på hvordan prøvene ser ut denne gangen siden jeg følges tett opp nå pga småtegn til svangerskapsforgiftning.

• Like 1
Skrevet
33 minutter siden, Krilo skrev:

Ikke meningen å le, men litt komisk at det ble resultatet i dag etter samtalen vi hadde i går kveld :lol: kos deg med å slappe av :D 

Ja, jeg hadde også en samtale med @Aslan g sutret over at formen min ble værre, og jeg er redd for at det nærmet seg full sykemelding..

og ironisk var det frk friskesen som ble sykemeldt fullt først av oss :P 

Skrevet
37 minutter siden, Krilo skrev:

I know, skulle tro det var med vilje :teehe: Nyter sofaen med god samvittighet nå :) 

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Ja, jeg hadde også en samtale med @Aslan g sutret over at formen min ble værre, og jeg er redd for at det nærmet seg full sykemelding..

og ironisk var det frk friskesen som ble sykemeldt fullt først av oss :P 

:lol: 

• Like 1
Skrevet

Vi har vært til helsesøster på 5 mnd kontroll i dag vi. Fytti katta så fort tiden går! 

Hadde forøvrig tidenes snåleste samtale på venterommet da vi ventet på kunne dra etter vaksineringen (grusomme greier - hilsen Maja). Det satt ei dame der som begynte å prate med meg (sånne utadvendte mennesker og uvanene deres altså... :P ), og noe av det første hun spurte om var hvordan fødselen gikk.  :|  Man spørr da vel ikke vilt fremmede mennesker om det? Hun måtte heldigvis gå inn til timen sin akkurat da, så jeg slapp å svare noe annet enn "eeeehhhmmm.....". Ble helt satt ut jeg :P 

Skrevet
17 minutter siden, MarieR skrev:

Vi har vært til helsesøster på 5 mnd kontroll i dag vi. Fytti katta så fort tiden går! 

Hadde forøvrig tidenes snåleste samtale på venterommet da vi ventet på kunne dra etter vaksineringen (grusomme greier - hilsen Maja). Det satt ei dame der som begynte å prate med meg (sånne utadvendte mennesker og uvanene deres altså... :P ), og noe av det første hun spurte om var hvordan fødselen gikk.  :|  Man spørr da vel ikke vilt fremmede mennesker om det? Hun måtte heldigvis gå inn til timen sin akkurat da, så jeg slapp å svare noe annet enn "eeeehhhmmm.....". Ble helt satt ut jeg :P 

Åååhjoda! Når man har skvist ut en unge så er det fritt vilt å spørre om fødsel, revning, hemoroider, amming, såre brystvorter og i det heletatt. :aww:  :gaah: 

• Like 2
Skrevet

Jeg har som regel vært veldig åpen ang fødsel og slikt for de som har spurt jeg.. Det blir som regel alltid en kort samtale før de bytter tema :lol: 

• Like 1
Skrevet

Nei, nå.... :P jeg har begynt å anke på navn. Ikke fordi jeg ikke liker Anne godt, men fordi jeg liker Ylva så veldig godt. Men Anne og Ylva passer ikke sammen. Og skal Ylva brukes så må det bli navnet som brukes til vanlig. Og Anne kan ikke droppes :P Men Ylva Anne høres jo helt teit ut selv om man ikke skal si det noe særlig høyt :P

• Like 1
Skrevet
11 timer siden, Aslan skrev:

Ja, er egentlig veldig godt kjenner jeg :) 

Betviler at strikking gir meg lavere blodtrykk :lol: Men symaskinen har jeg og kan kose meg med! Kan produsere litt mer klær til mini :ahappy: 

Så symaskinen gir deg ikke høyt blodtrykk? Rare damen:shocked::lol:
Her stiger blodtrykket til uante høyder når jeg sitter og prøver å sy:aww:

Nyt resten av rugetida, når småen kommer vil du innse hvor behagelig det egentlig er med mer enn 5 minutter sammenhengende søvn:aww::whistle:

• Like 1
Skrevet
2 timer siden, soelvd skrev:

Nei, nå.... :P jeg har begynt å anke på navn. Ikke fordi jeg ikke liker Anne godt, men fordi jeg liker Ylva så veldig godt. Men Anne og Ylva passer ikke sammen. Og skal Ylva brukes så må det bli navnet som brukes til vanlig. Og Anne kan ikke droppes :P Men Ylva Anne høres jo helt teit ut selv om man ikke skal si det noe særlig høyt :P

Nei gi deg. Ylva kan du kalle jente nr. 3 :rofl:

• Like 1
Skrevet
Akkurat nå, Tricolor skrev:

Nei gi deg. Ylva kan du kalle jente nr. 3 :rofl:

Det kan godt hende det blir tre unger her, men den siste er i så fall ikke egenprodusert med mulighet for å bli navngitt :P

Nå er jeg lei av kynnere. De tar skikkelig tak i kveld og har hengt i hvert tredje til fjerde minutt i timevis. Men jeg er jo vant til dette nå :P

Skrevet
33 minutter siden, soelvd skrev:

Nå er jeg lei av kynnere. De tar skikkelig tak i kveld og har hengt i hvert tredje til fjerde minutt i timevis. Men jeg er jo vant til dette nå :P

I feel you! Etter en dag i ro på meg har jeg merket hvor mye kynnere jeg faktisk har :teehe: Mine tar ikke da syns jeg, men kommer oftere enn jeg trodde. Hei ballongmage!

Skrevet
9 timer siden, Aslan skrev:

I feel you! Etter en dag i ro på meg har jeg merket hvor mye kynnere jeg faktisk har :teehe: Mine tar ikke da syns jeg, men kommer oftere enn jeg trodde. Hei ballongmage!

Ja, før syntes jeg ikke det var så lett å kjenne de når jeg var aktiv. Nå er det sånn at jeg ikke kan gjøre noe uten at magen er steinhard :P Graviditet er gøy folkens, dere gløder vel enda? Jeg gløder, men ikke på en god måte :lol: 

• Like 1
Skrevet
3 minutter siden, soelvd skrev:

Ja, før syntes jeg ikke det var så lett å kjenne de når jeg var aktiv. Nå er det sånn at jeg ikke kan gjøre noe uten at magen er steinhard :P Graviditet er gøy folkens, dere gløder vel enda? Jeg gløder, men ikke på en god måte :lol: 

Første som slo meg som kommentar på dette var; kjeften! 

Så joda, jeg har vel noe glød ja :P 

Skrevet

:lol:  Jeg er så lei av at folk ser på meg og sier "ja, du ser litt sliten ut ja". Ingen vet det bedre enn meg altså!! :P Hva godt skal det være å si til folk at de ser slitne ut, aldri forstått det. 

@MarieR, ang det med å spørre om fødsel. Jeg svarer alltid ærlig at fødselen gikk fint, moro var det ikke, men jeg taklet det greit og gruer meg ikkee til å gjøre det igjen. Da blir det alltid slutt på samtalen med en sånn snurt kommentar som "ja, du hadde nok en enkel fødsel du da". Sånt liker IKKE damer å høre :lol:  Og ja, de spør om sånt!

• Like 1
Skrevet

Du gløder så fint Krutsi, si meg, er du gravid?

*løpe og dukke*

Og priser meg lykkelig for at du ikke orker å komme hit :lol: 

Jeg trengte jobbforbud tror jeg, dæven så godt og lenge jeg sov i natt!

• Like 1
Skrevet

Hvordan snakker man med barna om farlige voksne? Tenker på den saken om fireåringen i en barnehage i Bergen. Overgrep mot barn er jo dessverre veldig vanlig, og jeg tenker at barna må advares/fortelles om hva som er greit og ikke. Men samtidig vil man jo ikke skremme dem. 

Skrevet
1 time siden, Aslan skrev:

Du gløder så fint Krutsi, si meg, er du gravid?

*løpe og dukke*

Og priser meg lykkelig for at du ikke orker å komme hit :lol: 

Jeg trengte jobbforbud tror jeg, dæven så godt og lenge jeg sov i natt!

Du av alle vet vel nøyaktig hvor mye jeg gløder innimellom :lol::lol: 

• Like 1
Skrevet
3 minutter siden, Wednesday skrev:

Hvordan snakker man med barna om farlige voksne? Tenker på den saken om fireåringen i en barnehage i Bergen. Overgrep mot barn er jo dessverre veldig vanlig, og jeg tenker at barna må advares/fortelles om hva som er greit og ikke. Men samtidig vil man jo ikke skremme dem. 

Huff, jeg vet ikke... Våre er jo litt små enda syns jeg? men er jo forskjell på barn da, jeg ville advart et barn som er tillitsfull og kryper opp i fanget på alt og alle  på en annen måte, og tidligere, enn mi som er skrekkelig skeptisk og helst skal ha både vandelsattest og 6 mnds prøvetid før hun sier hei... :lol: 

Skrevet
Akkurat nå, Raksha skrev:

Huff, jeg vet ikke... Våre er jo litt små enda syns jeg? men er jo forskjell på barn da, jeg ville advart et barn som er tillitsfull og kryper opp i fanget på alt og alle  på en annen måte, og tidligere, enn mi som er skrekkelig skeptisk og helst skal ha både vandelsattest og 6 mnds prøvetid før hun sier hei... :lol: 

De er ikke for små til å bli utsatt for overgrep, men de er nok for små til å forstå det jeg prøver å si om det. Vanskelig. Men greit å begynne å tenke på det. Vet jo om flere eksempler der barn blir utsatt for slikt uten at foreldrene noen gang får vite om det. Det viktigste er kanskje å lære dem å fortelle til noen de stoler på, om noe skjer som de føler ikke er helt greit. 

• Like 1
Skrevet
14 minutter siden, Wednesday skrev:

Mener at dette ble tatt opp i nyeste nummer av Foreldre og Barn. Skal se om jeg finner det igjen.

• Like 1
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
    • Tusen takk for utfyllende svar! Det er absolutt slitsomt ja.. Burde selvsagt lagt til at han er røntget og resultatene viste plettfri både AD og HD. Vi fikk i tillegg tatt et pr ekstra bilder av ryggen hans da han har hatt noe smerter i ryggen ila året, men heller ingen avvikende resultat der. Skal sies at veterinærene som har sett på han når har har hatt vondt i ryggen (ved to anledninger) kan ikke finne noe ved kontroll og de mener det kan være muskulært. Så absolutt ikke umulig at en fysioterapeut hadde vært hensiktsmessig mtp akkurat det.  Men for å gi litt mer utfyllende kontekst så skjer ikke disse utbruddene i forbindelse med noe som skulle utløse noe smerter og dermed utløse utbrudd. Som regel så kommer det i etterkant av at han har rullet i snø/gress feks, eller at vi har måttet begrense han mye, mye kort bånd. Eller hvis vi «maser» på han eller krever noe av han, gå pent og ikke dra feks. Så det lille vi ser av et mønster er at det henger sammen med stress eller frustrasjon, og overtenning. Å vi har lite tro på at han gjør det fordi det er en form for lek for han, fordi det aldri ender positivt for verken han eller oss. Han vinner aldri disse kranglene, men det gjør ikke vi heller..🥲 For å svare litt på punktene du spør om (setter stor pris på at det spørres, da vi ofte opplever at folk antar at vi er problemet og gjør alt feil, uten å spørre) 1. røntgen er tatt, og kontakte fysioterapeut er ikke en dum ide.  2.riktig og nok aktivitet synes jeg også vi har godt dekket. Han får 3 turer om dagen, en kort på morgenen og en på kvelden (ca 30 min) i tillegg til en lengre tur på 45-75 min etter arbeidstid. Vi bor for tiden i leilighet i Oslo så å lufteturene skjer i bånd. I tillegg er vi ofte i skogen og på privat hundejorde der han få løpe løst. 3. munnkurv og grime har vi også kjøpt ja, å på kurset vi gikk rett før jul fikk vi hjelp til innlæring av disse. Munnkurven har vi skjønt at er litt for liten så den har blitt tilsidesatt. Og grime øver vi fortsatt på, men den blir også et stressmoment for han og han klikker ofte både av å ha den på og få den av. Så vi har ikke kommet så langt at vi kan gå tur med den enda, da det ender mer manisk graving for å få den av, til tross for at vi prver å flytte fokuset hans fremover. Men vi håper å få den bedre til etterhvert. 4. Har vært i kontakt med oppdretter ang dette å til tross for å ha drevet oppdrett i 25år så har heller ikke hun hørt om denne oppførselen. Foreldre er helt fine. De søsknene vi vet om er ikke utenfor «normalen» av unghund oppførsel. 5. Mulig vårt neste steg igjen blir å kontakte en adferdskonsulent ja, som er spesialisert innenfor mer adferd enn trening. For som sagt så har vi forsøkt å trene dette bort på forskjellige måter uten å nå frem. Trenger nok noen som kan evaluere hele han og mønstrene hans, å det er det vi har trodd vi har fått tidligere. Men som regel er det en og en time, å om han ikke klikker ila den timen så får man heller ikke sett problemet. Å da er vi ofte like langt, å ender med å bli fortalt treningsmetoder vi kan prøve men som overhodet ikke fungerer når han tipper, å dermed blir et større stressmoment for han.    Vi holder til i Oslo nå men flytter til Nes i mai. Instruktørene vi har hatt på besøk er en vi fikk anbefalt fra oppdretter, fra Hamar. En dame fra hundeskolen som holdt valpekurset, Norges hundeskole. Og en vi fikk anbefalt, frøken dognanny.  Vi var ikke missfornøyde med noen av disse men har forstått at de kanskje ikke har den rette kunnskapen for vårt problem..
    • Dette høres slitsomt ut for dere! som du sier, dette er ikke normalt, ikke for noen raser, jeg håper dere kan få hjelp. Bra du nevner at dere har vært til veterinær. Er han røntget? Jeg ville også fått besøk av en hundefysio som kan sjekke muskulaturen, de har ofte bedre kompetanse på muskulære problemer. Kan jeg spørre hvilke instruktører dere har hatt inne og hvilken kompetanse de har? Hvor i landet bor dere? Det er stort spenn i kompetanse og metoder. Jeg stoler på de fleste jeg kjenner til som er listet på https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund, men der er det også variasjon i kompetanse. Et annet spørsmål er om dere har hatt inn instruktører som hovedsaklig driver med hundetrening, eller om dere har hatt inn hundetrenere med fokus og kompetanse på adferd. For noen er det stor overlapp, mens andre er det skille. Er det standard eller jaktgolden? Har du snakket med oppdretter? Hvordan er mentalitet på foreldre og søsken? Erfaringsmessig er det uansett dumt å vente på at en hund skal "vokse av seg" noe som helst av problemer. En del adferd må man riktignok bare forebygge og "holde ut", men jo mer en hund får "øvd" seg på adferd, jo bedre sitter den. Ting jeg ville sjekket ut/prøvd. 1. Fysioterapeut. Rønting av hofter og albuer hvis dette ikke er gjort enda. 2. Nok og "riktig" aktivisering. Utelukke ballkasting og annen jaktlek som kan forhøyd stress. Mentale oppgaver som søk, trening av triks og lydighet i korte økter hver dag, og nok fysisk aktivitet. Minst 1-2 timer tur med snusing og varierende tempo daglig. 3. Lære inn å ha på munnkurv med positive metoder og bruke den på tur. Eventuelt også grime. 4. Snakk med oppdretter, om de kan være til hjelp og kan si noe mer om foreldre og søsken. 5. Finne riktig hundetrener. Det kan dessverre være en krevende oppgave. Men jeg har enda en del kontaktnettverk hvis du oppgir hvor i landet du bor.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...