Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016

Recommended Posts

Skrevet
1 minutt siden, *Marianne* skrev:

Da har jeg blitt tobarnsmor! Lille Herman kom med planlagt ks kl 8.30 i dag, 2212 g og sterk og frisk? Et par dager prematur, men hva gjør vel det når det er så mye man skal se her i verden, også slapp vi sånn dramatikk som sist... Storesøster er på vei for å besøke allerede, tror hun er spent!

Foreløpig må han finne seg i rosa lue, for mamman hans overvurderte str hans litt?

image.jpg

Gratulerer så mye og velkommen til verden Herman! Han var nydelig :heart: 

(morsomt, et navn vi hadde i tankene på et tidligere tidspunkt det!)

• Like 1
  • Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

Skrevet
6 minutter siden, *Marianne* skrev:

Da har jeg blitt tobarnsmor! Lille Herman kom med planlagt ks kl 8.30 i dag, 2212 g og sterk og frisk? Et par dager prematur, men hva gjør vel det når det er så mye man skal se her i verden, også slapp vi sånn dramatikk som sist... Storesøster er på vei for å besøke allerede, tror hun er spent!

Foreløpig må han finne seg i rosa lue, for mamman hans overvurderte str hans litt?

image.jpg

Gratulerer så mye! Så fin han er :)

• Like 1
Skrevet
8 minutter siden, *Marianne* skrev:

image.jpg

Gratulerer så mye!:D:wub:

• Like 1
Skrevet
1 time siden, *Marianne* skrev:

image.jpg

Gratulerer så mye!  Vakker gutt :wub:

• Like 1
Skrevet

@*Marianne* Gratulerer så mye :D

Vi har vært på tre mnd kontroll i dag. Hun veier nå akkurat 5 kg og er 57 cm lang, ikke så liten lenger altså. Hun ligger riktignok under gjennomsnittet - det har hun jo gjort hele veien, men hun følger kurven sin fint i alle fall :) Vaksineringen gikk også bra, hun slurpet i seg drikkevaksinen, men syns det var fryktelig unødvendig å bli stukket i lårene. Roet seg fort da :)

Noen her som har deltatt på COS-kurs? Vi starter med det i mars, tror det blir kjempespennende :)

• Like 4
Skrevet

... sitter jag och drömmer lite medan jag ser på bebiskläder, finns så mycket fint till dessa små :wub:

Men jag undrar, vilka storlekar köper man egentligen? Är det onödvändigt att köpa strl 50 sånn att man egentligen kan starta från strl 56 eller hur har ni gjort? och om bebis blir född i slutet på juli/starten på augusti, ska man ha både kortärmad och långärmad body då tro?

Skrevet

Maja har brukt 50 helt til nå, 3 mnd gammel. Nå er 50 fra bla. H&M og Lindex i trangeste laget, mens hun enda kan bruke 50 fra Cubus, så størrelsene varierer en del faktisk. Hvilke størrelser som passer når kommer litt an på hvor stor babyen er når den blir født og hvor raskt den vokser. :) Tror jeg ville kjøpt litt av begge deler, i tilfelle det holder med 50 de første ukene. 

• Like 1
Skrevet
52 minutter siden, MarieR skrev:

A@*Marianne* Gratulerer så mye :D

Vi har vært på tre mnd kontroll i dag. Hun veier nå akkurat 5 kg og er 57 cm lang, ikke så liten lenger altså. Hun ligger riktignok under gjennomsnittet - det har hun jo gjort hele veien, men hun følger kurven sin fint i alle fall :) Vaksineringen gikk også bra, hun slurpet i seg drikkevaksinen, men syns det var fryktelig unødvendig å bli stukket i lårene. Roet seg fort da :)

Noen her som har deltatt på COS-kurs? Vi starter med det i mars, tror det blir kjempespennende :)

Anbefaler COS kurs. Vi synes det var kjempe bra. 

• Like 1
Skrevet (endret)
4 timer siden, Cloudberry skrev:

Å ture med liten baby bare i sele/sjal virker litt tungvint og slitsomt på meg.. Men hver sin smak :) Nå driver jeg og leter etter ny vogn, for jeg misliker det bare mer og mer å ha henne vendt vekk fra meg. Noen som har tips til gode sportsvogner med god fremkommelighet? Tenker å kjøpe brukt.

Det er noe eget å bare farte med sele/sjal, men for meg har det blitt enklere enn å drasse med vogna. Skal jeg på kjøpesenteret er det bare slenge babyen på ryggen og tusle rundt (slipper dårlig fremkommelighet i butikkene og heis(kø). Men vogna er fortsatt med på endel altså, eks når mormor skal passe, eller han trenger et sted å sove.

Vi har også city cross forresten og har kun måtte bære en gang, og da trillet vi på svaberg på Hvaler. Og på en sti som strengt tatt ikke var for vogn i det hele tatt.

Gratulerer @*Marianne*!

Kjempetøft navn :)

Endret av SiriEveline
Glemte noe
  • Like 1
Skrevet

image.thumb.jpg.15b57025e2230245445c98ed11e25805.jpg

Gratulerer [emoji4]

Bestefaren min het Herman, så jeg digga navnet [emoji7]

• Like 1
Skrevet

Gratulerer så mye med nydelige Herman @*Marianne* :)

@Vimsan: Jesper ble født 4. juli 2014 og det var skrekkelig varmt hele sommeren. Han lå i bare bleia og fikk knapt brukt de fine bodyene i str 50. Men, sånt vet man jo ikke på forhånd :)

• Like 2
Skrevet
2 timer siden, MarieR skrev:

@*Marianne* Gratulerer så mye :D

Så bra!

har ikke gått kurset selv men har lært mye om det, kjenner flere som holder det og har skrevet avhandling selv om teorien bak - tror det er kjempenyttig for stort sett alle foreldre :) Håper du blir fornøyd! 

• Like 1
Skrevet

Takk for gratulasjoner? Nå har storesøster vært på besøk, og det var stor stas. Litt nervepirrende med en orkan av en fireåring og operasjonssår og etterrier. Men hun var fornøyd. Her knirkes det, og det er veldig rart at i går var jeg gravid, i dag er jeg ikke det lenger... 

• Like 12
Skrevet
4 timer siden, *Marianne* skrev:

image.jpg

Gratulerer så mye! Velkommen i tobarnsmorsklubben, herved opprettet :D Nydelig gutt, og kjempefint navn :)
Skjønner så godt hva du mener en orkan av et storesøsken, hihi. Jeg hadde ikke noe operasjonssår å tenke på, men den derre salige roen som hviler i et rom med en nyfødt i, forsvinner brått når storesøster står i senga og hopper :teehe: 

• Like 1
Skrevet
2 timer siden, Vimsan skrev:

... sitter jag och drömmer lite medan jag ser på bebiskläder, finns så mycket fint till dessa små :wub:

Men jag undrar, vilka storlekar köper man egentligen? Är det onödvändigt att köpa strl 50 sånn att man egentligen kan starta från strl 56 eller hur har ni gjort? och om bebis blir född i slutet på juli/starten på augusti, ska man ha både kortärmad och långärmad body då tro?

Tuva er født bittelitt over gjennomsnittet, 3700 g (50cm) men brukte str 50 nærmere en mnd allikevel. Og de var ganske svære i begynnelsen, hun hadde druknet i 56. Har nettopp gått gjennom klærne her og vi har 5-6 bodyer og 5-6 strømpebukser i tillegg til et par sparkebukser i str 50. Og uteklær, sokker, lue, etc. Og det tenker jeg får holde. Tuva var ingen gulpebaby så u teorien kunne hun sikkert skiftet body en gang i uken. I tillegg risikerer man jo at det blir varmt. Hadde allikevel gått for langermet, selv synes jeg kortermet er upraktisk. Så kan man heller ha de i bare bleien og evt legge et teppe rundt de når det er varmt. 

• Like 2
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
    • Å, så herlig! Jeg har siklet på den rasen innimellom. Arbeidshund med en del vokt, jeg har hørt den beskrevet som en blanding av rottweiler og berner sennen? Håper du poster her og oppdaterer, veldig spennende!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...