Gå til innhold
Hundesonen.no

Mynder - hvilket hold/kondisjon foretrekker du å ha mynden din i?


Mirai
 Share

Recommended Posts

Inspirert av tråden "Tenåringsidolet anmeldes av fansen: – Gi bikkja di mat!" så kom jeg til å tenke på mynder, vekt, fett og generelt hvilket hold mynder er i. Jeg har jo gått forbi flere som kommenterer at jeg har en veldig tynn hund (noe jeg regnet med da jeg kjøpte meg korthåret mynde!), og faktisk også mange som vet at "nei det der er sånn rask hund" eller lignende :) . 

Så er jeg jo i flere mynde- og whippetgrupper på Facebook og ser mye forskjellig. Jeg drømmer jo selv om at jeg en dag skal være den stolte eier av en supersprek whippet i knallform, med god mengde muskler. :lol: Noen ganger kommer jeg over bilder av mynder som gjør meg litt sånn "wooow" :drool: . På den andre siden syns jeg utrente og slappe mynder ser skikkelig stusselig ut, selv om man sikkert får mindre kommentarer på at man har en alt for tynn hund. 

Hvordan liker du at din mynde ser ut? Har du noen bildeeksempler av andre hunder du mener er flotte, innen din rase eller andre?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dette en valp, finner ikke bildet av den voksne jeg digger. Men slik liker jeg gjerne whippetene.. Gjerne litt mer "fastere" som voksen, hvis du skjønner? Men i slikt hold og minimum slik muskulatur.. Men likevel ikke for mye muskulatur ;) 

image.thumb.jpeg.c6e2811ceb7f0239818c32d

 

slik liker jeg gjerne rottisen.. Helst mer muskler, men denne er bare en Junior på bildet :) 

image.thumb.jpeg.b17dfc363322a7fbfa7c157

 

og ja, jeg er så partisk at jeg bruker mine egne hunder :lol: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker dem når man akkurat skimter ribbein (ikke fremtredende, og heller ikke syntes på god avstand), og med masse muskler :)

Syns de fleste bilder viser slikt dårlig, så jeg velger å la vær å lete etter et godt bilde :P

Øltønner med 4 bein og tynn hale er det mye av innen whippet, og virkelig ikke lekkert... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mistanke om at mynden min er litt overvektig. Særlig om jeg sammenligner henne med andre. Hun ser ganske fin ut fra siden, men overfra ser hun noe bred ut langs ryggen og rumpa. 
Lady, min hund, er den som står oppå stolen. Den andre er søsteren hennes. 
Jeg tar sjansen på å "låne" bildet av eieren til Alba.

56618f9b34bbe_12299227_1015311350575210512105757_10153011004635044_8709583750990

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke mynde selv, men er vel den type hund jeg har nærmest forhold til etter min type hund. Og jeg synes definitivt at man skal skimte ribbein på en mynde. Er det en korthåra mynde i knallbra form, synes jeg man til og med kan se litt mer av ribbeina uten at det gjør noe. Ser mange knallfine mynder på facebook som har masse muskler og svært lite fett. 

Eksen til faren min hadde en saluki. En gang vi skulle handle butikken så bandt vi han på utsiden, mens jeg sto ved siden av å venta (så folk trodde hunden sto aleine). Det var et par jenter som ikke kom ooover hvor tynn den stakkars hunden var!! :D Og da var han i normalt hold. Så det er nok bare at folk flest er vandt til å se ande type hunder og mye tjukke bikkjer.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, KristinR skrev:

Jeg har en mistanke om at mynden min er litt overvektig. Særlig om jeg sammenligner henne med andre. Hun ser ganske fin ut fra siden, men overfra ser hun noe bred ut langs ryggen og rumpa. 
Lady, min hund, er den som står oppå stolen. Den andre er søsteren hennes. 
Jeg tar sjansen på å "låne" bildet av eieren til Alba.

 

Herregud for et herlig bilde! Fineste stolen jeg har sett på lenge! Var mynden oppstilt, eller var det etter eget påfunn? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eloise skrev:

Herregud for et herlig bilde! Fineste stolen jeg har sett på lenge! Var mynden oppstilt, eller var det etter eget påfunn? :wub:

He he. Lady pleier å stå der hun :P Og når hun er ferdig med å stå der så legger hun seg oppå Lykke som må være verdens mest tålmodige boxer ;)

Vi har 2 + 3 seter i vinkel. I hjørnet står TVen. Hun pleier også å stå med bakbeina i den ene sofaen og forbeina i den andre, dvs rett foran TV. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker de slanke og muskuløse, i god form, men nå er ingen av mine i toppform. Nitro har hatt en sene skade i foten så han har ikke løpt på noen måneder, og det ser jeg på formen. De mister muskler raskt.  Han er ikke tykk, det har han aldri vært egentlig, selv med lite trim. Han er bare stor overalt ( smal, men enorm brystkasse)

Mynte er nok i litt godt hold. Hun kunne vært litt tynnere. Hun har pga Nitro, ikke fått trimmet så mye, og etter innbilten fikk hun jur og ble litt slapp i buken. Men hun begynner å komme seg nå, selv om kondisen ikke er så bra som før.  Om mine hunder har litt ekstra på kroppen så gjør det ikke meg så mye, for mine hunder er tynne i andres øyne uansett, så det er ingen som reagerer på det.

Bildene er av hunder jeg syns er fine i formen. ( den i sort/hvitt kunne hatt litt mer fett på seg, men ikke mye)

10603438_10152634695445196_2711363382568764913_n.jpg

greyhmale.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, KristinR skrev:

Jeg har en mistanke om at mynden min er litt overvektig. Særlig om jeg sammenligner henne med andre. Hun ser ganske fin ut fra siden, men overfra ser hun noe bred ut langs ryggen og rumpa. 
Lady, min hund, er den som står oppå stolen. Den andre er søsteren hennes. 
Jeg tar sjansen på å "låne" bildet av eieren til Alba.

56618f9b34bbe_12299227_1015311350575210512105757_10153011004635044_8709583750990

 

OT: men bor den hos Annelie Johansson? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje akkurat ein mynde, men har da omtrent lik  kroppsfasong :aww:

Syns frøkna er i grei form og har greit med musklar. Ein kan lett sjå ribbeina, men utan at det blir for voldsomt, og ho er sprek som fy. Prøvd og feite ho opp ørliten grann no til vinteren, så har ho litt ekstra og gå på :)
Berre godt vi for lengst har komt oss forbi unghundperioden, då var ho eit aldri så lite beinrangel. Og det fikk eg høre både titt og ofte... 

11218978_10156042348370468_3916370176642

12118981_10156041824545468_9010408942289

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå eier jeg ikke mynde, men synes at i mange tilfeller så ser de bedre ut med 1 kg for lite enn 1 kg for mye. I nabolaget her bor det 3 whippeter, og de er litt (ganske...) runde i formene. For mange ser de sikkert for tynne ut, men jeg som foretrekker å kunne skimte litt ribbein på slike hunder synes de er for tjukke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På Fri Dec 04 2015 20:02:41 GMT+0100, Djervekvinnen skrev:

Jeg liker de slanke og muskuløse, i god form, men nå er ingen av mine i toppform. Nitro har hatt en sene skade i foten så han har ikke løpt på noen måneder, og det ser jeg på formen. De mister muskler raskt.  Han er ikke tykk, det har han aldri vært egentlig, selv med lite trim. Han er bare stor overalt ( smal, men enorm brystkasse)

Mynte er nok i litt godt hold. Hun kunne vært litt tynnere. Hun har pga Nitro, ikke fått trimmet så mye, og etter innbilten fikk hun jur og ble litt slapp i buken. Men hun begynner å komme seg nå, selv om kondisen ikke er så bra som før.  Om mine hunder har litt ekstra på kroppen så gjør det ikke meg så mye, for mine hunder er tynne i andres øyne uansett, så det er ingen som reagerer på det.

Bildene er av hunder jeg syns er fine i formen. ( den i sort/hvitt kunne hatt litt mer fett på seg, men ikke mye)

10603438_10152634695445196_2711363382568764913_n.jpg

greyhmale.jpg

Enig, de var flotte.

 

Synes forøvrig at det er slik alle hunder skal se ut når de er i form, samme hvilken rase. Det er jo ikke sånn at noen skal være tjukke bare fordi de er en annen rase. Anatomien vil jo være forskjellig, og muskler vil ha forskjellig str og fassong, men fettprosent er fettprosent uansett. ?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...