Gå til innhold
Hundesonen.no

Tørrfôrjungelen, dine erfaringer.


Rocket
 Share

Recommended Posts

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Siden det er en stund siden sist jeg gjorde det så tok jeg en runde på prisene i dag. Dette er hva det koster oss å fôre på noen av de tilgjengelige merkene.  

Har i det siste brukt et som heter High-Energy. De vi har brukt er Professional og Extreme. Fant de på animail og det er der jeg har kjøpt fra siden (det er så veldig greit med maten levert på døra..)

Skal prøve ut denne nå på svartingen som ikke vil legge på seg, takk  

Posted Images

Siden 2010 har vi stort sett fórt 50/50 med tørrfór og v&h. I noen korte perioder kun med tørrfór og ganske ofte gitt opptil 60-70 % med v&h. Når vi reiser gies det som oftest mest/kun tørrfór. 

Pro plan med laks - (adult og puppy) det tørrfóret jeg har vært mest fornøyd med over tid på flere hunder. God pels, fine poter og tenner. Flere hunder som mener det har høy smaklighet. Har ikke brukt det etter ny oppskrift.

Hills - (adult og høyenergi) tørr og matt pels, endel flassing på labbisen og mye avføring på 2 av 3 hunder som har prøvd det. 

Specific - (adult) fungerte kjempefint på labbisen og ble brukt helt frem til jeg bestemte meg for å gi tørrfór med fisk, byttet da til PP med laks. 

Eukaneuba - (agility fóret) svart hund ble brun i pelsen. Skeptisk..

Dr. Clauder - (høyenergi og hjort) smakligheten på hjort var veldig bra. Begge hundene hadde enorme mengder avføring, tørrere pels en normalt og produserte enorme mengder gass. 

Orijen - (adult) ene hunden fungerte kjempebra på det, blank og fin i pelsen, gode poter, fin hud og tenner. Andre hunden mistet pels flere steder på kroppen og klødde noe. 

Labb - vant to sekker, matt og livløs pels. Enorme mengde inn og ut. Pjuk. 

Royal canin - (puppy, energy og adult) sluttet med valpefóret da ene hunden prompet så vanvittig mye. Andre hunden fungerer fint på både voksen og høyenergifóret som hun får med ujevne mellomrom da det ofte deles ut som premier på stevner.

Brit - (lam, voksen) har vunnet et par sekker og begge hundene har fungert veldig bra på det. Absolutt et greit alternativ til pro plan for våre hunder.

Kingsmoore - (original fisk) er litt over halvveis i første sekk så foreløpig under utprøving. Ene hunden klødde litt de første dagene. Ene hunden har veldig god pels,  den andre røyter pt så den er vanskelig å si noe på. Smakligheten er tydelig på topp,  poter og tenner ser fine ut. Lite avføring, litt løs de første to ukene. 

Applaws - (våtfór, tunfisk og kylling) brukes på varme stevnedager da ene hunden drikker lite. Løser seg lett opp i vann, trenger ikke å styre med gaffel og røring.  God  smaklighet. 

Endret av mokken
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyd med Pro Plan adult kylling. Bruker dette og brukt det i 7 år.
Bruker Performance under jakta og om vi er veldig aktive i vintersesongen.
Hender vi tar en sekk med lam men stort sett går det i kylling. Ene hunden her liker ikke laks, så det bruker vi ikke.

Til gamlemor brukte vi Hill's J/D reduced calorie de siste 3 årene av livet hennes og for henne var dette et mirakelfor.
Hun ble aldri stiv, støl eller halt på det foret, samt at det var enklere å holde vekten hennes.

Prøvd Eukanuba og det blir noe voldsomt med gass. Så det orker vi ikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.11.2015, 22.19.05, MaritaS skrev:

Har i det siste brukt et som heter High-Energy. De vi har brukt er Professional og Extreme. Fant de på animail og det er der jeg har kjøpt fra siden (det er så veldig greit med maten levert på døra..). 

Har brukt det fordi han ene har trengt å legge på seg, og dette er veldig student-vennlig i prisen; i underkant av 500 kroner for 15kg. Han ene har nå blitt lettere lubben og han andre har lagt på seg nok til at jeg skal kjøpe noe annet neste gang. Men om vi plutselig skulle få behov for mer energi, så er det nok dette vi blir å bruke

hesortiment.jpg.23f46c21de3dcab7c0db2b8d

 

Skal prøve ut denne nå på svartingen som ikke vil legge på seg, takk :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.11.2015, 13.16.07, simira skrev:

Siden det er en stund siden sist jeg gjorde det så tok jeg en runde på prisene i dag. Dette er hva det koster oss å fôre på noen av de tilgjengelige merkene.

 

201511hundemat.JPG

Da blir det forsøkt Orijen/Acana neste gang! Hvilken av smakene er det du har brukt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi halvforer med v&h-valp - har vært litt ymse i magen, fra ganske løs og slimete til nå steinhardt og mindre mengde

Acana valp: smaken har han ikke klaget på, men han fiser mye og stinkende...vet ikke om det skyldes tørrforet eller v&h...eller noe helt annet.

Applaws valp: veldig fornøyd med det, men han blei fort lei smaken virker det som.

RC diverse valpetyper: stor mengde avføring, bittelille puddelvalper dreit som en hest.

Nå prøver vi taste of the wild med fisk. Smaken er visst veeeeldig bra, så får vi se da om det blir mye bæsj og promping av det...

Jeg lar tørrforet stå fremme hele tiden, fordi det er enkelt for meg å gjøre det slik, og fordi hunden ikke går å småspiser. Han venter som regel på vom som han får på kvelden, er han fortsatt sulten etter det gomler han litt tørrfor. Jeg gidder ikke veie maten, vommen deler jeg med øks og gir frossent, og det blir aldri riktig menge, derfor får han fri tilgang på tørrfor også. Han er fin i kroppen og er ikke typen til å overspise.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er hun enda liten, så har bare prøvd to typer valpefôr.

Eukanuba puppy med lam og ris ble det uhyre med fising av, ellers greit. Av og til var hun litt ustabil i magen, men det kan like godt har vært overgangen fra melk til fôr. Ok matlyst.

Eukanuba medium puppy, mindre fising og litt mindre lukt av alt som kommer ut, men det er MENGDER som kommer ut. Hun bæsjer like mye om gangen som Flatcoaten på 25kg, bare enda oftere. Hun er mer glad i denne maten enn den første.

Skal begynne å blande i V&H nu og erstatte kveldsmåltiden i første omgang, tenkte jeg. Hvis det ikke metter like lenge som tørrfôr, er hun i hvert fall bare sulten på natten når hun uansett skal sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene hjemme har "alltid" endt på Pro plan etter å ha prøvd det oppdretteren brukte fra starten av, alle har hatt fin pels og normal avføring og sjeldent dårlige i magen (og alle har generelt tålt ulik mat og raske endringer i foret hvis det har vært nødvendig for en helg e.l).

Den ene flat'en fikk Labb hos oppdretter, det sluttet vi med fordi det ble omtrent mer som kom ut enn inn, og hun ble fryktelig tynn i unghundperioden. Det var helt i starten av når Labb fantes, så aner ikke om det er representativt i dag. Hun gikk over på Pro plan og det funket hun mye bedre på.

Linux (kooiker) startet med Sportsmans pride fra oppdretter, og det fungerte helt ok men han ble veldig tynn av det, vanskelig å fore nok til at han ikke ble tynn i unghundperioden. Brukte både valpefor og voksenfor derfra.

Brukte en periode vom og hundemat, som funket ok for å blande i tørrforet, men det tok for mye plass i en studentfryser:) Tanken var at det skulle hjelpe til å få Linux opp i litt bedre hold uten at han måtte spise så voldsomme mengder tørrfor, og det gjorde det til en viss grad.

Byttet til Pro plan, noe han fungerte fint på hel sitt liv. Fin pels, lett å holde i passe hold og lite som kom ut igjen. Bonus for at det ikke lukter så mye;)

Maja (Golden) startet på RC valpefor, men både avføringen og selve foret stinket jo unormalt mye, og hun prompet masse. I tillegg flasset hun (alt fra bittelitt til en del når hun ble stresset). Nå er også hun over på Pro plan og har fått det noen uker, og vi er foreløpig fornøyde selv om det er for kort tid til å si noe om hva det gjør for pels osv. Det kommer ivertfall mindre ut, og hun promper mindre. Om det gir mindre flass gjenstår å se...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte RC adult på min terv tidligere. Hun hadde blass pels og mye avføring og luft.

Prøvde Orijen adult og Orijen Six Fish, men de likte hun ikke :P Men på det tredje skal det skje og hun fungerer superfint på Orijen Tundra. Foret er kjempedrøyt, det kommer lite ut igjen, hun er fin i pelsen og liker foret kjempegodt, har brukt det i 4 måneder nå :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rex holdt på å klø av seg pelsen, og det blir det mye hår av fra en Berner. Det som var igjen var livløst. Vi tok en kardinalbeslutning og gikk bort fra Orijen. Først Proplan og siden Hills. Virkningen var nesten momentan. Slutt på kløe. Blank og fin pels.  Også klart mindre avføring. Det kan tyde på at Orijen ikke ble tatt opp i kroppen, kanskje? Nå 1/2 år etterpå er han flott i pelsen og klør omtrent ikke selv om han røyter litt. Nå må vi gre bort de løse hårene. Altså aldri mer Orijen. Sparer mye penger også på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Kan ikke si jeg er videre imponert over Acana Senior. Bikkja vil ut ca 90 ganger i døgnet selvom vi har vært på lang tur eller vært lenge ute, besjen er bløtere og fisene lukter tidvis død og fordervelse. Vi er vel ca hallveis i en 13kg sekk nå. Får stort sett 50/50 Acana senior og V&H sprint/active proteinrikt fullfôr. Men noen dager får han kun tørrfôr. (Om jeg har glemt å ta opp V&H fra fryseren f.eks) 
Skal bruke opp sekken, så får jeg heller se om han blir bedre i magen eller ei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎28‎.‎11‎.‎2015‎ ‎22‎:‎35‎:‎17, JeanetteH skrev:

m

Acana: har nå prøvd det på drektig tispe og valpekull-valpeföret til medium hund. Så langt fornøyd, med valpen. Og godt fornøyd med tispen og kullet fram til levering. Förer også Talli med light föret for øyeblikket da jeg vil ha litt hurtig vektnedgang eller nesten 4 mnd "valpepause" og litt småfeit :P Talli er en sånn hund som kan leve på sagmugg, så hun er ikke så veldig "målbar" når det kommer til kvalitet på för :lol: 

 

Svarer meg selv på denne etter å ha prøvd det en god stund:
 

Sitat

 

Da har jeg prøvd Acana i 4 mnd. Og nei, jeg er ikke fornøyd. Jeg føler det er alt for mye proteiner og for lite fett. Og valpeföret virker rett og slett smakløst for valpen.

Talli spiser jo alt mellom himmel og jord og fungerer på det, men jeg ser på "kroppen" i forhold til mengde så ser det ut til å være for lite fett for henne og samtidig må hun har lite mat for å ikke bli feit. Hun er mer aktiv enn noen gang så det er ikke noen annen logisk grunn enn at det er feil balanse i protein-fett. Jeg tipper hun trenger mindre protein og mer fett rett og slett.

Valpekullet spiste godt og har fungert bra syns jeg. Men ser nå når matlysten går litt ned pga tenna så velger hun det bort til fordel for andre för jeg tilbyr. Det lukter veldig lite av det, og da er det jo mulig det også er litt smakløst i forhold til andre för.

Begge hundene har en uåpnet sekk igjen. Så jeg sitter vurdere selge eller spise opp. Jeg tror nok det fungerer bra på andre med litt lavere aktivitetsnivå enn mine, men for mine se det ut til å være en litt for skjev fordeling av protein/fett.

 

Kan legge til at jeg også opplever valpen som unormalt tørst etter ett stort måltid acana. Prøvd enkelt måltid med andre för pga jeg har vunnet en sekk, og da er hun ikke så tørst.

Så kommer til å prøve RC Junior på valpen sammen med V&H valp, og RC Sporting life agility 4100 eller trail 4300 til senioren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, JeanetteH skrev:

(...)

Kan legge til at jeg også opplever valpen som unormalt tørst etter ett stort måltid acana. Prøvd enkelt måltid med andre för pga jeg har vunnet en sekk, og da er hun ikke så tørst.

Jeg har også lurt på om vanninntaket har økt etter vi begynte på acana... Føler jeg må fylle skåla mye oftere, og at det ofte er drukket tomt. Flere som har merket dette? Kan dette være negativt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tester nå Bozita Nordic by Nature Bohuslän Fishpot. Virker greit enn så lenge. Eneste jeg ikke liker med det er at bitene er så store at det ikke funker å ha de i starmarked baller. Ellers liker han det godt, ikke noe unormalt mye avvføring heller. Men bare gått på det i tre uker. Så får se hvordan det går seg til.

Gikk på Acana før det, følte ikke at han ble unormalt tørst egentlig. Funka helt greit det også. 

Føler ikke at jeg har funnet noe optimalt for så langt. Men han går på VH også så merker ikke så stor forskjell på tørrforene egentlig,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo like mange meninger som det er tørrfor, men here goes; 

Eukanuba: På nå 6 hunder fordelt på 17 år, så kommer jeg ikke til å fore på det om de så kaster det etter meg. Tørr hud, mister pels, kviser, diare' og fising så det rister i veggene. Aldri mer!

Royal Canin: De må spise dobbelt av veiledende foringsmengde for å i det hele tatt holde vekten. Også her tørr pels og kløe. 

Nutro: et av de bedre forene, synd at det gikk som det gikk med importen, og at det dermed ble umulig å få tak i det. God pels, lite avføring.

Avoderm: Fungert veldig godt, var det foret som gjorde at min forrige gamle hannhund fikk pelsen tilbake etter eukanuba eksprimentet. Men også dette vanskelig å få fatt i. 

Robur: Har brukt dette av og på - spesielt performance varianten på min nåværende hannhund. God pels, og heldigvis minimalt med fising. Fåes hos min lokale forhandler. 

Taste of the wild: Brukte dette en lang periode, og meget fornøyd. God kondisjon på hundene, lite avføring, gode priser for storforhandlere. 

Kingsmoor: Absolutt et godt for - jeg hadde gått på dette om str på sekkene og prisen hadde vært bedre. Hvertfall her i Norge er prisene hindsides! 

Essential Foods: Dette går mine hunder på idag, og jeg tviler på jeg kommer til å bytte igjen ever! Pels, hud, avføring og kondisjon er super. Bestiller det via nett, levering er rett hjem og pris er til å leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo fôret mine hunder på ProPlan m laks de siste 7 årene og har vært strålende fornøyd på alle hundene som har spist det (tre stk). Så endret de jo oppskriften på fôret. Nå har jeg brukt det "nye" fôret siden i høst og må si at jeg fortsatt er relativt misfornøyd. Yngstemann fungerer forsåvidt bra på det, stort sett, mens Willy er fortsatt for løs i magen. Når bikkja driter 4-5 ganger på en tur på 10 km så er det vel  noe som ikke er helt optimalt liksom. Jeg merket også plutselig at begge hundene hadde gått ned i vekt selv om de fikk samme mengde mat som før, Willy ganske mye også (han var faktisk radmager stakkars). Så den siste mnd har jeg fôret nesten dobbel mengde sammenlignet med tidligere (og han virker overhodet ikke syk på noe som helst vis - han er akkurat som før). Forøvrig er pels og alt annet bra. Jeg har nå begynt å tilsette ekstra olje i maten deres for å se om det hjelper slik at jeg kanskje ikke trenger å gi dobbel porsjon for at de skal holde vekta. 

Jeg vurderer nå Kingsmoor - men som Calina skiver - prisen er hinsides og mengden liten pr sekk.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eukanuba: prøvd på 3 ulike hunder, og syns de ble tørre i pelsen, mye driting og en av hundene fikk mye tannstein. Prøvd både valpeforet, vanlig voksenfor og høyenergiforet.
Royal canin: vanlig voksenfor, en hund funka fint på det, den andre måtte jeg omtrent bruke bæreposer når jeg skulle plukke bæsj. :aww: 
Pro plan m/laks: superfornøyd fram til de endret oppskriften ...
Labb: foret med det på første hunden min, og han funka veldig bra på valpeforet, men ikke så bra på voksenforet.
Troll sport: funka bra egentlig, noen år siden jeg fora på det. Sluttet med det pga vi flyttet og ikke hadde like god tilgang på det lengre.
Vom og hundemat: kjempefornøyd egentlig, bortsett fra at Bris legger på seg så fort av det og skal ha så minimalt lite at det ble bare slemt å fullfôre på det. Når vi får bedre fryseplass så skal jeg fore 50/50 med det og tørrfor.
Acana: Ikke fornøyd. Mye dritt, helt utrolig dårlig pels, og ekstremt mye fising. Decoy fikk i tillegg sopp mellom tærne, og beit nesten på seg sår ...
Profine med laks: prøvde det rett etter acana, men syns ikke det fungerte så bra på Decoy mtp pels etc. De fikk bare en sekk, så det kan være at det var problemene fra Acana som hang igjen litt der. Decoy har aldri hatt så lite og dårlig pels før (blir 9 år i februar). Fullstendig nakenhund altså. Den ekstreme røytinga startet på Acana, men ble ikke bedre etter litt over en mnd på profine. Labbene ble heller ikke bedre.
Brit care m/laks: veldig fornøyd! :) De har spist en halv sekk med det, og Decoy har sluttet å tygge labber og det ser ut til at pelsen er på vei tilbake.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste åra har jeg fora med det jeg har hatt tilgjengelig og det jeg har fått. Har vært innom Eukanuba, Royal canine, Hills, Apetitt, Pro Plan og Chicopee. 

De fungerer greit på det meste :) Litt små forandringer, men generelt god pels, avføring og generelt i fin form. Chicopee er det foret av de jeg syns har fungert best og som hundene har likt best, så det kommer vi til å fôre fast på fremover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malamutene var innom en del forskjellig og med unntak av en sekk med Labb som vi vant på utstilling så tålte de det meste fint og jeg merket egentlig ingen forskjell. Men det foret jeg altid landet på og som har blitt min "favoritt" oppigjennom er royal canin 4800. Det er nok ikke det beste man får det heller(hadde jeg hatt råd og skulle foret på bare tørrfor så hadde jeg nok gjerne skulle valgt orijen eller tilsvarende), men ifht mange andre vi har prøvd så synes jeg det lukter/føles litt bedre, hundene liker det bedre og samtlige av mine har fungert bra på det. De øvrige er vanlig RC adult, eukanuba adult, eukanuba lam og ris, eukanuba sporting and agility, max dog eller noe slikt (europris), pro plan m/laks, og lone star. 

Varga har stort sett bare fått RC 4800, evt vanlig adult rc i rolige perioder og innimellom eukanuba sporting and agility, fungerer bra på det. Nå får hun for det meste vom å hundemat, men får litt blå brit for å ikke bli så hard i magen. Det fungerer fint, men hadde nok ikke gitt blå brit om jeg hadde foret bare tørrfor for det slår meg ikke som et bra for. Vims ble foret på pro plan puppy til oppdretter og jeg kjøpte en sekk for å slippe å bytte, fungerte fint på det, men hun har hele veien fått vom og hund i tillegg, nå har hun gått over på RC 4800 i tillegg til vom. Hun tåler ikke så veldig godt brit foret, selv sammen med vom(tror jeg ihvertfall). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2016 at 7:27 PM, JeanetteH skrev:

Kan legge til at jeg også opplever valpen som unormalt tørst etter ett stort måltid acana. Prøvd enkelt måltid med andre för pga jeg har vunnet en sekk, og da er hun ikke så tørst.

 

På 17.1.2016 at 7:53 PM, Krimman skrev:

Jeg har også lurt på om vanninntaket har økt etter vi begynte på acana... Føler jeg må fylle skåla mye oftere, og at det ofte er drukket tomt. Flere som har merket dette? Kan dette være negativt? 

Morsomt at dette skulle komme opp nå, for knertis får litt Acana om dagen i en slags matboks fordi hun er så lei av vom og ikke spiser noen ting, og herregud, som den bikkja drikker! :blink: Har jo selvsagt satt det i sammenheng med tørrfôret, men har ikke egentlig sett en så radikal endring tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min får nå Mush Barf, men fikk tidligere tørrfor. 

Mine erfaringer:

Hills light for små raser: Helt greit, men kom mye ut. Gjorde fra seg rundt 6 ganger pr dag og det kom mye ut. 

RC Sterilized for små raser: Konstant sulten (vekte meg om natten), la på seg, kom mye ut og var litt løs. Synes hun ble stresset av det, kan være fordi hun var konstant sulten... 

Acana light: Det tørrforet jeg har vært mest fornøyd med. Hun virket mett og fornøyd, hun likte smaken. Og hun gjorde fra seg ca to ganger om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...