Gå til innhold
Hundesonen.no

overvektig valp


Gjest
 Share

Recommended Posts

Valpen min har lett for å gå opp i vekt. Han har eksplodert de siste to månedene. 

Han får ikke mye godbiter, en del grisører og bein på grunn av tannfelling. Det er snakk om 3-4 bittesmåe biter med godbiter når jeg går ut døren. Det er rutinen vår og er ingenting å henge seg opp i. 

Jeg har en innekatt. Ja jeg har prøvd alle råd og tips for å holde valpen unna kattmaten, men det går ikke. Snakket med en veterinær og fikk beskjed om at det var bedre at valpen spiste kattmat, enn at katten spiste hundemat.

Så for å slanke valper så tenker jeg å kun ha kattemat (tørrfôr) stående frem. 
Jeg er hjemme 90% av tiden. De få timene jeg er borte kan jeg sette vekk matskålen. Men det er egentlig ikke nødvendig, for både hund og katt sovner så fort jeg går ut døren. 
For greien er; Jeg har holdt tilbake vommen (det han egentlig får som hovedfôr) på grunn av vektoppgang, mer tyggebein, griseører, grisehaler, dentastix, tørket kjøtt etc (på grunn av tannfelling). 
Men, både hund og katt får bløtfôr en gang om dagen, dette vurderer jeg nå å kutte helt ut. 

Så fra idag av blir det bare kattmat (tørrfôr) som jeg følger nøye med på, og skriver ned hvor ofte valpen er borti skålen og spiser, for å se hvor mye/ofte han faktisk spiser. 
Også må han ha noe bein og slikt... et ekstra spørsmål; Hva er bra under tannfelling, men som ikke gjør valpen feit? :D
Er dette helt feil måte å gjøre det på? 
Jeg mistenker det er alle griseørene og slikt + bløtfôret som er synderen. 
Vurderer å kjøpe et magrere kattefôr, for katten er overvektig også (på grunn av kastrering og fordi han er lat). Skal skrive på et katteforum og spørre der om råd :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dette er faktisk såre enkelt: Du må ta styringen over når og hvor mye både katt og bikkje spiser. Enkelt forklart betyr det at katta må over på lettere fôr, og både pus og voff må få faste måltider 3

Jeg er helt enig. I tillegg ville jeg begynt å GÅ TUR med hunden i stedet for å la den leke med katt/hund. Det blir ikke det samme at en valp leker som at den får litt mer strukturert mosjon. Når hund

Hvis katten kun er ett år ville jeg ikke ha føyet meg så mye etter han. Det er noe annet med en katt som har hatt de samme vanene i ti år, men du skal ha denne katten i femten år til og bestemmer han

Ville kutta fri tilgang og porsjonsfort både katt og bikkje. Og skilt dem om natta og gi en litt større dose mat som katten kan spise iløpet av natten på kvelden. 
Mer jobb for deg, men tykke dyr er ikke bra. 
Her forte vi på det meste 5-6 ganger om dagen slik at kattene skulle få maten sin spredd nok, men samtidig unngå at den som var tykk spiste de andre 2 sin mat. Stakk gjerne til den tynneste litt ekstra innimellom. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Krutsi skrev:

Kan du ikke bare sette kattematen oppå en kommode eller noe og la katten spise der? 

og hvorfor ikke bare kjøpe et skikkelig stort hardt bein til den? 

Har prøvd det, han velter den ned for den SKAL på død og liv ligge på plassen sin. Altså skålen. Satt den opp på kjøkkenbenken og han veltet den ned. Satt skålen på gangen og han kom slepende ut med matskålen. Den må stå på en viss plass, hvis ikke så går han bananas!! vi har kranglet over dette i flere måneder. Evig slit og mas. 

Jeg har googlet litt og funnet ut at L-keratin øker fettforbrenningen hos både hund og katt. 
Eukanuba fôr har en versjon for både hund og katt. Mindre fett, mer L-keratin. Begge fôrene er for overvektige hunder og katter. 
Katten vurderer jeg å gi fritilgang om kvelden. Også får de frokost og middag. Vær for seg som jeg da må stå å passe på. Om natten så ligger valpen i bur, så da kan katten få fri tilgang. 

Flytter jeg valpen i gangen så klikker han mentalt, for han vet at katten får mat, og det skal han også ha. Ikke bare sin mat, først sin mat så katten sin. 

Jeg har kranglet med de i flere måneder. Har prøvd ALT. 
Jeg er dritt lei for å si det mildt. 

Han har større bein. Og et griseøre varer i 3-4 dager, nå har han hatt ett i over ei uke og jeg kastet det for det var så skitten. Og han MÅ få ut de tennene. To av helsøsknene hans måtte operere ut tenner fordi de falt ikke ut selv. Veterinæren sa det var fordi foreldrene mine slurvet med fokus under tannfelling. Så han må ha noe for å få de ut. Spesielt de fire hjørnetennene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en tung keramikkskål eller noe som katta ikke har sjangs å flytte? Plasser en kommode eller noe annet stort der du vanligvis har matskålen til katten slik at plassen "ikke eksisterer" mer? 

Aner ikke hva du har prøvd, så slenger ut noen forslag. :p

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du fôrer begge til faste tider hver dag og følger med så får ikke katten veltet skålen. Du har fått mange gode råd i den andre tråden om løsninger på dette også. Valpen bør ha ordentlig hundemat som har de næringsstoffene den trenger for å vokse riktig.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg er faktisk så fæl at vist bikkja ville syte på gangen så får den syte da, eller klikke mentalt som du skriver. Det at katta får mat betyr ikke at den får mat liksom. :P Ser for meg at dette rett og slett bare har blitt en vane for hunden din og den må du nesten bryte om du vil ha en normalvektig hund som ikke klikker bare du forer katta. Lær valpen at katteskåla er totalt off limits. (Krever selvfølgelig at du er uhyre konsekvent iom at å spise fra kattens skål er såppass belønnende i seg selv for den.) Ikke la katteskåla vær på gulvet om du ikke er tilstede nok til å passe på hele tiden. 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Krutsi skrev:

Du kan ikke sette valpen på et valpefor.. Og hvis den bruker 3-4 dager på å spise ei griseøre, så er det ikke DET som gjør den feit.. 

Har du prøvd å trent litt med den? De blir jo ikke like på mat nødvendigvis hvis de er slitne.. 

Mener du slankefôr? Eller kattefôr? Jeg synes nemlig valpefôr er helt kurant å sette valpen på. ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk såre enkelt: Du må ta styringen over når og hvor mye både katt og bikkje spiser. Enkelt forklart betyr det at katta må over på lettere fôr, og både pus og voff må få faste måltider 3 ganger per dag, med oppmålt fôrmengde (invester i en digital kjøkkenvekt, det er gull verdt, trust me). Sutring og masing må overses. Det er ingen om, men og hvis her, det er faktisk den enkleste og mest effektive, for ikke å si billigste, måten å løse alle problemene på. Det er deg det står på, at både katt og valp er overvektige er din feil, og din alene, for du styrer hva de får tilgang til av mat, når katten er innekatt. Og du alene kan fikse opp i dette, til det beste for både dyra og deg.

  • Like 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten: Katter skal ha mat 3-5 ganger om dagen (om de ikke kan frifores, og en overvektig katt skal ikke frifores). Mål opp dagens rasjon av slankemat og fordel den utover dagen. Følg med mens den spiser og sett det vekk når den er ferdig så ikke valpen får spist det. Om mulig så sørg for litt aktivisering også (sånn stang med fjær på og sånn ball-i-tunell-greie er det mange katter som digger). Jeg har ei sterilisert innekatt på 9 år hvor maten står framme hele tiden, hun har aldri vært overvektig, så det er fullt mulig ;)

Valpen: Skal ha valpefor. Du kan jo gi han samtidig som han gir katta så det blir enklere å passe på at de ikke spiser hverandres mat. 

Ellers syntes jeg det ikke var nok å bare like det @Lene_S skrev, så jeg nevner her også: det var veldig fornuftig det hu skriver!! Det er DU som styrer matinntaket deres, de kan bæse og bælme så mye de bare vil, du bestemmer. Ikke driv å dill og dall med "et måltid vått og et tørt og et med vom og og og". Griseørene og sånn er nå så, det høres jo ikke ut som valpen akkurat gulper de i seg, men mens den er på slankern så gir du KUN valpeforet som måltid, ikke vom, ikke våtmat. Det er mye enklere å beregne rett mengde når du ikke forer masse forskjellig. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, MaritaS skrev:

Ellers syntes jeg det ikke var nok å bare like det @Lene_S skrev, så jeg nevner her også: det var veldig fornuftig det hu skriver!! Det er DU som styrer matinntaket deres, de kan bæse og bælme så mye de bare vil, du bestemmer. Ikke driv å dill og dall med "et måltid vått og et tørt og et med vom og og og". Griseørene og sånn er nå så, det høres jo ikke ut som valpen akkurat gulper de i seg, men mens den er på slankern så gir du KUN valpeforet som måltid, ikke vom, ikke våtmat. Det er mye enklere å beregne rett mengde når du ikke forer masse forskjellig. 

Også et veldig godt poeng. Kun tørrfôr som hovedregel, til begge to. Evt erstatt et måltid med V&H, slik vi gjør til Ayla. Det er et enkelt regnestykke. Hun får halvparten av dagens matrasjon til frokost i form av vom, 30g for å være nøyaktig, og den andre halvparten av dagens mat, som da er tørrfôr, blir fordelt over to måltider, 13g til hvert. 

@miomioJeg vet jeg skrev ganske brutalt i mitt første innlegg, men det er fordi jeg kjenner meg godt igjen. Vi kjemper en evig kamp mot vekt her i huset. Flere av våre katter sliter med vekten, selv om de får gå ut, og også Ayla har lett for å legge på seg. For 3 år siden (før vi fikk Ayla) tok vi grep, og innførte faste måltider, med oppmålt matmengde for de med vektproblemer. Det var mye sutring og masing i starten, og kattene er fortsatt flinke til å minne oss på når det er matetid, men det har stort sett gått bra. Unntaket er Spike, en kar på snart 10 år, men det er en veldig komplisert historie, som ikke bare har med mat å gjøre, så han regnes ikke med.

MaritaS har et veldig godt poeng, og det er: Ikke gjør det så komplisert for deg selv. Ikke gjør regnestykket over matmengder så vanskelige. Hold deg til tørrfôr. Og kutt ut vårfôr, det har ikke tennene godt av. Vårfôr er i beste fall lørdagsgodt. 
Det er lett for oss dyreeiere å forbarme oss over disse dyra, de vet hvilke knapper de skal trykke på, men husk hvem som egentlig skal trene hvem her. Og man kan fort blir FOR snill. Hørt uttrykket "killing with kindness"? Minn deg selv på at det er ikke for å være slem og ekkel at du begrenser matinntaket til dyrene dine, det er for deres helse skyld. For det er i ditt hodet at utfordringene ligger. Det er der det blir vanskelig, for det praktiske er veldig enkelt å løse. Så mitt tips er: Ta et oppgjør med din egen samvittighet, og få den på rett spor (type "det er ikke slemt å passe på dyrene vekt og helse"), så løser du resten helt greit, det er jeg sikker på :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt problemet med å holde hunden borte fra kattematen.. sett skåla et sted hunden ikke har tilgang til. Kjøp en yung skål som blir nevnt, så får ikke katten flytte den. Evt sett opp kompostgrinder rundt matskåla til katten. Regner med katten klarer å hoppe over (evt legg en sånn at den blir lavere enn resten). Også er du konsekvent på at hunden ikke får spise av kattematen. Som dethar blitt sagt i dine tidligere tråder om samme problem; det er ikke så vanskelig, og det er hauevis av løsninger!

Evt så forer du til faste tider, og setter vekk matskålene i mellom måltidene. Da kan du gi de mat på forskjellige plasser, og kun når du følger med.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da har jeg kjøpt Royal canin weight control. Var innom veterinæren og fikk beskjed om at den burde jeg prøve. Dro innom en dyrebutikk og den ble anbefalt der også, uten at jeg sa noe navn eller merke. Men der var den utsolgt. 
Dro så til en tredje butikk og ga info og spurte hva de anbefalte. Samme fôret. Så 3 av 3 har sagt at valpen bør ha dette fôret, alle sa samme mengde også. 

Han skal nå få fôr to ganger om dagen. Veid opp så klart. 80g tror jeg det var.. eller 60, må lese bakom. husker ikke i farten. 

Katten har nå fått plass på kjøkkenbenken. Rolig, ikke klikk på meg. 
På kjøkkenet mitt så har jeg en "L" med benker, kjøleskap, komfyr osv. Den benkplassen bruker jeg til å lage mat. Der har katten ikke lov til å være, og det vet han. 
Men, ved en kort vegg så har jeg 1 benklengde med.. benk :P Under står vaskemaskinen og matskålene står ved siden av. Denne benken brukes kun når jeg bruker frityrgryten. Ellers så brukes den aldri, kun oppbevaring av to store esker med tørrfôr (som nå er flyttet under benken).
Oppå der står nå en skli-sikker matte (kjøpt på ikea, brukes i skuffer og skap). 
Også er det en gummimatte og en tung, skli-sikker matskål. Det er katten sin mat. 

Han har ikke revet den ned, og det ser ut som at han har godtatt den plassen. 
Før sto det et akvarium der, så kan være derfor han ikke ville ha maten sin der. Men nå godtar han det. Valpen får sitt når han skal ha sitt, og han får ikke tak i katten sin mat nå. 

Så kryss fingrene for at katten ikke klikker mentalt og finner ut at skålen står feil. 
Har kjøpt bein som ikke er så fetende. Null vom, null våtfôr (på begge). Minimalt med godbiter, fikk noen RC godbiter som er sunne og lavt av det usunne. Så det skal kun brukes under lydighetstrening og mentalt aktivisering, men da kutter jeg litt ned på maten, slik at det går opp i opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde først planer om å gå over til vom hos begge. 
Men det går ikke. Både hunden og katten elsker vom. De kan drikke fra samme vannskål (de deler ei stor vannskål). De spiser våtfôr fra samme skål, de tygger på vær sin side av samme tyggebein. 
Men vom, det er hellig. Før var det knurring, glefsing, kloring, fresing, begge to klikket mentalt over vom. 

Vom er et fantastisk produkt, men ikke til den prisen. Hunden er underdanig som du får det, men er det snakk om vom så er han sjefen. Nå er det ikke krig lengre, for katten har innsett at hunden er sjefen, over vom, 
Men, valpen sluker i seg sitt også spiser han halvparten av katten sin. Dette har ført til at katten har gått ned i vekt (bra, for han er og var overvektig) og valpen har blitt smellfeit. 

Har 10+ pølser med vom i fryseren. Men de får jeg porsjonere ut 1 gang i uken til det blir tomt. Så blir det vom en gang i blant, kanskje 2-3 ganger i måneden i små mengder til kos. 
De skal ikke få vom nå, ikke før valpen har gått ned i vekt og ting er stabilt. 

Begge to forguder vom, så det går ikke. Spesielt med tanke på at valpen går så lett opp i vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med hunder. Vi har aldri, aldri veid opp fôret til hundene. Ingen var overvektige eller sykeligovervektig. 
Han ene er det nå, ble det etter han ble kastrert. Men så er han maks lat og matmons fra en annen verden. 
Men hjemme hos mamma og pappa så får de mat ved bordet, de tigger nå til de grader. 

Jeg er streng på rester og tigging. Verken hund eller katt får mat fra min tallerken. 
Skal de ha rester så får de det etter jeg har spist, blandet med fôr. - men dette har ikke skjedd enda. Men hvis de skal ha rester, så blir det ikke ved bordet. 
Verken valpen eller katten tigger, for begge vet godt at her er det ikke noe å få. Og slik skal det fortsette å være. 
Jeg vokste opp med 2 hunder oppå meg under vært måltid. Pappa kjefter, mamma sniker bit etter bit under bordet. Hundene hopper opp å prøver å ta mat, pappa kjefter og mamma gir etter. 
Dette orker ikke jeg, og familien min har fått streng beskjed om at min hund skal ikke ha mat mens vi spiser. Mamma har prøvd seg, men det nytter ikke her i gården :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mirai skrev:

Du kan jo bruke det, nå har du jo funnet en løsning på at hunden ikke får tak i kattens porsjoner? :) Så slipper du å sette valpen på slankemat.

Ja kattens fôr står nå oppe på kjøkkenbenken. Har jobbet i ett år med å få katten NED fra kjøkkenbenken... også plutselig får han lov. Jaja, men det er bare den benken han får oppå, ikke der hvor jeg lager mat. 

Fikk beskjed om å gi valpen slankemat til han har kommet ned i vekt, så må jeg se det an. Går vekten nedover så må jeg blande det ut med normal valpefôr. 
Veterinæren mente at det er lurest. For han kan fortsatt bli feit av vanlig valpefôr, fordi han kan ha lett for å gå opp i vekt. Det å kutte ned funker ikke da, for da går han sulten, noe han ikke skal gjøre. Han skal jo spise nok mat. 
Så derfor skal han nå gå på slankefôr til vekten når normalvekt. Så skal han fortsette og jeg skal da følge med om vekten går nedover (under normalvekt), hvis det stopper opp og holder seg ved normalvekt, så kan jeg så smått begynne å gå over til normal fôr. Går han da opp i vekt, så må han gå på vektkontroll-fôr hele livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik ble det. 
564f6bccf2c2b_2015-11-2019.49.47.jpg.13e
Dette er katten mat. DDet er slik.. skli-ting under også står det oppå en matteting som brukes i skuffer og skap. 
Han har en ny skål, men den ligger igjen i bilen til mamma så får den i morgen. Men han har ikke rørt matskålen enda. Så krysser fingrene for at jeg kanskje kan levere den tilbake hvis han godtar at det står slik.

564f6bcda864b_2015-11-2019.49.58.jpg.ba7
Slik er benken. Altså ikke et sted jeg lager mat :P 
Under ser du en hvit dunk, står to der. Ble ikke med på bildet, men foran dunken står vannskålen og matskålen til valpen. Før sto det et akvarium på denne benken, så jeg måtte stette matskålen på andre benken hvor jeg lager mat. Men det ble ikke godtatt av katten, han rev den bare ned. Kan være fordi han har fått så mye kjeft for å klatre på den benken :P Han har nå spist 4 ganger fra skålen og ikke slengt den ned enda. 
Han bruker å sitte på den benken når jeg står å lager middag, altså der hvor matskålen står nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...