Gå til innhold
Hundesonen.no

varme klær til hund.


Gjest
 Share

Recommended Posts

Jeg har en chihuahua og papillon blanding. 
Han går på tre føtter når vi er ute, for det er så kaldt.

Har aldri hatt noen erfaringer med små hunderaser. 
 Jeg er imot å fjonge opp en hund i tutu for sin egen skyld. Men han her trenger litt hjelp til å holde varmen. Han skjelver når vi er ute, etter 10 minutter begynner han å sutre og vil hjem. Da legger han seg attmed radiatoren og nekter å flytte på seg. 
Det er dager han nekter å gå ut døren, for det er så kaldt. Og snøen har ikke kommet enda! Søsteren min har en liten hund som er lik også. Så det er ikke bare min som er rar og sutrete. 

Er det best å strikke en genser selv, eller å kjøpe en? Er det noe varme i de du kjøper i dyrebutikk til 600kr?

Jeg er helt grønn når det kommer til klær til hunder.
Tenker å spørre bestemor om hun kan strikke en genser til valpen.. For jeg er usikker på hvor varme de fra butikken er... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Lanullva sin hundegenser, det er det eneste plagget frøkna liker og godtar å gå tur i. Alt annet jeg har prøvd av dekken, dresser eller hva det måtte være medfører full streik... Lanullva-genseren er veldig lett og myk, men om den er så veldig varm skal jeg ikke uttale meg om. Vi ligger enn så lenge på knappe -5 her og det fungerer den i alle fall greit til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma strikker gensere til min. Jeg synes ullgenser fungerer greit og holder godt nok på varmen. Har også et tykt "bobledekken" til kaldere dager, evt med genser under.

Så lenge de fra butikken er ull så varmer de nok like godt, men koselig med hjemmestrikket da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Min chihuahua aksepterer kun å gå med en bestemt ullgenser, som er sydd i 100% ull etter hans mål.

Har prøvd fleecedress og ulldress med fire bein, men det nekter han å gå med. Han vil ikke ha noe som dekker bakbeina, da står han bom stille, stiv som en pinne, og nekter å gå en centimeter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kler min som jeg ville kledd meg selv om jeg fryser. Her på vestlandet pleier det å blåse og evt. regne en del, og da blir det fort kaldt selv om gradestokken mener noe annet. Når det er kaldt og blåser, så har jeg endten fleece eller ull innerst og så et vind/vanntett dekken utenpå.

Ta en kikk på Hurtta, de har mye gode og varme klær til hund. Divinedog.se pleier jeg å handle i fra, de er ganske billige når det kommer til hurtta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips :D to lag hadde jeg ikke tenkt på. Vet om en regndekken til en billigpenge, må bare spørre søsteren min om hvor hun kjøpte den :P 

Tenkte å spørre bestemor om hun kan strikke en genser til han. For hun elsker å strikke, også takker jeg pent og pyntlig nei til ullsokker, for jeg liker det ikke, og da blir hun litt fornærmet. 
Så det å spørre om hun kan strikke en genser til hunden hadde vært supert :D Men var usikker på om det er varmt nok eller ei.
Også er problemet at han er ganske avlang, så de fleste stopper midt på ryggen så han fryser da på rumpa :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en veldig grei genser til mi på Hööks til en billig penge. De har også andre greie dekken som ikke er så dyre. De har et merke som heter showmaster som har mye kopier av hurtta. Ville ikke kjøpt sånne veldig firkantede dekken, de synes jeg ikke er noe gode, de har dårlig passform synes jeg.

Denne genseren har jeg:
055146-02-15200-upp-fra-01.jpg?width=490

Dette:
045471-12-15200-upp-fra-01.jpg?width=490

og dette:
045532-21-15200-upp-fra-01.jpg?width=490

Er egentlig fornøyd med alle de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når eg hadde liten hund, greit nok ein liten pelsdott, så brukte eg ofte Dogs of Norway Parkdress frå ilovedogs.no, men det er meir ein regndress då. Hurtta har ein tolags dress som er veldig fin på veldig kalde dagar; fleecedress som du kan bruke aleine eller feste med knappar inni ein regndress. Regndressen kan også sjølvsagt brukast aleine på milde, våte dagar.

Ellers har Hööks billige og greie dekken, men har opplevd at dei ikkje er spesielt gode til små hundar. Det vinterdekkenet eg bestillte derifrå var så svært forran og mellom frambeina, at eine framlabben havna inni der. Så der ville eg prøvd før kjøp.

Strikkagenser i ull, eller ulldekken er godt og varmt. Har til tilgang til tam outlet eller noko i den dur, så hender det dei har tilbud på ulldekken der. Eg fant til frysepinnen min på tam outlet i Fredrikstad i fjor, til heile 19,- :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min chi foretrekker genser fremfor vinterdekken, og det gjør i grunn jeg også. Jeg er elendig til å strikke, men fikk et tips om en som strikker sånne gensere (kan sende deg link på PM hvis du vil). Jeg valgte å bruke alpakkaull i stedet for saueull. Alpakka er mange ganger varmere, men mye tynnere, så genserne blir mer behagelige. Dessuten klør det ikke. Den holder godt på varmen selv når den blir våt.
Fordelen med å strikke genser spesielt til din hund er jo at du kan få den akkurat som du vil. Og du kan lage flere, med forskjellige finesser, som lengre forbein, bedre dekning på magen (kanskje mest aktuelt med tispe, men dog) osv. 

Bilde av Aylas første genser:

DSC_5097-2.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Tuvane skrev:

Canelana har vel noen gode ulldekken. :) Ull er det som er varmest og best, synes jeg. :) Og så kan man evt ha regndekken over dersom det kommer nedbør.

Canelana sitt thermodekken er supervarmt, det bruker vi i bilen :) Til å gå tur blir det kanskje litt voldsomt, frøkna nekter i alle fall å gå så mye som en meter med det på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lene_S skrev:

Min chi foretrekker genser fremfor vinterdekken, og det gjør i grunn jeg også. Jeg er elendig til å strikke, men fikk et tips om en som strikker sånne gensere (kan sende deg link på PM hvis du vil). Jeg valgte å bruke alpakkaull i stedet for saueull. Alpakka er mange ganger varmere, men mye tynnere, så genserne blir mer behagelige. Dessuten klør det ikke. Den holder godt på varmen selv når den blir våt.
Fordelen med å strikke genser spesielt til din hund er jo at du kan få den akkurat som du vil. Og du kan lage flere, med forskjellige finesser, som lengre forbein, bedre dekning på magen (kanskje mest aktuelt med tispe, men dog) osv. 

Bilde av Aylas første genser:

DSC_5097-2.jpg

oh takk for tipset ang type ull. Jeg kan ikke å strikke, men bestemor skal strikke noe.

Skal innom hooks i morgen så får jeg se hva jeg finner der :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Lene_S skrev:

Min chi foretrekker genser fremfor vinterdekken, og det gjør i grunn jeg også. Jeg er elendig til å strikke, men fikk et tips om en som strikker sånne gensere (kan sende deg link på PM hvis du vil). Jeg valgte å bruke alpakkaull i stedet for saueull. Alpakka er mange ganger varmere, men mye tynnere, så genserne blir mer behagelige. Dessuten klør det ikke. Den holder godt på varmen selv når den blir våt.
Fordelen med å strikke genser spesielt til din hund er jo at du kan få den akkurat som du vil. Og du kan lage flere, med forskjellige finesser, som lengre forbein, bedre dekning på magen (kanskje mest aktuelt med tispe, men dog) osv. 

Bilde av Aylas første genser:

DSC_5097-2.jpg

Jeg vil gjerne ha link!:) Kunne trengt en ullgenser til mine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldress varmer helt klart bedre enn dekken gjør. Kjøp gjerne en dress som du får en genser (gjerne ull) med hals på under også, dresser kan man som regel justere litt med stramming i sidene. Det jeg gjør hvertfall.

Var forøvrig hos fysio med hunden denne uken da han er noe stiv i nakke og ryggområdet, og hun sa at hals er kjempeviktig når det er kaldt også for å forebygge plager, da spesielt for hund som jo ikke har tykk og varm pels. Egentlig ikke tenkt så mye på det, men er jo sant, viktig at nakke og hele ryggen er dekket hvertfall (samt jo aller helst lår). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en perfekt en hos sparkjøp i dag! men selvfølgelig så hadde de ikke den i riktig størrelse. Billig var den å, bare 129kr! 
http://www.sparkjop.no/skSite/Nettbutikk-kategorier/Fritid/Kj%C3%A6ledyr/Hundeutstyr/Hundegenser-med-hette/p/615261_Rosa
Skal ha den i blå, vurderer å bestille den nå i stedet for å kjøre innom å sjekke. Er 1 time unna, så litt synd å kjøre innom også har de ikke fått de inn enda. 

Den har pels-aktig inni, tykk og god. 
Hetten er litt teit, men la gå. Denne tror jeg blir god å ha nå som snøen har kommet :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lillekrapyl skrev:

Hette er bare i veien ja. Så ut som bomull da. Hvilket materiale var det?

bomull utenpå. Og... aner ikke hva det er. Minner om pels-foring inni. Godt, varmt og mykt var det ihvertfall. Den ser ganske lang ut oppå, men under er den ganske kort. Stopper lenge før... tissemannen :rofl: 
Så det er god lufting under, godt dekk over, tykk men ikke så tykk at det er umulig å røre på seg. 

Og det beste!!! 
Det er borrelås, ikke hel som må taes på over hodet. Det er altså borrelås under magen.  
Min går bananas av at jeg må dytte labbene inn, tar for lang tid, hodet er også irriterende synes han. Denne er det bare å smette på, tar sekunder så er den på. Ingen stress og kamp for å få den på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull med et vindtett dekken og potesokker. Potesokker utgjør i hvertfall stor forskjell særlig når det er frost, da det rett og slett isolerer. Det er litt verre når det er sørpete, da dropper jeg det (men da er det i hvertfall ikke så kaldt at bikkja tripper på tre bein). Ull tar jeg på når jeg må bruke lue, vanter eller skjerf, og dekken pleier jeg stort sett å bruke uansett på høst, vår og vinter med mindre jeg kan ha åpen jakke. :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...