Gå til innhold
Hundesonen.no

Stor, middels aktiv rase


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

Min svigermor har tenkt på å få seg hund. Jeg har sagt ifra at jeg vil hjelpe til, og jeg er opptatt av at rasevalget skal stemme overens med hva de kan tilby.  Det har noen få kriterier: Må være en stor hund ( men kan sikkert være medium også syns jeg), vennlig gemytt, ikke ha for høyt aktivitetsnivå og ikke bjeffete. Pels ikke nevnt så mye om.

Det er to voksne personer som bor i leilighet midt i byen. De er middels aktive, men hjemmeværende begge to.

Jeg ser for meg at mindre type selskapshunder fra gr.9 vil passe best, men de vil ha litt størrelse på hunden.

Tenker på golden retriever, labrador, Kooikerhund, collie (collie korthår?), puddel (mellom?), Berner sennen.

De er ikke mynde-typer.  Kan noen av de nevnte rasene passe?  Evnt andre forslag?

Endret av Djervekvinnen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portugisisk vannhund! :)

Det hadde jeg ikke tenkt på :) Takk for forslaget.

En golden retriever, labrador, collie og puddel burde jo passe fint :)

Vil korthårscollie gå an, eller er de annerledes i aktivitetsnivå enn langhår?   Puddel størrelsene har vel lite å si, annet enn hva man selv foretrekker, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg ikke tenkt på :) Takk for forslaget.

Vil korthårscollie gå an, eller er de annerledes i aktivitetsnivå enn langhår?   Puddel størrelsene har vel lite å si, annet enn hva man selv foretrekker, eller?

Det er vell litt forskjell i avl, ihvertfall på noen linjer/hos noen oppdrettere, men en collie vil vell uansett være en middels krevende hund. Ihvertfall i mine øyne, men det vil jo selvsagt alltid være en subjektiv oppfatning av hvordan hunder er. Er neppe noe mer krevende enn puddel og labrador. Men er man usikker så er det jo bare å titte på oppdrettere som avler "utstillingshunder"/familiehunder og ikke har fokus på bruksegenskaper i stor grad. Det viktigste med collie er vell å sjekke at de er mentalt stødige, det kan forekomme div redsler der, skuddredsel, gulvredsel m.m.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kooiker kan ha et ganske krevende gemytt, være ganske aktive og en del kan bjeffe (varsle) en del, så jeg ville ikke anbefalt det ivertfall, med mindre de er innstilt på å være veldig dedikert til å jobbe med hunden. Trenger ikke å være sånn, men mange er det...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storpuddel eller kromfohrländer. Kjenner og trener med flere pudler av ulik størrelse, og det er definitivt mer lyd på mellompuddel. Lettlærte og omgjengelige hunder. Kromfohrländeren er for meg en enkel og ukomplisert familiehund :) Høres jo fint ut som berner også kan passe til dem!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Khromforhländeren kan også ha litt kinkig temperament ovenfor andre hunder altså, særlig hannhundene. Og de er ganske reserverte. Ellers er jeg enig i at det er veldig trivelige hunder. Fin størrelse og supre allround hunder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portugisisk vannhund! :)

Uenig. :)

Sitter selv med en 11 år gammel hund her med et helt hinsides aktivitetsnivå. Hun kan virkelig holde det gående. Så jeg ville gått for en roligere rase slik jeg leser første innlegg.

Portisen er en veldig "på" rase. De vil være der du er hele tiden. Hele tiden. På do eller hvor enn du er. Jeg kjenner så godt forskjell nå som Chess er delvis hos meg og delvis hos min mor hvor rolig papillonen faktisk er. Eksempelvis fikk Chess 2 timer tur i rask gange i går kveld og var like hakke sprø etter at vi hadde kommet inn. Litt i overkant med energi :P

For all del - skal ikke påstå at jeg VET rasen ikke passer, men spesielt rolige skal de i hvert fall ikke få "skryte" på seg å være.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portugisisk vannhund! :)

Uenig. :)

Sitter selv med en 11 år gammel hund her med et helt hinsides aktivitetsnivå. Hun kan virkelig holde det gående. Så jeg ville gått for en roligere rase slik jeg leser første innlegg.

Portisen er en veldig "på" rase. De vil være der du er hele tiden. Hele tiden. På do eller hvor enn du er. Jeg kjenner så godt forskjell nå som Chess er delvis hos meg og delvis hos min mor hvor rolig papillonen faktisk er. Eksempelvis fikk Chess 2 timer tur i rask gange i går kveld og var like hakke sprø etter at vi hadde kommet inn. Litt i overkant med energi :P

For all del - skal ikke påstå at jeg VET rasen ikke passer, men spesielt rolige skal de i hvert fall ikke få "skryte" på seg å være.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...