Gå til innhold
Hundesonen.no

Halsbånd vs sele


Gjest
 Share

Recommended Posts

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg derimot er i utgangspunktet veldig skeptisk til de som har hatt hund i "alle år". Mitt inntrykk er at mange av de ikke har oppdatert kunnskapen sin de siste 25 årene, ikke følger med på forskning,

Sele. En god sele hindrer ikke bevegelsene i det hele tatt. Kjøp en Y-sele eller en H-sele. Ikke en tversoversele, den kan hindre. Det går like fint å lære en hund å gå pent i sele som i halsbånd

Når det gjelder størrelse og kontroll så føler jeg at jeg har mye bedre kontroll på ridgebacken i sele enn i halsbånd. Da har jeg kontroll over hele kroppen hans. Eneste ulempen er at kontrollen er le

Hvis man setter ett halsbånd på seg selv og rykker til, så tror jeg alle synes det er ganske så ubehagelig. Hunder har akkurat samme oppbygning av nakke/hals som oss, og det er ett ganske sensitivt område.

Som det har blitt sagt over, så er ikke halsbåndet farlig i seg selv. Det er hvordan det brukes.

Når jeg bruker halsbånd er det enten for at hun skal gå løs, eller så er det ikke lov til å trekke i det hele tatt.

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh.

Ok. Skjønner den.

Nå slepper man rykk hvis hunden ikke drar så veldig da ;)

Bruker selv sele på langturer, men i sentrum og tettsteder foretrekker jeg halsbånd for bedre kontroll over hunden.

Nei, man slipper jo ikke det av den grunn, linen er jo ikke alltid slakk. :) Men såklart enda verre om hunden har det med å trekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man setter ett halsbånd på seg selv og rykker til, så tror jeg alle synes det er ganske så ubehagelig. Hunder har akkurat samme oppbygning av nakke/hals som oss, og det er ett ganske sensitivt område.

Ehhhhhhh... menneske og hund er da totalt og fundamentalt forskjellig bygd. Det er helt feil å sammenligne en menneskehals og halsen på en hund. Muskulaturen er helt annerledes festet og utviklet.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhhhhhh... menneske og hund er da totalt og fundamentalt forskjellig bygd. Det er helt feil å sammenligne en menneskehals og halsen på en hund. Muskulaturen er helt annerledes festet og utviklet. 

Javel? Hvor ligger forskjellen? Luftrør, svelg osv. ligger da på akkurat samme område.

Regner med det er flere enn meg som har hørt harkende og hostende hunder etter ett skikkelig rykk i halsbåndet..

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel? Hvor ligger forskjellen? Luftrør, svelg osv. ligger da på akkurat samme område.

Regner med det er flere enn meg som har hørt harkende og hostende hunder etter ett skikkelig rykk i halsbåndet..

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Vi bærer hodet opp siden vi går på to bein, hundene fremover siden de går på fire bein.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til halsbånd vs sele og kontroll på hunden så er det mange ganger hva som er festet i sele/halsbånd som er det store problemet.

Når man går tur og rundt en sving møter en grosse hund i sele med 5 m flexi bak seg og en eier som ikke følger med så er det ikke alltid heldig. ;)

Når det er sagt så har jeg møtt flere med halsbånd og flexi og de sliter også med å snelle inn 5 meter med en hund som stritter imot i andre enden.

Føler også at det er forskjell på rasene.

En liten hund drar nødvendigvis ikke like sterkt som en stor hund.

Det er ikke bare bare å dra inn 50 kg i sele da de mange ganger legger seg veldig i selen.

Jeg bruker jo sele selv på lengre turer, særlig i skog og på fjellet og har da vanlig bånd på de eller de går fri.

Det jeg har merket med feks Y selen er at den legger seg på ene siden av brystbeinet når eller hvis han trekker og resulterer i at han hoster veldig.

Bruker derfor Julius K9 sele på de med en padded Y strap og den er mye bredere og gir ikke hosting hvis han skulle dra.

Men til vanlig bruker jeg halsbånd

For de som må bruke sele av medisinske grunner så stiller det seg litt annerledes.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel? Hvor ligger forskjellen? Luftrør, svelg osv. ligger da på akkurat samme område.

Regner med det er flere enn meg som har hørt harkende og hostende hunder etter ett skikkelig rykk i halsbåndet..

Som maysofie sier - fundamentalt forskjellig siden vi går på to bein, hunden på fire. De får presset på et helt annet vis enn om vi hadde hatt på oss halsbånd. Min hund som stort sett alltid går i halsbånd harker og hoster aldri, samme hvor mye han trekker - men har han på sele, så hender det faktisk at han harker.

Jeg bruker jo sele selv på lengre turer, særlig i skog og på fjellet og har da vanlig bånd på de eller de går fri.

Det jeg har merket med feks Y selen er at den legger seg på ene siden av brystbeinet når eller hvis han trekker og resulterer i at han hoster veldig.

Bruker derfor Julius K9 sele på de med en padded Y strap og den er mye bredere og gir ikke hosting hvis han skulle dra.

Jeg hadde en sånn "fuglehundnomesele" til min forrige tispe - den har to stolper i brystet slik at de blir liggende på hver sin side av brystbeinet - det fungerte veldig bra. Jeg har også det samme problemet med vanlige nomeseler - de vrir seg fort pga brystbeinet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som maysofie sier - fundamentalt forskjellig siden vi går på to bein, hunden på fire. De får presset på et helt annet vis enn om vi hadde hatt på oss halsbånd. Min hund som stort sett alltid går i halsbånd harker og hoster aldri, samme hvor mye han trekker - men har han på sele, så hender det faktisk at han harker. 

 

Jeg hadde en sånn "fuglehundnomesele" til min forrige tispe - den har to stolper i brystet slik at de blir liggende på hver sin side av brystbeinet - det fungerte veldig bra. Jeg har også det samme problemet med vanlige nomeseler - de vrir seg fort pga brystbeinet. 

Det er helt greit. Men jeg gir meg ikke på at muskulaturen påvirkes uansett hvilken vei man bærer hodet.

En hund som konstant trekker i halsbåndet over lengre tid får stiv nakke. Igjen, så er det ikke det at man bruker halsbånd som er problemet, det er hvordan det brukes ;)

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som maysofie sier - fundamentalt forskjellig siden vi går på to bein, hunden på fire. De får presset på et helt annet vis enn om vi hadde hatt på oss halsbånd. Min hund som stort sett alltid går i halsbånd harker og hoster aldri, samme hvor mye han trekker - men har han på sele, så hender det faktisk at han harker.

Jeg hadde en sånn "fuglehundnomesele" til min forrige tispe - den har to stolper i brystet slik at de blir liggende på hver sin side av brystbeinet - det fungerte veldig bra. Jeg har også det samme problemet med vanlige nomeseler - de vrir seg fort pga brystbeinet.

Nå skal ikke jeg påstå at min hannhund alltid går pent, men har heller ikke opplevd noe særlig harking i halsbåndet.

Kan det være forskjell på bredden?

Jeg har et ganske bredt Hurtta halsbånd.

Tusen takk for tipset @Siri

Det var ikke dumt.

Har utelukkende hatt gode opplevelser med Julius selen både som sele og kløv, men så overnatter jeg ikke ute i det fri så trenger ikke kløv som bærer all verden heller.

Men den sitter veldig bra etter at jeg kjøpte Y strap'en

Ellers må jeg si at mine hunder får også snuse og lukte når vi går tur. Og linen er ikke alltid slakk, men de får ikke dra i linen.

Det går faktisk an å lære dem.

Er ikke deilig med to hunder som trekker uansett om det er i sele eller halsbånd.

Jeg har fibro og er ikke all verdens sterk i armene så på lengre turer bruker jeg magebeltet og sele. Rett og slett for å avlaste armer, rygg og skuldre.

Jeg tillater mer trekk i selen da jeg gjerne ønsker at de går foran. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder størrelse og kontroll så føler jeg at jeg har mye bedre kontroll på ridgebacken i sele enn i halsbånd. Da har jeg kontroll over hele kroppen hans. Eneste ulempen er at kontrollen er lengre bak på kroppen, så i situasjoner der vi kan komme tett innpå folk og dyr (buss, ustillinger whatnot) så bruker jeg gjerne halsbånd. Men ikke på tur.

Jeg forundrer meg stadig over folk som mener at de må bruke halsbånd og helst helstrup for å greie å kontrollere den store hunden sin.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder størrelse og kontroll så føler jeg at jeg har mye bedre kontroll på ridgebacken i sele enn i halsbånd. Da har jeg kontroll over hele kroppen hans. Eneste ulempen er at kontrollen er lengre bak på kroppen, så i situasjoner der vi kan komme tett innpå folk og dyr (buss, ustillinger whatnot) så bruker jeg gjerne halsbånd. Men ikke på tur.

Jeg forundrer meg stadig over folk som mener at de må bruke halsbånd og helst helstrup for å greie å kontrollere den store hunden sin.

Det er litt av det jeg mener.

Man har ikke kontroll over hodet til hunden.

På trange steder, utstilling osv er det greit å ha kontroll på hodet til hunden.

Så de ikke stikker snuta overalt.

Og det sier seg selv for meg at man har bedre kontroll over hele hunden med halsbånd enn med sele.

En hund med sele har veldig fritt "range" over hodet før man får den helt inn hvis du skjønner.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sant det, at man har bedre kontroll over hodet til hunden i sele. Alternativt kan man jo ha på begge deler og bruke halsbåndet i de situasjonene det skulle være behov for det. Hos en valp burde det holde lenge med sele. Valper mangler impulskontroll, så selv om de ofte går pent i bånd tar de ikke mye for å kaste seg etter et løv i vinden eller en jogger som løper forbi. De er uforutsigbare.

Bare se på hodet og nakken til en hund som går i sele vs. halsbånd, hvor mye mer bevegelighet og frihet de får, ved å slippe å ha noe som henger rundt halsen hele tiden og stopper opp/hindrer bevegelse av hodet.

Har brukt halsbånd jeg og altså, men jeg må jo si at jeg angrer nå på at jeg ikke har brukt enda mer sele på ham enn jeg har nå. Ikke alle hunder får prolapser og nakkeskader, og det er vanskelig å si om min hund har fått det pga. halsbånd eller andre ting, men halsbånd har iallefall ikke hjulpet på saken. Hvorfor ta sjansen? I de aller fleste situasjoner trenger man jo ikke stålkontroll på hodet. For min del merker jeg og at min hun blir mer laidback i sele vs. halsbånd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som konstant trekker i halsbåndet over lengre tid får stiv nakke. Igjen, så er det ikke det at man bruker halsbånd som er problemet, det er hvordan det brukes ;)

Tja. Jeg har hatt en hund som konstant dro i båndet, og som ble håndtert sånn passelig stygt i forsøk på å lære han å gå pent i bånd, han hadde en veldig fin og myk nakke i en alder av 11-12 år - i følge sonens O store guru på sånt, Are Thorsen. Generalisering er dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg bruker svært lite seler på hundene, da jeg nærmest har gitt opp å finne noe som passer godt nok, ikke gir gnag, gir bra nok bevegelsesfrihet, osv. Bruker brede, polstrede halsbånd, og bikkjene løper en del mil i uka, hvor de fleste trekker mer enn nok. Ingen vondter eller stivheter, selv ikke på de eldre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg har hatt en hund som konstant dro i båndet, og som ble håndtert sånn passelig stygt i forsøk på å lære han å gå pent i bånd, han hadde en veldig fin og myk nakke i en alder av 11-12 år - i følge sonens O store guru på sånt, Are Thorsen. Generalisering er dumt.

Har en her også som konstant trekker, kaster seg avgårde pga litt lite impulskontroll og generelt er litt voldsom - og jeg har til gode å se at han virker stiv eller støl, har smerter eller plager eller noe som helst nå i en alder av snart 7,5 år.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver til sitt bruk. Halsbånd til å gå pent i, kort sele til å dra og sulle rundt som de vil og nomesele til trekk :)

Den statistikken bør du ta med en stor klype salt...

http://www.nrk.no/nordland/du-gir-hunden-din-nakkeskader-1.7738416

http://www.oa.no/leserbrev/hundehalsband-gir-nakkeskader/s/1-81-5778575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine hunder har brukt sele stort sett hele livet. Gamlemor går stort sett bare løs nå, så da bruker jeg halsbånd. Mest fordi hun har så mye pels at det er mest praktisk. Ved båndtang går hun også i halsbånd, men hun er eksepsjonelt flink til å gå pent i bånd.

Som sagt - begge mine har "vokst opp" med sele. Begge er snille, greie hunder som ikke trekker i båndet, selen til tross. Å bruke halvstrup fordi man skal kunne korrigere den med det ser jeg som helt unødvendig og egentlig litt ufint. Halvstrup kan være praktisk det, men det MÅ jo ikke være med hensikt å korrigere valpen at akkurat det anvendes.

MEN! Det er en forutsetning at selen passer godt for at det skal være fordelaktig å bruke det fremfor halsbånd. Uansett hva man velger må man bruke hodet, tenker jeg. Hvis du går for halsbånd ville jeg kanskje valgt et som har litt bredde med god polstring, gjerne justerbart så du kan tilpasse lengden mens valpen vokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse undersøkelsene blir ikke noe annerledes samme hvor mange ganger man linker til dem. De er basert på særdeles sviktende vitenskapelig grunnlag og skal fortsatt tas med en diger klype salt....

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt av det jeg mener.

Man har ikke kontroll over hodet til hunden.

På trange steder, utstilling osv er det greit å ha kontroll på hodet til hunden.

Så de ikke stikker snuta overalt.

Og det sier seg selv for meg at man har bedre kontroll over hele hunden med halsbånd enn med sele.

En hund med sele har veldig fritt "range" over hodet før man får den helt inn hvis du skjønner.

Hvorfor har man bedre kontroll over hele hunden med halsbånd? Det var det motsatte av det jeg sa. I halsbånd har jeg kontroll over hodet, så han får ikke stukket snuten sin borti alt innenfor en halvmeter. Har vi mer enn en halvmeters radius til ting så har jeg mye bedre kontroll over hele hunden med sele, fordi jeg har kontroll over hele kroppen, ikke bare den delen som snuser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har man bedre kontroll over hele hunden med halsbånd? Det var det motsatte av det jeg sa. I halsbånd har jeg kontroll over hodet, så han får ikke stukket snuten sin borti alt innenfor en halvmeter. Har vi mer enn en halvmeters radius til ting så har jeg mye bedre kontroll over hele hunden med sele, fordi jeg har kontroll over hele kroppen, ikke bare den delen som snuser.

Det er jo nettopp HODET man bør ha kontroll på når man ferdes med en hund. At man har kontroll på "kroppen" til bikkja spiller i grunnen liten rolle når det er HODET som oftest lager trøbbel i møter med folk og dyr (om det blir trøbbel da...). Derfor misliker jeg sterkt å møte på folk med bikkja i sele dersom bikkja er en sånn som bjeffer og bråker og kaster seg rundt for å bite.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sele, helt klart. Bedre kontroll, mindre sannsynlighet for skader og ubehag. Hjelper ikke at min hund går pent i bånd dersom jeg sklir på isen så det rykker til.

Dersom man ønsker å drive med trekk, så er det bare å ha en egen sele til å gå pent i bånd, og en annen type til trekk. Jeg hadde en hund som var vanskelig å lære til å gå pent, så da valgte jeg å ha en vimsesele (flexi/langline/løs), og en annen type til å gå pent i, akkurat som de som skiller mellom halsbånd og sele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...