Gå til innhold
Hundesonen.no

Halsbånd vs sele


Gjest
 Share

Recommended Posts

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg derimot er i utgangspunktet veldig skeptisk til de som har hatt hund i "alle år". Mitt inntrykk er at mange av de ikke har oppdatert kunnskapen sin de siste 25 årene, ikke følger med på forskning,

Sele. En god sele hindrer ikke bevegelsene i det hele tatt. Kjøp en Y-sele eller en H-sele. Ikke en tversoversele, den kan hindre. Det går like fint å lære en hund å gå pent i sele som i halsbånd

Når det gjelder størrelse og kontroll så føler jeg at jeg har mye bedre kontroll på ridgebacken i sele enn i halsbånd. Da har jeg kontroll over hele kroppen hans. Eneste ulempen er at kontrollen er le

Guest Snusmumrikk

Sele er ikke alltid like bra heller, har rehabilitert flere hunder med skader i muskler, ligamenter og ledd (veldig ofte i skulderleddet).

Det finnes fryktelig mange seler som sitter dårlig på hundene og gir feilbelastninger. Også blant de kjente og "gode" merkene :/ Jeg klarer ikke å si at sele er bedre enn halsbånd uten å vite hvilken type sele vi snakker om, for mange av selene er like ille som halsbånd når det kommer til skader og belastninger.

Men det er vel oftest pga feil str/type/bruk?

Ja, men de aller fleste bruke jo seler som ikke er egna til å dra i. Så når hunden drar, så blir det feilbelastninger selv om man bruker sele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel oftest pga feil str/type/bruk?

Ja, akkurat som skader med halsbånd når de blir feil brukt. Vi hadde en stygg en som hadde blitt bundet i en line i pausen på et sporkurs, hunden hadde ikke hatt så lang line å gå på, men den hadde klart å slenge seg frem og tatt masse muskler i fronten. Den tok ganske lang tid å få "frisk" igjen, den ble aldri 100% igjen, men kunne brukes som turhund osv.

 

Endret av Renate A
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere.

Vi har funnet ut at vi skal ha sele til seeko.

Så var vi å skulle kjøpe i går men i butikken hadde de ingen som kunne hjelpe.

Så jeg lurer på om dere kanskje kan anbefale en sele? Helst en som kan justeres litt så den passer mer enn 1 uke. Som sagt til en malamute. Og hvordan ser jeg den passer?

Og så må den ikke hindre bevegelighet.

Håper dere kan hjelpe?

Jeg liker best en sele som man kan regulere mye (når jeg har hund i vekst).  Så kan du heller kjøpe en god trekksele når hunden begynner å bli utvokst :) 

Har funnet to eksempler på seler som kan stilles endel. 

http://www.ipet.no/product.html/hundesele-buster?category_id=35 

http://www.hooks.no/produktsida/y-sele-refleks-expert-showmasterr/57268/57254/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...