Gå til innhold
Hundesonen.no

Vår neste hund...


Sissi
 Share

Recommended Posts

Jeg trodde liksom den dagen kom, da mine gamle kjære hunder var borte,at jeg ville stå igjen ganske sikker på hva vårt neste trekk ang hund skulle bli.

At etter såpass mange år der jeg har lært så mange forskjellige raser og kjenne, ville være sikker på hva jeg så etter i neste hund.

Men nå sitter jeg her og føler jeg sitter på litt blanke ark! Er forvirret og usikker på hva jeg egentlig ønsker og vil, føler meg dratt mellom tidligere ønsker og det og lage seg nye.

Bare 2 mnd er gått siden den fryktelige dagen vi avlivet våre :bye: Men savnet etter hund er stort, og selv om det er kort tid siden Doffen og Sissi ble borte, så begynner det og føles ok ut og tenke hund igjen. Selv om jeg egentlig har lovet mannen min et "pauseår" før tenker og skaffe hund igjen. Så er det vel bedre og bruke det året på og tenke masse på hund :innocent::ahappy:

Så tenkte og lage en egen tråd her, så jeg kan tenke litt "høyt" fremover og forhåpentligvis få litt innspill fra dere underveis. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Korthåret allsidig treningsvillig familieklovn - Dobermann! ?

Nå vet jeg ikke hvor lenge siden det er at du hadde dobermann..? Det er en vakthund, det er klart. Men det er ikke ensbetydende med at de er skarpe. ? Jeg har selv tre stk. Eldste tispen går besøkshun

Høres ut som en fin Bc du hadde Ja har inntrykk av det er mye rart, men syntes det er mye av på mange raser. Så må nok uansett bruke tiden til hjelp og finne riktig oppdretter /linjer osv uansett

Husker godt rådvillheta når jeg skulle bestemme meg for rasen på min første hund. Hadde jo vokst opp med hund og visste at det var ikke rasen for meg. Men oj så vanskelig å gå utenfor komfortsonen og tenke nytt. Samme når jeg skulle kjøpe nr to, hvor jeg igjen ønsket litt andre ting enn hos nr 1.

Så blir spennende å følge reisen din og hva du ender opp med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker godt rådvillheta når jeg skulle bestemme meg for rasen på min første hund. Hadde jo vokst opp med hund og visste at det var ikke rasen for meg. Men oj så vanskelig å gå utenfor komfortsonen og tenke nytt. Samme når jeg skulle kjøpe nr to, hvor jeg igjen ønsket litt andre ting enn hos nr 1.

Så blir spennende å følge reisen din og hva du ender opp med.

Takk takk! Jeg er spent jeg også på hva vi ender opp med! :|:ahappy:

Jeg har jo liksom trodd hele veien jeg viste hva vi skulle velge, iallefall hatt en liste med raser i hodet.

Men det er jo egentlig raser basert på den tiden da vi fortsatt var barnløs,uten særlige forpliktelser egentlig. Hunden var nr 1 og kunne nesten velge bosted etter hva slags hunderase vi ønsket oss. Stor vokterhund, ingen problem, da finner vi et sted og leie på landet liksom :P De rasene har sittet ganske så støpt i hodet mitt i mange år.

Men nå har vi et sted vi bor og blir boende, med naboer tett på. Vi har barn som har venner på besøk, så må ta hensyn til det også, De skal ikke ha så mye og si om akkurat rasevalg, men vi må ta dem med i beregningen ved valg av neste hund. De er straks 8 og 10 år og må kunne håndtere hunden etterhvert de også. Om ikke på tur, det blir nok en stund til, så iallefall i forbindelse med dører og når de kommer hjem fra skolen osv. Det skal jo være en familiehund. Som forhåpentligvis kan gi mange lykkelige barndomsminner.

Doffen og sissi tok den rollen veldig bra, men mynder er selvstendige hunder, og i den tiden ungene ble så store dem fattet mer interesse for hundene, var de blitt inngrodde i sine vaner og litt gamle av dager. Kan sitere sønnen: Han er egentlig en utrolig kjedelig hund mamma, han liker teppe og stolen sin bedre enn og være med meg!

Så noe i meg vil bare være super egoistisk og velge rase etter bare meg og mitt, men jeg burde være voksen nok nå til og se langt flere behov enn bare hva jeg vil. Det er hva vi som familie kan trives med, som alle kan ha glede av,slik hunden er lovet en god fremtid med mange engasjerte mennesker rundt seg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spørs det jo litt hva du er ute etter og hva du liker, men jeg bor i boligfelt og har barn, og de to beste rasene, for uproblematiske familiehunder, som har vært innom huset her, både på besøk og permanent, er whippet og finsk lapphund :) Edit: rottisene mine har også et uproblematiske for meg.. Rett skal være rett.. Men de krever veldig mye mer av eieren sin da :) Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden whippet er nevnt så kan det jo også nevnes at det er jo mer "selvstendig" mtp at de er mynde, de ER som regel ikke like greie å trene som mange andre raser (ja, man kan selvfølgelig få normal lydighet på de, men det er en forskjell). Selv om de elsker fanget og sofaen inne, hehe.. Min syns godbit er ok å få, men gidder ikke jobbe for det, med få unntak.

De kan også trenge litt ekstra klær på vinteren noen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sissi sin Doffen var en whippet, så hun vet hva det vil si å ha en slik vil jeg tro :) Sissi (hunden altså :P )var vel en whippetblanding om jeg ikke husker feil?

Det er nok mange raser som kan passe dere, så jeg ville tenkt litt på hvilke egenskaper som er 'må ha' og hvilke som er ønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spørs det jo litt hva du er ute etter og hva du liker, men jeg bor i boligfelt og har barn, og de to beste rasene, for uproblematiske familiehunder, som har vært innom huset her, både på besøk og permanent, er whippet og finsk lapphund :) Edit: rottisene mine har også et uproblematiske for meg.. Rett skal være rett.. Men de krever veldig mye mer av eieren sin da :) Sent from my iPhone using Tapatalk

Vokste opp med rottis, herlige hunder! men de er igjen en rase som kan fort bli en håndfull. Men rasen står på "listen" .

Hvordan hadde en aktiv og oppmerksom sheltie passet dere, tro? Falt liksom inn i hodet mitt.

Leit at dere mistet hundene nylig. Håper dere finner en hund som kan hjelpe dere litt videre og gi dere masse nye, gode minner :)

Sheltie er søte, men litt mye pels syntes jeg, men nå er jeg mer korthårshundemenneske, men skal som sagt prøve og være åpen for nye tanker :)

Jeg vet ikke hvilke raser du har hatt, men whippetene mine er supre med ungene i familien (og unger generelt) i alle fall. Rolige, men lekne. Ikke lett-stresset. Penny vil som regel helst sitte oppå tantebarna når de er på besøk :)

Whippetene er herlige de, som sagt min Doffen var jo whippet og sissi som nevnt litt nedfor her var en whippet/papillon mix. Har også hatt Italiensk mynde. Jeg skal nok ha whippet igjen en gang, men ikke riktig enda.

Tenkte på staff jeg. Ikke så diger, men har mye av det jeg husker du likte i hunder.

Japp, staffen er en rase som alltid har stått høyt på listen, har veldig mye av det jeg liker i hund. Synes bare de er blitt så voldsomt populære og mye rart og se der ute. Så det er en ganske stor Jungel og lete i for og finne den typen man liker. Men ja.. mannen ønsker seg staff da.

Siden whippet er nevnt så kan det jo også nevnes at det er jo mer "selvstendig" mtp at de er mynde, de ER som regel ikke like greie å trene som mange andre raser (ja, man kan selvfølgelig få normal lydighet på de, men det er en forskjell). Selv om de elsker fanget og sofaen inne, hehe.. Min syns godbit er ok å få, men gidder ikke jobbe for det, med få unntak.

De kan også trenge litt ekstra klær på vinteren noen av dem.

Japp. Jeg kjenner at jeg nå vil gå for noe mindre "selvstendig" rase, litt mer førerorientert enn myndene ofte er. Savnet det som mangeårig whippet eier, en hund som kunne jobbe litt lengre før den gikk lei og bare gikk sin vei :P hehe..hadde sin sjarm det også da :wub:

Sissi sin Doffen var en whippet, så hun vet hva det vil si å ha en slik vil jeg tro :) Sissi (hunden altså :P )var vel en whippetblanding om jeg ikke husker feil?

Det er nok mange raser som kan passe dere, så jeg ville tenkt litt på hvilke egenskaper som er 'må ha' og hvilke som er ønsket.

Stemmer det :)

Ja er det med egenskapene og hva vi egentlig ønsker oss jeg prøver og finne ut av... ikke bare gå uifra hvilken raser jeg har digget hele veien, men være litt åpen for flere muligheter også. Behov forandrer seg jo.

Det som gjorde meg veldig usikker på hva jeg/vi egentlig ønsker er jo etter vi traff noen nye venner av oss her for et par dager siden på stranden. Jeg hadde enda ikke møtt hundene deres, og fikk jo endelig den muligheten. De har en staffemix og en Bc mix. To motsetninger.. både utseende og væremåte.

Staffen var som staffer er, med sin glahund væremåte. Utrolig herlig. Og bc mix var mye typisk bc.. Men den jeg lot meg fasinere av var Bc mix, han var så oppmerksom og utrolig morsom hund, styrte en stund med ballen hans og lek og kjente en liten gnist i meg,vi klikket så bra sammen, hadde tatt han med hjem på flekken om jeg hadde fått lov :ahappy: ! vet jo det er muligens litt for mye av det gode. Men det fikk meg til og tenke litt... at jeg må være mer åpen og ikke låse meg på en rase riktig enda. Slik at jeg i de neste 12+ årene kan ha en hund som jeg også kan klikke bra med. Misforstå meg rett, jeg elsket Doffen og Sissi, og ville aldri byttet bort de årene med dem. men det klikket aldri liksom. Mulig jeg er helt på jorde nå, men kjenner litt lyst på og ha en hund nå der mest mulig stemmer, at vi får en god kjemi.. vanskelig og forklare.

Hadde jo en boerboel tispe boende her noen år, hun kom til oss som 7 åring og fikk noen år her sammen med oss. Hun var helt fantastisk! :wub: Men selv med henne, den store herlige vokter drømmehunden min, så manglet det noe.

Jeg har hatt den kjemien en gang, det var med en staffe/belgiskfårhund mix++.. hun hadde den samme gløden som bcmix nevnt ovenfor hadde, kjempe hund og trene med! Kjempe morro hadde vi det sammen. Hun hadde i grunn veldig mye av det jeg liker i en hund. Men likevel ikke den letteste mix da.. så noen problemer dukket jo opp etterhvert.

Så er vel en allsidig rase jeg er ute etter. Ikke alt for mye vokt, men gjerne noe., syntes det er helt ok hundene varsler om det er noe. Jeg liker ikke gå tur alene i mørke på kvelden, så litt størrelse må den jo ha, vil ikke ha miniatyrhund.

Vil gjerne ha mulighet og trene lydighet eller ag. det kan man jo med de fleste raser da..men morro med en hund som også syntes det er kjempe gøy. Men den må ha avknapp også.

Er det jeg har resonnert meg frem til nå...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh jeg tror jeg skjønner akkurat hva du mener @Sissi. Etter 5 år med basenji og saluki, så kjenner jeg og at neste hund skal være noe mindre myndete. Alltid tenkt at riesen er det åpenbare valget, men de har noen kvaliteter jeg ikke helt vil ha sammen med småbarn. ( ikke nødvendigvis et problem, men jeg ønsker ikke å kombinere det med barn, hvertfall ikke nå). Så jeg har faktisk tenkt tanken på bc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh jeg tror jeg skjønner akkurat hva du mener @Sissi. Etter 5 år med basenji og saluki, så kjenner jeg og at neste hund skal være noe mindre myndete. Alltid tenkt at riesen er det åpenbare valget, men de har noen kvaliteter jeg ikke helt vil ha sammen med småbarn. ( ikke nødvendigvis et problem, men jeg ønsker ikke å kombinere det med barn, hvertfall ikke nå). Så jeg har faktisk tenkt tanken på bc.

Ja det er akkurat det. Myndene er herlige hunder! Jeg liker dem utrolig godt og de vil ligge mitt hjerte nært. Men jeg tror også jeg må ha noe annet nå. Trenger i grunn en hund som trenger litt mer stimulans. Jeg har blitt skrekkelig lat hundeeier med whippet i hus iallefall. De er jo storfornøyde med og rase fra seg på et jorde.. komme inn og kollapse i sofa. Det var utrolig praktisk når barna var mye mindre. Men nå er begge kidsa på skole,jeg er og blir hjemmeværende en god stund til. Og nå savner jeg en som venter på turen sin. En som jeg kan ta med meg nedpå fotballbanen rett utenfor døra her og trene lydighet med. En hund som faktisk vil bruke det den har lært. Hehe som mangeårig whippet eier er jeg blitt vandt med at ting går tvers gjennom ørene. De er alt for selvstendig til og gidde og bry seg :-p Men liker jo ikke hunder som virker nervøse og lar seg vippe av pinnen med det første. Så må ha litt mental sterk rase også.. derfor blir jeg litt usikker om hvor vidt mine ønsker om hund lar kombinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er akkurat det. Myndene er herlige hunder! Jeg liker dem utrolig godt og de vil ligge mitt hjerte nært. Men jeg tror også jeg må ha noe annet nå. Trenger i grunn en hund som trenger litt mer stimulans. Jeg har blitt skrekkelig lat hundeeier med whippet i hus iallefall. De er jo storfornøyde med og rase fra seg på et jorde.. komme inn og kollapse i sofa. Det var utrolig praktisk når barna var mye mindre. Men nå er begge kidsa på skole,jeg er og blir hjemmeværende en god stund til. Og nå savner jeg en som venter på turen sin. En som jeg kan ta med meg nedpå fotballbanen rett utenfor døra her og trene lydighet med. En hund som faktisk vil bruke det den har lært. Hehe som mangeårig whippet eier er jeg blitt vandt med at ting går tvers gjennom ørene. De er alt for selvstendig til og gidde og bry seg :-p Men liker jo ikke hunder som virker nervøse og lar seg vippe av pinnen med det første. Så må ha litt mental sterk rase også.. derfor blir jeg litt usikker om hvor vidt mine ønsker om hund lar kombinere.

Jo, det tror jeg. Du må bare klare å sortere hva du vil ha og trenger. Med det du skrev nå, så tenker jeg retning retriever, flat kanskje? Eller golden? Staffen funker jo også, men som du skrev før så er det mye ymse der. :/
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke til og sitere de andre svarene jeg Har fått her.. tulle mobil.

Men takker for svar og forslag. :-)

Egentlig syntes jeg både cocker og DSG blir litt små. Men DSG er Apsolutt en rase jeg ville vurdert om jeg skulle hatt noe mindre.. vet de tar igjen på str med gemytt og egenskaper da. Men etter tur i tenkeboksen ser jeg at vi må nok ha medium til stor rase.

Belgere har jeg ikke tenkt på, mye pga pelsen egentlig. Men kanskje verdt en titt.

Dobermann har jeg vokst opp med! Herlig rase. Men litt usikker om de ikke blir litt for mye vakt og skarpe... men nå er det i grunn mange år siden jeg hadde noe med rasen og gjøre. Ting forandrer seg jo ofte :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det tror jeg. Du må bare klare å sortere hva du vil ha og trenger. Med det du skrev nå, så tenker jeg retning retriever, flat kanskje? Eller golden? Staffen funker jo også, men som du skrev før så er det mye ymse der. :/

jeg er litt kaos person, så er ikke mye flink med tanke sortering :icon_redface: Men vært veldig nyttig og bare skrive her også, setter i gang tankeprosessen. :ahappy: Golden funker ikke helt for meg, men muligens fordi jeg ser for meg de som går gående løse til stadighet i boligfeltet her. Flaten liker jeg, de har et slik herlig vesen. Naboer i barndommen hadde flat, herligeste hunden jeg noen gang har vært borti. Men hvordan er helsen deres mon tro, er det de brune som sliter litt med lever? Og HD pleide det vel være en del på disse? må lese meg litt opp...

Som sagt staffen står der oppe på listen, over en rase jeg tror vil passe godt inn hos oss.. men på samme måte som whippet liksom. Det er en skal ha rase, men litt usikker om tiden er inne nå.Og jeg har litt lyst og ha flere muligheter eller se om jeg bare lander tilbake på staffen igjen. Og det er mye ymse der ute, men kjenner til en annen som vurderer og skaffe seg staffe som liker den samme typen av de som meg, som også kjenner en del oppdrettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familiehund er et av kriteriene mine for neste hund, når Rocky er borte. Iom det er høy sannsynlighet for at jeg iløpet av dens levetid vil enten ha egne barn eller en del barn i min omgangskrets. (Jeg er 22år nå og har allerede en nevø :) ) Collie er derfor på topp på listen min over raser, også fordi jeg ønsker en mer føreorientert rase enn beaglen er, en som jobber tettere med fører. Hos oss blir det langhår iom mannen liker best fluffy dyr, men den finnes jo i korthår også. Er jo flere her inne med collie som du kan rådføre deg med. Deriblant oppdretterne @PerfectImage og @KensingtonGate :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor lenge siden det er at du hadde dobermann..? Det er en vakthund, det er klart. Men det er ikke ensbetydende med at de er skarpe. ? Jeg har selv tre stk. Eldste tispen går besøkshund for røde kors, men er samtidig min beste vakthund. Aldri falsk alarm her i gården? Alle går overens med min niese på 4, og min søsters overkåte chinese crested, når de engangimellom treffes. Dobermann er en fantastisk rase for de rette mennesker! ?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke til og sitere de andre svarene jeg Har fått her.. tulle mobil.

Men takker for svar og forslag. :-)

Egentlig syntes jeg både cocker og DSG blir litt små. Men DSG er Apsolutt en rase jeg ville vurdert om jeg skulle hatt noe mindre.. vet de tar igjen på str med gemytt og egenskaper da. Men etter tur i tenkeboksen ser jeg at vi må nok ha medium til stor rase.

Belgere har jeg ikke tenkt på, mye pga pelsen egentlig. Men kanskje verdt en titt.

Dobermann har jeg vokst opp med! Herlig rase. Men litt usikker om de ikke blir litt for mye vakt og skarpe... men nå er det i grunn mange år siden jeg hadde noe med rasen og gjøre. Ting forandrer seg jo ofte :-)

Generelt veldig lite pelsstell på belgeren. Gjerne greit å børste gjennom litt oftere i pels skifte valp/unghund/voksen. Men utover det børster og vasker vi svært sjeldent. Selvom pelsen er lang så skal den ikke være krevende å holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt veldig lite pelsstell på belgeren. Gjerne greit å børste gjennom litt oftere i pels skifte valp/unghund/voksen. Men utover det børster og vasker vi svært sjeldent. Selvom pelsen er lang så skal den ikke være krevende å holde.

Men det er avhengig av at hunden faktisk har god pelskvalitet. Min har det ikke, og må gjennombørstes en gang i uken for å holdes flokefri. Bare ett lite obs på at en kan få en hund som krever en del stell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i grunn ikke selve pelsstellet jeg frykter,kan fint bruke litt tid på bad og børsting ved behov. Men man er bare så vandt med selvrensene korthårshunder over så lang tid. De drar jo nesten ikke noe med inn selv I det værste regnværtur i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...