Gå til innhold
Hundesonen.no

Vår neste hund...


Sissi
 Share

Recommended Posts

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Korthåret allsidig treningsvillig familieklovn - Dobermann! ?

Nå vet jeg ikke hvor lenge siden det er at du hadde dobermann..? Det er en vakthund, det er klart. Men det er ikke ensbetydende med at de er skarpe. ? Jeg har selv tre stk. Eldste tispen går besøkshun

Høres ut som en fin Bc du hadde Ja har inntrykk av det er mye rart, men syntes det er mye av på mange raser. Så må nok uansett bruke tiden til hjelp og finne riktig oppdretter /linjer osv uansett

Finsk lapphund.. hadde jo passet godt med mine samiske aner :-p bestefar hadde i gamle dager lapphund der oppi nesseby. Flotte hunder,men de har iallefall mye pels. Og er vel også betraktelig mer selvstendig rase?

Sånn passe selvstendig. Det er spisshund, men mer førerorientert enn de fleste andre. De jeg har forholdt meg til har vært gode rundt folk, relativt lette å motivere til trening og veldig "gode" hunder :)

Og angående pelsen har jeg inntrykk av at det er mye pels, men veldig lite pelsstell.

Flere på sonen har rasen, så det går ann å høre med de for mer skikkelig info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg synes du skal ha en border collie jeg. Det er en hund med god av og på knapp. Nervefaste og trygge når man kjøper av rette linjer. Trenger ikke være stress og kaos. De må ha bra med morsjon for å trives. De er enkle, ukompliserte hunder med lite hundeaggresjon og høy eier interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor lenge siden det er at du hadde dobermann..? Det er en vakthund, det er klart. Men det er ikke ensbetydende med at de er skarpe. ? Jeg har selv tre stk. Eldste tispen går besøkshund for røde kors, men er samtidig min beste vakthund. Aldri falsk alarm her i gården? Alle går overens med min niese på 4, og min søsters overkåte chinese crested, når de engangimellom treffes. Dobermann er en fantastisk rase for de rette mennesker! ?

Ops glemte helt og svare deg jeg :icon_redface:

Jeg har ikke hatt selv, foreldre mine hadde dobermann noen år fra jeg var rundt 9år. Men når jeg tenker meg om så var de jo bare helt herlige hunder, gikk jo alltid løse,uten det var noe problem... hehe men minnes at div. naboer var ikke helt begeistret :P minnes også et par av dem noen senere år, er vel heller der jeg fikk litt inntrykk av hvordan det kan gå feil vei gemyttmessig også. Det er jo ca 20+ årsiden.

Men dobbermann er jo en av de som lenge har stått på "ønskelista( listen over raser jeg skulle vurdere som neste hund når mine gamle ble borte)" sammen med Rottis,Staffen,Boerboel og div andre...

Og jeg har prøvd og bevege meg litt bort fra den lista, pga jeg ser behovet for en mer "omgjengelig" hund, en hund som kan håndteres om noen år av ungene, en hund som gjerne ikke har lett tilbøyeligheten for og utvikle samkjønnsaggresjon. Dette kan jo selvsagt trenes på og litt med sosialiseringen osv. Muligens jeg er for kritisk nå :icon_confused: Og skeptisk... Ble det etter Boerboelen vi hadde måtte avlives.Hun var verdens mest herligste ovenfor oss som familie. Men mange år som kennelhund og utehund før hun kom til oss gjorde i grunn sitt. Hun tok Rollen som familiens vokter 110% Hun var vel i grunn fra før, alt for vandt med og ta sine avgjørelser selv. Måtte alltid ha låste dører, passe på ingen "fremmede" kom brått inn, Stenge henne vekk når vi hadde besøk, da hun lå bare og ventet på en mulighet til og korrigere folk som tok seg for mange friheter i huset. Hun beit aldri altså eller truet med det. En dag så hun naboen( som hun hadde hilst på mange ganger før) kom forbi og en av barna hadde glemt døra åpen, så var det rett på og holde han på plass... han hadde laget hvite skrapemerker av tenner på armene hans, etter hun løp bjeffene i sirkler rundt han. Stakkars mann ble livredd. Hun skadet ingen, men jeg turte ikke lengre ha det ansvaret, da hun begynte og varsle på barn også på samme måte... valgte vi og ta farvel :icon_cry: Hun var gammel dame og skulle ikke måtte omstille seg nok en gang. Det var så grusomt og måtte ta henne. At det tok meg mange år før jeg klarte og føle fullt ut noe for de hundene jeg allerede hadde i hus igjen...

Så lovet meg selv at jeg forhåpentligvis ikke skal sette meg i den situasjonen igjen. Så derfor er jeg veldig kritisk til valg av rase nå.

Men selvsagt, garantier har man jo aldri, men vil iallefall føle at ting er godt gjennomtenkt :)

Jeg synes du skal ha en border collie jeg. Det er en hund med god av og på knapp. Nervefaste og trygge når man kjøper av rette linjer. Trenger ikke være stress og kaos. De må ha bra med morsjon for å trives. De er enkle, ukompliserte hunder med lite hundeaggresjon og høy eier interesse.

hehe du syntes det ja :ahappy:

Du sier stikkordet der.. fra de rette linjer. jeg har møtt mang en teit BC i mitt liv til og vite at den BC du beskriver ovenfor ikke vokser på trær :hmm: Men har jo møtt noen fantastiske også. Men nå skal det sies jeg ikke har vært noe "aktiv" i hundesporten eller noen klubber på ørten år. Så mitt inntrykk er muligens litt basert på kjøkkenoppdretthunder, som ser ut som de går på speed, er nervøse for alt og alle. OG blir eid av eiere som trodde at en hund er hund og kjøpte den første valpen som stod annonsert i lokalavisa.

Også var det dette med mosjon.. Tåler BC fra de rette linjer noen rolige dager innimellom. Og fornøyd med og bare være med familien på stranden og campingtur osv. Uten at de utvikler ball, Pinneavhengighet og gjeter biler med det samme :P (sånn litt satt på spissen)

Jeg har ingen planer på nåværende tidspunkt om noen mål som skal nås. Noe kjøper hund fordi de vil konkurrere. Andre til utstilling osv.

Jeg vil egentlig mest bare ha en allsidig ,velfungerende, mentalt sterk og frisk hund. Som fungerer fint som familiehund og som min turkamerat og ellers trening for gøy og hygge i starten. Så tar vi det liksom derfra, hva som fungerer videre for oss og hva vi syntes er gøy, noen kurs kanskje som igjen fører veien videre. Men jeg må være realistisk nok til og si jeg vet ikke helt hvor veien går :)Så viktig den ikke er "for lite hund" heller...

Jeg er muligens for analyserende :P Men jeg vil bare så veldig velge riktig rase denne gang.. så prøver og være litt selvkritisk også. Fordi jeg merker jeg har blitt alt for bløthjertet og bare blitt den damen som smelter og sier naaawww.. for alle hunder på 4 bein. Har aldri vært slik før! :|:shocked:

Så skriver mest dette ned for min egen del også.. så jeg kan gå tilbake og lese og forhåpentligvis kan bruke sunn fornuft ved valg av hunddenne gang. Ikke slik som i dag da jeg møtte verdenes søteste staffe mix valp, satte meg ned på bakken og nesten smeltet fast, det var nesten( bare nesten) jeg spurte etter tlf til "oppdretter" :shocked::P Hva skal jeg med det liksom... nei denne gang skal jeg velge hund, og ikke at den bare "lander i fanget mitt" som de andre ofte har gjort :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sissi dobermenn flest i dag har vell ikke akkurat mye vakt/vokt igjen i seg, eller skepsis ovenfor mennesker, de er stort sett bare glade og lykkelige, litt "labrador", om det er den biten du er redd for ang rasen. Men, den har jo utviklet en del andre utfordringer så man skal lete litt for å finne en som er bra. De har jo utviklet en del sykdom, samkjønnsagresjon kan de ha og uro/stress er det mange som lider av. Så ikke nødvendigvis den hunden som er enklest eller trives best bare med å henge med familien og være med på det som skjer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du liker dober og boerboel... Hva med dogo canario? Får du et bra individ, så har du alt du ønsker :)

Den faller jo litt i samme kategori føler jeg som de andre. Men Apsolutt en flott hund.

@Sissi dobermenn flest i dag har vell ikke akkurat mye vakt/vokt igjen i seg, eller skepsis ovenfor mennesker, de er stort sett bare glade og lykkelige, litt "labrador", om det er den biten du er redd for ang rasen. Men, den har jo utviklet en del andre utfordringer så man skal lete litt for å finne en som er bra. De har jo utviklet en del sykdom, samkjønnsagresjon kan de ha og uro/stress er det mange som lider av. Så ikke nødvendigvis den hunden som er enklest eller trives best bare med å henge med familien og være med på det som skjer.

Du fikk satt mer ord på det enn meg. Det er litt slik jeg har inntrykk av at det kan bli. Men nydelige hunder da :-) Og vil forsatt stå på "ønskelista " til den gang unger er mye større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langhårsbelger eller flat sy es jeg høres ut som gode forslag ift det du skriver, eller hva med engelsk springer spaniel om du synes cocker blir for liten?

Er fortsatt vanskelig og snu hode i nye retninger merker jeg, retriever er liksom ikke en type hund jeg har vurdert noen gang før, men er enig Flat er en rase jeg må se nærmere på. Men gjeterhunder har alltid appellert mer til meg om man skulle bevege seg bort fra hunder i Gr.2. og 3.

Jeg er ikke helt med på Spaniel, de er veldig søte med sine lange ører og sjamerende blikk, men tror ikke jeg er helt spanielmenneske, ikke bare basert på utseende altså. Men har observert dem på div kurs osv og tror ikke det er noe jeg kunne tenkt meg.

Satt med sonen i går kveld og kikket, og kom over en trå om en nydelig korthårs collie, husker ikke i farten hvem det var, men da ble min mann veldig oppmerksom. Var visst en rase( bare basert på utseende) som han likte veldig godt.

Og enig med han der, men er jo ikke den mest tallrike rasen her i landet, og er vel mye varierende gemytt messing der?

Er utrolig nyttig denne tråden for meg :ahappy: Selv om det virker som jeg muligens er litt kritisk til mye. Så har det virkelig satt i gang prosessen i hode.

Men noen kriterier begynner og komme til syne:

* Medium til stor rase

* Korthårs foretrekkes,men siden jeg beveger meg bort fra de typiske korthårsrasene, må jeg jo tenke litt annerledes. så noe pels er jo greit , men ikke noe krevende pels( eks puddel)

* førerorientert

* lett og motivere ( dette vet jeg er jo veldig individuelt, men noterer det ned likevel) som myndeeier i mange år, så er de lett og gire opp, men motivasjonen og konsentrasjon er jo borte med en gang de ser noe annet de heller vil.

* Ha en grei avknapp inne.

* Fungere med variert aktivitet, både mentalt og fysisk. Vil ha en som trenger og venter mer av meg som eier, enn feks. myndene . Men må ikke gå på vegger av noen roligere dager av og til.

*Ikke mye jakt, som streifer ved første mulighet. Grei hund og ha løs når omgivelsene tillater det.

* ikke for selvstendig ( eks. mynder og spisshund)

* Noe vakt er ok, men ikke typisk vokterhund.

* Barnevennlig, trives i en familie ( dette er jo også hva man gjør det til selv, men noen raser fungerer bedre enn andre vil jeg tro med mye liv og røre rundt seg) Kan nevne jeg har barn som er vokst opp med dyr, Vandt og respektere grenser rundt hva hunden trenger av og sin egen plass og ro osv..

Bare og komme med innspill både på godt og vondt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fortsatt vanskelig og snu hode i nye retninger merker jeg, retriever er liksom ikke en type hund jeg har vurdert noen gang før, men er enig Flat er en rase jeg må se nærmere på. Men gjeterhunder har alltid appellert mer til meg om man skulle bevege seg bort fra hunder i Gr.2. og 3.

Jeg er ikke helt med på Spaniel, de er veldig søte med sine lange ører og sjamerende blikk, men tror ikke jeg er helt spanielmenneske, ikke bare basert på utseende altså. Men har observert dem på div kurs osv og tror ikke det er noe jeg kunne tenkt meg.

Satt med sonen i går kveld og kikket, og kom over en trå om en nydelig korthårs collie, husker ikke i farten hvem det var, men da ble min mann veldig oppmerksom. Var visst en rase( bare basert på utseende) som han likte veldig godt.

Og enig med han der, men er jo ikke den mest tallrike rasen her i landet, og er vel mye varierende gemytt messing der?

Er utrolig nyttig denne tråden for meg :ahappy: Selv om det virker som jeg muligens er litt kritisk til mye. Så har det virkelig satt i gang prosessen i hode.

Men noen kriterier begynner og komme til syne:

* Medium til stor rase

* Korthårs foretrekkes,men siden jeg beveger meg bort fra de typiske korthårsrasene, må jeg jo tenke litt annerledes. så noe pels er jo greit , men ikke noe krevende pels( eks puddel)

* førerorientert

* lett og motivere ( dette vet jeg er jo veldig individuelt, men noterer det ned likevel) som myndeeier i mange år, så er de lett og gire opp, men motivasjonen og konsentrasjon er jo borte med en gang de ser noe annet de heller vil.

* Ha en grei avknapp inne.

* Fungere med variert aktivitet, både mentalt og fysisk. Vil ha en som trenger og venter mer av meg som eier, enn feks. myndene . Men må ikke gå på vegger av noen roligere dager av og til.

*Ikke mye jakt, som streifer ved første mulighet. Grei hund og ha løs når omgivelsene tillater det.

* ikke for selvstendig ( eks. mynder og spisshund)

* Noe vakt er ok, men ikke typisk vokterhund.

* Barnevennlig, trives i en familie ( dette er jo også hva man gjør det til selv, men noen raser fungerer bedre enn andre vil jeg tro med mye liv og røre rundt seg) Kan nevne jeg har barn som er vokst opp med dyr, Vandt og respektere grenser rundt hva hunden trenger av og sin egen plass og ro osv..

Bare og komme med innspill både på godt og vondt. :)

Aner ikke om det er nevnt før eller om det er interessant, men den lista der - den minte meg veldig om de schäferne jeg vokste opp med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke om det er nevnt før eller om det er interessant, men den lista der - den minte meg veldig om de schäferne jeg vokste opp med.

Schæfer er nok helt uaktuelt. Men takk for innspill :)

Synes du beskriver en kortis (korthåret collie) jeg :)

Jeg tenker korthåret collie :)

Syntes Collie generelt er vakre hunder, men hvem har ikke drømt når man er født hundegal om en egen Lassie liksom :P

Nei fra spøk til litt mer alvor, så syntes jeg både kort og langhåra er verdt enn nærmere titt..Men korthåret er nok mer aktuelt med tanke på pelsen.

Prøvd og lese meg litt opp om BC, men må jo innrømme at mestepraten av lesestoff, hjemmesider til oppdrettere, gjeterhundklubber osv får enn til og føle at man må drive enten med Sau,være topp idrettsutøver eller være meget aktiv i hundesport før man duger som en BC eier... Når jeg sier aktiv mener jeg med høye mål innen konkurranse.

Jeg er jo ikke der, er verken toppidrettsutøver som løper i skogen/fjellet timesvis hver dag.Ellers har noen store mål innen hundesport..

Jeg går gjerne langturer flere ganger i uka og ser frem til og ha en hund jeg kan melde meg på div kurs med etterhvert( for morro skyld) Og gjerne daglig trene lydighet med på den forlatte fotballbanen i enden av tomta vår. Men jeg har ingen store mål eller planer...

Så føler det litt som det stod et eller annet sted, blir som og kjøpe en lekker sportsbil bare for og kjøre til lokalbutikken og handle. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schæfer er nok helt uaktuelt. Men takk for innspill :)

Syntes Collie generelt er vakre hunder, men hvem har ikke drømt når man er født hundegal om en egen Lassie liksom :P

Nei fra spøk til litt mer alvor, så syntes jeg både kort og langhåra er verdt enn nærmere titt..Men korthåret er nok mer aktuelt med tanke på pelsen.

Prøvd og lese meg litt opp om BC, men må jo innrømme at mestepraten av lesestoff, hjemmesider til oppdrettere, gjeterhundklubber osv får enn til og føle at man må drive enten med Sau,være topp idrettsutøver eller være meget aktiv i hundesport før man duger som en BC eier... Når jeg sier aktiv mener jeg med høye mål innen konkurranse.

Jeg er jo ikke der, er verken toppidrettsutøver som løper i skogen/fjellet timesvis hver dag.Ellers har noen store mål innen hundesport..

Jeg går gjerne langturer flere ganger i uka og ser frem til og ha en hund jeg kan melde meg på div kurs med etterhvert( for morro skyld) Og gjerne daglig trene lydighet med på den forlatte fotballbanen i enden av tomta vår. Men jeg har ingen store mål eller planer...

Så føler det litt som det stod et eller annet sted, blir som og kjøpe en lekker sportsbil bare for og kjøre til lokalbutikken og handle. :icon_confused:

Du må definitivt ikke være suuper aktiv hvis du har en BC. Jeg hadde BC som min første hund. Han var med på masse rart og jeg var aktiv med han, i form av at vi gikk mye på tur. Han min tålte også mye ro, det måtte han da jeg ble dårligere av sykdommen min. Han var først og fremst familiehund, som ble dradd med på det jeg fant på.

Hvis BC er rasen du virkelig ønsker deg så ser jeg ikke at det skal være et problem :) men bruk GOD tid på å finne riktig oppdretter og kombinasjon! Er ganske mye rart der ute. Er flere her inne som sikkert har litt bedre oversikt over gode oppdrettere. Bare husk og vær ærlig om at du vil ha en aktiv familiehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må definitivt ikke være suuper aktiv hvis du har en BC. Jeg hadde BC som min første hund. Han var med på masse rart og jeg var aktiv med han, i form av at vi gikk mye på tur. Han min tålte også mye ro, det måtte han da jeg ble dårligere av sykdommen min. Han var først og fremst familiehund, som ble dradd med på det jeg fant på.

Hvis BC er rasen du virkelig ønsker deg så ser jeg ikke at det skal være et problem :) men bruk GOD tid på å finne riktig oppdretter og kombinasjon! Er ganske mye rart der ute. Er flere her inne som sikkert har litt bedre oversikt over gode oppdrettere. Bare husk og vær ærlig om at du vil ha en aktiv familiehund.

Høres ut som en fin Bc du hadde :)

Ja har inntrykk av det er mye rart, men syntes det er mye av på mange raser. Så må nok uansett bruke tiden til hjelp og finne riktig oppdretter /linjer osv uansett rase om vi skal kjøpe valp. Føler ikke enda at vi er nødt og ha hunden fra valp, så man vet jo aldri om det skulle dukke opp en unghund/voksen som kunne passet inn her.. da må jeg se mer på individet føler jeg.

Og det du nevner med ærlighet er viktig, det er lett og la seg rive med. Spesiellt når man sitter her hundeløs og bare lengter etter hund igjen! :icon_redface::ahappy: ( men planen er forhåpentligvis neste sommer OM vi skal ha valp)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste bcene lever vel som rene familiehunder. Vi bor riktignok på gård, men ellers har jeg stort sett de samme kriteriene som deg, minus at jeg ikke vil ha helt korthåra pga været her oppe. Og jeg tror en bc vil passe ypperlig inn her når tiden er moden for det. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en fin Bc du hadde :)

Ja har inntrykk av det er mye rart, men syntes det er mye av på mange raser. Så må nok uansett bruke tiden til hjelp og finne riktig oppdretter /linjer osv uansett rase om vi skal kjøpe valp. Føler ikke enda at vi er nødt og ha hunden fra valp, så man vet jo aldri om det skulle dukke opp en unghund/voksen som kunne passet inn her.. da må jeg se mer på individet føler jeg.

Og det du nevner med ærlighet er viktig, det er lett og la seg rive med. Spesiellt når man sitter her hundeløs og bare lengter etter hund igjen! :icon_redface::ahappy: ( men planen er forhåpentligvis neste sommer OM vi skal ha valp)

Han var herlig på sin måte (helt ekstremt rar hund! :P ) når vi var alene med familie eller på tur. Dessverre så var han ikke helt god mentalt :/ sett bort i fra det så var han konge :D
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste bcene lever vel som rene familiehunder. Vi bor riktignok på gård, men ellers har jeg stort sett de samme kriteriene som deg, minus at jeg ikke vil ha helt korthåra pga været her oppe. Og jeg tror en bc vil passe ypperlig inn her når tiden er moden for det. :)

Vi bor i boligfelt,med passe stor tomt i utkanten. Har jo hatt både høns og ender her. Så ikke bondegård desverre, men greit nok til og bo tett på naboer :-)

Hihi du vil ikke ha korthår? Hva med de derre hundene du har nå hihi...

Ang pels har jeg begynt og vende meg med tanken på litt mer hår. Så skal nok takle det også :-p

Jeg tror grunnen til min usikkerhet rundt alt er mye fordi jeg føler meg litt "rusten " har vært en ganske passiv hundeeier de senere årene. Ikke aktiv med verken kurs,forumer,har knapt venner med hund.Så følte når de gode gamle ble borte at mye var "glemt". Mulig det er slik det er og bli foreldre også da..livet får et annet fokus og man prioritere annerledes.

Men merker jo at og henge litt på sonen er en grei ting for og pusse vekk gamle rust hehe.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig det er litt vanskelig dette med førerorienterte og lettmotivert osv. For jeg har bruksschäfer som kommer veldig høyt på skalaen, og så har du hatt "ubrukelig"mynde som ligger heeeeelt i andre enden. Det er jo mange raser som havner litt midt i mellom. Så hva er liksom nok førerorientert og lett å motivere liksom.

Mitt inntrykk er at korthårs collie ikke nødvendigvis er de mest aktive, spesielt ikke på treningsfronten. At de gjerne blir solgt som litt lettere enn det de faktisk er.

Det er jo mange raser i gruppe 1 som kan passe, det blir egentlig mest hva du liker. Kanskje kikke på aussie? Ellers så synes jeg også langhårsbelgerne kan passe, det eneste er dette med pelsen da. Det har du jo på aussie også forsåvidt. Kelpie? Toller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Sprettballen. Det er utrolig mange hunder som går innunder lettmotivert og førerorientert. Og hva er nok?

Jeg synes jo det høres ut som en typisk Labrador hadde passet dere helt ypperlig. De er lettmotiverte som fy, det er ikke rasen som løper lengst fra eier, de eeeeeelsker alt av mennesker, og de sier virkelig ikke nei til trening og moro.

Samtidig synes jeg langhårsbelger kunne passet dere fint. Der er det jo mye mer sprett og fart, for labben har beina plantet litt mer i bakken.

Synes det er utrolig mye som kunne passet, så dere må nesten bare dra rundt og se på masse forskjellige hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i boligfelt,med passe stor tomt i utkanten. Har jo hatt både høns og ender her. Så ikke bondegård desverre, men greit nok til og bo tett på naboer :-)

Hihi du vil ikke ha korthår? Hva med de derre hundene du har nå hihi...

Ang pels har jeg begynt og vende meg med tanken på litt mer hår. Så skal nok takle det også :-p

Jeg tror grunnen til min usikkerhet rundt alt er mye fordi jeg føler meg litt "rusten " har vært en ganske passiv hundeeier de senere årene. Ikke aktiv med verken kurs,forumer,har knapt venner med hund.Så følte når de gode gamle ble borte at mye var "glemt". Mulig det er slik det er og bli foreldre også da..livet får et annet fokus og man prioritere annerledes.

Men merker jo at og henge litt på sonen er en grei ting for og pusse vekk gamle rust hehe.. :-)

Haha nei altså... De vi har nå :lol: la oss bare si det sånn at basenjien og korthåren ikke passer helt her oppe. Lupin funker greit for pelsen hans er overraskende god på vinterstid.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stress i dobermann er dårlig avl. Desverre en felle mange går i, og så velger de vekk en fantastisk rase. Samkjønnsagresjon er ikke såå mye mer enn andre raser at det hadde vært et tema for min del - så lenge man er klar over at dette er en rase som skal ha faste rammer - lær å les hunden og stopp mens leken et god. Har selv hatt to hanner sammen uten problem, og han jeg har nå må tolerere sine avkom en gang imellom, spnn er verden liksom? Ja, det er kreft og hjerteproblemer i rasen. Om det er mer nå enn for 20 år siden? Jeg tør påstå nei. Verden har bare blitt mindre, og internett har åpnet mange dører på godt og vondt. Men skal man se etter en dobermann så ha i mente p se om foreldre/besteforeldre/tanter/onkler/osv, levde lenge og hva de døde av. Som man gjør i andre raser og regner jeg med.? jeg har selv vært uheldig, og møtt sykdom og ****** dårlig mentalitet. Heldigvis ga jeg ikke opp etter hund nr 1, og nå sitter jeg med 3 herlige hunder som alle på hver sin måte representerer det gode i min ❤️ rase.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...