Gå til innhold
Hundesonen.no

Vår neste hund...


Sissi
 Share

Recommended Posts

Jeg synes egentlig det er litt vanskelig dette med førerorienterte og lettmotivert osv. For jeg har bruksschäfer som kommer veldig høyt på skalaen, og så har du hatt "ubrukelig"mynde som ligger heeeeelt i andre enden. Det er jo mange raser som havner litt midt i mellom. Så hva er liksom nok førerorientert og lett å motivere liksom.

Mitt inntrykk er at korthårs collie ikke nødvendigvis er de mest aktive, spesielt ikke på treningsfronten. At de gjerne blir solgt som litt lettere enn det de faktisk er.

Det er jo mange raser i gruppe 1 som kan passe, det blir egentlig mest hva du liker. Kanskje kikke på aussie? Ellers så synes jeg også langhårsbelgerne kan passe, det eneste er dette med pelsen da. Det har du jo på aussie også forsåvidt. Kelpie? Toller?

Ja sant det, det er mange som havner i mellom.... og har snust litt på alle nevnte raser :ahappy:

Og liker i grunn både Belger,aussie og kelpie. Toller har jeg ikke helt sansen for da..

Min Mor har hatt mye hund opp gjennom, og dermed har jeg fått vært borti en del raser.

Jeg kan jo ta utgangspunkt i noen av dem, og de jeg selv har hatt , la oss ta rottisen, hun var veldig selvstendig på mange måter. Kunne fort bli litt "hard" og vanskelig og nå. Men samtidig var hun utrolig lett og motivere hvis du bare hadde mat.. Men hun var storfornøyd om hun fikk turene sin hun og litt lydighets trening i hagen, da kunne hun sitte i vinduet og glane på båtene der ute, eller slenge seg nedpå og bare sløve. Veldig enkel hund og ha med og gjøre egentlig. Hun bare var fornøyd med og heng rundt familien..

At hun var en skikkelig drittbikkje i unghund tiden ble raskt glemt :P

For meg nå, når jeg tenker tilbake, var hun en perfekt hund på mange måter, men hun var ikke mye motiverende og starte og trene noe videre med. For så raskt du gikk tomt for godbiter, eller hun ko på noe annet hun heller ville gjøre så gadd hun ikke mer. Det ble med de grunnlegende tingene hun lærte seg..

Denne rottisen fikk et valpekull med nærmeste nabohunden, som var rottis/schæfer mix ( ikke helt planlagt) Og en av disse tispe valpene fikk jeg, jeg var vel bare 18 og kan vel i grunn kalle det min første egentlige hund. Men hun var fantastisk herlig, hun hadde et mer driv, en iver og "jobbet" fordi hun syntes det var gøy også, ikke bare fordi hun ville ha maten :P Hun ble dessverre omplassert da jeg flyttet sammen med mannen min. Han delte ikke mye int. for mitt hundehold den gang :hmm:

Etterhvert ble det hund på meg igjen og vi fikk mynder i hus... flotte hunder! Og jeg digger dem! :wub:

Men hundeholdet blir litt annerledes, man må tilpasse seg litt mer etter hundene , som og ha noen forvokste katter i hus til tider :D

Oppi myndene fikk jeg en blandings tipse, staffe/belgisk fårhund mix med innslag av en del andre raser, noe dovermann og leonbeger osv. Igjen en hund som jeg fikk en god kjemi med. Hun sleit litt med noen issjus , men ikke helt uventet med hensyn til den mixen hun var. Hun hadde litt mye stress og sånn, men det kan også ha vært fordi hun fungerte dårlig sammen med min mann, de tålte hverandre dårlig, hun var veldig følsom og han ble for autoritær og "streng". Men ellers var hun så morro og trene lydighet med, hun var alltid på hugget og lære nye ting og taklet repetisjoner veldig godt! Hun ble etterhvert omplassert da situasjonen hjemme ble for stress og hun aldri ble helt renslig. Han som overtok henne sa i ettertid han aldri hadde hatt en bedre hund, og ikke minst lydig,lettlært hund. Han fikk henne jo når verste unghund tiden var over. Det er mange år siden nå, men stikker fortsatt litt når jeg tenker tilbake at jeg gav slipp på henne.

Det skal sies min mann er" blitt voksen" siden den gang! OG fått mye mer mellom ørene når det gjelder kunnskap om hund. Og ikke minst deler min kjærlighet for disse dyra i stor grad nå :wub:

Det kan sikkert nevnes flere hunder, men er disse som har satt sine spor og som ligger der som en "MAL" på min neste hund.

Om jeg bare kunne tatt det beste i dem og puttet det inn i neste hund. :P

Ingen av dem var en rase man kan peke ut, og ingen var overhode helt perfekt.. men de gjorde meg til den hundeeieren jeg ønsker og være rett og slett, kom meg gledelig ut i skog og mark. meldte meg på div kurs og hadde det gøy med bikkjene.

Med rottisen og myndene gikk jeg i en helt annen modus, ja jeg hygget meg, men de trigger ikke den iveren i meg på samme måte. Det ble fort bare en masse begrensinger..

Usj jeg er ikke mye flink og formulere meg :P:icon_redface: Håper det høres logisk ut og at jeg får frem poengene.. begynner og bli sent på kvelden og hjernene er litt grøtete :|

Jeg er enig med Sprettballen. Det er utrolig mange hunder som går innunder lettmotivert og førerorientert. Og hva er nok?

Jeg synes jo det høres ut som en typisk Labrador hadde passet dere helt ypperlig. De er lettmotiverte som fy, det er ikke rasen som løper lengst fra eier, de eeeeeelsker alt av mennesker, og de sier virkelig ikke nei til trening og moro.

Samtidig synes jeg langhårsbelger kunne passet dere fint. Der er det jo mye mer sprett og fart, for labben har beina plantet litt mer i bakken.

Synes det er utrolig mye som kunne passet, så dere må nesten bare dra rundt og se på masse forskjellige hunder :)

Ja Labrador er herlige :ahappy: Vet i grunn ikke helt hvorfor jeg "velger den bort" når jeg tenker gjennom rasene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Korthåret allsidig treningsvillig familieklovn - Dobermann! ?

Nå vet jeg ikke hvor lenge siden det er at du hadde dobermann..? Det er en vakthund, det er klart. Men det er ikke ensbetydende med at de er skarpe. ? Jeg har selv tre stk. Eldste tispen går besøkshun

Høres ut som en fin Bc du hadde Ja har inntrykk av det er mye rart, men syntes det er mye av på mange raser. Så må nok uansett bruke tiden til hjelp og finne riktig oppdretter /linjer osv uansett

Stress i dobermann er dårlig avl. Desverre en felle mange går i, og så velger de vekk en fantastisk rase. Samkjønnsagresjon er ikke såå mye mer enn andre raser at det hadde vært et tema for min del - så lenge man er klar over at dette er en rase som skal ha faste rammer - lær å les hunden og stopp mens leken et god. Har selv hatt to hanner sammen uten problem, og han jeg har nå må tolerere sine avkom en gang imellom, spnn er verden liksom Ja, det er kreft og hjerteproblemer i rasen. Om det er mer nå enn for 20 år siden? Jeg tør påstå nei. Verden har bare blitt mindre, og internett har åpnet mange dører på godt og vondt. Men skal man se etter en dobermann så ha i mente p se om foreldre/besteforeldre/tanter/onkler/osv, levde lenge og hva de døde av. Som man gjør i andre raser og regner jeg med. jeg har selv vært uheldig, og møtt sykdom og ****** dårlig mentalitet. Heldigvis ga jeg ikke opp etter hund nr 1, og nå sitter jeg med 3 herlige hunder som alle på hver sin måte representerer det gode i min ❤️ rase.

Vet ikke helt hva som skjedde, svaret ditt bare ble borte..

Dobermann er en nydelig rase! :wub: en slik wow rase i mine øyne. Så en gang... en gang..må jeg ha det! Når vi har kapasitet til og velge en hund mer pga utseende og bor litt mer landlig og ikke lengre har små barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart hund som er veldig førerorientert (som gjeterhundraser gjerne er) er korthåret collie :) Finnes i tre flotte farger; sobel /gyldenbrun med hvit krage og tegninger (f.eks. hvite poter), så har du tricolor, og til slutt den vakreste (etter min ringe mening) blue merle.

Den ville jeg stolt på rundt barna og barnas venner, omgjengelig og menneskekjær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pyreneisk gjeterhund, face rase :D

Den har jeg ikke tenkt på, de er jo kjempe søte da.. men vet ikke så mye om dem. Tror aldri jeg har sett noen, samme som med Mudi. Ikke møtt noen av dem.

Kanskje mudi?

Har allerede sittet og undersøkt litt om Mudi :ahappy: finner dem spennde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mudi har vel en del mer vokt enn det TS er interessert i?

Noe vokt er greit :ahappy: Har hatt boerboel og det ble alt for mye vokt i et nabolag. Så når jeg sier vokt,er det i grunn med henne som referanse på vokt...det vil si som nevnt tidligere I tråden, stress med barn i hus som løper i dører og hund som Apsolutt ikke måtte komme seg ut på alene . Nå var hun ekstrem da,en del bagasje og pga hun hadde vært kennelhund i mange år før hun kom til oss da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe vokt er helt ok altså. Har hatt boerboel og det ble alt for mye vokt i et nabolag. Så når jeg sier vokt,er det i grunn med henne som referanse på vokt...det vil si som nevnt tidligere I tråden, stress med barn i hus som løper i dører og hund som Apsolutt ikke måtte komme seg ut på alene . Nå var hun ekstrem da,en del bagasje og pga hun hadde vært kennelhund i mange år før hun kom til oss da.

Ah, men da så :) @Pingo kan vel utdype litt mer om Mudien hvis den vekker interesse :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har jeg ikke tenkt på, de er jo kjempe søte da.. men vet ikke så mye om dem. Tror aldri jeg har sett noen, samme som med Mudi. Ikke møtt noen av dem.

Har allerede sittet og undersøkt litt om Mudi :ahappy: finner dem spennde...

Kan ikke så supert mye om rasen. Men de er artige, sprettende, førerorienterte hunder :) Ja, vokt har de, men det kan jo håndteres. De knytter seg ofte sterkt til eier også, og kan være reserverte til fremmede. De kan vell kanskje minne om briarden, om du har noe kjennskap til den rasen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Etter 2 ukers pass av en Bichon Havanais så har ting snudd litt. Til det positive da, mannen min som hele tiden har pratet om 1 års hundepause må jo innrømme at det er så hyggelig med hund i hus igjen! At nå handler det i grunn om og finne den rette hunden bare  :)     

Jeg har i grunn vært mye frem og tilbake , og prøvd og sortere ut virkelighet fra drømmer.  Jeg har falt mer og mer for korthåret collie, ønsket om BC er fortsatt der..men muligens en kortis ville passet bedre inn. Er fortsatt litt redd en Bc vil bli for mye hund.

Ellers har jeg etter disse to ukene med pelsballen i hus, at det er jo utrolig praktisk med en mindre hund også, han kan jo være med overalt, og sover i fotenden om natten uten og ta all plassen :P  Så DSG har jo streifet... men redd det blir for liten hund igjen? hva om jeg da hele tiden vil føle det er noe som mangler?

Så var det plutselig dette med at mannen min viser en del mer interesse for valg av rase, han bryr seg jo ikke på samme måte som meg om hvem,hva og hvordan.. han har vokst opp i bygd der den ene BC som streifet rundt i bygden er far til mye av Elghund mixene liksom..  Hund er hund.  Så han har jo til og med ymtet ønske om en fin mix..  for alle de hundene han har vokst opp med var jo det... så prøver og styre han i riktig retning.

 

Så jo.. en liten oppdatering herfra... Men det var jo muligens ikke noe nytt! :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe å tilføye, annet enn at jeg håper du får hund igjen:)

Kortis hørtes ut som et bra forslag.

Takk for det! :) Jeg  må bare få ordnet det slik jeg får treffe noen kortiser også, tror det er noen i Arendal som trener en del på hove som har?  Kanskje du vet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! :) Jeg  må bare få ordnet det slik jeg får treffe noen kortiser også, tror det er noen i Arendal som trener en del på hove som har?  Kanskje du vet? 

Jepp jeg kjenner hvertfall ei som trener rally, veldig sjarmerende hund. Er noen flere i Aoh også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! :) Jeg  må bare få ordnet det slik jeg får treffe noen kortiser også, tror det er noen i Arendal som trener en del på hove som har?  Kanskje du vet? 

Du kan jo spørre i kortisgruppa på Facebook (Korthårscollie Norge) :)

https://www.facebook.com/groups/kortharscollie/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...