Gå til innhold
Hundesonen.no

Beste turbuksa?


Sofia Davis
 Share

Recommended Posts

Hva som er best kommer an på kroppsformen din... jeg har nettopp vært på jakt etter ny tur/hundetreningsbukse, og med brede hofter og korte ben er det ikke mye som passer. Mye blir en halvmeter for langt i beina så fort det er vidt nok i hoftene, og jeg må gjerne opp en størrelse eller to(!).

Men tilfeldigvis kom jeg over Bergans Sivle på salg på XXL, og den passer bra, er vannavstøtende og litt kraftig. Jeg har den til tur når det er litt kjølig og antydning til regn (ordentlig regn har jeg regnbukse for). Til varmere vær har jeg Bergans Cecilie Hiking som er litt tynnere. Den skal visst være vannavstøtende, men det har jeg ikke fått testet enda.

Jeg må ha vanlige lommer, hemper til belte, gjerne baklommer, og innstramming nederst ved beina (både ved tanke på vær, men også fordi buksebeina ofte er litt for lange til meg og henger og slenger ellers).

Ser på hundetrening at Lundhags og Fjellreven-bruksene er populære, men de er ganske smale i størrelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stormberg Lia, men damemodellen er litt spesiell i fasongen (for meg med relativt smale hofter og lange bein) så jeg må ha herremodellen. Førsteprioritet for meg er passform (hjelper ikke med allverdens fantastiske egenskaper hvis den ikke sitter bra), og vil også at den skal være vindtett/vannavvisende.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stormberg Lia, men den er litt spesiell i fasongen (for meg med lange bein) så jeg må ha herremodellen.

Bruker samme, og kjøper herremodellen pga beltehempene og at linningen er litt annerledes laget enn damemodellen. Brukes hele året, med ull under om vinteren.

Regner det blir det ullundertøy med regnbukse over. Husker ikke merket, den ble kjøpt inn for ca 10 år siden, og fungerer like godt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt forskjellige og alle til sitt bruk.

Norrøna Svalbard er en god litt tjukk bukse, kan fint brukes med tjukk ull under på vinterstid (ikke når det er superkaldt da) ellers brukes den om høsten/tidlig vår.

Så har jeg Fjällreven Keb Gaiter, den er super om sommeren og på NRH trening, sterk i stoffet og man kan ta av leggene helt eller la de være på som gamasjer, kjekt når man løper og gjemmer seg i skogen.

Siden ingen av de to buksene passer helt enda (etter graviditeten) så endte jeg med å kjøpe meg Liadalen bukse fra Stormberg og den var super! Damemodellen satt supert på meg og den er tynn og fin i stoffet. Kjøpte også capri-versjonen da den var på tilbud, kjekk når det er ekstra varmt.

Viktig for meg er vel egentlig passform, at den sitter godt på meg. Liker at det er litt stretch så den også er god å bøye seg i og bevege seg.

Farge er også litt viktig, liker at man kan ha litt freshe farger, Fjällreven har jeg i lyseblå som er kjempefin. Norrøna endte med bare svart med rosa glidelås, men det var litt dårlig utvalg da. Liadalen valgte jeg beige, så den passer seg på jakt, og evt også til jaktutstilling ;)

Lommer er liksom ikke så viktig da jeg bruker treningsjakke. Så bare jeg får plass til et par bæsjeposer (til turer) og mobilen min så er jeg ganske fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker meg Fjellreven Elv (eller Alv, men klarer ikke sånn svensk a på mobilen!). Den er dyr.. :( har prøvd rundt 15-20 forskjellige modeller og den satt PERFEKT. Jeg har kraftige lår men smal midje, så veldig mye sitte dårlig på meg. Blir så stort i livet at det er helt ubrukelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Bergans og Stormberg bukser bråker noe inn i gamper...a. Det er sånt støynivå at jeg faktisk har levert tilbake ei bukse til og med. Hater klær som lager mye lyd.

Norheim - husker ikke modell, men de har hatt de til 499 på G-sport i sommer. Dritgod å ha på og støyer ikke.

Ellers Fjellreven og Lundhaag, sistnevnte støyer litt men er god å ha på. Opplever Fjellreven som en favoritt, men svindyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Belgerpia Ikke alle modellene da. Lillesøs hadde en Stormberg som bråket veldig, men mine to nye Bergans har ikke noe lyd. Og jeg ville merket det, jeg er lydsensitiv så det holder... Men det er stor forskjell på modellene.

Norheim Granitt 2.0 som var på salg på G-sport, fine bukser om man kommer inn i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt en del ulike turbukser opp gjennom, men ender alltid opp med at Fjällräven er de som passer meg best. Lundhags er gjerne litt for lave i livet, og Stormberg har bare så rare fasonger - kroppen min er ikke tilpasset dem :aww:

Nå nettopp fikk jeg kjøpt Fjällräven Alta til 700 kr (tror jeg det var, sånn ca) på G-sport på Hellsenteret (så løp og kjøp, dere som bor der *ler*). Den er kanskje litt tjukk i stoffet, men veldig god på på meg i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i den knallrosa Stormberg Vestmarka-buksa mi.

Den bråker ikke, den er passe elastisk, den sitter perfekt på min alt annet enn gjennomsnittlige kropp, det er to knapper OG borrelås som gjør at den ikke åpner seg så lett selv om en bøyer seg, det er snøring nederst i beina - men jeg går ikke og tråkker på de vonde plastdingsene som strammer inn når jeg går i sokkelesten. Det er ingen stramme sømmer som får kroppen min til å føles og se ut som en surra juleskinke. Den er god å bevege seg i, i ulik tempo og terreng.

Jeg bruker meget sjelden lommer, og hater sidelommer siden det ofte gjør noe med mobiliteten og surra skinke-følelsen - og denne buksa har ikke det.

Jeg elsker den, til tross for fargen!

Den ble kjøpt på senvinteren i år, så jeg har ikke fått testet den hele året enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i den knallrosa Stormberg Vestmarka-buksa mi.

Den bråker ikke, den er passe elastisk, den sitter perfekt på min alt annet enn gjennomsnittlige kropp, det er to knapper OG borrelås som gjør at den ikke åpner seg så lett selv om en bøyer seg, det er snøring nederst i beina - men jeg går ikke og tråkker på de vonde plastdingsene som strammer inn når jeg går i sokkelesten. Det er ingen stramme sømmer som får kroppen min til å føles og se ut som en surra juleskinke. Den er god å bevege seg i, i ulik tempo og terreng.

Jeg bruker meget sjelden lommer, og hater sidelommer siden det ofte gjør noe med mobiliteten og surra skinke-følelsen - og denne buksa har ikke det.

Jeg elsker den, til tross for fargen!

Den ble kjøpt på senvinteren i år, så jeg har ikke fått testet den hele året enda.

Signerar denna jag. Älskar mina Vestmarka, bäst spenderade pengarna på länge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to bukser fra stormberg og elsker de. Eh rettelse to modeller og fem bukser :aww:

Lia stretch buksen, den bråker litt men hvem bryr seg når den er så god å gå i.. Også en til som er super tynn og stretchy og til å ta av beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Stormberg bukser og Bergans Tufto, sistnevnte var ok helt til jeg vasket den, da ble den stiv og krympet vanvittig. Har falt på Lundhags Traverse, brukt den lenge og vasket den uten at den har blitt ubehagelig eller krympet. Mye bedre elastisk stoff, mer vannavisende, bra passform, bra med "luftekanaler" og veldig slitesterk ved bruk på jakt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i den knallrosa Stormberg Vestmarka-buksa mi.

Den bråker ikke, den er passe elastisk, den sitter perfekt på min alt annet enn gjennomsnittlige kropp, det er to knapper OG borrelås som gjør at den ikke åpner seg så lett selv om en bøyer seg, det er snøring nederst i beina - men jeg går ikke og tråkker på de vonde plastdingsene som strammer inn når jeg går i sokkelesten. Det er ingen stramme sømmer som får kroppen min til å føles og se ut som en surra juleskinke. Den er god å bevege seg i, i ulik tempo og terreng.

Jeg bruker meget sjelden lommer, og hater sidelommer siden det ofte gjør noe med mobiliteten og surra skinke-følelsen - og denne buksa har ikke det.

Jeg elsker den, til tross for fargen!

Den ble kjøpt på senvinteren i år, så jeg har ikke fått testet den hele året enda.

Jepp, jeg kjøpte den, og oppdaget at den passet mye bedre når jeg stod stille på prøverommet enn når jeg faktisk rørte på meg. Var nok å gå opp trappa hjemme. Den er litt lav bak, for oss som har litt mye i den enden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerhalvåret og sånn passe kald vinter digger eg norrøna buksa mi som er i softshell. Den er fantastisk elastisk og puster slik Eg liker det. Kjem ikkje på kva ho heiter, men kan sjekke om det er av interesse. Den tåler derimot ikkje så mykje vatn. På hardeste vinter bruker eg foret bergans, eller evt kler meg veldig godt under bergans Breheimen buksa mi. Minste krav er lårlommer til mobil og nøkler med en form for glidelås eller annen lås. Har også ei fjellrevenbukse, men den synes eg blir for trang og keitete i riktig størrelse. Problemet mitt er smal midje og kraftige lår ;-) Sent fra min D5803 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg kjøpte den, og oppdaget at den passet mye bedre når jeg stod stille på prøverommet enn når jeg faktisk rørte på meg. Var nok å gå opp trappa hjemme. Den er litt lav bak, for oss som har litt mye i den enden...

Jeg har ikke akkurat minirumpe, og hos meg sitter den der jeg vil - men jeg liker ikke bukser som sitter veldig høyt oppunder puppa, så hva en definerer som for lavt, lavt, midt på, høyt og for høyt varierer nødvendigvis :)

Ellers forsøker jeg alltid å bevege meg i prøverommet når jeg kjøper klær - for eksempel om overdeler vil tåle at jeg bøyer meg for å stille opp hund i utstillingsringen uten å vise hele puppestellet :D Men denne buksa var jeg vill og gærn, og bestilte på nett uprøvd, etter å ha blitt forsikret om returordningen. Jeg kjøper ALDRI klær på nett fordi jeg har ugunstig kropp, så det er ganske fantastisk at den passer så godt. Den Stormbergbuksa jeg kjøpte i butikk etter å ha prøvd sitter mye dårligere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • En C-hund kan være symptomfri, eller den kan ha plager. Det er jo veldig individuelt. En annen ting er at skjelettproblemer gjerne forplanter seg. Min hund har ikke forkalkninger, men hun har avlastet hoftene såpass mye at hun har fått subluksasjon i en skulder foran. Og hun får til stadighet låsninger i ryggen som må knekkes opp. HD er noe man må ta hensyn til hele tiden, mtp. at all aktivitet må tilrettelegges. Min hund har stort sett vært symptomfri og klart seg greit til tross for HD, men det har jo krevd en middels formue i massasje, laserbehandling, fysioterapi, svømming, injeksjoner, kosttilskudd osv. 
    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...