Gå til innhold
Hundesonen.no

Student 2015-2016


Mackenzie
 Share

Recommended Posts

Normalt består jo en grad av en viss sammensetning. Dvs de obligatoriske og de valgfrie emnene, samt masteroppgave. En bachelorgrad kan feks ikke bestå av færre enn 180 studiepoeng, men den kan ofte være på litt mer, dersom en student feks har tatt et emne på utveksling og fått dette innpassa. På mitt BA-vitnemål har jeg feks 187,5 studiepoeng med korrekt emnekombinasjon. På en integrert master som du tar, skal du jo i utgangspunktet ha 180 + 120 studiepoeng, men dersom graden du tar ikke har et rigid emnevalgssystem, slik at du kan sette sammen ting sjøl i større grad, vil du nok ha litt mer slingringsmonn. Likevel er det jo ikke meninga at en gjennom et utdanningsløp skal bruke masse tid på emner en ikke får "brukt" til noe, dvs passa det inn i en grad. Jeg ser at visse andre universiteter oppgir samtlige emner studenter har oppnådd også på vitnemålet, mens vi ved UiO oppgir de emnene som faktisk utgjør graden, mens alt en student har tatt framkommer på en karakterutskrift (som alltid legges ved oppnådd grad).

Er noen måneder siden jeg studerte vitnemålet mitt nå, men sånn tror jeg det er til oss også (NTNU). Det er jo et profesjonsstudie på 360 stp, så jeg har "flere" vitnemål. Et hovedvitnemål på fancy papir med oppnådd akademisk tittel som bare har tre karakterer, en gjennomsnittskarakter på første halvdelen av studiet, så gjennomsnittskarakter på andre halvdel av studiet, og så karakteren på avhandlinga mi. "Vitnemål nr 2" har karakterene på alle emnene som inngår i graden, og sist en karakterutskrift med alle emner jeg har tatt på NTNU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 952
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fra nå av svarer jeg bare på navnet SandySosantCandy. Bare så dere veit det.  

Det er ikke hver dag jeg leverer masteroppgave etter å ha vært borte fra fagmiljøet i 6 år, er i full jobb, ikke får veileder før 3 mnd før innlevering og skriver mesteparten av oppgaven i løpet av de

Ja, jeg avsluttet like greit med en A på masteroppgaven jeg. 

Posted Images

Normalt består jo en grad av en viss sammensetning. Dvs de obligatoriske og de valgfrie emnene, samt masteroppgave. En bachelorgrad kan feks ikke bestå av færre enn 180 studiepoeng, men den kan ofte være på litt mer, dersom en student feks har tatt et emne på utveksling og fått dette innpassa. På mitt BA-vitnemål har jeg feks 187,5 studiepoeng med korrekt emnekombinasjon. På en integrert master som du tar, skal du jo i utgangspunktet ha 180 + 120 studiepoeng, men dersom graden du tar ikke har et rigid emnevalgssystem, slik at du kan sette sammen ting sjøl i større grad, vil du nok ha litt mer slingringsmonn. Likevel er det jo ikke meninga at en gjennom et utdanningsløp skal bruke masse tid på emner en ikke får "brukt" til noe, dvs passa det inn i en grad. Jeg ser at visse andre universiteter oppgir samtlige emner studenter har oppnådd også på vitnemålet, mens vi ved UiO oppgir de emnene som faktisk utgjør graden, mens alt en student har tatt framkommer på en karakterutskrift (som alltid legges ved oppnådd grad).

Vi har en god del valgfrie emner - graden består av 205/210/215 stp med obligatoriske emner (kommer litt an på hvilken veivalgkombinasjon man velger) inkludert masteroppgaven. Jeg har valgt en kombinasjon hvor jeg har 210 studiepoeng med obligatoriske emner. Jeg har innpasset tretti studiepoeng fra tidligere, men kommer til å ta bort tjue av disse (er bare exphil jeg trenger å få godkjent). Et av emnene (fem stp) jeg tok på utveksling er heller ikke særlig relevant, så det trenger jeg ikke å ha på vitnemålet. Men i løpet av årene jeg har studert på Ås har jeg tatt noen poeng ekstra som strengt talt ikke er nødvendige for å oppnå graden. Av de valgfrie emnene kan vi i prinsippet velge hva vi vil av fagkombinasjon, og det er heller ikke superstrenge krav til hvilket nivå vi må ta emnene på. (Sånn er det å studere noe som er veldig tverrfaglig!) Dermed blir det litt sånn at alt av poeng godkjennes som en del av graden. Alle fagene jeg har tatt er derfor relevante og kan brukes i graden min. Det er bare litt for mange av dem. :P

Har avtalt et møte med studieveileder seinere i uka, så får høre med henne tenker jeg. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve meg på 40 stp dette semesteret, hjelp. Ene faget skal jeg bare ta opp igjen da. Jeg kunne det egentlig godt, men fikk skikkelig noia på eksamen, så gikk ikke som jeg håpet.. Men jeg kjenner jeg er nervøs for så mange studiepoeng likevel.

Og så skal jeg ha exphil, jeg har helt skrekken for det faget. :|

Venter enda på svar på om jeg får ta kjemi eller ei, syns det tar tiiiid... Står allerede at jeg er meldt opp i eksamen, betyr det at jeg kan ta eksamen uansett om jeg får plass på undervisningen eller ei? Det er grunnleggende kjemi, så bør ikke være noe problem å lese det på egenhånd. Er det jeg pleier å gjøre i matte/fysikkfagene uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det tilfeldigvis noen som vet hvor mange poeng man kan ha på vitnemålet sitt? Jeg tar en femårig master, dvs 300 poeng. Etter dette året og når jeg får godkjent det jeg tok på utveksling, vil jeg ha 355 poeng. Om jeg tar bort det jeg har fått godkjent fra før som ikke er superrelevant, har jeg 340 poeng. Kan jeg ha det stående eller må jeg skrelle bort enda mer på vitnemålet?

Jeg har hørt man kun kan ha to bachelorgrader (få vitnemål for det), men vet ikke om det er riktig. Begrensninger om studiepoeng har jeg ikke hørt om. Jeg har 343 poeng nå, og skal altså begynne på vernepleien, nye 180 poeng (og vurderer årsstudium i psykologi som privatist... og... og... og... *evigstudentsyndrom*). At det på en eller annen måte skal være et problem i forhold til et vitnemål har jeg aldri tenkt over.

Jeg ser at visse andre universiteter oppgir samtlige emner studenter har oppnådd også på vitnemålet, mens vi ved UiO oppgir de emnene som faktisk utgjør graden, mens alt en student har tatt framkommer på en karakterutskrift (som alltid legges ved oppnådd grad).

Så vidt meg bekjent er det likt ved UiO og UiB.

Jeg skal prøve meg på 40 stp dette semesteret, hjelp.

Det klarer du! Med gode rutiner så går det helt fint. Jeg tok bachelorspesialisering i filosofi (90 stp) på ett år. Riktig nok mest fordi jeg hadde sullet bort et par år med studier før den tid, og måtte skjerpe meg...

Endret av Marjan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bror får 2 bachelorgrader med tilsammen 240 stp når han er ferdig :P På UiB har de mange studier med 60 frie stp, så da kan det kombineres akkurat som man vil. Er visst mange som utnytter dette, så får man 2 bachelorgrader på 4 år. Min bror gjorde det ikke bevisst da, men ombestemte seg i studieveien etter 2 år (fra historie til geologi), og så ble han tipset om muligheten av studieveileder. :

Er det noen som vet hvordan det er å slette innpassede emner? Jeg har fått innpass i et emne jeg ikke burde fått innpass i med det faget de har godkjent. Det er ingenting som er overlappende i fagene, så jeg aner ikke hvorfor det ble godkjent. Ønsker derfor å ta det obligatoriske faget istedet slik at jeg slipper å ha disse kunnskapshullene. Er det bare å gi beskjed om at de må slette det innpassede emnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bror får 2 bachelorgrader med tilsammen 240 stp når han er ferdig :P På UiB har de mange studier med 60 frie stp, så da kan det kombineres akkurat som man vil. Er visst mange som utnytter dette, så får man 2 bachelorgrader på 4 år. Min bror gjorde det ikke bevisst da, men ombestemte seg i studieveien etter 2 år (fra historie til geologi), og så ble han tipset om muligheten av studieveileder. :

De fleste studiene, i hvert fall på SV og HF, er bygd opp slik ved UiB: 30 stp exphil/exfac/førstesemesterstudier, 90 stp spesialisering i et fag, 60 stp frie emner (man får gjerne anbefalninger om hva man kan kombinere bachelorspesialiseringen med, spesielt er dette viktig for folk som har tenkt å bli lærere, der man må ha to fag med undervisningskompetanse for å begynne på PPU, og for å få undervisningskompetanse må man ha minst et årsstudium, altså 60 stp).

De fleste bruker gjerne de frie emnene til ett fag, og da er man altså kun ett semester unna en ny bachelorspesialisering. Du kan med andre ord få to bachelorer på 3,5 år når du studerer ved UiB :D

Jeg gjorde noe av det samme, men også ufrivillig. Begynte å studere kunsthistorie i Oslo, flyttet hjem til Bergen og begynte mer eller mindre på nytt med det samme her (bare rotet i Oslo, og var mest opptatt av alt annet enn å studere). Som frie emner begynte jeg å studere filosofi (først estetikk og kunstteori), fant raskt ut at det var noe for meg, og begynte dermed filosofistudiene. Har nå spesialisering i begge deler.

Profesjonsstudier og noen andre studier (ved RF spesielt, tror jeg, men har egentlig ikke peiling) er mer lagt opp fra semester til semester, slik at man ikke har denne muligheten, men jeg hadde mange studentkollegaer som hadde gjort det samme, og hadde bachelor i filosofi+rettvitenskap, filosofi+psykologi, filosofi+historie, filosofi+matematikk, filosofi+samfunnsøkonomi, osv.

EDIT: Selv mener jeg det er dette som er en klassisk universitetsutdannelse. Dette med at alt er lagt opp fra semester til semester, og du ikke har noe mulighet til å tilpasse selv, opplever jeg mer som en høyskoleutdannelse (profesjonsutdanning). Jeg vet ikke hvordan det var før kvalitetsreformen, da jeg begynte å studere etter overgangen til BA/MA-systemet, men har inntrykk av at det var mer "frihet" på universitetet tidligere.

På universitet er man også student, ikke elev. Det skal være lite forelsninger/seminar, og mye selvstudium etter mitt syn. Dessverre, mener jeg, virker det som at universitetene går mer og mer bort fra dette, og at det blir mer og mer oppfølging av studentene, mer og mer obligatoriske aktiviteter, og slik blir studentene elever. Jeg skjønner at det er for å få flere til å fullføre studiene sine, men jeg er vel såpass romantisk at jeg mener at en universitetsutdannelse handler om mer enn å fullføre studier, hehe (*sluttpårant*)

Endret av Marjan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Selv mener jeg det er dette som er en klassisk universitetsutdannelse. Dette med at alt er lagt opp fra semester til semester, og du ikke har noe mulighet til å tilpasse selv, opplever jeg mer som en høyskoleutdannelse (profesjonsutdanning). Jeg vet ikke hvordan det var før kvalitetsreformen, da jeg begynte å studere etter overgangen til BA/MA-systemet, men har inntrykk av at det var mer "frihet" på universitetet tidligere.

På universitet er man også student, ikke elev. Det skal være lite forelsninger/seminar, og mye selvstudium etter mitt syn. Dessverre, mener jeg, virker det som at universitetene går mer og mer bort fra dette, og at det blir mer og mer oppfølging av studentene, mer og mer obligatoriske aktiviteter, og slik blir studentene elever. Jeg skjønner at det er for å få flere til å fullføre studiene sine, men jeg er vel såpass romantisk at jeg mener at en universitetsutdannelse handler om mer enn å fullføre studier, hehe (*sluttpårant*)

Ja, det ble vel 230 studiepoeng på han, på grunn av exphil :)

Jeg har studert lignende studie både på høgskole og universitet, og opplever lite skille på universitet/høgskole. Så jeg tror skille går mer på hvilken skole man går på og hva man studerer, fremfor om det er høgskole eller universitet. Min erfaring sier i alle fall at det ikke er noe forskjell i det hele tatt når det gjelder læremåte og undervisning på høgskole og universitet, verken i vanskelighetsgrad, hvordan unervisningen foregår, og hvordan man arbeider. En er like mye student på høgskole som på universitet. Det skillet som var fra gamledager tror jeg kommer til å bli visket mer og mer ut.

På UiO er det lite valgfag i alle fall, i alle fall på MN. Geofysikk har 20 frie studiepoeng, tilsvarende studie på UiB har 40 frie studiepoeng.

Samboeren min studerer litteraturvitenskap på UiO, de har 30 frie studiepoeng, tilsvarende studie på UiB har 60 frie studiepoeng. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt en grei studiestart foreløpig. Blir spennende når den "normale" studiehverdagen kommer. De fleste bøkene våre er på engelsk, og jeg kjenner jeg gruer meg smått til det. Noen gode tips og råd for å få med seg det meste, selv om det er engelske bøker (og jeg ikke er såååflink i engelsk)? Blir sikkert bedre etter hvert, når man blir vandt med det. Håper jeg :)

Fått tak i alle bøkene utenom en. Ser spennende ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5. og siste året på videregående for min del har startet i dag. VG3 studiespes med naturfovaltning er påbegynt, har faktisk fått ordnet alt det praktiske i dag, inkludert kennel til Keo (vi er tross alt på et hundeforum :aww:). 33stk i klassen og jeg kjenner kun 4 av dem, endelig begynt å bli komfortabel i ny klasse i fjor, så gruer meg egentlig litt til selve fagene starter med fellesoppgaver og muntlig. Men jaja, dette året skulle være året med forandringer, så får vell prøve å utfordre min kjære sosiale angst :)

Er det noen her som har tatt biologi 2 og kan si noe om 'vanskelighetsgraden'? Har ikke biologi 1, men har god forståelse og er generelt flink i realfag. Vi har valget mellom biologi og entreprenørskap, jeg er enda litt usikker på hva jeg skal velge selv om jeg heller mer mot biologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt en grei studiestart foreløpig. Blir spennende når den "normale" studiehverdagen kommer. De fleste bøkene våre er på engelsk, og jeg kjenner jeg gruer meg smått til det. Noen gode tips og råd for å få med seg det meste, selv om det er engelske bøker (og jeg ikke er såååflink i engelsk)? Blir sikkert bedre etter hvert, når man blir vandt med det. Håper jeg :)

Fått tak i alle bøkene utenom en. Ser spennende ut!

Du kan finne bøker på norsk om samme tema. Det syns jeg hjelper veldig :) Heldigvis er også forelesningene stort sett på norsk, det hjelper jo på det også :) Men du har nok godt av å få trene deg på engelsk.

Første skoledag i morgen :D Jeg er klar! Siste karakteren kom endelig, den jeg tok opp igjen og jeg fikk en B :ahappy: Strålende fornøyd med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5. og siste året på videregående for min del har startet i dag. VG3 studiespes med naturfovaltning er påbegynt, har faktisk fått ordnet alt det praktiske i dag, inkludert kennel til Keo (vi er tross alt på et hundeforum :aww:). 33stk i klassen og jeg kjenner kun 4 av dem, endelig begynt å bli komfortabel i ny klasse i fjor, så gruer meg egentlig litt til selve fagene starter med fellesoppgaver og muntlig. Men jaja, dette året skulle være året med forandringer, så får vell prøve å utfordre min kjære sosiale angst :)

Er det noen her som har tatt biologi 2 og kan si noe om 'vanskelighetsgraden'? Har ikke biologi 1, men har god forståelse og er generelt flink i realfag. Vi har valget mellom biologi og entreprenørskap, jeg er enda litt usikker på hva jeg skal velge selv om jeg heller mer mot biologi.

Biologi 1 og 2 er uavhengige fag. Så ikke noe problem å ikke ha biologi 1 fra før. Husker jeg riktig er biologi 1 mer plantebasert og biologi 2 har mer fokus på dyrebiologi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biologi 1 og 2 er uavhengige fag. Så ikke noe problem å ikke ha biologi 1 fra før. Husker jeg riktig er biologi 1 mer plantebasert og biologi 2 har mer fokus på dyrebiologi :)

Vi hadde jo veldig mye biologi i forbindelse med programfagene i fjor, både dyr med spesielt planter, hadde til og med eksamen i plantevekster og biologisk påvirkning. Så det hørtes jo bra ut :)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker/vurderer å bruke nettbrett til notatskriving under forelesning. Hvilke app egner seg? Vil kunne hente ut dokumenter til pc/word i ettertid, slik at notatene kan renskrives og jobbes videre med. Tenkte at jeg kunne bruke bare word, men det støtter ikke nettbrettet mitt. Jeg er så ubrukelig på data, hjelp!

Sent fra min LG-D855 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker/vurderer å bruke nettbrett til notatskriving under forelesning. Hvilke app egner seg? Vil kunne hente ut dokumenter til pc/word i ettertid, slik at notatene kan renskrives og jobbes videre med. Tenkte at jeg kunne bruke bare word, men det støtter ikke nettbrettet mitt. Jeg er så ubrukelig på data, hjelp!

Sent fra min LG-D855 via Tapatalk

Bruker OneNote. Har testet diverse men det er det som funker best for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker/vurderer å bruke nettbrett til notatskriving under forelesning. Hvilke app egner seg? Vil kunne hente ut dokumenter til pc/word i ettertid, slik at notatene kan renskrives og jobbes videre med. Tenkte at jeg kunne bruke bare word, men det støtter ikke nettbrettet mitt. Jeg er så ubrukelig på data, hjelp! Sent fra min LG-D855 via Tapatalk
Jeg brukte google docs det siste året, veldig praktisk mtp. Synkronisering og tilgjengelighet. Begynte å bruke det i forbindelse med gruppearbeid, flere kan se og skrive samtidig på hver sin skjerm. Irriterende å ikke oppdage hvor praktisk det var før da... Sent fra min SM-T525 via Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt en grei studiestart foreløpig. Blir spennende når den "normale" studiehverdagen kommer. De fleste bøkene våre er på engelsk, og jeg kjenner jeg gruer meg smått til det. Noen gode tips og råd for å få med seg det meste, selv om det er engelske bøker (og jeg ikke er såååflink i engelsk)? Blir sikkert bedre etter hvert, når man blir vandt med det. Håper jeg :)

Jeg hadde nytte av å kjøpe ei "Oxford advanced learners dictionary". Altså ikke ei engelsk-norsk ordbok, men ei engelsk fremmedordbok. Var jeg usikker på betydninga var det bare å slå opp og finne god forklaring på begrepet. Noen ganger har man egne ordlister (fra engelsk til norsk) med fagtermer, verdt å sjekke på biblioteket til studiestedet om noe slikt er tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nytte av å kjøpe ei "Oxford advanced learners dictionary". Altså ikke ei engelsk-norsk ordbok, men ei engelsk fremmedordbok. Var jeg usikker på betydninga var det bare å slå opp og finne god forklaring på begrepet. Noen ganger har man egne ordlister (fra engelsk til norsk) med fagtermer, verdt å sjekke på biblioteket til studiestedet om noe slikt er tilgjengelig.

Takk for tips, skal sjekke det ut :) Ikke studert bøkene så nøye enda, kan jo være at det ikke er så vanskelig likevel. Men jeg går ut fra det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også vurdere å kjøpe sånn penn som oversetter ordet direkte, så slipper du å måtte fysisk slå opp hver gang :) Vet om flere som er fornøyd med det, men har ikke brukt det selv.

google translate på mobilen min kan gjøre det også (slipper å kjøpe en ekstra dings da), man installerar bare appen og lar mobilkameraet se på siden, funker stort sett greit men ikke helt perfekt. Det fine med fremmedordbok er at et ord med tvetydige betydninger og homonymer kommer frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...