SandyEyeCandy Skrevet 3. Juli 2015 Rapporter Share Skrevet 3. Juli 2015 Bikkje - bikkja - bikkjer - bikkjene eller bikkj (om jeg føler meg i et morsomt humør) Hadde jeg fortsatt bodd i Tønsberg (hvor jeg er født), så hadde jeg vel kanskje sagt bikkjen og ikke bikkja. Fikk relativt mange generelle korrekser på språket mitt da jeg flyttet til Sarpsborg og var på besøk i Tønsberg Nei, de sier vel ikke bikkjen i Tønsberg, med mindre de er påtatt fine i språket? Jeg trudde det var en vestlands/Bergensgreie. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Caroline Skrevet 3. Juli 2015 Rapporter Share Skrevet 3. Juli 2015 Nei, de sier vel ikke bikkjen i Tønsberg, med mindre de er påtatt fine i språket? Jeg trudde det var en vestlands/Bergensgreie. Ingen i Vestfold har sagt bikkjen som jeg har hørt, ihvertfall, ei heller har noen reagert på at jeg sier bikkja. De aller fleste bikkjefolk jeg omgås sier nettopp bikkje og ikke hund (Vestfold). Det går i bikkjetrening, bikkjeutstilling, tur med bikkjene osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tuvane Skrevet 3. Juli 2015 Rapporter Share Skrevet 3. Juli 2015 Bikkje er et annet ord for hund for meg, og overhodet ikke negativt ladet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teserere Skrevet 3. Juli 2015 Rapporter Share Skrevet 3. Juli 2015 Etter å ha lest 53 innlegg om "bikkje" ble det plutselig et veldig rart ord Men jeg er enig i denne: For meg er bikkje et negativt ladet kjønnsnøytralt ord for hund. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TonjeM Skrevet 4. Juli 2015 Rapporter Share Skrevet 4. Juli 2015 !! Tenk at ordet bikkje kan oppfattes negativt!!!! Dægern, visste jeg ikke.. da lærte jeg noe nytt idag (fint, da er dagens læringskvote brukt opp!) For meg har bikkje alltid vært helt synonymt med hund og et fint ord å øve å si riktig kj-lyd på! 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingidano Skrevet 4. Juli 2015 Rapporter Share Skrevet 4. Juli 2015 Bikkje er for meg en annen måte å si hund på. Dialekten min gjør at de færreste skjønner hva eg snakker om når eg sier hund (hon evt honen = hund og hunden). Kjøter derimot er veldig negativt ladet, og brukes som skjellsord. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TrasselTrollet Skrevet 4. Juli 2015 Rapporter Share Skrevet 4. Juli 2015 (hon evt honen = hund og hunden). Detta tycker jag är fantastiskt. Hon och honen är nämligen uttryck som också används dialektalt i Skåne men inte i resten av Sverige såvitt jag vet. Så då är funderingen, kan det vara så att Danskarna använder samma uttryck? Varifrån kommer sambandet? 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingidano Skrevet 4. Juli 2015 Rapporter Share Skrevet 4. Juli 2015 Detta tycker jag är fantastiskt. Hon och honen är nämligen uttryck som också används dialektalt i Skåne men inte i resten av Sverige såvitt jag vet. Så då är funderingen, kan det vara så att Danskarna använder samma uttryck? Varifrån kommer sambandet? Artig Oppvokst i en liten bygd i Nordhordland, der var det vanlig å si hund på den måten, helt til det kom mange tilflyttere 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Raksha Skrevet 4. Juli 2015 Rapporter Share Skrevet 4. Juli 2015 Jeg og sier hon, honnen, honner, honnane. Komplett gresk for de fleste 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AnnChristin Skrevet 5. Juli 2015 Rapporter Share Skrevet 5. Juli 2015 Bikkja er kjønnsnøytralt her. Og brukes både positivt og negativt. Bikkjakreka er positivt som oftest, selv om de tikke høres sånn ut Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tricolor Skrevet 6. Juli 2015 Rapporter Share Skrevet 6. Juli 2015 Men så kommer du opprinnelig fra Bæææærgen, da. Der sier de jo så mye rart, atte. Mvh hun som sier "ei okse". Sier også "ei okse", "ei råne", "ei elgokse". Men en stut, en galte, en vær, en sau (!), en bukk. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SandyEyeCandy Skrevet 6. Juli 2015 Rapporter Share Skrevet 6. Juli 2015 Sier også "ei okse", "ei råne", "ei elgokse". Men en stut, en galte, en vær, en sau (!), en bukk. Åh! Jeg trudde jeg var aleine i verden. Hvor kommer du fra? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tricolor Skrevet 7. Juli 2015 Rapporter Share Skrevet 7. Juli 2015 Åh! Jeg trudde jeg var aleine i verden. Hvor kommer du fra? Fra dalstroka innafor, Sør-Rogaland med Stavanger. Sånn omtrent. Vet ikke om det er dialekten her som har vært sånn, men jeg tror det er i sterk tilbakegang iallefall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Symra&Pippin Skrevet 7. Juli 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 7. Juli 2015 Eksen min sa hu om hannkatten, konsekvent. Naboen sier han om Symra, selv om han vet at hun er tispe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eska Skrevet 7. Juli 2015 Rapporter Share Skrevet 7. Juli 2015 Bikkje er for meg kjønnsnøytralt og ikke negativt ladet, men ikke noe jeg er vant med å bruke til hverdags. Eksen min sa hu om hannkatten, konsekvent. Naboen sier han om Symra, selv om han vet at hun er tispe. Ho om hannkatter er vanlig der jeg kommer fra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts