Gå til innhold
Hundesonen.no

Katten Opus drept av løs hund - krever hunden avlivet


mushi
 Share

Recommended Posts

Kjenner at jeg blir provosert av saken her. Det er så innmari overkill å avlive en hund fordi den tok en katt, samtidig som eier godt kunne vært mer ydmyk og beklaget skikkelig. Det er selvsagt dumt og trist at katten ble drept! Å dra barnekortet er bare usaklig, og jeg blir oppgitt hver eneste gang det skjer. Barn og katter er ikke det samme! Hunder ser forskjell! Men det er bare så dumt å begjære hunden avlivet på grunn av dette. Katten er ikke et barn! Det er innafor å avlive hunder som biter mennesker (og ikke alltid da heller, tenker jeg, det kommer helt an på situasjonen), men en katt er ikke et menneske. Uskyldig og uheldig, men det er ikke verdt å drepe det andre dyret for det.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 117
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Utrolig arrogant av hundeeier, hadde det vært min hund så hadde jeg lat meg totalt flat og tilbydd å betale erstatning (selvsagt!) Men jeg får litt fnatt av den "tenk om det var et barn!!"-greia

Uansett hvordan hunden kom seg løs så legger man seg paddeflat etter noe sånt. Betaler ny katt hvis eier ønsker det,og når avliving kreves så hadde jeg nok vurdert å etterkomme det også. Katt i bånd

Stakkar katten Sånt skal jo ikke skje, og selvsagt kan man ha katten sin ute i hagen i bånd, luftegår eller til og med fritt uten at det er greit at en hund bykser inn å tar den. Kunne vært barn

Leste på en hundegruppe i Bergen på facebook at samme hund hadde angrepet en annen hund i en hundegård. Tydelig at eieren kanskje ikke helt vet hvilken type hund han har mellom hendene.

Og et annet sted står det fra en som ikke bor så langt fra dem at hunden virker kjempe ålreit og de aldri har opplevd noe negativt med den(han har to huskyer) og deres egne hunder. Så hvem vet hva som er sant.

Ida kunne sikkert tatt katt om den løp(hun har jo tatt kanin), men hun tar jo ikke hunder/barn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bedre at den kanskje sliter seg å dreper enda en persons katt da? Det kan jo skje. Men det er vel bare en katt.

Det er jo ikke ment sånn, da. Jeg liker katter og jeg skriver jo at jeg synes at det er trist at den ble drept. Men jeg mener at det er blåst ut av proporsjon når hunden må avlives pga en katt.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt tragisk å avlive på grunn av noe sånt. Hunde eier virket jo litt kørka men det er en journalist sin fremstilling vi leser så det er jammen ikke god å vite. Det diktes mye ..... Hundeeier hadde et poeng da , at katten sannsynligvis ville klart seg om den hadde vært løs. Hunden skulle aldri vært i den hagen i utgangspunktet men å avlive en hund fordi den tar en katt , kanin eller høne er allikevel drøyt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt at det er gjengitt riktig,og hundeeier virkelig har vært så arrogant.

Så fortjener de å miste hunden,omplassering eller avliving.

En eier som legger seg flat,betaler ny katt og gjerne litt for "tort og svie" så synes jeg at saken hadde stilt seg helt annerledes..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bedre at den kanskje sliter seg å dreper enda en persons katt da? Det kan jo skje. Men det er vel bare en katt.

Det er mye som kan skje. Livet må gå videre allikevel. 90% av hundene på hundesonen kan nok ha tatt livet av ei katt om de får muligheten til det, skal vi avlive alle hundene her inne fordi det KAN SKJE mener du? Og som det står i en annen tråd, majoriteten av folk her inne mener at en katt skal være løs, så man møter neppe så mange med katt i bånd i Norge. Majoriteten mener også at en katt er så kjapp at om den er løs klarer ikke hunden få tak i katta. Ergo er oddsen for at det KAN SKJE på høyde med at det jo KAN SKJE en verdensepedimi... Men ingen vet når og hvor. Men det er jo bare en hund, så da er det vel greit å ta livet av den så den lærer seg å få en bedre eier i neste liv. Litt som barn i afrika bør lære seg å bli født et annet sted så de slipper å sulte og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bedre at den kanskje sliter seg å dreper enda en persons katt da? Det kan jo skje. Men det er vel bare en katt.

Det har ingenting med kattens verdi å gjøre, det handler om at hunden gjorde noe som faktisk er helt naturlig. Hvis man skal avlive alle hunder som er farlige for katter dersom de en gang kommer seg løs, så må vi nok avlive minst halve hundebestanden i Norge. Hunder ER farlige for katter, kaniner, sau, rein, fugler, og stort sett alt av dyr de får muligheten til å jakte på. Her var det forferdelig uflaks at akkurat når hunden kom seg løs så kom den over en bundet katt som dermed ikke kunne komme seg unna.

Jeg synes som sagt at en eier aldri skal bli straffet med at man dreper dyret. Skal staten avlive en hund så må det være på grunn av at dyret er en fare for omgivelsene (utover den faren løse hunder alltid er for sau, katter og vilt), eller at dyret lider. Jeg forsvarer ikke eier her, for han virker som en ordentlig drittsekk, men jeg forsvarer hunden. Jeg synes det er skummelt med saker som dette, rett og slett fordi det kunne skjedd med hvem som helst som har hund over en viss størrelse.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå syns ikke jeg at hunden skal bli avlivet så lenge den ikke er til fare for andre mennesker og kan komme til en person som passer på at slike uhell ikke skjer. Men! Hadde dere stilt dere annerledes om den hadde tatt sau f.eks.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er like dumt å avlive en hund for å ha slitt seg løs og tatt en sau. Jeg husker ikke nøyaktig hvor stort svinn det er på sau, men det er et vilt høyt tall ala 1/4 som dør av å fryse ihjel/knekke bein/sulte/osv på beite i utmarka, så det blir helt hinsides å ta livet av hunder for å ha slitt seg og tatt sau. Jeg mener likevel at sau har en verdi og bør slippe å bli jaget av hund. Hunder skal man ha kontroll på. Men ulykker kan skje, og jeg synes konsekvensene skal være i henhold til hva som har skjedd. Man avliver ikke automatisk alle hester som biter eller sparker, gjør man vel?

Jeg synes generelt det er en uting å avlive dyr for å gjøre noe som er naturlig for dem. Straff menneskene, men med mindre dyret er en stor fare for omgivelsene så er det helt meningsløst å bruke avliving som straff. Dyra kjenner faktisk ikke til disse reglene vi har satt for dem. Min hund vet ikke hva som skjer med nabohunden og kan ikke lære av hva som har skjedd med den.

Bøtelegg menneskene, erstatningskrav i hue og ræva, men å drepe dyr som standard hver gang de ikke følger menneskesamfunnets høye krav er å dra ting i en ubehagelig retning. I hvertfall når det er snakk om sau, kaniner, høns og katter.

Er det snakk om en hund som har lav terskel for å bite, er helt ustyrlig og en fare for omgivelsene kan man avlive. Er det en stakkars familiehund som må tåle alt mulig fra familiens barn og voksne, vil den bite til slutt. Slike avliver man ikke, mener jeg.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det like dumt å avlive en hund som tar sau, det er et mindretall mennesker her inne som tror at å straffe eier med å ta livet av et uskyldig individ har noe for seg. Forhåpentligvis globalt og, men med tanke på hvor mye forjævlig mennesker klarer å kokkelere sammen mot dyr så kan man jo undres innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan naturlig og greit dere syns det var om katta hadde vært en hund..

Det er noe annet, ikke fordi hunder er mer verdt, men fordi det er unaturlig adferd. Det at dette var normal adferd betyr ikke at det er greit. Dette er tragisk, og jeg kan bare forestille meg hvor j*vlig det føltes for kattens eier å se at dette skjedde.

Likevel vil jeg påstå at hunden oppførte seg som en normal hund, og jeg synes det er på tide at samfunnet slutter å late som at hunder er mennesker på 4 bein. Å avlive en hund fordi den har drept en katt blir som å avlive en katt fordi den har tatt fugl, naboens kanin, eller en hareunge.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whatever. Jeg tipper at de som lufta katta si i bånd er minst like lei seg og fortvila som enhver sonis ville vært om ei bikkje kom og skada deres firbeinte selskap. Dere er fader så usympatiske som prater om naturlig atferd og overkill. Ha kontroll på shitbikkjene, så blir der ingen kill i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke greit at bikkja drepte en katt, men det er likevel ikke unaturlig at en husky tar en katt dersom den får muligheten. Og det fikk den her, med katt som satt i bånd og sikkert aldri har måttet flykte fra noe som helst i hele sitt liv. Det er jo ikke greit at katta dreper naboens kanin heller, men det er naturlig at den gjør det dersom den får mulighet. Å ta livet av en hund fordi eieren har vært dust løser jo lite.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig noen av dere som har mistet dyret deres til noe sånt?

Jeg kan se for meg at det hadde svartnet fullstendig for meg om en av kattene mine ble tatt av en hund! Jeg hadde definitivt ikke ville hatt den hunden i nærområdet og hadde gått gjennom ild og vann for å få den fjernet fra nabolaget. Det er mennesklig rett og slett, man tenker ikke rasjonelt når man mister et høyt elsket familiemedlem. Hvertfall gjør ikke jeg det.

Fytti grisen for en forferdelig måte det må være å miste dyret sitt på. Ille nok til sykdom, men at dyret drepes i sin egen hage... :hmm: Forferdelig hundeeier rett og slett og han fortjener ikke den hunden tilbake i det hele tatt. Kanskje ikke avlives, men definitivt omplasseres.

Det er ikke bare trist og beklagelig, det skal ikke under noen omstendigheter skje! Og på akkurat dette er det ingenting i min verden som heter "uhell kan skje". Har man en hund som man vet kan ta katt, så holder man den så forsvarlig sikret at det aldri kan skje rett og slett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare jeg som ikke helt forstår hvorfor den knekte greia skulle føre til at hunden kom seg løs? Jeg har brukt slike ødelagte låser plenty av ganger, om enn noe så gjør jo en slik ødelagt lås det enda vanskeligere å åpne?


Ellers enig i det Sanne og 2ne skrev over her.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktatferd mellom hunder er ikke akkurat utkjent. Det er ikke uten grunn at jeg har en "minimumsstørrelse"grense for hva jeg slipper salukiene mine løs med, nettopp fordi de kan slå over i ren jakt på mindre hunder som løper fort. Salukiene er IKKE enestående der. Nå må vel det trigges av fart, hvertfall på salukiene, så det ville jo ikke skjedd med en liten hund i løpestrengt, men at hunder dreper hunder i jaktsituasjoner - det forekommer.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,jeg har. Jeg hadde klart å styre om hund og katt i flere år her hjemme. Eldste hunden og katta gikk helt supert men så kom valp i hus og den jakta alt med puls også sin egen pus selv om pusen var oppvokst med hund og valpen var liten da den kom i hus gikk det ikke. De måtte holdes fra hverandre både inne og ute. En gang gikk det allikevel galt. Katten var ute på natten og inne på dagen og en dag måtte jeg ut med hunder før katta var kommet inn. Hundene i bånd,jeg alene med to. De visste selvsagt med en gang vi kom ut at det satt katt i busken ved trappa og heiv seg i fra hver sin side. I bånd fremdeles. De delte katten og vi måtte drepe den selv klokka halv seks om mogenen. Hundene var bare blod og vi måtte på jobb. Helt ****** men hundene måtte ikke dø fordet om. Det hadde liksom ikke fått katten tilbake. Men det var helt ****** ja.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whatever. Jeg tipper at de som lufta katta si i bånd er minst like lei seg og fortvila som enhver sonis ville vært om ei bikkje kom og skada deres firbeinte selskap. Dere er fader så usympatiske som prater om naturlig atferd og overkill. Ha kontroll på shitbikkjene, så blir der ingen kill i det hele tatt.

Så klart vi ville vært fortvilet, og det er grusomt, men uhell skjer. Finnes det menge hundeeiere som aldri har mistet hunden? Jeg synes jeg har ganske god kontroll på mine, men jeg har f.eks. trynet på isen og sluppet båndet, også har hunden tatt seg en lykkerunde i nabolaget. den tok ingen katt, selv en katt i bånd ville nok vært ganske trygg for den gutten der, men man vet jo aldri.

Jeg kan se for meg at det hadde svartnet fullstendig for meg om en av kattene mine ble tatt av en hund! Jeg hadde definitivt ikke ville hatt den hunden i nærområdet og hadde gått gjennom ild og vann for å få den fjernet fra nabolaget. Det er mennesklig rett og slett, man tenker ikke rasjonelt når man mister et høyt elsket familiemedlem. Hvertfall gjør ikke jeg det.

Jeg ville følt det på samme viset, men jeg er i mot at rettssystemet skal gi straff ut i fra hva offeret eller offerets familie ønsker. Hvis en av mine nærmeste, enten det var et menneske eller et dyr, ble skadd eller drept så ville jeg ikke vært kapabel til å gi en rettferdig straff.

Jeg er i mot dødsstraff for mennesker, men dersom jeg mistet en av mine til en kriminell handling så ville jeg ønsket dem døde. Det er menneskets natur, som du sier. Men hevn er heldigvis ikke noe vårt rettssystem skal holde på med, og det burde gjelde for dyr, så vel som mennesker.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart vi ville vært fortvilet, og det er grusomt, men uhell skjer. Finnes det menge hundeeiere som aldri har mistet hunden? Jeg synes jeg har ganske god kontroll på mine, men jeg har f.eks. trynet på isen og sluppet båndet, også har hunden tatt seg en lykkerunde i nabolaget. den tok ingen katt, selv en katt i bånd ville nok vært ganske trygg for den gutten der, men man vet jo aldri.

Jeg ville følt det på samme viset, men jeg er i mot at rettssystemet skal gi straff ut i fra hva offeret eller offerets familie ønsker. Hvis en av mine nærmeste, enten det var et menneske eller et dyr, ble skadd eller drept så ville jeg ikke vært kapabel til å gi en rettferdig straff.

Jeg er i mot dødsstraff for mennesker, men dersom jeg mistet en av mine til en kriminell handling så ville jeg ønsket dem døde. Det er menneskets natur, som du sier. Men hevn er heldigvis ikke noe vårt rettssystem skal holde på med, og det burde gjelde for dyr, så vel som mennesker.

Men er det hevn å ta hunden fra en så uskikket eier? Jeg mener ikke at hunden absolutt skal avlives, virkelig ikke. Men at den bør omplasseres? Jepp, definitivt. Han evner ikke å forstå hvor farlig hunden sin er for andre dyr, da er han ikke skikket til å ha den er min mening.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...