Gå til innhold
Hundesonen.no

Katten Opus drept av løs hund - krever hunden avlivet


mushi
 Share

Recommended Posts

Tror du det bare er aggressive angrep som ligger bak hund dreper hund-situasjoner? For som sagt, det er overraskende mange hunder som jakter mindre hunder. Det starter som oftest med lek, men plutselig så er det ikke lek mer, og det er da shit happens.

Det er selvsagt helt riktig. De fleste skiller dog på hund og bytte, om de får mulighet til å hilse rolig og kontrollert. Men ikke alle. Men da vet man gjerne det, og kan unngå slike situasjoner?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 117
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Utrolig arrogant av hundeeier, hadde det vært min hund så hadde jeg lat meg totalt flat og tilbydd å betale erstatning (selvsagt!) Men jeg får litt fnatt av den "tenk om det var et barn!!"-greia

Uansett hvordan hunden kom seg løs så legger man seg paddeflat etter noe sånt. Betaler ny katt hvis eier ønsker det,og når avliving kreves så hadde jeg nok vurdert å etterkomme det også. Katt i bånd

Stakkar katten Sånt skal jo ikke skje, og selvsagt kan man ha katten sin ute i hagen i bånd, luftegår eller til og med fritt uten at det er greit at en hund bykser inn å tar den. Kunne vært barn

Det er selvsagt helt riktig. De fleste skiller dog på hund og bytte, om de får mulighet til å hilse rolig og kontrollert. Men ikke alle. Men da vet man gjerne det, og kan unngå slike situasjoner?

Gjør de? Og gjør man? Det er som nevnt overraskende mange hunder som går i jaktmodus på pudlene, selv etter å ha hilst på dem. Det er også overraskende mange hundeeiere som sliter med å se forskjell på lek og jakt. Det er en grunn (eller 2) til at jeg er sær på hva jeg slipper løs mine med.. Naturlig atferd, men svært uønsket allikevel gitt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør de? Og gjør man? Det er som nevnt overraskende mange hunder som går i jaktmodus på pudlene, selv etter å ha hilst på dem. Det er også overraskende mange hundeeiere som sliter med å se forskjell på lek og jakt. Det er en grunn (eller 2) til at jeg er sær på hva jeg slipper løs mine med.. Naturlig atferd, men svært uønsket allikevel gitt.

At mange sikkert ikke ser forskjell på lek og jakt er så. Frislipp med fremmede er stort sett en uting uansett da :P Så er det forskjell på jakt og jakt og da. Hygenen går i jakt på en eller annen dachs minst en gang i løpet av dagen. Det bekymrer meg uhyre lite, da hun ikke finnes byttebevisst, og vet svært godt hva "jaktobjektet" egentlig er. Derimot har jeg minst en som låser seg totalt ved synet av små pelsdotter. Ikke pokker om det går å overtale om at det er en hund under pelsen. Å møte/hilse på kortpelsede små ting, som ligner på hund, er derimot helt uproblematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du det bare er aggressive angrep som ligger bak hund dreper hund-situasjoner? For som sagt, det er overraskende mange hunder som jakter mindre hunder. Det starter som oftest med lek, men plutselig så er det ikke lek mer, og det er da shit happens.

Jeg mener at en hund som angriper og dreper en chihuahua som står i bånd hagen, eller tripper ved siden av sin eier i bånd, ikke er som den skal mentalt. Selv hvis det er jakt og ikke aggressivitet som ligger bak, så er dette en så ekstrem adferd at jeg ikke vil kalle den normal.

At en jakthund kan gå så sterkt i jaktmodus under jakt(lek) med andre hunder er noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Pringlen Jeg slipper aldri mine med ukjente hunder, og det er et par kjente hunder som heller ikke får løpe løs med mine. Det er ingen som slippes uten at vi er der og kontrollerer dem.

@Eloise Ekstrem atferd å slå over i jakt? Men jakt er jo naturlig? Hvis de i kampens hete tror mindre hunder er byttedyr - eller katt - så er det helt naturlig at de feller byttet da..?

Ingen av de jeg ikke slipper mine med er jakthunder btw. De er gjetere.. Forskjellen mellom jakt og gjeting er stort sett avslutningen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at en hund som angriper og dreper en chihuahua som står i bånd hagen, eller tripper ved siden av sin eier i bånd, ikke er som den skal mentalt. Selv hvis det er jakt og ikke aggressivitet som ligger bak, så er dette en så ekstrem adferd at jeg ikke vil kalle den normal.

At en jakthund kan gå så sterkt i jaktmodus under jakt(lek) med andre hunder er noe annet.

Jakthunder dreper vel sjelden byttet da, jaktatferden deres er modifisert til å tilpasses jaktformene til mennesket. Er nok verre med hunder som avslutter jakta, f. eks polarhunder, terriere, mynder, endel schäfere og maller mm.

Jaktatferd er forøvrig så normalt som det får blitt, også i ekstreme varianter. En ulv som er dårlig til å jakte blir ikke gammel, og selv om hunden har vært domestisert lenge så henger jakta i ganske sterkt hos mange raser, og vi bruker jo f. eks jaktlysta aktivt når vi trener og jobber med hundene. Jakt- og lekelyst bygger vi opp allerede i valpekassa! Hadde hunden vært blottet for jaktlyst, hadde den ikke giddet å jage en fille.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Men nå var katten Opus i bånd i egen hage med sine eiere. Så da snakker vi ikke om like premisser som to løse dyr. Det er en ren predator adferd. Hvis man mener at eieren av Opus ikke bør kreve hunden som angrep avlivet, så mener man vel heller ikke at det hadde spilt noen rolle hva som var i andre enden av båndet, eller?!

Forandrer det saken om opus var en hund, ilder, sau, kanin, hest eller en liten bjørn lurer jeg fortsatt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå var katten Opus i bånd i egen hage med sine eiere. Så da snakker vi ikke om like premisser som to løse dyr. Det er en ren predator adferd. Hvis man mener at eieren av Opus ikke bør kreve hunden som angrep avlivet, så mener man vel heller ikke at det hadde spilt noen rolle hva som var i andre enden av båndet, eller?!

Forandrer det saken om opus var en hund, ilder, sau, kanin, hest eller en liten bjørn lurer jeg fortsatt på.

En katt er jo et byttedyr for en hund, og en løs husky sammen med en fremmed katt (med eller uten bånd) er vel ikke en spesielt god kombinasjon i noen sammenhenger, i likhet med andre byttedyr, f. eks kanin eller sau.

Eieren av Opus må gjerne begjære hunden avlivet, men jeg ser ikke at hunden er noe farligere for omverdenen nå enn før den drepte Opus. Hunden er nok livsfarlig for katter, men det har den sannsynligvis vært hele livet og det vil den også fortsette å være. Og det er det mange andre hunder som er også, og da må de gå i bånd.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En katt er jo et byttedyr for en hund, og en løs husky sammen med en fremmed katt (med eller uten bånd) er vel ikke en spesielt god kombinasjon i noen sammenhenger, i likhet med andre byttedyr, f. eks kanin eller sau.

Eieren av Opus må gjerne begjære hunden avlivet, men jeg ser ikke at hunden er noe farligere for omverdenen nå enn før den drepte Opus. Hunden er nok livsfarlig for katter, men det har den sannsynligvis vært hele livet og det vil den også fortsette å være. Og det er det mange andre hunder som er også, og da må de gå i bånd.

Byttedyr? Rovdyr spiser sjeldent andre rovdyr, trodde jeg.

Hunden var løs i båndtvangsperioden og knerta et husdyr. Det er avlivningsgrunnlag om det er sau - soM faktisk er et byttedyr - da ser jeg ikke helt hvorfor det ikke skal være det for ei katte som går I bånd i egen hage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttedyr? Rovdyr spiser sjeldent andre rovdyr, trodde jeg.

Hunden var løs i båndtvangsperioden og knerta et husdyr. Det er avlivningsgrunnlag om det er sau - soM faktisk er et byttedyr - da ser jeg ikke helt hvorfor det ikke skal være det for ei katte som går I bånd i egen hage.

Del 2: Det er ingen som sier at en hund MÅ avlives.

Fra hundeloven;

"Dersom det ikke lar seg gjøre å oppta hunden eller få politiet til stedet så raskt som situasjonen krever, kan vedkommende om nødvendig avlive hunden på stedet."

Ikke i ettertid, ikke annet enn OM NØDVENDIG. I dette tilfellet er det ikke nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvis opus hadde vært en hund så hadde ikke denne diskusjonen vært på ni sider. Da hadde man konkludert med at hund som dreper andre hunder er en fare i et hundetett samfunn. Om man ikke hadde vært for avliving, noe som hadde vært naturlig om Opus var en sau, så hadde man i det minste forventet at hunden ble omplassert og saken anmeldt. Om Opus hadde vært en pingvin i en dyrehage hadde det vært førsteside oppslag i riksavisene. Men Opus var en katt, desverre for han. Derfor er det overdrevet å mene at hunden bør avlives. Men det forandrer ikke det faktum at den vil alltid være en fare for andres liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttedyr? Rovdyr spiser sjeldent andre rovdyr, trodde jeg.

Hunden var løs i båndtvangsperioden og knerta et husdyr. Det er avlivningsgrunnlag om det er sau - soM faktisk er et byttedyr - da ser jeg ikke helt hvorfor det ikke skal være det for ei katte som går I bånd i egen hage.

Om et dyr er et byttedyr eller ikke har ikke noe med om det er et rovdyr eller en planteeter. Et byttedyr er et dyr som blir sett på som bytte av andre dyr, uavhengig av hva dyret selv spiser. Store rovdyr spiser små rovdyr - dyr selekterer ikke på rovdyr eller planteeter dersom de har mulighet til å få seg et måltid. En hund vil jo i mange tilfeller være byttedyr for en ulv; selv om de er nære slektninger er det ikke noe som stopper ulven fra å ta hund.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis opus hadde vært en hund så hadde ikke denne diskusjonen vært på ni sider. Da hadde man konkludert med at hund som dreper andre hunder er en fare i et hundetett samfunn. Om man ikke hadde vært for avliving, noe som hadde vært naturlig om Opus var en sau, så hadde man i det minste forventet at hunden ble omplassert og saken anmeldt. Om Opus hadde vært en pingvin i en dyrehage hadde det vært førsteside oppslag i riksavisene. Men Opus var en katt, desverre for han. Derfor er det overdrevet å mene at hunden bør avlives. Men det forandrer ikke det faktum at den vil alltid være en fare for andres liv.

Hadde andre kunnet akseptere at en hund ikke må avlives fordi den tar livet av en katt, og forstår forksjellen på naturlig atferd vs å synes noe er greit, så hadde ikke diskusjonen vært på ni sider. I stedet har enkelte konkludert med at hunder må avlives så fort de ikke oppfører seg som en IKEA-hund, og at sau og katt må ha samme rettsvern. Men ikke hund, da.

Det finnes ikke noen som er for avlivning på hund om det er sau, katt, hund, eller bever. Eller pingvin. Jeg fatter ikke hvor det kommer fra engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Hunder blir da vanligvis ikke avlivet for å ha tatt sau?
I henhold til hundelovens §18 kan hunden avlives etter skade på kjæledyr, husdyr eller rein, hvis dyrets eier krever det. Så jo det blir de. Edit: skrivefeil og tilleggsopplysning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sauebonde har rett til å avlive (skyte) hund, om den ikke lar seg fange inn mens den jager/river sau (nødvergerett) Det er sjelden det blir noe spill i etterkant om hund lar seg fange inn og eier tar ansvar og gjør opp for seg. Sundt bondevett, det ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om et dyr er et byttedyr eller ikke har ikke noe med om det er et rovdyr eller en planteeter. Et byttedyr er et dyr som blir sett på som bytte av andre dyr, uavhengig av hva dyret selv spiser. Store rovdyr spiser små rovdyr - dyr selekterer ikke på rovdyr eller planteeter dersom de har mulighet til å få seg et måltid. En hund vil jo i mange tilfeller være byttedyr for en ulv; selv om de er nære slektninger er det ikke noe som stopper ulven fra å ta hund.

Nei, det er ikke uavhengig av hva de spiser. Rovdyr har en særegen smak på kjøttet, og de kan forsvare seg selv i større grad enn plantespisere gjør, så selv om rovdyr kan spise andre rovdyr, så jakter de sjeldent andre rovdyr for matens skyld, da handler det like mye eller mer om å redusere konkurranse. Katter er ikke et naturlig byttedyr for en hund, det koster for mye og er for risikofylt å jage katt for matens del. Bortsett fra når de står i bånd i en hage da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sauebonde har rett til å avlive (skyte) hund, om den ikke lar seg fange inn mens den jager/river sau (nødvergerett) Det er sjelden det blir noe spill i etterkant om hund lar seg fange inn og eier tar ansvar og gjør opp for seg. Sundt bondevett, det ;)

Sunt bondevett er fint det, men i denne saken så har vel ikke eieren tatt ansvar og gjort opp for seg, så hvor langt kommer man med sunt bondevett da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunt bondevett er fint det, men i denne saken så har vel ikke eieren tatt ansvar og gjort opp for seg, så hvor langt kommer man med sunt bondevett da?

At eier er en dust er så i denne saken. Det er uheldig uansett hva hunden hadde gjort for skade.

At rovdyr ikke er rovdyrs bytte, er forøvrig bare tøys. Ulv jakter rev, grevling og hund. Gaupe jakter rev og katt. Grevling jakter (og spesialiserer seg på) katt. Osv. Samt at mange hunderaser avles for rovviltjakt både over og under bakken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At eier er en dust er så i denne saken. Det er uheldig uansett hva hunden hadde gjort for skade.

At rovdyr ikke er rovdyrs bytte, er forøvrig bare tøys. Ulv jakter rev, grevling og hund. Gaupe jakter rev og katt. Grevling jakter (og spesialiserer seg på) katt. Osv. Samt at mange hunderaser avles for rovviltjakt både over og under bakken...

At eieren er en dust, er vel poenget med denne saken.

Sa ikke at rovdyr ikke jakta rovdyr, sa at de ikke gjør det først og fremst som mat. Det er ikke for kjøttets del ulv jakter rev, grevling og hund osv. Å jakte katt for matens del er lite kostnadseffektivt, de er stort sett kjappere, de kan klatre og de har både klør og tenner til å forsvare seg. Det er vel neppe jaktlysta som tar overhånd i denne saken heller, for igjen - katta sto i bånd. Det er ikke normalt for huskyer heller å knerte ting bare fordi de er der. At de jakter ting som løper, er en ting, å knerte noe som står mer eller mindre rolig er noe helt annet.

Og ikke gidd å kom med at det er mange hunder som knerter katter. Ja, det er det, men de har forhåpentligvis eiere som er litt mer bevisste på hva slags ansvar de har. Hvis ikke burde ikke de heller få beholde bikkjene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Sauebonde har rett til å avlive (skyte) hund, om den ikke lar seg fange inn mens den jager/river sau (nødvergerett) Det er sjelden det blir noe spill i etterkant om hund lar seg fange inn og eier tar ansvar og gjør opp for seg. Sundt bondevett, det ;)
Dette er bare tøys. Det er svært mange saker hvor hund skader sau, hvor nødvergeretten ikke brukes, men §18. Det er bare skjeldent det kommer fram i media. Men det er forsåvidt irrelevant i denne saken.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt jeg.

Vi ønsker at hunden avlives. Sånt skal ikke skje. Det er ikke normalt at en hund går rett i angrep for å drepe, sier Serigstad.

Hunden er da et rovdyr? Selvfølgelig sniker den seg innpå lydløst før den angriper og dreper bytte. Hadde den ikke mestret det hadde den sultet ihjel i vill tilstand. Og nei jeg vet, hunden er ikke vill, men den har enda instinkter.

Den hunden vil gjøre det samme igjen. Tenk hvis det hadde sittet et lite barn der på gresset, hva da? spør Knutsen.

Tror de ikke hunden ser forskjell på barn og andre dyr? Hunder er gjerne langt mer sosialisert med folk enn med f.eks katter eller kaniner.


Saken her er jo at hunden har tatt livet av en katt, som var i bånd, i egen hage. Hundeieren virker ikke helt som en ydmyk person heller. Det er jo veldig uansvarlig, og han burde legge seg paddeflat. Hundenloven er blitt brutt, og han bør være samarbeidsvillig.

MEN...

Å avlive bikkja er litt voldsomt. Hundeier bør heller pålegges erstatning, advarsel, og hunden bør trenes til å gå med munnkurv når den er ute av huset, og den skal holdes i bånd. Dersom ikke kravet etter fulges av hundeier, bør hunden omplasseres. Skjer det igjen, da kan det vurderes avliving. Kan ikke forstå at det skal være så vanskelig å gjennomføre slike tiltak.

Om katten hadde rømt, og tatt livet av en høyt elsket kanin, skulle katteier da ha fått samme kravet om avlivning mot seg? Katten er jo et rovdyr, men det er hunden også. Vanskelig situasjon.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt helt riktig. De fleste skiller dog på hund og bytte, om de får mulighet til å hilse rolig og kontrollert. Men ikke alle. Men da vet man gjerne det, og kan unngå slike situasjoner?

Gjør de? Og gjør man? Det er som nevnt overraskende mange hunder som går i jaktmodus på pudlene, selv etter å ha hilst på dem. Det er også overraskende mange hundeeiere som sliter med å se forskjell på lek og jakt. Det er en grunn (eller 2) til at jeg er sær på hva jeg slipper løs mine med.. Naturlig atferd, men svært uønsket allikevel gitt.

Signerer 2ne her. Har opplevd å treffe på en schäfer på tur, hvor den og min papillon var begge løse. Vi gikk rundt et vann og på ene siden av vannet hilste hundene pent (ergo, schäferen vet at min er en hund og ikke et annet dyr), på andre siden av vannet blir papillonen redd, løper og schäferen går rett i jaktmodus, og ligger hunden min i bakken, klar for å knerte henne. Vi fikk avbrutt det like før det gikk galt, og schäferen ble lagt i dekk mens vi sjekket at ingenting var galt med min hund. Tydelig at schäferen ikke forstod at det var en hund før etter vi hadde avbrutt jakten, og rett etterpå kunne den lydig ligge i dekk ved siden av min hund. Ingen tvil om at jaktinstinktet til noen hunder kan bikke over og de går i jaktmodus med andre hunder, uten at det er noe galt med hunden av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...