Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor stor blir valpen sånn ca. .?


Angelina
 Share

Recommended Posts

Går det Ann å se sånn ca. Hvor stor en valp blir som voksen? Har en rasehund der moren er på min. Størrelse, altså liten og faren på maks. Størrelse, altså stor for rasen. Kan man finne ut hva valpen blir ut i fra foreldrene eller ikke? Er så spent. Men det spiller ikke så mye rolle men er bare gøy å vite sånn ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene til min er ganske gjennomsnittlige i størrelsen. Men Koda var likevel svær som valp, og svær nå som 9 mnd. Han begynte vel å vokse fra de fleste andre bc'er da han ble rundt 6-7 måneder gammel.

Så er altså helt umulig å vite. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Hvis det er helt umulig å forutsi hvor stor en valp blir som voksen, så faller vel argumentet om å kjøpe rasehund fordi det er forutsigbart bort, eller? :P

Joda, valper kan bli både større og mindre enn foreldrene sine, men på linjer der hundene ofte er små eller store, så blir gjerne avkommene like små eller like store som det som er vanlig på de linjene. Om man blander store og små linjer, kan man få hele skalaen fra små til store. Det man må huske på, er at det er ikke bare foreldrenes størrelse man drar med seg videre i avlen, det er søsken og foreldre og foreldres søsken osv også. Da hjelper det lite å bruke den ene lille hannen i et ellers stort kull, på den gjennomsnittelig store tispa fra et ellers stort kull, da får du sannsynligvis store avkom. Bare for å ta et eksempel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Hvis det er helt umulig å forutsi hvor stor en valp blir som voksen, så faller vel argumentet om å kjøpe rasehund fordi det er forutsigbart bort, eller? :P

Artig at du formulerer det slik, jeg møtte nettopp ei dame med en nydelig bisk som jeg ikke greide å se hva var fornoe. Jeg spør selvfølgelig, og hun svarer "Dansk-svensk gårdshund, han er renrasa altså! Bare veldig stor.." Den kom på autopilot gitt, tipper hun har fått spørsmålet om han er blandet med noe maaange ganger. Veldig høy og langlemma DG, kjempefin, men så ikke helt ut som en DG nei :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at du formulerer det slik, jeg møtte nettopp ei dame med en nydelig bisk som jeg ikke greide å se hva var fornoe. Jeg spør selvfølgelig, og hun svarer "Dansk-svensk gårdshund, han er renrasa altså! Bare veldig stor.." Den kom på autopilot gitt, tipper hun har fått spørsmålet om han er blandet med noe maaange ganger. Veldig høy og langlemma DG, kjempefin, men så ikke helt ut som en DG nei :P

Jeg har hatt terv som var høyere enn gjennomsnittet jeg også, så jeg veit selvsagt at det skjer :P Men det var overraskende at han ble over 70 cm høy, hverken foreldrene eller brødrene hans var spesielt store, de var vel innenfor standarden alle sammen. Det ville vært like overraskende om han ikke ble mer enn 50 cm høy :P

Men totalt uforutsigbart er det ikke. "Mine" valper er litt lavere enn jeg hadde forventa, men Leah er ikke spesielt stor, og selv om hun har foreldre og brødre som er i den øvre delen av skalaen, så har hun tanter, onkler og besteforeldre (med søsken) som ikke er spesielt store. Faren har ikke slekt jeg har sett, men han er en normalt stor hannhund sjøl, så at de ligger på 40 cm (pluss/minus) er ikke overraskende. At noen av de er bygget som Leah (som er ei kraftig frøken) og noen av de er bygget som Morris (som er en mer elegant type) er heller ikke overraskende, jeg forventa ikke å få en mellomting - det er jo det som er poenget mitt, du får ikke en mellomting, og du avler ikke bare på foreldredyrene, du får med gener som syns på søsken, foreldre, tanter, onkler, besteforeldre og deres søsken osv, også.

@Belgerpia sin Malin er ei lav tispe, moren hennes er lav, mormoren er lav. Om vi bruker en stor hannhund på henne, så får vi ikke litt større enn Malin og litt mindre enn faren-valper, vi får noen som er små og noen som er store. Eller, fordi at dette er statistikk og gjennomsnitt, så vil vi få bare store eller bare små, men vi får neppe så mange som er "akkurat midt i mellom". Men det blir neppe toy eller storpudler (vel, en mellom på over 45 cm er fortsatt en mellom, så storpuddel blir det ikke uansett), vi kan få dvergpuddel og mellompuddel - såpass forutsigbart er det faktisk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...