Gå til innhold
Hundesonen.no

Smittende nervøsitet, bur om natta og bjeffing?


Rosin
 Share

Recommended Posts

For det første ser jeg ikke på bur som et sted valpen skal plasseres når den har gjort noe galt, som du antyder lenger ned, men som en trygg hule/soveplass den kan trekke seg tilbake til når den vil ha fred og ro. De hundene jeg har hatt før har hatt egen seng i stua i tillegg til buret, og da har de vekslet mellom de to plassene når vi er hjemme. Når kvelden har kommet har de selv gått og lagt seg for natten i buret sitt. For det andre snakker jeg om den første tiden når valpen ødelegger mest, da må jo buret være tryggere enn at han skal ødelegge ting og skade seg når han er alene? Man må selvfølgelig se an valpen, noen raserer, mens andre rører ingen ting når de er alene. Men jeg tar gjerne imot råd for andre måter å gjøre det på. Håper jo selvfølgelig at han skal slippe å ligge innestengt i bur når han blir større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vår første hund hadde bur første leveåret. Det var før internett, og oppdretter var vår eneste kilde til hundeoppdragelse. Vi fikk beskjed om å la valpen sove i bur. Han klagde selvfølgelig litt i sta

Dersom hunden har behov for en "safe spot" tenker jeg at det er noe som ikke stemmer mentalt. En trygg, normal hund klarer å slå seg til ro stort sett hvor som helst, er min erfaring.

Den eneste valpen jeg har hatt som holdt på å skade seg stygt var den som lå i bur og satte fast underkjeven i buret. Heldigvis var jeg hjemme. Jeg kommer ALDRI mer til å la en hund være i bur ute

Jeg begrenser plassen en valp har tilgjengelig uten å stenge den inne i bur. Nå er jo mine valper litt mindre enn en labradorvalp, så man må naturlig nok finne litt andre løsninger om valpen er en destroyer. Bur er jo den enkleste løsningen, men etter min mening ikke den beste fordi den begrenser hunden så mye. Man må nesten tenke seg litt om når Mattilsynet har kommet med føringer, og bare over grensen så er det jo forbud, med bakgrunn i dyrevelferd. Kanskje bedre å snu litt på det og spørre om råd om hvordan du kan løse det uten at det går for mye ut over inventar :)

@Tuppen jeg ser du har sitert meg, men tror kanskje det har skjedd en feil siden det ikke er noe fra deg i den posten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første ser jeg ikke på bur som et sted valpen skal plasseres når den har gjort noe galt, som du antyder lenger ned, men som en trygg hule/soveplass den kan trekke seg tilbake til når den vil ha fred og ro. De hundene jeg har hatt før har hatt egen seng i stua i tillegg til buret, og da har de vekslet mellom de to plassene når vi er hjemme. Når kvelden har kommet har de selv gått og lagt seg for natten i buret sitt. For det andre snakker jeg om den første tiden når valpen ødelegger mest, da må jo buret være tryggere enn at han skal ødelegge ting og skade seg når han er alene? Man må selvfølgelig se an valpen, noen raserer, mens andre rører ingen ting når de er alene. Men jeg tar gjerne imot råd for andre måter å gjøre det på. Håper jo selvfølgelig at han skal slippe å ligge innestengt i bur når han blir større.

Til det jeg uthevet: Ja det kan en jo si. Men det er jo (som aller oftest) mange andre måter å forhindre dette på. Det er ikke enten bur eller skadet valp. Det er mange forslag til slike andre tiltak bare i denne tråden :) Bur kan være en nødløsning i enkelte tilfeller, og for en begrenset periode, men da bør mye annet være prøvd først, etter min mening.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første ser jeg ikke på bur som et sted valpen skal plasseres når den har gjort noe galt, som du antyder lenger ned, men som en trygg hule/soveplass den kan trekke seg tilbake til når den vil ha fred og ro. De hundene jeg har hatt før har hatt egen seng i stua i tillegg til buret, og da har de vekslet mellom de to plassene når vi er hjemme. Når kvelden har kommet har de selv gått og lagt seg for natten i buret sitt. For det andre snakker jeg om den første tiden når valpen ødelegger mest, da må jo buret være tryggere enn at han skal ødelegge ting og skade seg når han er alene? Man må selvfølgelig se an valpen, noen raserer, mens andre rører ingen ting når de er alene. Men jeg tar gjerne imot råd for andre måter å gjøre det på. Håper jo selvfølgelig at han skal slippe å ligge innestengt i bur når han blir større.

Har du ikke lest det folk skriver her om kompostgrinder? Du kan bruke kompostgrinder fremfor å bruke bur. Og begrens området han kan være på når han er alene til et rom. Selv får jeg valp om en måneds tid, og planen er å avgrense med kompostgrinder når valpen må være alene. Foreløpig tenker jeg på at badet kan være et fint sted, med fliser på gulvet. Da skal døren stå oppe med grind i åpningen, og så gjerder jeg inn møblene på badet med kompostgrinder. Slenger inn litt aviser i et hjørne, og endel leker og tyggeting, og på med radioen. Vips - rolig valp som ikke kan skade seg eller gjøre skade.

Slike ting bør man tenke over FØR man skaffer seg valp.

Og ang prisen på kompostgrinder som ble nevnt tidligere; @ så koster 4 stk 200 kr på Biltema. Hvor mye koster et skikkelig bur? Folk betaler flere tusen kr for det. Noen som er veldig mange kompostgrinder. Selv regner jeg med at det holder med en pakke grinder, og en ikea-trappe-grind.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første ser jeg ikke på bur som et sted valpen skal plasseres når den har gjort noe galt, som du antyder lenger ned, men som en trygg hule/soveplass den kan trekke seg tilbake til når den vil ha fred og ro. De hundene jeg har hatt før har hatt egen seng i stua i tillegg til buret, og da har de vekslet mellom de to plassene når vi er hjemme. Når kvelden har kommet har de selv gått og lagt seg for natten i buret sitt. For det andre snakker jeg om den første tiden når valpen ødelegger mest, da må jo buret være tryggere enn at han skal ødelegge ting og skade seg når han er alene? Man må selvfølgelig se an valpen, noen raserer, mens andre rører ingen ting når de er alene. Men jeg tar gjerne imot råd for andre måter å gjøre det på. Håper jo selvfølgelig at han skal slippe å ligge innestengt i bur når han blir større.

Et åpent bur er jo ikke noe annet enn en stygg seng :P Og ja, mange hunder synes det kan være en ålreit seng. Men de liker jo gjerne å bytte på hvor de ligger. Den muligheten fjerner du når døra lukkes. For all del, jeg er ikke hysterisk i mot burbruk. Men å kjøpe bur før valpen er i hus, og forhåndsbestemme at den skal tilbringe natt og dag der, er i beste fall unødvendig. Om natta sover de, som sagt. Og om dagen er det grenser for hvor mye en liten valp kan være alene uansett. Da må man nesten finne andre løsninger. Det er jo uansett ikke den første tiden en valp ødelegger mest. Så bruk heller den tiden til å la valpen være løs, og lære at man ikke eter på alt. Så er det større sjangs for at den ikke spiser opp huset når den får noen månder på seg, og blir mer fantasifull :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo de fleste på sonen mindre hunder enn meg, men prøv å forestill dere en 6 mndr valp som er 70-85 cm høy i manken, dvs over en meter til toppen av hodet og 45-65 kg tung. Finnes det store nok bur til de, tro? Tror dere at man kan drasse med seg dette buret på besøk, reise osv for at hunden skal ha "hjemmet" sitt med seg? Nix, man lærer valpen å roe seg nårsomhelst og hvor som helst, har skikkelige tyggesaker til kløende tenner og fixer de skadene valpen ev forårsaker.

Min nåværende tygget ikke på noe som valpvalp, men plutselig rundt 8 mndr tok hun en vinduskarm, lista til brystpanelet i stua, en dørkarm og tapetet på en skillevegg. Det var ikke snakk om å putte henne i bur for å få slutt på det, jeg måtte finne ut av hvorfor hun gjorde det, og fikse på rutinene våre. Etter en måneds tid var det bom stopp på tregnaginga. Jeg leier, hos hundefolk rett nok, men så lenge det er fikset til jeg flytter, hadde neppe noen som helst utleier sagt noe på det.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema her i byen har kompostgrinder til 99 nå.

Jeg har aldri vært fan av å bruke bur og har mer eller mindre klart å unngå det i de 27 årene jeg har hatt hunder i eget hus. Denne gang har jeg ei småsurken myndefrøken jeg ikke har vært helt trygg på i forhold til valpen. Da gikk jeg til innkjøp av en valpegrind. Den er litt større enn de fleste bur selv om den ikke er enorm. Der er valpen når hundene er alene på dagtid. Jeg er så heldig at jeg har en mann som jobber turnus og selv har jeg flere arbeidsdager i uka der jeg er ferdig tidlig. Dermed så er det ikke mange timene i uka de er alene. To-tre ganger i mnd 6 timer, seks-åtte dager i mnd ca 4 timer og fire dager i mnd 2 timer.

Men han er løs sammen med de andre om jeg skal korte turer på butikken osv. På natta er han som tidligere nevnt løs.

Hvis man føler seg nødt til å bruke bur av en eller annen grunn så syns jeg man bør velge enten natt eller dag, ikke begge deler. Litt ødeleggelser må man nesten regne med om man har valp. Men ved å gjerde inn, sperre av og rydde unna klarer man å minimere ødeleggelsene som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skulle gjerdet inn alt av møbler hadde vi trengt maaaange slike pakker :) Vi har allerede brukt ca 2 pakker til å gjerde inn tisseområdet ute, en pakke til å stenge av PCkroken og en til trappeavsperringer og andre småting (bl.a bingen den sov i ved siden av senga, som den nå har lært seg å bryte seg ut av.. det tok ikke lang tid! :frantics: ) Men å ha den på badet er kanskje en mulighet når den må være alene på dagtid, selv om det verken er vinduer eller lufting på det badet som er fritt nok for møbler/ting til å være trygt.. større enn et bur er det ihvertfall.

På natten er hun vel så liten at hun fremdeles bør være i nærheten av oss når hun sover, hun sover fremdeles ikke hele natten igjennom, så der blir badet ingen mulighet foreløpig.

Angående tygging så er vår definitivt en som liker å holde på med sånt :P Hun har prøvd å tygge på hvert eneste møbel vi har, og har hengt seg helt opp i sofaen, hjørnet på et bokskap og et par andre småsnacks. Hver gang vi ser henne gjøre det flytter vi henne vekk fra møbelet, og avleder med en tyggepinne/leke, men det når ikke igjennom tror jeg :) (og nei, vi kommer ikke til å plassere henne i buret på dagtid når vi er hjemme for å få bukt med dette, om det er det skrekkscenariet man forestiller seg her ;) )

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten; disse kompostbingene. Jo da. Sikkert fint til valper av små raser de første par ukene. Eller til en chihuahua. Men til litt større og mer fantasifulle valper, er de litt meningsløse. Det finnes dog mer solide alternativer å få kjøpt. Eller man kan gjøre det veldig enkelt, og stenge av et eget rom. Selv hiver jeg makuleringshelvetet til gubben ut, når jeg ikke er hjemme. Skulle tro at tre mål å løpe på med lekekamerat hindrer ødeleggelser. Det er feil :P Men bur om natta trenger den ikke, for da sover selv helvetet..

red; ja, sånn grind som kristinR linket til er fin. Den kan bygges ut med flere elementer. Og man kan stripse fast elementer som tak, om det trengs :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ : Det er ikke lufting på mitt bad heller, eller vindu. Men har aldri tenkt at en valp (eller hund) har behov for det. Tvert imot er vindu negativt; hunden kan finne på å lære seg å sitte og passe på, og gneldre. Den bruker ikke opp luften på et bad, i alle fall ikke dersom døren er oppe, så jeg ser ingen grunn til bekymring. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første ser jeg ikke på bur som et sted valpen skal plasseres når den har gjort noe galt, som du antyder lenger ned, men som en trygg hule/soveplass den kan trekke seg tilbake til når den vil ha fred og ro. De hundene jeg har hatt før har hatt egen seng i stua i tillegg til buret, og da har de vekslet mellom de to plassene når vi er hjemme. Når kvelden har kommet har de selv gått og lagt seg for natten i buret sitt. For det andre snakker jeg om den første tiden når valpen ødelegger mest, da må jo buret være tryggere enn at han skal ødelegge ting og skade seg når han er alene? Man må selvfølgelig se an valpen, noen raserer, mens andre rører ingen ting når de er alene. Men jeg tar gjerne imot råd for andre måter å gjøre det på. Håper jo selvfølgelig at han skal slippe å ligge innestengt i bur når han blir større.

Ikke legg ord i munnen på meg er du snill, jeg har ikke antydet at du bruker buret som straff :)

Hvilken rase har du? Det er lettere å komme med hensiktsmessige råd når man vet hvor stor hunden er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev til en annen noe med å legge valpen i bur uten at den har gjort noe galt. Mulig jeg misforsto deg, men jeg oppfattet det som at du så på buret som straff, men det gjorde du tydeligvis ikke :) Jeg skal få labradorvalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev til en annen noe med å legge valpen i bur uten at den har gjort noe galt. Mulig jeg misforsto deg, men jeg oppfattet det som at du så på buret som straff, men det gjorde du tydeligvis ikke :) Jeg skal få labradorvalp.

Da misforsto du, jeg siktet til å bruke bur som oppbevaring for å unngå at den gjør noe "galt" (som i eksessiv ødelegging) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Vi hentet vår på mandag og hun har fremdeles ikke sovet en hel natt uten å våkne. Så jeg antar at hun ikke er trygg ennå. Og det forstår jeg egentlig godt, siden hun er på et nytt sted med nye folk. :)

Ingen av mine hunder har sovet gjennom hele natta uten å våkne og finne seg en ny plass å ligge på. De er rolige og sover hele natta gjennom, men de har helt klart behov for å bytte liggeplass flere ganger i løpet av natta. Både som valp og voksen. Da syns jeg det er litt feil å ta fra dem den muligheten uten grunn. Spesielt om natta er det fullstendig unødvendig å ha valpen i bur. Da er man jo hjemme og våkner hvis det er noe. De aller fleste valper lærer rimelig fort at natta er sovetid uansett :)

Hjemme alene er hunder litt forskjellige, men om det er mulig, så syns jeg man bør prøve å unngå bur der og. Men det er noen hunder som trenger buret for å finne roen alene hjemme (men da er de vel strengt tatt ikke så trygge alene - sånn egentlig). Det er ikke krise at hunder er litt i bur om det er grei størrelse på buret. Men å ligge i bur hele natta og en hel arbeidsdag (og eventuelt andre ting man skal på kveldstid) syns jeg er på grensa til dyremisshandling. Det betyr bur 2/3 av døgnet det... Har man bitteliten hund og enormt bur, så kan man jo faktisk klare å få burstørrelse om ett lite rom i forhol til hunden, men vi som har hunder med litt størrelse på kan aldri få tak i så store bur at det forsvarer 2/3 av døgnet i bur :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår første hund hadde bur første leveåret. Det var før internett, og oppdretter var vår eneste kilde til hundeoppdragelse. Vi fikk beskjed om å la valpen sove i bur. Han klagde selvfølgelig litt i starten, men så ble det en vane. Han gikk dit frivillig, så ut til å kose seg og slappe av inni der, akkurat som alle andre som bruker bur opplever etter en stund.

Dette var en boxer, og når hunden ble 1 år så var vi kjent med han og stolte mer på han. Buret føltes tungvint, og det er ikke akkurat lekkert med et svært hundebur midt i stua, så vi prøvde å fjerne det og heller sette inne en god hundekurv i stedet. det var som om vi fikk en annen hund. Jeg kan ikke beskrive det, men han ble liksom mer voksen og roligere, og vi så jo at det gikk jo bra. Kanskje det var vi som endret tankegang vel så mye som hunden endret oppførsel. Vi begynte å stole på han. For hver dag som gikk fikk vi jo bekreftet at han ikke ble om til et villdyr så snart vi tok øynene av han.

Men vi oppdaget noe annet også, noe som var mye mindre positivt, og som gjør at jeg skammer meg den dag i dag. Vår første hund var en nattevandrer. Han hadde behov for å flytte seg med ca. en times mellomrom gjennom hele natten. Han hadde 3 faste plasser i stua, alle med forskjellig underlag og varme/trekk. Han var ikke urolig på natten, fant ikke på noe tull, det var ingenting galt med han, men han trengte å bevege seg, strekke på bena, og endre underlag. Jeg ser ikke helt bort i fra at vi forsterket dette behovet ved å ha han i bur første året, men poenget mitt er at dette var vi faktisk ikke engang klar over så lenge han sov i bur. Han så helt tilfreds ut der han lå å sov.

I løpet av alle mine år med hundehold, så er dette noe av det jeg angrer mest på. Min største feil. Stakkars gode gutten min som ikke kunne si i fra hva han følte.

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to hunder som aldri sitter i bur. De har alltid hele leiligheten tilgjengelig. De er rolige og flinke til å slappe av, men det har de jo lært seg gjennom systematisk tilrettelegging. Eldstemann satt i bur første året (snart ti år siden), og det angrer jeg på. Det var helt unødvendig. Vi visste ikke bedre den gangen. Nå sover mini i vår seng da, men hun varierer mellom å ligge i fotenden, under dyna osv. Den store har en seng på soverommet, men legger seg gjerne på gulvet og tar gjerne en tur ut i stua og drikker litt vann. Hun ligger i alle tenkelige stilliger som hun aldri kunne ha ligget i om hun hadde vært i et bur. Helt gummihund :P

Jeg skulle gjerne likt å vite hvilken forskning som underbygger dette med at hunder trenger en trygg plass som bur å være i. Mine hunder er trygge når de får være sammmen med meg. Når jeg ikke er hjemme er de trygge i de møblene jeg pleier å bruke. De ligger gjerne under salongbordet, men ennå heller i møblene for å komme seg litt opp. Den siste tiden har jeg tilogmed tilrettelagt så mini kan ligge i vinduskarmen og følge med. Hun virker mye roligere enn før - hun har full oversikt. :)

Det handler om å lage gode rutiner tenker jeg. Det ER annerledes å ha hund kontra å ikke ha det. Mer risiko. Mer slitasje. Mer tilrettelegging mm. Det er en del av gamet.

Hva gjelder tilvenning så klarer som regel selv de særeste hundene å bli vant til valp i hus. Men det er viktig å gi dem tid. :)

Dette innlegget var kanskje ikke noe til hjelp, men kanskje en apell fra meg om hvor unødvendig jeg synes det er med bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det nødvendigvis handler om trygghet. Boxertispa mi på snart 7 år har aldri ligget i bur (annet enn i bil, utst og sånt småtteri). Men om jeg passer hunder her hjemme eller av en annen årsak tar inn et bur på stua, jo hvem er først til å okkupere det? Nettopp hun. Hun elsker bur, særlig stoffbur eller flykasser.

Og jeg tror ikke hun er utrygg på noen måte. Hun er en høyst normal boxer som har bestått funksjonsanalyse og som ellers virker trygg som bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det nødvendigvis handler om trygghet. Boxertispa mi på snart 7 år har aldri ligget i bur (annet enn i bil, utst og sånt småtteri). Men om jeg passer hunder her hjemme eller av en annen årsak tar inn et bur på stua, jo hvem er først til å okkupere det? Nettopp hun. Hun elsker bur, særlig stoffbur eller flykasser.

Og jeg tror ikke hun er utrygg på noen måte. Hun er en høyst normal boxer som har bestått funksjonsanalyse og som ellers virker trygg som bare det.

Det er nok ikke sånn som dette folk tenker på når de skriver at normale hunder ikke har behov for bur som noen "trygg sone".

Jeg har en dvergpinscher som elsker bur, og alle andre små huler. I stuen har hun derfor et tøy-hundehus som hun bruker en del. Ellers så ligger hun mye i "selvlagde" teppehuler som hun lager selv. Hun ligger så og si alltid under noe. Står reisevesken fremme så ligger hun i denne konstant, og den er så liten at hun ikke kan stå oppreist i den en gang. Mange hunder liker bur/huler, det er liksom ikke et argument for burbruk likevel. :P

Er hun alene hjemme har jeg henne likevel ikke innelåst i buret. Min situasjon er kanskje noe spesiell, men hun har jo separasjonsangst. Hun blir krakilsk om hun blir etterlatt innelåst i bur, men om buret er åpent ligger hun så og si alltid i buret om hun er alene hjemme. Så det er et godt eksempel på at det å frivillig benytte åpent bur er noe helt annet enn at man fratar dem valget med å gå ut og inn av buret. :)

Jeg er ikke så fanatisk burmotstander som en del her inne, men jeg mener en del bruker det alt for mye og for lenge.

Ellers vil jeg legge til at jeg aldri i livet hadde etterlatt valp alene innelukket i kompostbinger. Det er skummelt det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Skal man bruke bur så gjelder det å ikke gå i den fella hvor en putter inn valpen i bur fordi............... en er sliten, en skal lage middag en skal se tv, valpen maser også videre. Ser faktisk at det er flere som gjør det.

Har selv brukt bur og kompostgrinder. Kompostgrindene har aldri holdt valpene mine inne. men har jeg satt opp en eller flere så dem bråker da har det vært respektert. Han jeg har nå har brukt bur for jeg har ikke noen stor nok plass til han. Var han løs i et rom så ryddet han opp 1,5 meter opp på veggen og jeg har ingen tomme rom. Men selv for han har det gått over og han ligger nå sammenkrølla i godstolen og for det meste sover når jeg kommer hjem.

Jeg har hatt hunder som har liggi fullstendig i ro en hel natt, dem slapp jo så klart bur om natta men den var kreativ på dagtid så da fikk den ha buret til den slutta med kreativiteten.

Også lært en valp til å ligge i bur, men den lå da så pent der at burdøra ble lukket opp innen ca en måned og ble oppe så lenge den levde. Hunden koste seg i buret og brukte det som seng resten av livet.

Buret syntes jeg er noe ræl å dra med seg så jeg ville lært valpen å ligge i ro på et teppe, mye enklere å forflytte enn et stort bur. Ikke altid en får ta med buret inn. men ja noen hoteller forlanger at hunden ligger i bur. Så sats på begge deler

forresten så er buret utrolig fin plass til å legge alt mulig av ræl oppå og ja da må en jo rydde fordi ting oppå buret blir dratt inn hvis hunden er der. Men er hunden løs så bir de samme tingene liggende oppå buret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers vil jeg legge til at jeg aldri i livet hadde etterlatt valp alene innelukket i kompostbinger. Det er skummelt det...

Og det der er sinnsykt viktig. Hadde jeg gjort det med min yngste så hadde hun helt sikkert bare hatt tre bein nå... Første gangen jeg gikk fra henne i en kompostgrind tok hun rett og slett og hoppet opp, satte foten sin fast i sprinklene og så falt hun jo ned igjen. Hylte som bare pokker. Det var veldig ekkelt.. Gikk heldigvis veldig bra med henne, men jeg turte ikke gå fra henne igjen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første ser jeg ikke på bur som et sted valpen skal plasseres når den har gjort noe galt, som du antyder lenger ned, men som en trygg hule/soveplass den kan trekke seg tilbake til når den vil ha fred og ro. De hundene jeg har hatt før har hatt egen seng i stua i tillegg til buret, og da har de vekslet mellom de to plassene når vi er hjemme. Når kvelden har kommet har de selv gått og lagt seg for natten i buret sitt. For det andre snakker jeg om den første tiden når valpen ødelegger mest, da må jo buret være tryggere enn at han skal ødelegge ting og skade seg når han er alene? Man må selvfølgelig se an valpen, noen raserer, mens andre rører ingen ting når de er alene. Men jeg tar gjerne imot råd for andre måter å gjøre det på. Håper jo selvfølgelig at han skal slippe å ligge innestengt i bur når han blir større.

Ang skade seg, bur kan være livsafarlige. Masse å hekte fast ben, tenner osv i og de kan klemme seg selv veldig om de får presset opp en liten åpning å forsøker å komme seg ut og sitter de fast å får panikk så kan det bli stygge skader. Å bedre blir det ikke av at hunden kanskje må sitte der i timesvis før det kommer noen å hjelper den.

Noe svinn blir det nesten alltid med hund i hus, enten det er valper som gnager på noe eller voksne hunder som skaper slitasje, er dårlig i magen å har uhell på tepper eller møbler osv, sånn er det bare. Men mye kan man gardere seg mot, feks ved å rydde godt så det er lite spennende som er tilgjengelig for valpen. Man kan begrense området de har til rådighet ved å stenge dem inne på et rom, jeg har brukt både soverom, kjøkken og stue på de forskjellige plassene jeg har bodd det det går an å stenge av. Man kan bruke trappegrind e.l. istedet for kompostgrinder om det er en døråpning som skal stenges av, eller man kan kle igjen kompostgrindene så det ikke går å henge seg fast i dem. I tillegg må man selvsagt passe på å ta det gradvis slik at hunden er forberedt og komfortabel med å være hjemme og man må sørge for at hunden får det den trenger av aktivitet å stimuli ellers så den er fornøyd. Da er det mye mindre sannsynlighet for ødelegging. Og man må selvsagt ikke glemme å trene ro, det er en viktig del av oppdragelsen. Føler man for å ha en trygg hule stående så er jo det helt fint det, men da bør det være en åpning der så valpen selv får bestemme om den vil være der eller ikke. De blir ikke tryggere i et bur enn de er ellers, det er bare vi som innbiller oss det fordi vi passifiserer dem når vi stenger dem inne der å fratar de alle andre muligheter. Ifht flytting osv så gjør en vanlig seng akkurat samme nytten som et bur ifht at hunden har sin plass, med sin lukt osv. At hunden ikke sover hele natten osv betyr ikke nødvendigvis at den er utrygg, noen er slik, enten fordi de må på do, bare fordi de vil ha action hele døgnet eller kanskje fordi de mangler kontakt med menneske eller annen hund (feks når de ligger alene i et bur gulvet).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang skade seg, bur kan være livsafarlige. Masse å hekte fast ben, tenner osv i og de kan klemme seg selv veldig om de får presset opp en liten åpning å forsøker å komme seg ut og sitter de fast å får panikk så kan det bli stygge skader. Å bedre blir det ikke av at hunden kanskje må sitte der i timesvis før det kommer noen å hjelper den.

Noe svinn blir det nesten alltid med hund i hus, enten det er valper som gnager på noe eller voksne hunder som skaper slitasje, er dårlig i magen å har uhell på tepper eller møbler osv, sånn er det bare. Men mye kan man gardere seg mot, feks ved å rydde godt så det er lite spennende som er tilgjengelig for valpen. Man kan begrense området de har til rådighet ved å stenge dem inne på et rom, jeg har brukt både soverom, kjøkken og stue på de forskjellige plassene jeg har bodd det det går an å stenge av. Man kan bruke trappegrind e.l. istedet for kompostgrinder om det er en døråpning som skal stenges av, eller man kan kle igjen kompostgrindene så det ikke går å henge seg fast i dem. I tillegg må man selvsagt passe på å ta det gradvis slik at hunden er forberedt og komfortabel med å være hjemme og man må sørge for at hunden får det den trenger av aktivitet å stimuli ellers så den er fornøyd. Da er det mye mindre sannsynlighet for ødelegging. Og man må selvsagt ikke glemme å trene ro, det er en viktig del av oppdragelsen. Føler man for å ha en trygg hule stående så er jo det helt fint det, men da bør det være en åpning der så valpen selv får bestemme om den vil være der eller ikke. De blir ikke tryggere i et bur enn de er ellers, det er bare vi som innbiller oss det fordi vi passifiserer dem når vi stenger dem inne der å fratar de alle andre muligheter. Ifht flytting osv så gjør en vanlig seng akkurat samme nytten som et bur ifht at hunden har sin plass, med sin lukt osv. At hunden ikke sover hele natten osv betyr ikke nødvendigvis at den er utrygg, noen er slik, enten fordi de må på do, bare fordi de vil ha action hele døgnet eller kanskje fordi de mangler kontakt med menneske eller annen hund (feks når de ligger alene i et bur gulvet).

Takk for saklig og konstruktivt svar, uten noen form for kritikk eller andre negative kommentarer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...