Gå til innhold
Hundesonen.no

Marked for valper på din rase


xxx12345
 Share

Recommended Posts

Kjøper man Cavalier helt ukritisk kan man nok få en valp på dagen, dessverre. Gjerne til fullpris, uten at foreldre har vært gjennom en eneste helsetest, og er man virkelig heldig er det ikke sikkert den er registrert heller :hmm: Vil man ha valp fra en seriøs oppdretter må man nok vente litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, er det så få altså? Visste jo at greyhounden ikke er like utbredt om whippeten, men trodde nå det var en god del av de. Men de er vel ikke like mye "for alle" som whippeten så ;)

Ja det er ikke så mange greyhounds. Hvis man ser på ant. registrerte hunder hos NKK fra 2006 til i fjor, så er det en del flere av både afgansk mynde, Irsk ulvehund og borzoi. (ja italiensk mynde, saluki og whippet og) Så jeg har lurt på det flere ganger hvorfor greyhound er en såpass "lite" populær mynde, når man ser flere av de største myndene er mer populær, så det kan ikke ha noe med størrelse å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil man ha briard fra Norge, så må man smøre seg med tålmodighet og ta det man får når det tilbys (det trenger ikke å være dårlig det altså, det er relativt bra kvalitet på det som lages her i Norge). Det har generelt vært få kull både her i Norge, Sverige og Danmark det siste året, så skal man ha valp til et bestemt tidspunkt så må man se lenger nedover i Europa. Der er det nok overflod av valper og oppdrettere sitter gjerne igjen med valper til de er både 3 og 4 mnd gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som skal ha toller fordi det er en sånn passe stor golden retriever som ser så snill ut, de kan hente valp i morgen omtrent, og vil i alle fall ikke ha noe problem med å komme inn på en valpeliste med leveringsklare valper til sommeren. Vil du derimot ha brukshund er valpelistene som regel vanskeligere å komme med på, og det er færre kull å velge i. De fleste oppdretterne som ikke selger tolleren som rene turhunder opererer ikke med førstemann til mølla-prinsippet, men ser an hver enkelt henvendelse etter hvert som de kommer inn og fordeler ikke valpene før de er 6 uker omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null problem å få tak i schäfer uansett tid på året. Har man litt krav til oppdretter og hunder så kan man måtte vente litt, og skal man ha en GOD hund av brukslinjer må man ofte stå på venteliste, evt se seg til Sverige eller resten av Europa.

På de gode kullene er ofte valpene "solgt før de er født", men da snakker vi fremtidige utstillingschampioner, ikke nødvendigvis de beste hundene mentalt og bruksmessig.

På schäfer er det også endel som avler utenfor raseklubb, og der virker det som om det er overflod av valper. Hundene er som regel røntget (men med varierende resultat), og de er sjelden mentaltestet eller har andre meritter.

Så konklusjonen er, skal man ha en familiehund/turkamerat, så er det null problem å finne hund. Skal man ha hund til noe spesifikt så må man kanskje vente litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er så stort problem å få tak i en Flat når man har lyst på det. Er nok ganske jevnt kull gjennom hele året :).

Cavalier som det sies litt over her kan nok hentes på dagen. Der har det nok kanskje blitt litt mange og det er nok ikke alle som er like seriøse med tanke på helse osv. (Men det finnes mange gode oppdrettere der også altså :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null stress.. Alt er avhengig hvor kresen man er..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Både ja og nei. Det er ikke vanskelig å selge AK, men er ett stykke mellom de jeg vil selge til :P

(Og det gjør jo de vanskelg å selge liksom)

Hvis man vil ha en god AK (i mine øyner) så kan det ta tid å finne den rette. Er man villig til å se i Europa så får man alltid tak på en. Spørsmålet er jo om det er en bra hund eller ikke. Men en bra hund kommer jo også Ann på øyet som ser ;)

Samme på staff. Det er alltid valper på markedet, men om man har mange krav er det lengre mellom kullene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som skal ha toller fordi det er en sånn passe stor golden retriever som ser så snill ut, de kan hente valp i morgen omtrent, og vil i alle fall ikke ha noe problem med å komme inn på en valpeliste med leveringsklare valper til sommeren. Vil du derimot ha brukshund er valpelistene som regel vanskeligere å komme med på, og det er færre kull å velge i. De fleste oppdretterne som ikke selger tolleren som rene turhunder opererer ikke med førstemann til mølla-prinsippet, men ser an hver enkelt henvendelse etter hvert som de kommer inn og fordeler ikke valpene før de er 6 uker omtrent.

Som Marie skriver, kan man få toller kastet etter seg fra enkelte, og jeg kunne vel per nå solgt et par hundre valper på det planlagte kullet (tispen er enda ikke inseminert) dersom jeg hadde solgt til alle som tar kontakt. Med andre ord er det ikke noe problem å få solgt valper, ei heller noe problem å få tak i toller til et bestemt tidspunkt, dog vet de som ønsker en hund å jobbe med at de gjerne må vente, og det gjør de heldigvis :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alltid litt oppgang på interesse liste nå mot sommeren - jeg skal ikke ha valper før til høsten, så for min del sender jeg bare videre en eller annen plass...

Å få solgt gårdshundvalper KAN være vanskelig, - men de går somregel.

Jeg skal ha to kull nå i år - og begge kullene er garantert solgt før de i det hele tatt er laget :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siberians kan man få nårsomhelst, på dagen om du vil. Men det er ikke sikkert foreldredyra har noen meritter eller helseundersøkelser. Heller ikke gitt at de er registrerte. Mange relativt unge hunder som omplasseres er det også.

Men i det du setter krav, så er jo markedet betraklig mindre. Uansett hvilke krav du stiller. Helsetestet + gjør det bra utstilling er noen få, helsetestet + gjør det bra i løp er noen få, det finnes ingen som gjør det like bra på alle felt, til det er rasen for delt. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussie har hatt en periode når hvor den har vært veldig populær, ser heldigvis ut som at dette har roet seg litt. Men, den er langt mellom de gode aussiene og stødige linjene, om man er kresen.

Jeg vet ikke helt om jeg er helt enig i at det har roet seg, i grunnen. Jeg har fått utrolig mange etterspørsler (og jeg har ikke hatt mitt første kull engang, og har derfor heller ingen valpekjøpere som "reklamerer" for meg). Er helt enig i det med stødighet tho, og er spent på å se om alle kullene som er planlagt i år blir like raskt solgt unna, eller om det er enkelte som blir sittende igjen med et par valper :) Aussien er jo ikke en hund for alle og en hver, men noen av linjene er jo enklere å ha med å gjøre enn andre, og noen har litt enklere for å selge valper til folk enn andre. Det er det inntrykket jeg har :)

Det jeg liker best ved de som har tatt kontakt med meg er at det bare har vært to-tre stykker som har sendt mail og sagt at de skal ha "blue merle med blå øyne", og det er det. De andre har vært seriøse folk (hvert fall utgitt seg for å være det) som har et ønske om å bruke hundene aktivt, både i spor, lydighet, agility og også NRH. Det er også et par stykker som har hatt interesse for utstilling og, så jeg er alt i alt veldig fornøyd med den herlige buketten av valpekjøpere som har tatt kontakt med meg og at det finnes folk der ute som har interesse av å bruke rasen til noe fornuftig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På port.v.h. kommer det veldig an på. Men etterspørselen synes å ha dalt noe (heldig vis om du spør meg), så det går an å få tak i valp med jevne mellomrom hos mindre oppdrettere. De mer etablerte oppdretterne har ofte ventelister, og kanskje ett-to kull i året. Det er ikke slik at man kan bestille sommer-valp i alle fall. Kullene kommer litt sporadisk uavhengig av årstid. Det er vanskelig å få tak i et sånt individ JEG vil ha, men det er nok ikke så vanskelig hvis man vil ha en helt ordinær familiehund og ikke bryr seg om utstilling, så lenge man ikke MÅ ha i juni/juli.. Markedet som sådan er svært godt, og det er en lettsolgt rase.

Papillonkull dukker opp "hele tiden". Ser flere oppdrettere sitter igjen med valper.tror markedet er mindre enn produksjonen, men ikke sånn at man ikke finner hjem til valpene til slutt. Likevel er ikke papillonen så populær at det er lange ventelister på valp på generell basis. Heldig vis vil nå jeg si. Men en valp kan du alltids få tak i så og si når som helst, i alle fall om du inkluderer mulig kjøp fra Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berner kan man få "når som helst",men som med andre raser,er du ute etter spesielle linjer må det beregnes å vente litt.

Mm. Litt av en forskjell fra 87, da måtte vi først til valpeformidler for "godkjenning", og ble så videresendt til oppdretter.

Fikk beskjed om at det kunne ta opp til to år på liste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ikke så mange greyhounds. Hvis man ser på ant. registrerte hunder hos NKK fra 2006 til i fjor, så er det en del flere av både afgansk mynde, Irsk ulvehund og borzoi. (ja italiensk mynde, saluki og whippet og) Så jeg har lurt på det flere ganger hvorfor greyhound er en såpass "lite" populær mynde, når man ser flere av de største myndene er mer populær, så det kan ikke ha noe med størrelse å gjøre.

Har snakket med flere som har hatt greyhound tidligere i det siste, som sier at de ikke vil ha greyhound fordi de ikke ser ut som greyhound lengre. Kan jo forklare noe, kanskje? Generellt er det ikke et stort marked for de store myndene, dessverre.

Vi har hatt en bitteliten oppsving på borzoi de siste årene. For få valper her til lands, så er en del importer, spesielt fra Sverige.

Etterspørselen går veldig i bølgedaler, er vel noen oppdrettere som har brent seg på det, det er ikke såå kult å bli sittende igjen med et halvt dusin "små" hannhunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med flere som har hatt greyhound tidligere i det siste, som sier at de ikke vil ha greyhound fordi de ikke ser ut som greyhound lengre. Kan jo forklare noe, kanskje? Generellt er det ikke et stort marked for de store myndene, dessverre.

Veldig OT i forhold til tråden, men akkurat det du sier der er så sant! Jeg drømmer om greyhound om noen år, men er utrolig kresen og synes det er vanskelig å finne oppdrettere som avler hunder jeg liker. Jeg vil ha en greyhound som man kan se er mynde, ikke en greyhound som ser ut som en slank labrador (satt på spissen).

---

Golden tror jeg man kan få tak i når som helst, hvor som helst. Hvert fall når det kommer til disse hvite show-hundene. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Vorsteh, ja dem er det lett å få tak i, de fleste vill ha vorsteh på våren og på våren er det flest valpekull. Men gjerne de beste kullene ca hvert tredje år og høsten er det lite med kull. Strihåren husker jeg jeg i juli kikket etter og i Norge og Sverige fant til sammen tre kull da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyaktig hvordan markedet er på amerikanere vet jeg ikke, men det er syv oppdrettere i Norge og 19 oppdrettere av engelsk springer for å ha noe å sammenligne med. Amrisen er ikke en veldig stor rase, ei heller veldig etterspurt, så ganske mange oppdrettere som annonserer på finn.no når valpene kommer til verden. Da har de gjerne 2-3 valper igjen i kullet. Hvis man vil ha valper etter hunder som har sjekket mer enn øyne så tror jeg nok man må lete litt, er ikke så mange amerikanere som er røntgen(jeg kjenner ingen). Men igjen, kan godt hende jeg er helt på bærtur :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at man kan få tak i en malamute når som helst egentlig. Endel kull ute å går, men flest på våren.

Om man vil ha fra linjer med kjent heltestatus og som er bruksmeritterte, så må man nok lete litt lenger. Men det er endel kull fra hundekjørere årlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...