Gå til innhold
Hundesonen.no

Husk båndtvang.

Guest vivere
 Share

Recommended Posts

• Svar 358
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

För det första, troligtvis är det "vinklat" så för det faktiskt är riktigt otäckt att köra ihjäl små oskyldiga djur. De flesta normalt fungerande människor tycker det. För det andra, bonden slår grä

For en absurd diskusjon dette har blitt - må tåle å bli jagd?  

Vi har båndtvang 1. mars til 15. oktober, det er generelt ingen problem å rette seg etter   --- Apropo småhunder ikke er til forstyrrelse. Jeg har vært vitne til at både chihuahua og DP kner

For meg virker det litt som at mange "unnskylder seg" med at "hunden min jager, så jeg følger båndtvangen"... Ville dere fulgt båndtvangen hvis dere hadde en superlydig hund uten jaktinstinkt?

Ville fulgt den i mye mindre grad. Kunne da enkelt sluppet hunden på et oversiktlig område feks.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg kjenner ei som passer en kinesisk nakenhund imellom, hun skjønner ikke meningen med båndtvangen. What. So. Ever. "Fuglene kan jo bare få nye egg!" eller "Hekk en annen gang!" Jeg møtte en fyr på bussen og han fikk hilse på Lewis og vi kom i prat om hund: han hadde ikke hørt om båndtvangen (han kan jo ha løyet, for all del), spurte om den var pga mer folk ute om sommeren (da er det jo bare å gå på fjellet!), og det er jo ikke så mye vilt i området (kommer jo litt an på, men vil ikke si mye). Så passet han søsterens blandingshund fra tid til annen.

Vet folk som ikke har hund om båndtvangen (utenom der det står skilt på turveier)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo si at jeg også syns det er forskjell på om man har en hund med liten radius og lite/inget jaktinstinkt kontra en hund med stor radius og masse jaktinstinkt.
I tillegg så er det forskjell på terreng og geografi alt etter hvor man er mtp dyreliv.

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo si at jeg også syns det er forskjell på om man har en hund med liten radius og lite/inget jaktinstinkt kontra en hund med stor radius og masse jaktinstinkt.

Tja. Min søte lille snille med tre-meters-radius gikk mye løs før, fordi hun aldri jaget noe som helst. Helt til den dagen hun plutselig gjorde det allikevel...

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund uten jaktinstinkt kan jo fortsatt forstyrre viltet bare ved å gå borti det eller ta en rask sniff. En hund må ikke jage for at det skal være farlig. Men hadde jeg hatt en skopusser med null interesse for å gå vekk fra beina mine så kunne jeg nok vurdert å hatt den løs, men igjen så er det ikke forskjell på det og da ha den i bånd. Så båndet hadde nok vært på uansett.

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge vi har bodd ute på landet har vi alltid vært så heldige å ha både elg og rådyr like inntil husveggene. I tillegg til hare, rev og en sjelden gang en gaupe som tok en rådyrkalv noen hundre meter fra huset. Om høsten leker katta med revungene like utenfor vinduene og vi har hatt passerende ulver noen hundre meter fra eiendommen.

En type småviltjakt foregår ved hjelp av mindre hunder, eller som det står i forskriften "Under jakt på hjort og rådyr med løs på drevet halsende hunder kan ikke boghøyden på hunden overstige 41 cm.". At hunden er liten gjør den ikke ufarlig for viltet. For et par år siden måtte viltnemnda en høst skyte en av rådyrkalvene som gikk rundt på tomta med ene forbeinet hengende bare i skinnet. Trolig var den blitt skremt av en hund og brukket beinet mens den løp stresset avgårde og ikke beregnet hvor den satte foten. I disse dager hvor rådyrmødrene er høygravide og lite mobile kan jagende hunder utløse stress hos råene med følge av de "kaster" kalvene, d v s at de aborterer. Fjorårskalvene som blir forlatt av mora bare en uke eller to før årets kalver fødes er lite erfarne.

Dette bildet tok jeg idag tidlig av en en høygravid rådyrmor med en fjorårskalv. Som man ser har mora noen ekstra kilo å drasse på ei uke eller to framover :)

10474488_10153104200010860_3213115231128

Nå må jeg spørre deg om hvor i landet du bor - som bor så fantastisk til??! Blir helt misunnelig... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men likevel.

Jeg ser daglig opptil titalls hunder som går løse i turområdet rundt her, vi har tilnærmet alle vinduene ut mot stiene og har god oversikt. Det hender vi har rådyr nesten helt nede mot havna og parkeringen, for oss som forvalter rådyra som 'grunneiere' forbarsker jeg meg veldig over slipphendte eiere. For ikke å snakke om det rike fuglelivet vi har med svaner, ender, måker osv her. Jakthundene får jage fuglene, familiehundene like så, ingen ser ut til å ha noen form for kontroll. I tillegg ferdes det mye barn, eldre og funksjonshemmede. Samt er dette et nettverk av stier for skolens 70 hester, og kvigene slippes snart på beitet like ved. Jeg er livredd det har og skal gå galt.

Kan jeg laminere og spikre opp BÅNDTVANG-skilt ved brua alle må gå over for å komme seg til turstiene fra denne siden?

Du kan jo prøve? Kommer veldig an på folka som går der og hvilken oppfatning de har. Jeg kjenner noen som er grunneiere i et mye brukt turområde populært kalt "hundeskogen". De har mistet flere kyr pga løse hunder som jager. Henger de opp skilt som informerer om båndtvang blir de snart revet ned av hundeeierne som mener bestemt at akkurat den skogen er det helt greit å slippe hundene i for det gjør jo alle :hmm: Drit i drektige kyr som i skrekk løper utfor stup og greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det streng båndtvang til en forandring. For første gang på over 70 år har vi så nærgående rådyr at vi ser spor ved gamlefjøset. De holdt til på nærmeste jorde en periode, men har nok flyttet seg inn i skogen, men fremdeles ikke langt nok unna til å slippe hundene. Så rådyrspor senest 17. MAi. 20 meter fra ytterdøra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve? Kommer veldig an på folka som går der og hvilken oppfatning de har. Jeg kjenner noen som er grunneiere i et mye brukt turområde populært kalt "hundeskogen". De har mistet flere kyr pga løse hunder som jager. Henger de opp skilt som informerer om båndtvang blir de snart revet ned av hundeeierne som mener bestemt at akkurat den skogen er det helt greit å slippe hundene i for det gjør jo alle :hmm: Drit i drektige kyr som i skrekk løper utfor stup og greier.

Hvor er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei er de sååå små! Herlighet, det der burde vært spredd over Facebook og aviser så folk ser hvor små de faktisk er.. Trodde de var som en voksen katt jeg..

Trodde de var større enn en katt. :o

Om de reiser seg opp og står på sine lange vinglete bein, så blir de ca enn en katt ;) Denne ligger krøllet sammen på en måte, da blir den litt større enn str Iphone 6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Om de reiser seg opp og står på sine lange vinglete bein, så blir de ca enn en katt ;) Denne ligger krøllet sammen på en måte, da blir den litt større enn str Iphone 6

Det "skumle" med slike kalver er at når mora har lagt dem et sted så blir de liggende til mora kaller på dem. Jeg leste nylig at ca 7000(?) kalver blir drept årlig i åkrene av treskemaskiner. Selv en hund på størrelse med en chi eller papillon kan med letthet drepe en slik liten kalv fordi de blir liggende der de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT men vi har rådyrtråkk rett igjennom hagen og de bruker og stå der tidlig om morgenen før de trekker ut på jordene og beiter, ser de hver dag :) Glad jeg ikke har hund med noe voldsomt jaktinstinkt altså... Om vinteren tråkker de opp noe som ligner på en tursti, på skrå gjennom hagen her :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det "skumle" med slike kalver er at når mora har lagt dem et sted så blir de liggende til mora kaller på dem. Jeg leste nylig at ca 7000(?) kalver blir drept årlig i åkrene av treskemaskiner. Selv en hund på størrelse med en chi eller papillon kan med letthet drepe en slik liten kalv fordi de blir liggende der de er.

Det der er litt skummelt. Husker med min første hund, som bare skulle ut i skogen for å sjekke noe, helt uskyldig og ikke noe jaging, hoppet over noe. Han så litt "oi hva var det for no" ut, og fortsatte. Jeg ble nysgjerrig, så jeg tittet, og det lå det en bitteliten kalv. Synes mor kan legge kavlene sine litt mer beskyttet altså. Heldigvis er det jo avkreftet at rådyr-barna blir foreldreløse om noen har forstyrret, så det brø jeg meg ikke noe særlig om. Rovdyret (hunden) hadde vært der og passert, faren over :) Da er det verre med folk som bare skal klappe litt på den søte ungen eller barn som prøver å skremme. På jorder og slikt har jeg sluttet å gå nå, det har blitt for høyt gress og rådyrmødrene som er så tjukke i huet at de har bosatt seg tre meter fra ring 3 legger igjen kalvene sine der. Finnes det ikke noe kalvevern? For ærlig talt, legge igjen søte nøstene der da?!

Jeg får litt noia over hvor ekstremt det her har blitt i år. Nå bør vi ikke lenger la hundene svinse og svanse litt utenfor stiene, for da forstyrrer vi dyrelivet og kanskje det ligger en kalv rett ved stien. Det blir for sært og rart for meg. Jeg går i skogen og mine hunder får rusle der de vil i båndets lengde som er på 3 meter. De får ikke jakte, men ærlig talt, de får jaggu meg lov til å være hund. De tisser på busker og kratt, snuser litt i lyngen og trenger det for å bli en lykkelig hund. Om vi bare skal gå midt i veien, blir det himla kjedelig å ha hund i sommerhalvåret. Skulle tro vi hadde blodtørstige rovdyr som jakter uansett fert eller syn. Her skal det bare jaktes ned og drepes! Det blir for sort/hvit for meg, men nå skal jeg ikke starte den diskusjonen igjen. Jeg bruker sunn fornuft og det synes politiet i skogen min er helt ok ;)

• Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv så holder jeg meg på stien i fra midten av mai og til slutten av juni, når dyrelivet er spesielt sårbart. For min del er det helt naturlig å ta hensyn til dyra på denne måten, og synes ikke det er noe ekstremt med dette i det hele tatt. Jeg mener at det går an å trene alternativt i denne korte perioden. Det finnes mange måter å aktivisere hunden på utover skogsturer. Går man en time eller to i skogen (langs stien) for så å ta en runde med mental trening etterpå, tror jeg ikke hunden er så misfornøyd akkurat.

Videre går det naturligvis an å nyansere det hele litt. Kjenner man "sine" skogsområder, så vet man hvor dyra pleier å holde seg. Selv er jeg jeger og har hund deretter. Derfor holder jeg meg for eksempel helt borte fra områdene hvor jeg vet at rådyra holder seg, samt områder hvor jeg tror det er sannsynlig at orrfuglen har reira sine. På den andre siden har jeg områder hvor jeg vet det ikke er vilt, og her kan jeg ta litt mer friheter som f.eks ved å trene vannapport uten fare for at hunden plutselig tar an et spor når han kommer i land.

Red: Endret en unødvendig formulering.

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...