Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere som bor i annen etg eller høyere opp - hva gjør dere med hunden hvis det brenner?


tonjek
 Share

Recommended Posts

I lys av flere grusomme branner den siste tiden, hvor kjæredyr brenner inne, har jeg begynt å tenke en del. Vi bor i annen etasje, og hvis det begynner å brenne her, og trappen ned er sperret - hva gjør jeg da?

Har prøvd å søke litt rundt på nettet, men finner ikke noe særlig. Å kaste bikkja ut vinduet er jo uaktuelt, han ville jo slått seg ihjel. Så det var en som skrev at hun ville fire hunden ned i buret, med tauet knytt i buret. Men vi har ikke bur på soverommet, og jeg ville uansett ikke klart å løfte ham over kanten i det store buret. Så jeg tenkte at å lage en sele til dette formålet, må vel kunne fungere? Noe ala disse redningsselene til militæret, med et bakstykke. Sitter og pusler med dette nå.

Hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke rett og slett, men i verste fall kunne jeg sikkert bare kastet ut hundene fra soverommet, siden vi bor i andre etasje og det er gress under, men det er jo ikke den beste løsningen. En god og stødig sele og heise dem ned er nok den beste løsningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde i andre etage når jeg var student og hadde en hel del planer om hvordan jeg skulle gjøre det hvis det begynte å brenne. Fant til slutt ut at det jeg kom til å gjøre var å surre bikkja inn i et stretchlaken og bruke en langline til å senke ham ut vinduet.
Frk Paranoid testet til og med å surre inn bikkja for å se om det kom til å la seg gjøre - og det gikk fint...

Selv hadde jeg måttet hoppe ut for jeg hadde ingen form for branntrapp eller tau der... Forholdsvis brannfarlig sted jeg bodde gitt... Glad jeg ikke bor der lengre...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i andre etasje, og har veranda. Om det hadde brent i oppgangen så hadde jeg tatt meg tid til å finne frem en sele e.l., men om det brant i min egen leilighet så hadde førstepri vært å få oss ut på verandaen på null komma niks. Det er grass nedenfor, og hvis leiligheten var overtent hadde jeg ikke nølt med å kaste henne ned for deretter hoppe etter selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har heldigvis trapp ned i begge ender av gangen, så med mindre det begynner å brenne inne i selve leiligheten, burde det kunne la seg løses. Vi har heller ikke branntau eller stige eller noenting her i leiligheten. Det burde vi kanskje ha, sånn just in case...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Når storbrannen i høyblokka omsider ble slukket kunne man se følgende i øverste etasje: I senga lå et menneske som holdt et godt tak rundt en hund. Det var historien om Madam Mim og den lille bikkja hennes."

Helt sikker kan man jo ikke være, men mest sannsynlig. :)

Ved en "moderat brann" og/eller noe røykutvikling derimot så hadde jeg lempa bikkja over skulderen og klatret ned branntrappene. :)

Endret av madam mim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gå til innkjøp av branntau, for akkurat nå er det ingenting her. Men bikkjus veide 22 kg sist jeg veide ham (og han vokser stadig), så jeg har ikke en sjanse til å gjøre noe annet enn å binde ham fast til et tau via en sele og fire ham ut vinduet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier du, eller leier du? For hvis du leier så er huseier ansvarlig for at det skal være nok rømningsveier - dvs hvis det ikke er trapper som er logisk å komme seg ned så skal du ha brannstige eller tau tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette scenarioet lurer jeg på hvordan man selv kommer seg ut. For sannsynligvis hadde jeg valgt samme løsning for hunden. Om det var å klatre ned branntrapper med 25 kg over skuldrene hadde jeg jaggu gjort et forsøk. Om jeg ikke hadde hatt tid til evt laken + bånd og fire ned.

Men litt glad jeg bor i en etasjes hus kjenner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke sånn at alle blokker egentlig er pliktige å ha en rømningsvei? Jeg har automatisk tenkt det siden det er tilrettelagt med branntrapper på verandaene oppover i etasjene her (hvor meningen da er at man skal hoppe/slippe seg ned fra 2. etg).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leier, men er ikke noe her i andre etg. Det er jo ikke krav til det, for man kan jo "bare" hoppe ut. Ikke snakk om at jeg hopper ut herfra, blir garantert skadet for livet. Er jo fryktelig langt ned. Så får bli et tau vi kan fire oss og valpus ned i. Er stige fra tredje etg, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi eier, og bor i 3 eller 4. etasje (alt ettersom hvordan man ser på det, er en gammel rar blokk :P ) og jeg har tenkt på dette titt og stadig i det siste siden det nylig var brannbil, ambulanse og politi her da det var mye røykutvikling i etasjen under hos en gammel dame. Hun fikk kullos-forgiftning men kom hjem etter et par dager heldigvis. Men uff, det satt et støkk i oss alle..

Det er sånne smale brann-verandaer langs blokka her, men den som vi måtte brukt er rett utenfor kjøkkenvinduet og derifra og ned er det enda maaange meter.. Også rett ned på grus. Da frister det nesten mer å hoppe ut soveromsvinduet hvor det er litt mindre meter og en smal gressplen.. Men der er det ikke brann-veranda.

Jeg har og tenkt på å heise de ned. Men vi har 3stk, og iallefall mongodyret til sambo vil garantert ha blitt veldig umulig å skulle fått det til med.. Emma kan jeg ha i en ryggsekk på ryggen eller i veske, men My måtte blitt ballet fast siden jeg sikkert måtte hatt hendene mine fri til å klatre osv..

Hvor får man tak i brannseler til hunder da? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi eier, og bor i 3 eller 4. etasje (alt ettersom hvordan man ser på det, er en gammel rar blokk :P ) og jeg har tenkt på dette titt og stadig i det siste siden det nylig var brannbil, ambulanse og politi her da det var mye røykutvikling i etasjen under hos en gammel dame. Hun fikk kullos-forgiftning men kom hjem etter et par dager heldigvis. Men uff, det satt et støkk i oss alle..

Det er sånne smale brann-verandaer langs blokka her, men den som vi måtte brukt er rett utenfor kjøkkenvinduet og derifra og ned er det enda maaange meter.. Også rett ned på grus. Da frister det nesten mer å hoppe ut soveromsvinduet hvor det er litt mindre meter og en smal gressplen.. Men der er det ikke brann-veranda.

Jeg har og tenkt på å heise de ned. Men vi har 3stk, og iallefall mongodyret til sambo vil garantert ha blitt veldig umulig å skulle fått det til med.. Emma kan jeg ha i en ryggsekk på ryggen eller i veske, men My måtte blitt ballet fast siden jeg sikkert måtte hatt hendene mine fri til å klatre osv..

Hvor får man tak i brannseler til hunder da? :P

Jeg laget meg nettopp en til min. Kopierte bilselen, en y-sele, og forlenget den med en reim som går rundt like foran bakbeina. Sydde den ekstra godt, med flere lag 1,5" beltenylon, og doble D-ringer. Feste både foran og bak. Prøvde å løfte ham i den nå, og virka ikke som om han syntes det var noe behagelig (kanskje ikke så rart :P ), men det fungerte!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget meg nettopp en til min. Kopierte bilselen, en y-sele, og forlenget den med en reim som går rundt like foran bakbeina. Sydde den ekstra godt, med flere lag 1,5" beltenylon, og doble D-ringer. Feste både foran og bak. Prøvde å løfte ham i den nå, og virka ikke som om han syntes det var noe behagelig (kanskje ikke så rart :P ), men det fungerte!

Bilde? Veldig nysgjerrig på slike ting! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde? Veldig nysgjerrig på slike ting! :)

Sånn ser den ut, hittil ihvertfall. Lurer på om jeg skal få laget til en "baksele" også, til rumpa, for at den skal bli mer behagelig. Men poenget er jo egentlig bare at den skal fungere de sekundene det tar å fire ham ned fra vinduet, så er vel egentlig ikke nødvendig. Sjansen for at det tar fyr så vi må bruke den er vel også lite sannsynlig. Så tror den fungerer som den er.

IMG_0077_zpsrqbmrm49.jpg

IMG_0088_zpslnlx2gij.jpg

IMG_0083_zpsbc9sljn3.jpg

Edit: Den er fòret med fleece i brystet og på undersiden, så der er den ganske myk. Og Koda står merkelig fordi han syntes den bakerste reima er litt merkelig. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Om det brenner lenger ned i blokka går jeg og bikkjene opp på loftet og over i nabooppgangen og ned der. Men om det brenner nær utgangsdøra i min egen leilighet, så er det ikke bare bikkjene som har ett problem... 3. etg er litt for høyt til å hoppe ned og det finnes ingen brannstige og jeg kommer meg ikke over til verandaen til naboleiligheta.

Teoretisk sett kunne jeg sikkert heisa bikkjene ned i ett tau, men jeg kan ikke se for meg at jeg på noen som helst måte får overbevist 25 og 30 kg hund om at det er lurt å la seg løfte over rekkverket mange meter over bakken og så heise dem rolig ned alene. God teori, men i praksis må jeg nok vente på brannvesenet på verandaen...

Det her er noe jeg tenker på ofte. Det bor mange gamle og ei delvis senil gammel dame under meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...