Gå til innhold
Hundesonen.no

Fjelltur med 7 mndr stor valp


henrisch
 Share

Recommended Posts

Jeg og kjæresten har tenkt oss på fjelltur med hunden vår (sheltie) til sommeren. Da er hun ca 7 mndr. Har ikke lagt opp til de lengste turene, men 2 av turene er på 4-5 timer. Vi skal sove både i hytte og i telt. Jeg tenkte å ha med en slags "bæremeis" eller sekk til å ha på magen, som jeg kan putte henne opp i når hu blir sliten. Syns dere dette virker for ambisiøst, eller tror dere det vil gå? Noen erfaringer? Lurte også på andre tips til en slik tur med tanke på hunden? Andre ting vi må tenke på? Er vel 6 dager tur vi har tenkt oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem :) mine har vært med på gode fjellturer fra de var 3 mnd gamle. Bare ta hensyn til hunden og gode pauser. Gikk i 6 dager Dovrefjell og Jotunheimen med mine da hun ene var 5,5 mnd. Lengste strekket var 8 timer. Tok flere lange pauser og lot valpen bestemme tempo (eller egentlig ikke, for hun ville løpe hele veien..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

God tur. La unghunden styre tempoet når den tar pauser og snuser den på noe ta en liten stopp. Tren på å gå lengre turer før dere går ut på denne turen så hun har godt med muskler og er vandt til lengre turer. Da skal hun klare å gå turen på egne føtter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Første tips, sjekk hyttene du skal overnatte i om det er tilrettelagt for hund og i tilfelle hvordan det er tilrettelagt.

Potesokker, potefett, kan være lurt å ha med. Har enda ikke hatt behov for det selv

Når dere skal ligge i telt så la hunden ligge på noe. Jeg som har store hunder på ca 30 kg bruker å ta med et liggeunderlag ekstra så jeg ikke blir dyttet av liggeunderlaget.

Ting må gjerne ha flere funksjoner for å spare vekt og det blir jo ikke noen stor hund så skulle det bli så kaldt som kuldegrader så legg over hunden en ullgenser eller lignende som du har med.

Det som er vanskelig er hvis hunden blir våt. Våt hund er kald hund og vill da legge seg tett inntil deg og da blir soveposen våt og du blir kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potesokker i tilfelle hun blir sår, potefett, litt enkelt førstehjelp (pyrisept, selvklebende bandasjer, tape, bomulspads osv) og et godt isolerende liggeunderlag. ser for meg at en sheltie klarer seg med det, de har jo god pels. Husk og øke matmengden når dere er på tur :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potesokker i tilfelle hun blir sår, potefett, litt enkelt førstehjelp (pyrisept, selvklebende bandasjer, tape, bomulspads osv) og et godt isolerende liggeunderlag. ser for meg at en sheltie klarer seg med det, de har jo god pels. Husk og øke matmengden når dere er på tur :)

Tusen takk for konkrete tips!! :) Skal jeg huske på! :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok hun greier å gå selv, med mindre terrenget er veldig krevende for en hund på den str. Men den går jo an å ha med et teppe/sjal wom man kan lage en slags bæreinnretning av om det er nødvendig. Det kan jo være kjekt å ha viss hunden blir sårbeint eller noe også, ikke bare sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke hatt med bæremeis. Hun klarer nok helt fint å gå selv. I krevende terreng der det er litt vanskeligere for henne hadde jeg bare lempa henne opp og bært litt. Men stort sett kommer de seg enklere frem enn oss :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på en 17km lang fjelltur (dagstur) med min buhund når hun var 5 måneder. Hun ble mot slutten av turen lei, og da ble hun også uinteressert i mat (hundemat). Det kan sikkert være greit å ha noe skikkelig godt på lur å fore med (gjerne som de assosierer med menneskemat) om dere skulle komme i en lignende situasjon. Tror det var en brødskive som fikk henne de siste 3 kilometerene tilbake til hytta - den oppblødte Appetitt'en fikk lemmenene mer nytte av. Jeg anbefaler selvsagt ikke brødskive, men det var det vi hadde når hun ikke ville spise Appetitt valpefor.

Kanskje ta med leverpostei porsjonspakninger og bland ut med vann du slår over foret eller noe i den dur? Prøv deg frem på forhånd til forskjellige triks du kan bruke for å sette fart på spisingen...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...