Gå til innhold
Hundesonen.no

Steinerskole


Mari
 Share

Recommended Posts

For meg er det revnende likegyldig hvor mye andre aktiviteter som finnes på skolen A begynner på.

Vi sover i telt ute selv og vi har dyr maling :P

Vil han leke teater har vi brageteateret.

Jeg tror vel egentlig ingen velger skole på bakgrunn av slikt, det er det pedagogiske og det faglige som er viktig i skolevalg.

Jeg tror ikke nødvendigvis at antall elever per klasse er det utslagsgivende alltid, det er lærerene.

Det hjelper ikke at en dårlig lærer bare har 5 elever. .

Hvis A ikke trives på offentlig skole så er privat skole et alternativ som selvfølgelig vil bli vurdert.

Men da er det basert på det pedagogiske og på miljøet.

Okei, men da begynner vi å nærme oss :P Det er altså en differanse i pedagogikken.

Men HVA er forskjellen i pedagogikken da? Konkret. Jeg hører mange si det er forskjeller, men ingen kan sette ord på det. For meg blir det litt som å snakke om global oppvarming, men så fort man ber om litt dybde så ser man at folk står i grunnt vann :P Er interessert i hva og hvorfor, ikke bare "at det er sånn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 161
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For meg er ikke enderesultatet ene og alene det som er viktig. Klarer man å stimulere lærelyst og nysgjerrighet, gi bredere forståelse og innblikk, og skape motivasjon i hverdagen, så er det ikke så v

Jeg husker med gru da vi hadde eurytmi på et foreldremøte, vi måtte delta for å få en forståelse av hva det var. Jeg fikk selvsagt helt latterkrampe og læreren sa at jeg var akkurat som barna mine.

Plutselig ble det en konkurranse... offentlig skole og steinerskole er forskjellige. Sånn er det bare. Ps. Pappaen min er sterkere enn din! Sent from my LG-P880 using Tapatalk

https://sphg.wordpress.com/2015/02/26/livslang-motivasjon-for-laering/her er en brosjyre, også går det an å gå inn på forbundets nettside og lese mer om du er interessert @Kangerlussuaq

mye av poenget med steinerskolen er jo pedagogikken, men om du ikke visste det skjønner jeg jo at du ble forvirret.

Her står det og litt, ofte stilte spørsmål http://www.rsio.no/index.php/steinerskolenioslo/ofte-stilte-sporsmal-om-steierskolen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, men da begynner vi å nærme oss :P Det er altså en differanse i pedagogikken.

Men HVA er forskjellen i pedagogikken da? Konkret. Jeg hører mange si det er forskjeller, men ingen kan sette ord på det. For meg blir det litt som å snakke om global oppvarming, men så fort man ber om litt dybde så ser man at folk står i grunnt vann :P Er interessert i hva og hvorfor, ikke bare "at det er sånn".

Må ikke spørre meg, A begynner på offentlig skole :P

Det finnes ingen privatskoler i kommunen forsåvidt, men privatskoler i nabokommunene vil nok bli vurdert hvis han sliter.

Nå vet jeg at skolen han sokner til går for å være over gjennomsnittet bra på det faglige og på miljøbiten, men man vet jo aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde i alle fall masse friluftsliv, dramaoppsetninger, turer osv i den offentlige skolen. På barneskolen hadde vi teateroppsetning hvert år, og hele skolen satte opp "Den levende skogen" to ganger, en gang inne og en kjempestor produksjon ute som blant annet involverte Nils Ole Oftebro.

På ungdomsskolen hadde vi noe kulturskoleopplegg som gjorde at vi tilbrakte grassalt mange timer med å løpe rundt i sirkler langs akerselva, i en stor samproduksjon medendel andre. Må medgi at jeg foretrakk vanlig undervisning. :P

Ellers hadde vi nok av turer, både med og uten overnatting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://sphg.wordpress.com/2015/02/26/livslang-motivasjon-for-laering/her er en brosjyre, også går det an å gå inn på forbundets nettside og lese mer om du er interessert @Kangerlussuaq

mye av poenget med steinerskolen er jo pedagogikken, men om du ikke visste det skjønner jeg jo at du ble forvirret.

Her står det og litt, ofte stilte spørsmål http://www.rsio.no/index.php/steinerskolenioslo/ofte-stilte-sporsmal-om-steierskolen

Noone said that, på spørsmål om konkrete forskjeller :P Bare om kulturoppsett og turer og whatnot.

Men jeg må si jeg humrer litt i skjegget når jeg ser sånne setninger: "Steinerskolen ønsker å formidle kunnskap om økologiske, kulturelle og globale helheter". Hva er en økologisk helhet? :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noone said that, på spørsmål om konkrete forskjeller :P Bare om kulturoppsett og turer og whatnot.

Men jeg må si jeg humrer litt i skjegget når jeg ser sånne setninger: "Steinerskolen ønsker å formidle kunnskap om økologiske, kulturelle og globale helheter". Hva er en økologisk helhet? :|

Sånn som jeg kjenner deg og din tankegang, Kanger, så tipper jeg det er mer enn en setning som kan få deg til å humre i skjegget :) Steinerskolen er jo kjent for å ha en mer "spirituell" tilnærming til det meste.

Når det er sagt, jeg har bare hørt positive ting om Steinerskolen selv, og foreldrene mine vurderte det for meg. Det ble valgt vekk grunnet avstand og litt pga nærmiljø. Samtidig er det jo opp til en selv, det er ikke noe problem å få et sosialt miljø nært hjemmet så lenge man er med på aktiviteter eller lignende. Jeg har gått på privatskole på vgs, og elsket det! Det var ganske stor forskjell på "nærhet" til lærerne, tette relasjoner mellom lærere og elever, relativt stor økonomisk frihet og så videre. Jeg kommer til å anbefale samme skole for mine barn, til tross for at jeg ikke er enig i ideologien skolen står for (og det sier ganske mye tenker jeg!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Da har vi levert søknad om plass på Steinerskolen for H. Det føles veldig riktig! Vi har blitt tatt i mot så bra og de viste en så stor og oppriktig interesse for H som person. Skikkelig betryggende. Jeg tror ikke noen barn blir en av mengden der.

Tipper vi får tilbud om plass også. Uvant med all kjøringen da, vi er bortskjemte og har barnehage bokstavelig talt rett over gata og lokalskolen i bygget ved siden av. Men det blir en vanesak håper jeg.

Det er jo alltid fine og fjonge ord i slike ting, men dette synes jeg er så koselig! For en god start på skolegangen dette er for små seksåringer.

"1. klassen på Rotvollskolen har to læringsarenaer. Den ene er klasserommet hvor de blir kjent med engelsk, spansk, bokstavene og tallene, tegning og håndarbeid. Den andre arenaen er gården. Skoleåret begynner med at elevene følger årets gang på gården. Aktiviteter knyttet til årstiden i gårdsmiljøet og naturen rundt oss i skogen og fjæra sørger for en myk overgang fra barnehagen til skolen. Høsting og foredling gir oppgaver om høsten. Vi plukker epler, lager saft og eplemos, vi tar opp poteter, gulrot og kålrot – og lager mat. Når tiden er inne hentes sauene inn fra beitet, elevene er med på klipping og lærer senere å bearbeide ullen når vi vasker og karder den for å bruke den til toving. I alt dett opplever barna sammenheng, dette bidrar til å gi elevene tillit til at det som skjer i skolen er meningsfull.

Foruten disse praktiske oppgaver blir elevene kjent med det engelske og spanske språket. De blir fortrolige med arbeidsrutinene i klasserommet ved pultene sine. Dagene veksler mellom ute- og inneaktiviteter.

Om vinteren holder vi oss sysselsatt med eventyr, håndarbeid, spikking – vi mater sauene og gleder oss til lammene kommer neste vår – og til vi igjen kan så første frøene og sette poteter. Gjennom sanseinntrykkene vi omgir barnet med, kan vi være med å styrke livskreftene til barnet. Dette gjør vi særlig grad gjennom rytme; dagsrytme, ukerytme, årstidsrytme. Vi har formtegning og maling, arbeid med leire, musikk og skuespill. Elevene får møte både engelsk og spansk i sang og resitasjon. Matematikk blir det første året formidlet gjennom praktiske eksempler."

Her i distriktet koster vel SFO over 3 tusen kroner så Steinerskolen blir jaggu ikke mye dyrere for de som velger det :lol:

SFO på Steinerskolen kommer i tillegg til skolepenger. :)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Jeg har veldig trua altså og jeg tror vi får plass. Søknadene hadde begynt å komme inn, men det er ikke fylt opp enda. H er ikke prioritert, men det skal nok endel til for at han ikke får plass. Hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte Steinerskolen til gutten min, av mangel på Montessoriskole i nærheten. Forkastet den ideen etter å ha lest læreplanen i naturfag for ungdomstrinnet på Steinerskolen. At Utdanningsforbundet har godkjent den læreplanen er helt ubegripelig for meg.

Edit: når det er sagt, så er jo Steinerskolen på Rotvoll helt unik ifht andre trondheimsskoler, mtp beliggenhet. En kan se litt gjennom fingrene på det faglige da, om en har kompetanse til å forklare barnet det som er total vranglære hjemme, når skolen ligger i så skjønne omgivelser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte Steinerskolen til gutten min, av mangel på Montessoriskole i nærheten. Forkastet den ideen etter å ha lest læreplanen i naturfag for ungdomstrinnet på Steinerskolen. At Utdanningsforbundet har godkjent den læreplanen er helt ubegripelig for meg.

Edit: når det er sagt, så er jo Steinerskolen på Rotvoll helt unik ifht andre trondheimsskoler, mtp beliggenhet. En kan se litt gjennom fingrene på det faglige da, om en har kompetanse til å forklare barnet det som er total vranglære hjemme, når skolen ligger i så skjønne omgivelser.

Hva spesifikt tenker du på? :) Jeg var såpass nysgjerrig at jeg slo opp og leste læreplanen, og fant ikke noe jeg reagerte på. :) Men mulig jeg ikke leste grundig nok. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spesifikt tenker du på? :) Jeg var såpass nysgjerrig at jeg slo opp og leste læreplanen, og fant ikke noe jeg reagerte på. :) Men mulig jeg ikke leste grundig nok. :)

Nå har jeg ikke lest læreplan for ungdomstrinnet, men... er det bare jeg som reagerte når jeg leser teksten? Jeg satt og tenkte "okei... spirituell yada yada... engelsk, spansk (why?? hvorfor ikke kinesisk, arabisk eller russisk med et annet bokstavsett og kasus? spansk er det enkleste språket å lære seg som voksen) - hvor er matte? Også kom det en setning, helt på tampen...

"Matematikk blir det første året formidlet gjennom praktiske eksempler."

Med all respekt, så skjønner jeg hvorfor dette er en skolegang som passer noen. Er man praktisk anlagt må det jo være helt perfekt. MEN - dette er førsteklassinger. Hvordan vet man hvem som er praktiske av seg, og hvem som er teoretiske? Det blir jo motsatt av offentlig skole hvor teoretisk system gjør at de praktisk anlagte elevene faller bakpå. Her får jeg motsatt inntrykk, men det kan være bare teksten på nett for all del... Det imponerer ikke, iallefall ikke hvis det er et barn med behov for utfordringer og teori i system. Ikke matematikk gjennom form og bilder (eksempler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"1. klassen på Rotvollskolen har to læringsarenaer. Den ene er klasserommet hvor de blir kjent med engelsk, spansk, bokstavene og tallene, tegning og håndarbeid. Den andre arenaen er gården. Skoleåret begynner med at elevene følger årets gang på gården. Aktiviteter knyttet til årstiden i gårdsmiljøet og naturen rundt oss i skogen og fjæra sørger for en myk overgang fra barnehagen til skolen. Høsting og foredling gir oppgaver om høsten. Vi plukker epler, lager saft og eplemos, vi tar opp poteter, gulrot og kålrot – og lager mat. Når tiden er inne hentes sauene inn fra beitet, elevene er med på klipping og lærer senere å bearbeide ullen når vi vasker og karder den for å bruke den til toving. I alt dett opplever barna sammenheng, dette bidrar til å gi elevene tillit til at det som skjer i skolen er meningsfull.

Foruten disse praktiske oppgaver blir elevene kjent med det engelske og spanske språket. De blir fortrolige med arbeidsrutinene i klasserommet ved pultene sine. Dagene veksler mellom ute- og inneaktiviteter.

Om vinteren holder vi oss sysselsatt med eventyr, håndarbeid, spikking – vi mater sauene og gleder oss til lammene kommer neste vår – og til vi igjen kan så første frøene og sette poteter. Gjennom sanseinntrykkene vi omgir barnet med, kan vi være med å styrke livskreftene til barnet. Dette gjør vi særlig grad gjennom rytme; dagsrytme, ukerytme, årstidsrytme. Vi har formtegning og maling, arbeid med leire, musikk og skuespill. Elevene får møte både engelsk og spansk i sang og resitasjon. Matematikk blir det første året formidlet gjennom praktiske eksempler."

Jeg har lyst til å gå der selv!! :heart: Krysser fingrene for at Heljar kommer inn :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest læreplan for ungdomstrinnet, men... er det bare jeg som reagerte når jeg leser teksten? Jeg satt og tenkte "okei... spirituell yada yada... engelsk, spansk (why?? hvorfor ikke kinesisk, arabisk eller russisk med et annet bokstavsett og kasus? spansk er det enkleste språket å lære seg som voksen) - hvor er matte? Også kom det en setning, helt på tampen...

"Matematikk blir det første året formidlet gjennom praktiske eksempler."

Med all respekt, så skjønner jeg hvorfor dette er en skolegang som passer noen. Er man praktisk anlagt må det jo være helt perfekt. MEN - dette er førsteklassinger. Hvordan vet man hvem som er praktiske av seg, og hvem som er teoretiske? Det blir jo motsatt av offentlig skole hvor teoretisk system gjør at de praktisk anlagte elevene faller bakpå. Her får jeg motsatt inntrykk, men det kan være bare teksten på nett for all del... Det imponerer ikke, iallefall ikke hvis det er et barn med behov for utfordringer og teori i system. Ikke matematikk gjennom form og bilder (eksempler).

Vet du hva? 1 klassinger er gjerne 5 år, maks 6.

Min sønn er 5 når han begynner på skolen.

Når jeg var liten ( aner ikke hvor gammel du er ) begynte vi når vi var ca 7 år.

Min nevø fikk flere lekser i 1 klasse som 5 åring enn det jeg fikk i 3 klasse.

DET er sykt faktisk.

DET er med å drepe en mulig læreglede for mange mange små barn.

DET er den offentlige skolen.

Jeg ville utrolig mye heller at 1 klassinger flest lærte alle fag med lek og praksis enn slik det er nå, det er - i mine øyne- det glade vanvidd slik læreplanen ser ut i den offentlige skolen.

Min sønn gleder seg til å begynne på skole ( han begynner på en stor offentlig ), jeg gleder meg ikke så mye lengre .

Spesielt ikke til å terpe lekser på ettermiddagen med en utslitt 5-6 åring..

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spesifikt tenker du på? :) Jeg var såpass nysgjerrig at jeg slo opp og leste læreplanen, og fant ikke noe jeg reagerte på. :) Men mulig jeg ikke leste grundig nok. :)

Jeg leter, men finner den ikke igjen. Har du en link, så kan jeg påpeke det jeg gjennom naturfagslærerbrillene synes er problematisk.

Fritt fra hukommelsen, så inneholder læreplanen noe om "de fire elementer"; ild, jord, luft, og vann. Kjemikeren i meg vrir seg i smerte. For at ikke-kjemikere skal forstå hvorfor, så trenger jeg kanskje flere timer til å forklare litt om grunnstoffer og forbindelser, aggregattilstander, energi og faseoverganger.

I biologidelen var det også noe hårreisende om evolusjon, som jeg ikke fatter at Utdanningsforbundet har godkjent. En ting er å ha et alternativt livssyn, men en kan ikke vranglære ungene for det. Evolusjonsmekanismene er fakta, uansett hvilken tro du tilhører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare flyttet 1 år ned, fra 6-7 til 5-6. Men ja, 5 år er tidlig. Ikke alle som kan gå på do uten hjelp en gang, for å sette det i perspektiv. Det er også mye lekser i offentlige skolen i 1. klasse, og på min niese sin skole er det mye pugging (2+2=4) på rams. Dette har de visstnok gått tilbake til fordi det gir bedre resultater(?) og tanken er at forståelsen kommer av seg selv etter hvert. Min niese er meget aktiv, og hun har gjort lekser en gang uten grining og frustrasjon (hun er flink, så handler ikke om evner). Kan se for meg at hun ville blomstret på en mer praktisk skole. Min nevø derimot tror jeg kommer til å stortrives med lekseordningen og slik 1. klasse er langt opp. Han er teoretisk av seg, liker og sitte å jobbe og har den roen som kreves for et slikt miljø.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva? 1 klassinger er gjerne 5 år, maks 6.

Min sønn er 5 når han begynner på skolen.

Når jeg var liten ( aner ikke hvor gammel du er ) begynte vi når vi var ca 7 år.

Min nevø fikk flere lekser i 1 klasse som 5 åring enn det jeg fikk i 3 klasse.

DET er sykt faktisk.

DET er med å drepe en mulig læreglede for mange mange små barn.

DET er den offentlige skolen.

Jeg ville utrolig mye heller at 1 klassinger flest lærte alle fag med lek og praksis enn slik det er nå, det er - i mine øyne- det glade vanvidd slik læreplanen ser ut i den offentlige skolen.

Min sønn gleder seg til å begynne på skole ( han begynner på en stor offentlig ), jeg gleder meg ikke så mye lengre .

Spesielt ikke til å terpe lekser på ettermiddagen med en utslitt 5-6 åring..

Var det det jeg sa? Nei. Som du så fint sier til meg: noen ganger lurer jeg på hvilken alternativ virkelighet du lever i. For det henger ikke på greip med hva uttalelsen var.

Det jeg mener står i forrige post såpass bra at jeg ikke engang gidder bruke tid på å gjenta meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Noterer en nydelig dag med no stress. Virker som lysterapi, magnesium og lakseolje begynner virke. Ble bekymret da han begynte trekke i selen i forrigårs. Han har gått så naturlig pent i bånd hele tiden, som om programvaren var preinstallert da han kom ut av esken. I forrigårs begynte han plutselig trekke med viten og vilje. Flaks da, at vi hadde en privattime i går.  Hjemmeleksen vi fikk, med metoden for å reinforce krav om å holde seg bak skotuppene mine, den er litt i konflikt med stress-ned-prosjektet vårt, fordi Ede går høyt i stress når hans autonomitet blir utfordret. Peser og får virkelig vondt av det. Å bli stilt absolutte krav til er noe annet for ham å forholde seg til enn å bli tilbudt frivillige oppgaver mot god betaling.  Fordi jeg måtte ta en selvstendig avgjørelse i hva jeg oppfatter som et dilemma: belaste det nevroendokrine stressystemet ved å kreve disiplin i halsbånd, eller prioritere stress-ned-prosjektet, så valgte jeg utsette hjemmeleksene og gå rolig tur med "ikke trekke" og "ikke gå i veien for meg" som eneste krav, og så være veldig bevisst på å bare belønne når han selvstendig gjør de riktige valgene uten å bli bedt, uten godbit i hånda eller hånda i lomma.  Jeg har nemlig ikke nok erfaring til å føle meg sikker på å klare gjennomføre hjemmeleksene fra privattimen alene uten å forårsake mer stress på det endokrine systemet hans enn godt er.  Det viste seg å være en god vurdering. Foruten noen få barnlige byks av glede som i korte øyeblikk strammet båndet mer enn akseptabelt, så var Ede SÅ flink og rooolig og grei hele veien. Naturlig slak line. Når han vimser bytter han i de aller fleste tilfellene side bak meg. Kun noen få uakseptable avskjæringer rett foran meg, og de kom helt på slutten av turen, tett på hverandre, antakelig fordi han er sliten og i bakhodet husker at det der var måten å få bli plukket opp i bæreslynge på. Han velger å gå pent og pyntelig på min venstre side mesteparten av tiden, uten å forvente belønning for det. Det går nå an å hale tiden ganske lenge uten at det stresser ham når han selv velger å gå fot for å se om det kommer en utbetaling. Selv hjemveien gikk rolig og avslappet. Først 10 meter fra porten hjemme kom første stressutbrudd med trekking. Gladstress de siste meterne av en timelang spasertur i mitt tempo. En klar forbedring. Han ble skuffa og såret av grensesettingen de siste meterne, for det virket helt sykt autoritært og tyrannisk og uten mål og mening for ham å bli hindret i å gladbykse gjennom porten og døren, inn til godis og myk og varm seng, men han tok det til seg at kravet "ikke trekk" gjelder de siste meterne av turen også. Ingen raptus da vi kom inn heller. Det var en milepæl. Bare la seg rolig og pyntelig til å sove. Perfect day. ..og det er før vi har fått noen CBD i posten.  Vi fikk forøvrig mail om å huske båndtvang fra i dag. Det har Edeward tydeligvis fått med seg.  Snudde seg utålmodig mot lykkeland mens muttern fomlet med kamera:   Oppdaget at muttern begikk en kriminell handling!! Reiste seg og kom inn hver gang muttern forsøkte gå lenger unna enn båndlengden for å få tatt et godt bilde. Her har han til slutt gitt opp å få muttern på rett kjøl og bare håper hun får tatt det ***** bildet før han svimer av i bekymring for å bli tatt og få et kriminelt rulleblad. Genetikk er ingen spøk. Ede identifiserer seg som sikkerhetspersonell og tjenestehund, og han tar de oppgavene alvorlig.   
    • Ja ikke den største oppfinnelsen 😂 Men kanskje noen hadde erfaringer å komme med; kanskje de elsker det kanskje hunden ble dårlig i magen på det. Kanskje det er bløtere enn annen v&h, kanskje noen opplever å måtte fôre dobbelt så mye på det som på en annen variant. Kanskje noen var superfornøyd og andre missfornøyd. I want to know it all 😂
    • Det finnes alltid unntak, men det bør aldri være grunnlag for anbefaling av en rase. Vil man helst ikke ha lyd/røyting/whatever så velger man en rase som vanligvis ikke har tendensene til det. Oppdragelse, trening og miljø kan påvirke, men genetikken kan ikke overstyres. Lyd på riesen er ingen overraskelse for meg, det er jo en hund med mye driv.
    • Er en del med god helse og super mentalitet også? Vår golden var på ingen måte taus, han bjeffet forholdsvis mye. Cavalieren vår var helt ekstremt gneldrete med vakt som sin selvpålagte hovedoppgave. Mest savage villdyr jakt-, vakt- og trekkhund jeg har hatt. Understimulert.  Ingen lyd på finsk lapphund og chihuahua, som begge fikk over gjennomsnittet med oppmerksomhet og stimuli. Begge rasene kjent som gneldrebikkjer, begge individene så og si tause, i motsetning til de to kjent for å være verdens enkleste og greieste, som i bunn og grunn var veldig hundete hund på mange måter, bl.a. ressursforsvar. Såfremt en skal trene og aktivisere hunden er oppdragelse og aktivisering vel så viktig som rase og genetikk, tror jeg. En golden som kjeder seg er ingen plysjhund, den vil bjeffe og ødelegge ting. En spisshund som får tilfredsstilt behov og blir trent trenger verken lage lyd eller ugagn. Kan lyd handle vel så mye om hvordan ulike raser blir valgt av ulike typer hundeeiere til ulike typer hundehold? Hvilke raser vil ikke bli gneldrebikkjer om en ofte og lenge av gangen plasserer dem i en kjedelig hundegård alene, hvor de kan se/høre/lukte forbipasserende? En gjenganger med små, såkalte gneldrebikkjer av selskapsraser er at eierne verken forstår dem eller trener dem, og så retter det seg når de får hjelp til å tolke hunden og interaktere bedre med den.  Jeg har forøvrig hatt store problemer med LYD på riesenvalpen jeg har nå (ikke en rase for trådstarter). Ikke noe jeg forventet, og er pga generelt konsensus om bjefferaser usikker på om det er genetisk lyd eller om det i hovedsak er miljøpåvirkning fra den individuelle mammaen. Fra mitt eget anekdotiske erfaringsgrunnlag tror jeg egentlig det siste. Det har tatt to mnd å bli kvitt problemet hjemme, ved å forstå mer av hva han vil når det kommer lyd, og hvordan respondere på det. Ikke super lystbetont oppgave å jobbe med, for jeg forventet ikke det problemet.  Den personlige efaringen min er altså at rase is like a box of individuals i litt større grad enn mange andre mener.
    • En del lyd og dårlig helse og mentalitet på dem.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...