Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til rasevalg for venninne


Sunlily
 Share

Recommended Posts

Jeg har ei venninne som er på utkikk etter en ny hund. Hun har tidligere hatt alaska huskyer, dachs og chihuahua, men føler litt på det at de alle har vært litt egenrådige, selvstendige og har hatt et behov for en veldig tydelig leder, noe som hun personlig ikke føler at hun klarer å gå god for.

Det hun ønsker er:

- Mulighet til å stille ut (og der falt AH bort)

- Friske hunder, med godt gemytt

- Litt mer førerorientert

- Mulighet for snørekjøring

- Må kunne takle vinterturer og fjellturer

- Helst ikke mye lyd
- Mulighet til å ha løs på tur
- Mulighet for å kunne prøve ut agility
- Hund av middels eller stor størrelse

- Mindre selvstendig

Hun kan tilby:

- Daglige turer flere ganger daglig - med en litt lengre tur

- Daglig trene litt lydighet, og to-tre dager ukentlig på hundeklubb
- Evt pelsstell er ingen hindring

- Fjell-, ski- og teltturer

- Være en del av familien

- Mulighet for å trene med slede/sacco-vogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke så mange fellestrekk hos de rasene hun har hatt før da, annet enn at de kanskje ikke er de mest trenbare og førervare.

Jeg tenker en gruppe 1-hund av noe slag, evt en retriever, litt etter hva hun ønsker av egenskaper, pels og størrelse. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lapsk vallhund :)

Jeg tenkte også litt på lapsk vallhund..

Hakke de en del lyd?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hun ser ikke på det som et veldig stort problem om den har lyd, men hun foretrekker hunder som ikke har så veldig med lyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også litt på lapsk vallhund..

Hun ser ikke på det som et veldig stort problem om den har lyd, men hun foretrekker hunder som ikke har så veldig med lyd :)

Nå har ikke jeg erfaring med Lapsk Vallhund, men har en Finsk Lapphund. Han er nå ganske så selvstendig. Så tror vel ikke LV er så mye mindre selvstendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg erfaring med Lapsk Vallhund, men har en Finsk Lapphund. Han er nå ganske så selvstendig. Så tror vel ikke LV er så mye mindre selvstendig?

Ikke min spede erfaring med finske. Jeg har møtt fem, og bare en som ikke var kontaktsøkende og førerorientert. Denne var til gjengjeld helt borte, og ville IKKE se på oss. En god del avhenger også av hvordan en legger opp den helt tidlige treningen. Hvor stor vekt er lagt på kontakt og å hindre hunden fra å selvforsterke selvstendighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussie?

Mine to er lydløse, jeg har dog jobbet litt med de som små. Ute i hagen store deler av dagen, da de trives best ute, med tursti 5 meter nedføre gjerdet, aldri en lyd i dem. De varsler når det kommer folk - men ikke før de fysisk tar i håndtaket - gårdshundene varsler i det de tror noen kommer, noe som irriterer meg grønn.

Ellers føler jeg de fyller kritieriene - de er glade i kulde (hvertfall mine) - er fysisk aktive, og førerorienterte. Jeg har aldri trent innkalling med mine, den biten fikk jeg veldig gratis i forhold til dsg hvor jeg har måttet jobbe det inn.
Agility ser jeg ikke for meg er ett problem - bortsett fra at det gjerne kan være litt lyd - men det er det generelt på de fleste som går ag har jeg inntrykk av.

De er smidige, og mine to er mye raskere og smidigere på beina enn dsg'ene, så dsgene holder følge i fart, men bruker 5 sekunder ekstra på å snu, fordi aussien omtrent snur i lufta :P

Mine aussier går løs uansett hvor jeg er - enten det er midt i storbyen, eller ute på landet (overholder selvsagt båndtvangen) - de følger MEG, og i forhold til gårdshunden, så er jo det å jobbe med dem 1000 ganger enklere, da de jobber for MEG, ikke for hva jeg eventuelt kan tilby dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussie?

Mine to er lydløse, jeg har dog jobbet litt med de som små. Ute i hagen store deler av dagen, da de trives best ute, med tursti 5 meter nedføre gjerdet, aldri en lyd i dem. De varsler når det kommer folk - men ikke før de fysisk tar i håndtaket - gårdshundene varsler i det de tror noen kommer, noe som irriterer meg grønn.

Ellers føler jeg de fyller kritieriene - de er glade i kulde (hvertfall mine) - er fysisk aktive, og førerorienterte. Jeg har aldri trent innkalling med mine, den biten fikk jeg veldig gratis i forhold til dsg hvor jeg har måttet jobbe det inn.

Men hvordan er de på trekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke min spede erfaring med finske. Jeg har møtt fem, og bare en som ikke var kontaktsøkende og førerorientert. Denne var til gjengjeld helt borte, og ville IKKE se på oss. En god del avhenger også av hvordan en legger opp den helt tidlige treningen. Hvor stor vekt er lagt på kontakt og å hindre hunden fra å selvforsterke selvstendighet?

Kontaktsøkende og selvstendighet er vel ikke det samme? Gutten er kontaktsøkende han. Men han er selvstendig, litt type sånn "klarer meg jeg!". Så når ts skriver mindre selvstendig hund, så er vel ikke egentlig lapphundene nødvendigvis de som er minst selvstendig. Har møtt flere finner jeg og :) Alle har vært kontaksøkende, men de fleste har vært selvstendige av seg og.

Edit: Ikke meningen å kuppe tråden din, sorry :flowers:. Tror en retriever ville passet fint :ahappy:

Endret av KodaLappis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussie?

Mine to er lydløse, jeg har dog jobbet litt med de som små. Ute i hagen store deler av dagen, da de trives best ute, med tursti 5 meter nedføre gjerdet, aldri en lyd i dem. De varsler når det kommer folk - men ikke før de fysisk tar i håndtaket - gårdshundene varsler i det de tror noen kommer, noe som irriterer meg grønn.

Ellers føler jeg de fyller kritieriene - de er glade i kulde (hvertfall mine) - er fysisk aktive, og førerorienterte. Jeg har aldri trent innkalling med mine, den biten fikk jeg veldig gratis i forhold til dsg hvor jeg har måttet jobbe det inn.

Agility ser jeg ikke for meg er ett problem - bortsett fra at det gjerne kan være litt lyd - men det er det generelt på de fleste som går ag har jeg inntrykk av.

De er smidige, og mine to er mye raskere og smidigere på beina enn dsg'ene, så dsgene holder følge i fart, men bruker 5 sekunder ekstra på å snu, fordi aussien omtrent snur i lufta :P

Mine aussier går løs uansett hvor jeg er - enten det er midt i storbyen, eller ute på landet (overholder selvsagt båndtvangen) - de følger MEG, og i forhold til gårdshunden, så er jo det å jobbe med dem 1000 ganger enklere, da de jobber for MEG, ikke for hva jeg eventuelt kan tilby dem.

Nå har jeg jo aussier selv som hun kjenner godt til :) Saken er det at hun har hatt ett litt skrudd syn på BC og aussie, fordi "alle" sier at de er gale dyr som river ned veggen om man ikke trener konstant med de ;) Vi som har rasene selv vet jo at det stemmer jo ikke for flertallet, men at det finnes noen individer fra de "riktige" linjene som ødelegger omdømme til den enkelte rasen :) Hun liker jo mine, men hun er som sagt redd for å få feil individ i hendene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun vil ha stor hund så utgår vel toller og springer. Og med trekking så ville jeg kanskje helst gått for flaten, de andre retrieverene er ikke så gira på trekking og løping over lengre strekk, er mitt inntrykk.

Eeeh.. nei, bare noen mil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine forslag her - noen mer relevante enn andre :)

Hun ønsker ikke korthårede hunder, og der faller både dalmatiner og korthårs collie under.

Riesen og belger blir nok for mye for henne, og passer henne ikke helt personlighetsmessig.

Kom gjerne med flere forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei venninne som er på utkikk etter en ny hund. Hun har tidligere hatt alaska huskyer, dachs og chihuahua, men føler litt på det at de alle har vært litt egenrådige, selvstendige og har hatt et behov for en veldig tydelig leder, noe som hun personlig ikke føler at hun klarer å gå god for.

Det hun ønsker er:

- Mulighet til å stille ut (og der falt AH bort)

- Friske hunder, med godt gemytt

- Litt mer førerorientert

- Mulighet for snørekjøring

- Må kunne takle vinterturer og fjellturer

- Helst ikke mye lyd

- Mulighet til å ha løs på tur

- Mulighet for å kunne prøve ut agility

- Hund av middels eller stor størrelse

- Mindre selvstendig

Hun kan tilby:

- Daglige turer flere ganger daglig - med en litt lengre tur

- Daglig trene litt lydighet, og to-tre dager ukentlig på hundeklubb

- Evt pelsstell er ingen hindring

- Fjell-, ski- og teltturer

- Være en del av familien

- Mulighet for å trene med slede/sacco-vogn

Det ble hevdet av noen på forrige side her at lapsk vallhund var et dårlig forslag, fordi de så bort fra de ordene jeg har uthevet, og sammenliknet med bl.a. belgere. Tar man de uthevede ordene i betraktning kan jeg ikke se hvordan den lapske vallhunden ikke skal matche ganske så perfekt ihht disse kriteriene. Hun får en hund det finnes få av, og derfor er lettere å plukke fine sløyfer med på utstilling. Rasen er lite plaget med sykdom, og har godt gemytt. Hunden likner litt på husky av utseende og kuldetoleranse, men kan trenes og sågar gjøre det veldig bra (til ikke-bordercollie å være) i både LP og agility. Og hunden er avlet for å drive rein, så den holder ihvertfall ut på fjellturer, og det uten å fryse ihjel.

Den gjeter/driver med lyd, men gauler ikke ellers, så om man ikke lar valpen bjeffe (fjerne den fra alt den synes er gøy hver gang den lager lyd uten god grunn) så burde ikke det by på noe problem. Trekke kan den vel også gjøre? Samene har da overlevd under veldig harde kår i polarområdene ved hjelp av disse hundene. De duger nok til det meste.

..så jeg fortsetter å slå et slag for å ta vare på de gode nordiske rasene, jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...