Gå til innhold
Hundesonen.no

Bæreveske til "stor" valp?


Recommended Posts

@alle, sånn ca, så glemmer jeg ingen :)

Jeg er hellig overbevist om at en romslig veske med avstivet fasong og toppåpning er kjekt å ha de første ukene. Jeg har planer om å få til en hund som kan være med på bytur 17. mai uten å fortrekke en mine, og da mener jeg den beste måten å gjøre det på er å starte med en 8,75 - 9 uker gammel valp, og ha alle mulige hjelpemidler tilgjengelige for å gjøre byturene til så hyggelige opplevelser som mulig.

I skogen, i den grad vi kommer oss noen hundre meter fra parkeringsplassen de første ukene, kan den få sove på pledd mens jeg drikker kakao, og den kan også bæres i armene tilbake til bilen om den ikke orker gå. Men i byen er jeg _helt_ sikker på at vesken er veldig kjekk å ha de første ukene.

Når valpen har passert 14-16 uker skal den selvsagt få gå selv og ligge på pledd rett på bakken om den må bli med på kaffe-latte-tur.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Min erfaring med valper er at de ser superflinke til å slappe av og sovne når de har fått nok. De trenger ikke veske eller bur for det.

Min tanke her er at det er mer gunstig å lære valpen å slappe av uten en sekk, veske eller lignende. Anbefaler heller å ta med et lite teppe den kan legge seg på når den skal hvile. Evt bruke gress os

Valpeveske versjon 1.2 er lagd av en gammel sportsbag og en kraftig pappeske med tekstiltrekk, som jeg fant i hylla her. Vesken har behagelig skulderrem og egen lomme til kaffetermos, paraply, vannfla

Selv om jeg er enig med de andre her kan jeg i det minste svare på det du faktisk spør etter. Disse Ryan baggene, kjøpt på Tropehagen passer beskrivelsen din (vet ikke hvor tung en lapphund er, men regner med du ikke skal bære mer enn 12 kg over skuldrene?).

http://www.tropehagen.no/display.aspx?menuid=123457531&prodid=6573

Edit: Sirkler du på sidene finnes de i mindre strl også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg er enig med de andre her kan jeg i det minste svare på det du faktisk spør etter. Disse Ryan baggene, kjøpt på Tropehagen passer beskrivelsen din (vet ikke hvor tung en lapphund er, men regner med du ikke skal bære mer enn 12 kg over skuldrene?). http://www.tropehagen.no/display.aspx?menuid=123457531&prodid=6573

Edit: Sirkler du på sidene finnes de i mindre strl også

Takk for tipset. Jeg har hatt en sånn. Veldig ubehagelig i bruk, fordi bunnen er ganske bøyelig, og den har ingen ordentlig ramme som stiver av, så den blir veldig lealaus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset. Jeg har hatt en sånn. Veldig ubehagelig i bruk, fordi bunnen er ganske bøyelig, og den har ingen ordentlig ramme som stiver av, så den blir veldig lealaus.

Da har de enten finjustert på den eller så har du hatt en annen, for denne er stødig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror muligens du blir overrasket over hvor lite en slik veske faktisk vil bli brukt :sweat:

Jeg gikk rundt og trodde jeg trengte veske eller ryggsekk jeg og, da jeg fikk meg aussievalp.. Valpen var jo seriøst spinnvill, og ble jo aldri sliten! Jeg prøvde et par ganger å ta med en veske som jeg hadde over skuldra og som krapylet fikk "hvile" i...

Vel.

Krapylet kunne jo helt greit sitte oppi der en stund hun, men hun satt hele tiden og ventet på at jeg skulle slippe henne ned og på bakken igjen. Og armen min holdte på å dø lenge før det var gått 10 minutter. En liten aussievalp veier ikke så mye, iallefall ikke før du skal bære den på skuldra :rofl:

Jeg tror man kommer like langt med å bare ta turene/sosialiseringen med stor ro. Man har alltid god tid, drar steder hvor man kan dra ut tiden enda litt ekstra osv.. Sette seg ned på benker osv. Gjøre alt i slow-motion. :)

SandyEyeCandy, on 03 Feb 2015 - 6:10 PM, said:

Trur du undervurderer valper litt. Om de er riktig skrudd sammen, så er ikke verden så fryktelig overveldende, altså. Håper ingen bruker energi på å bli provosert av at du vil gjøre veskehund av en lapphund, men grunnen til at jeg stusser, er rett og slett fordi dette virker som sånn typisk overplanlegging nye hundeeiere driver med (og jeg veit jo at du ikke er det). Og så kommer valpen, og så faller ting liksom på plass. :) "Hvor skal den sove" om den ikke har ei veske, spør du. Hva med fanget ditt? Ved føttene dine? Sjøl om du er ute på oppdrag "sosialisering", så løper du jo ikke som en røyskatt fra sted til sted, så den vil jo få naturlige pauser underveis.

Helt enig! Får akkurat samme vibe'n her, og eneste grunnen til det er jo at jeg har stått i de skoene før. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Tror jeg hadde gått på loppsi og fått tak i en gammel tur sekk med meis. Den kan du sette på deg elv bak fram så du har kontroll. Meisen støtter opp om valpens liggeplass. Legg gjerne en gammel ullgenser i bunnen for varmen og den har en hule du kan bære med. Da jeg hadde den løsningen til en flatvalp så la jeg også sekken ned så valpen kunne krype inni sekken for å hvile når vi var i ro.

Eneste gangen jeg brukte den varianten var da jeg var uten bil. Denne valpen lå også i sekken når eg syklet for å nå en plass. Alle andre har gått på beina sine og sovet ved beina mine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En normalt sammenskrudd valp trenger ikke veske for å få nok miljøtrening. Miljøtrening handler om kvalitet, ikke kvantitet, og en helt normal valp klarer seg som regel helt fint uten så himla mye miljøtrening. Hvis manglende miljøtrening gir uopprettelig skade, så er det noe galt med valpen i utgangspunktet. Med mindre du planlegger å kjøpe "nervevraket fra *******", så tror jeg ikke du trenger å tenke så veldig mye på dette. Jeg fikk valp i mars, og min valp sov helt fint på bakken når han fant det for godt å slappe av ute på tur, og hvis han var sliten og vi skulle gå så bar jeg ham til bilen der han sov ut.

Det er fint å ha en tanke om hva man skal gjøre med miljøtrening og sosialisering, men det er dumt å stresse med det. :) Lykke til med valp! :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En normalt sammenskrudd valp trenger ikke veske for å få nok miljøtrening. Miljøtrening handler om kvalitet, ikke kvantitet, og en helt normal valp klarer seg som regel helt fint uten så himla mye miljøtrening. Hvis manglende miljøtrening gir uopprettelig skade, så er det noe galt med valpen i utgangspunktet. Med mindre du planlegger å kjøpe "nervevraket fra *******", så tror jeg ikke du trenger å tenke så veldig mye på dette. Jeg fikk valp i mars, og min valp sov helt fint på bakken når han fant det for godt å slappe av ute på tur, og hvis han var sliten og vi skulle gå så bar jeg ham til bilen der han sov ut.

Det er fint å ha en tanke om hva man skal gjøre med miljøtrening og sosialisering, men det er dumt å stresse med det. :) Lykke til med valp! :)

Greit at en riktig sammenskrudd valp skal tåle det meste, men jeg har hatt nervevraket fra ******* før, så jeg tar ingen sjanser denne gangen. Jeg har sett hunder med godt gemytt bli frynsete og vanskelige pga for sen sosialisering også.

Jeg vet hvor fort valpene blir trøtte og slitne i den alderen jeg snakker om, og jeg har ikke lyst til å enten holde valpen våken for lenge i en situasjon med mange inntrykk, eller sitte ned og fryse meg selv halvt fordervet i bysentrum i påsken, mens valpen fordøyer inntrykkene. Derfor veske/bag. Synes ikke det er noe stress i det hele tatt, utover å krangle med dere. Alt jeg trenger er å finne et bæreredskap som valpen kan sitte, ligge og sove godt i ved behov disse første ukene. Vi skal ut og oppleve verden som et veldig behagelig og trygt sted.

Og om vi bare bruker bagen fire ganger, så har vi hatt bruk for den fire ganger.

Lurer på om dere svarer sånn til foreldre som er ute etter en ny trille til babyen på 18 mnd også. Den kan da vel gå selv?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at en riktig sammenskrudd valp skal tåle det meste, men jeg har hatt nervevraket fra ******* før, så jeg tar ingen sjanser denne gangen. Jeg har sett hunder med godt gemytt bli frynsete og vanskelige pga for sen sosialisering også.

Jeg vet hvor fort valpene blir trøtte og slitne i den alderen jeg snakker om, og jeg har ikke lyst til å enten holde valpen våken for lenge i en situasjon med mange inntrykk, eller sitte ned og fryse meg selv halvt fordervet i bysentrum i påsken, mens valpen fordøyer inntrykkene. Derfor veske/bag. Synes ikke det er noe stress i det hele tatt, utover å krangle med dere. Alt jeg trenger er å finne et bæreredskap som valpen kan sitte, ligge og sove godt i ved behov disse første ukene. Vi skal ut og oppleve verden som et veldig behagelig og trygt sted.

Og om vi bare bruker bagen fire ganger, så har vi hatt bruk for den fire ganger.

Lurer på om dere svarer sånn til foreldre som er ute etter en ny trille til babyen på 18 mnd også. Den kan da vel gå selv?

Husk bare på at å styre og stresse mye med ting ofte kan skape problemer som ikke er der i utgangspunktet. :)

I en situasjon med mange inntrykk så lover jeg deg at valpen ikke blir å sove i en sekk. Det er ikke snakk om å fryse ihjel som menneske heller, det finnes jo ytterklær... Jeg hadde valp på vinteren sist jeg også, og det gikk helt utmerket. Vi overlevde begge to. Det ER stor forskjell på en baby og en valp, ærlig talt.

Prøv å pust litt med magen og les det vi skriver en gang til, så skjønner du kanskje at det ikke er skrevet for at du skulle oppfatte det slik som du gjorde nå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trenger en veske for å føle at du skal klare å gjøre det absolutt beste for valpen din så kjøp veske :) Din valp, ditt valg, men synes du skal ta til deg at alle her har tiltro til både deg og kommenfe valp om at du faktisk ikke vil ha behovet. Ikke tolk det negativt :)

Hadde vanllig ryggsekk da jeg måtte sykle 5 km hver vei til jobb med salukivalp. Brukte vanlig stolsekk da jeg hadde to basenjivalper midtvinters og en aktiv riesen og ville ture alle i en jafs. Hadde sherpabag til min lille griffon som ikke kunne være hjemme alene og derfor var med på alt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sturdibag? http://stargatepetshop.no/collections/sturdi/products/sturdibag_extra_large

Ellers skjønner jeg at du vil ha bag jeg :) noen ganger er det faktisk litt greit å kunne lukke valpen inne når man må betale og ikke har en ekstra hånd til å kontrollere pelsen, eller sitter på bussen og ikke vil at alle skal borti å knø på valpen til enhver tid :) litt slitsomt å bære tung valp da.mjeg synes det er slitsomt å bære 6 kg på skuldra rundt på flyplasser jeg :P ville prøvd å finne en sekk. Den er ikke i veien når du går med valpen i bånd heller. Det blir fort bagger synes jeg, sklir ned fra skuldra, dunker borti ting og ja :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vel heller prøvd å lære valpen at man kan sove hvor som helst jeg da, uten å måtte være i bur, veske eller sekk :) Det har langt større verdi for hunden når den blir voksen også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg er helt enig i at det er ganske unødvending for valpen å ha en veske å sove i på normale sosialiseringsturer. Du undervurderer nok valper litt. Og er du ute så lenge at valpen blir trøtt, så syns jeg det er mer nyttig å lære valpen å kunne legge seg rett ned der du sitter for å sove. Det å sove ute på bakken er veldig nyttig erfaring å ta med seg. Er det veldig kaldt kan du ha med ett lite teppe den kan ligge på, men du får jo til og med en godt pelsa valp som neppe fryser :)

Men for å svare på spørsmålet, så kan du vel bruke hvilken som helst bag og bare putte oppi ett tjukt teppe el? Jeg har aldri brukt bag ifht sosialisering, men med voksen hund som krever sitt sammen med valp, så har jeg hatt valpen en del i sekk på langturer i skogen. Da har jeg bare brukt en helt vanlig slapp sekk og putta ett tjukt teppe oppi som gir litt stivere bunn som valpen kan ligge halvveis på og i. Det er en ganske mye billigere løsning enn å kjøpe en egen bag til noe som antagelig blir lite brukt en veldig kort periode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hvorfor folk har et så enormt behov for å overbevise TS om at en bag ikke er nødvendig, bare fordi en selv ikke ser behovet? Når vedkommende har sakt flere ganger at jo, JEG vil ha en bag. :icon_confused: Hvorfor må TS nermest forsvare preferansene sine når det overhodet ikke går utover dyrevelferden? Kanskje blir baggen brukt 1 gang, kanskje blir den brukt 40 ganger.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den sturdibag, den ble kjøpt til katt men er også benyttet til å hente 8 uker gamle SH valper i (de vokser ut av den før de blir 10 uker, men en lapphund er jo litt mindre). Jeg synes denne er helt toppers. Stiv i bunn, veggene holdes oppe med glassfiberstenger og den tåler derfor å bli trykt litt sammen i sidene eller på toppen (kjekt, ellers hadde den ikke kommet under et flysete, og kan jo være kjekt i andre sammenhenger også.) Den har åpninger på toppen og på sidene. Og disse kan dekkes til med stoffet fra selve baggen hvis man ønsker å skjerme enda mer.

I tillegg er den ganske så behagelig å bære på, noe jeg ikke synes om slike firkantede canvas bur (har brukt kattesize som transportbur til katt før).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den sturdibag, den ble kjøpt til katt men er også benyttet til å hente 8 uker gamle SH valper i (de vokser ut av den før de blir 10 uker, men en lapphund er jo litt mindre). Jeg synes denne er helt toppers. Stiv i bunn, veggene holdes oppe med glassfiberstenger og den tåler derfor å bli trykt litt sammen i sidene eller på toppen (kjekt, ellers hadde den ikke kommet under et flysete, og kan jo være kjekt i andre sammenhenger også.) Den har åpninger på toppen og på sidene. Og disse kan dekkes til med stoffet fra selve baggen hvis man ønsker å skjerme enda mer.

I tillegg er den ganske så behagelig å bære på, noe jeg ikke synes om slike firkantede canvas bur (har brukt kattesize som transportbur til katt før).

Sturdibag er fin og stor nok, men den mangler toppåpning, og det insisterer jeg på å ha. Da står det mellom tekstilbur, som sikkert er veldig komfy for valpen, og grusomt for meg, eller en sånn:

http://www.ipet.no/product.html/bareveske-maxima?category_id=27#

Har neppe bruk for å slå den ut, og fargen er ikke helt min stil, men størrelsen er fin, og den er lagd for å bæres på skulderen, i motsetning til stoffburene. Er jeg heldig får jeg solgt den etterpå også, eller vi kan bruke den som utstyrsbag. Den har ihvertfall plass til alt vi kan få bruk for på treninger, unntatt stol og LP-hinder. Så lenge det er plass til en stor termos, eller kanskje til og med en pumpekanne, så kan jeg leve med å måtte ta klappstolen under armen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte en veske til Luiz under valpeperioden. Det var egentlig bare min bæreveske (vanlig skulder veske), som Luiz elsket å sove i. Det var veldig kjekt å ha den inne på kjøpesenter/når vi hadde dårlig tid/t-banen/buss/egentlig all kollektiv i rush.

Da fikk han først se de forskjellige kollektivtrabsport/folkemengder fra oven/sov. Og når han ble stor nok i størrelse så fikk han gå selv, om ikke det ble for langt eller for mange folk.

Men dette hadde nok ikke fungert om han veide 10 kg! (Nå veide Luiz omtrent 1 1/2 kg da vi hentet han, så han var jo ikke akkurat kjempestor!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpeveske versjon 1.2 er lagd av en gammel sportsbag og en kraftig pappeske med tekstiltrekk, som jeg fant i hylla her. Vesken har behagelig skulderrem og egen lomme til kaffetermos, paraply, vannflaske, sitteunderlag, og iPad for hurtig sonen-tilgang i nødsituasjoner.

image.jpg1_1.jpg

Pleddet i versjon 1.0 hadde dårlig passtorm. Håper på å unngå små uhell som framtvinger versjon 1.3

Om esken blir tygd opp er tegningene til versjon 2.0 klare: plastboks sagd i to og satt sammen på nytt med gaffatape.

Edit: Cavalieren mener doningen må sikkerhetstestes før jeg kan plassere en valp i den, og tar oppgaven svært alvorlig. Hun vil også benytte anledningen til å spre bevissthet om "Gul sløyfe"- aksjonen mot overfallshilsing på fremmede hunder på gata.

image.jpg1_2.jpg

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper sovner overalt..Klarer ikke valpen å sovne på bakken så er det sannsynligvis ikke en særlig god valp, tenker jeg.

Jeg har dog bært Nico på nakken på lengre turer i skog og mark når hun var liten.

Hun liker ikke å bli båret , så vi fant ut at det beste nok var å bare sette ned tempoet.

Det er ganske vanlig at bikkjer blir sure av å bli løftet, selv lille jrt ( som vokste opp midt i Oslo sentrum uten noensinne å trenge veske e.l ) blir grisesur hvis han blir løftet og det har han blitt fra han var baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...