Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpetid - hvordan oppfører din tispe seg?


Tekopp
 Share

Recommended Posts

Hehe hun ene blir sint :P varslinga blir på et nytt nivå, veldig klar i meningene sine ovenfor de andre hundene, mer fyrrig på trening osv..

Ho andre dør på seg. Hun har verdens undergang. Klarer faktisk knapt å gå normalt mener hun selv, fordi det er noe rart "Baki der" :lol: og blir veldig grinete mot andre hunder.. Så når hund 1 og 2 får løpetid samtidig, blir de skilt om natta for begge skal ha samme senga :lol:

Hund nr 3 hakke fått løpetid enda..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt mange tisper. Kun to som endret seg under løpetid, blandt dem nåværende irsk-setter. Hun blir melankolsk, sutrete, energiløs. Etter forrige løpetid -da hun var 3,5 år gammel, fikk hun innbildt der hun ble fysisk syk OG totalt endret adferd en lang periode. Hun ble voktende, utagerende, hadde valper under hundegården som hun hele tiden prøvde å komme seg ut til. Hun fikk galastop - det hjalp på de fysiske symptomene, -så hun fikk igjen energien. Men det hjalp ikke på adferdsendringene - utagerende mot andre hunder, og for første gang også mot en fremmed person - kvinne - vi gikk oss på i skogen.... Først etter 6 mnd begynte adferden å normalisere seg, og først nå er hun nesten tilbake til normalt.Dvs rolig, litt reservert uten nervøsitet/utagering, sindig. Samtidig fikk hun ny løpetid nå..
så nå er jeg spent på å se hvordan våren arter seg...

Frk dachs blir bare veldig på tilbudssida og elger seg innpå alt med puls...ellers helt som normal. Yngste er for ung og har ikke fått løpetid ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nora - ingen forandring, hverken før, under eller etter løpetid, annet enn at hun klør mer. Har løpetid 1 gang i året, så er ikke problematisk.

Leah - ingen forandring, hverken før, under eller etter løpetid.

Ali - har ikke hatt løpetid enda.

Dina - mer leken og mer på under løpetid, innbilt ca 8 uker etter løpetid, varte 3-4 dager med adopsjon av "valp" og økt følsomhet.

Emma - ingen forandringer, hverken før, under eller etter løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpetid jah.. Mine blir mer usikre på hverandre og stivere i språket. De har også hatt noen reale fighter.

Nuka har mest sannsynlig smerter i løpetid. Hun blir utrolig og tåler mye mindre fra oss (piper av ingenting) og har superkort lunte ovenfor andre hunde.

Mayah er stort sett norma, men kortere lunte ovenfor Nuka og andre hunder generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BC - ingen forskjell som jeg kommer på.

4 dvergpinschere, ingen forandring annet enn veldig villige til alle slags hannhunder - leeenge, ikke bare under stådagene.

Ene er ram på å stikke av under hele løpetiden (bor ikke hos meg, bare sånn at det er sakt - og også veldig sjeldent hun har klart å stikke av under løpetid også), snike seg ut dører, osv. Hun stikker ikke av til vanlig.

Ellers får den dvergpinscheren som bor hjemme og whippeten noe økt radius på tur (har dem løs utenom stådagene).

Whippeten virker det som at får vondt i pattene under løpetid (hun fikk store blå patter første løpetid, ikke så ille på neste), og hun virker litt betuttet de første par dagene. Ellers merker jeg ikke noe spesielt. Hun har kanskje noe lavere aktivitetsnivå rett etter løpetid. Men da er det snakk om å lete etter forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie ble alltid mer kosete, og etter min mor sin hund forsvant fikk hun også innbilt svangerskap. Hadde en bamse som valp, som hun lå og "ammet". Nå er hun kastrert.

Tidi tisser over alt. Hun som ikke har tid til å tisse, tisser plutselig hele tiden. Mer rolig og sindig blir hun også. Veldig behagelig å trene agility med da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pia, malamute, ingen forskjell i løpetiden bortsett fra at hun markerte litt mer på tur, litt innbilt et par mnd etter løpetid hvor hun graver mer og får litt melk.

Varga, malinois markerer mer, blir mer interessert i lukter osv ute/litt mer surrette på tur. Blir innbilt et par mnd etter hvor hun kan ha litt dårligere matlyst noen dager, blir veldig opptatt av nærhet og kos hjemme, og blir helt opphengt i å finne huler når vi er på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mine tisper har jeg egentlig ikke lagt merke til så stor forandring når de har løpetid. Annet en selvsagt blødninger og vasking. Kanskje noe mer slapp/trøtt/rolig.

Men de største endringene har kommet under innbilt svangerskap, da har det vært mer adferdsmessige forandringer. Mer skeptisk, mer utagerende, stress/uro osv.

Men selve løpetiden har jeg ikke sett noen store forandringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er første løpetiden til lumi så ikke sikkert den er så representativ :P

Men, hun er mer snusete, enda mer glad i mennesker og hunder, og det er det eneste vi merker, med unntak av blod da :P Også er hun litt vanskeligere iforhold til foret sitt, det er ikke godt nok alltid :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iria blir mer stressa innendørs, vil ut hele tiden. Syter og surver en god del, og uler masse under stådagene.

Mister mesteparten av lekelysten, men jobber gjerne for mat.

Hun er med andre ord utrolig slitsom, og jeg blir bare mer overbevist om at det ikke er normalt av å se hva andre skriver, så vurderer på det sterkeste å la henne (og meg) slippe flere løpetider når denne er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iria blir mer stressa innendørs, vil ut hele tiden. Syter og surver en god del, og uler masse under stådagene.

Mister mesteparten av lekelysten, men jobber gjerne for mat.

Hun er med andre ord utrolig slitsom, og jeg blir bare mer overbevist om at det ikke er normalt av å se hva andre skriver, så vurderer på det sterkeste å la henne (og meg) slippe flere løpetider når denne er ferdig.

Lumi er bare en uke inn i løpetiden dog, så stådagene er ikke her enda :P Skal heller si ifra om noe endrer seg fra sånn det er nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krølle: først veldig rolig og kosete, så helt klin kokos hormontroll og kåt som skal bort til alle og helst vil leve ute, så spisevegring, så helt utslitt og sover hele tiden. Det hele varer i halvannen måned før hun er seg selv igjen.

Mini: Lite forandringer, bortsett fra at halen med glede brettes til siden under stådagene og al ALLE hunder MÅ hilses på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iben virker lei seg, litt sånn melankolsk! Også flasser hun en del men jeg mistenker at det kan være tørr luft pga ovn her i huset. Men hun er blitt DRITHISSIG på nesten alt av hunder, spesielt i band. Hun hadde forrige, og første løpetid den 14. Juli 14 så regner med at neste kommer nå snart. I går begynte hun å vaske seg en del baki der så håper den kommer nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare ut, ut, ut. Skal snuse og tisse på ALT, klaprer med tennene og sikla renner.. Piper inne, sliter med å finne roen på egenhånd (men legger seg når hun får beskjed om det). Marerittbikkje akkurat de dagene, men det er så ulikt henne at jeg stort sett bare flirer av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske ny som hundeeier og har ei labradortispe på snart 9mnd.Lurer litt på det med løpetid og mi har tegn som tisser flere ganger rett etter hverandre eller flere ganger i løpet sv en tur, lukter plutselig på absolutt alt og har to ganger gått fra magen sin (trodde aldri det skulle komme til å skje mer et matvrak av dimensjoner). Men hvor lenge før blod vises slike tegn på løpetid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma (papillon x yorkshire terrier, 3kg og 8år gammel): Blir TOTALT supertøs. Hun frir til alt som rører på seg. Oss mennesker også... Går konstant å legger rumpa og halen inntil alt og alle. Hun prøver seg på katter, føtter, tisper, unger.. Alt. Og når hun har stå-dagene er hun aller, aller værst. Hun står ved døra og hyyyyler... Skal ut å finne seg friere, vøtt! Hun er altså tydelig under påvirkningen av maaaaassse hormoner. Jeg bruker å si at hun må alt for mye til den lille kroppen sin. Noen uker til 1,5mnd etterpå får hun innbildt svangerskap. Det går ut på at hun tror hun skal få valper, går mye rundt og graver overalt, lager seg valpekasser osv. Kan få diller med kosedyr som hun går rundt og bærer på og alltid har i nærheten.

My (australian shepherd tispe på 7år): Man merker så å si ingenting. Hun finnes ikke tøsete, og jeg er ikke særlig redd for tyvparringer etc. under lufteturer siden hun passer så godt på seg selv og rumpa si. :lol: Hun blir lynings på hanhundene om de skal henge i rumpa på henne rett og slett. Kanskje får hun kortere lunte med andre hunder? Hun får ikke det med meg iallefall. Men hun kan bli litt døv på tur, glemme seg liksom.. Blir stående å lukte på en flekk og "drømmer seg helt bort" og slikt. Men hun går fint an å trene med osv, merker ingen forskjell der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske ny som hundeeier og har ei labradortispe på snart 9mnd.Lurer litt på det med løpetid og mi har tegn som tisser flere ganger rett etter hverandre eller flere ganger i løpet sv en tur, lukter plutselig på absolutt alt og har to ganger gått fra magen sin (trodde aldri det skulle komme til å skje mer et matvrak av dimensjoner). Men hvor lenge før blod vises slike tegn på løpetid?

Jupp! Høres ut som det er hormoner som begynner å våkne ja :) Skvette-tissing er typisk tegn på løpetid, samme med å bli mer opptatt av lukter.

De første løpetidene er det mange som blør veldig lite, men så tar det seg opp litt og litt for hver løpetid som kommer. :) Det er nok veldig individuelt da, akkurat som på oss mennesker. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp! Høres ut som det er hormoner som begynner å våkne ja :) Skvette-tissing er typisk tegn på løpetid, samme med å bli mer opptatt av lukter.

De første løpetidene er det mange som blør veldig lite, men så tar det seg opp litt og litt for hver løpetid som kommer. :) Det er nok veldig individuelt da, akkurat som på oss mennesker. :P

Takk for svar! Hun har vært god på innkalling, men virker som om hun har glemt alt hva det dreier seg om for tiden.... Tenker det også kan ha noe med dette å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuva: Før valpekull var hun bare "lei seg" og trøtt, etter valpekull ble hun enda mer lei seg, orket ikke gjøre noenting og fikk masse melk i pattene 2 mnd etter løpetid.

Vigdis: Markerer som ett *******, bjeffer på alt, blir sur på Trym, men mamma Tuva skal koses og dulles med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...