Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva bør hunden sjekkes for?


Recommended Posts

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er noe skikkelig dritt å være valpekjøper når det er dårlig oppsluttning på helsesjekking blant de hundene som ikke avles på. Å vite resultater på kun foreldre er jo omtrent ikke verdt noe annet e

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner spørsmålet? Mener du tester hundeeiere bør ta på hunden sin utover ledd, øyne og diverse rasespesifikke sykdommer? I såfall : ingen. Hadde jeg hatt en

På boxer så sjekker jeg for oppdretters del, for fremtidig avl, for hundens del, men aller mest for rasens del. Vi trenger å ha oversikt over de sykdommene rasen har mest av. Jeg vil bidra til dette v

Jeg tenker at det avhenger av rasen, når det kommer til helse så er det det ikke sånn at "bikkje er bikkje" :)

Ift forsikring så må jo både mor og far av valpen være HD røntget fri for at man skal få dekket HD relaterte problemer. Men på mange raser er det alikevel ikke "behov" eller rutine for å HD røntge. Jeg håper at de som avler på foreldredyr som ikke er HD røntget informerer sine valpekjøpere om dette.

Harly er røntget for HD og AD, sjekket patella og er øyelyst.

Lykke har gjort det samme + røntget ryggen da det har dukket opp litt ymse ryggproblemer på ak de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av hva de ulike rasene sjekkes for - hd/ad, øyesykdommer, MH, kommer ikke på mer - hvilke tester/undersøkelser bør enhver hundeeier sørge for på valpen/hunden sin?

Det vanlige på "min" rase er bare røntging av leddene.

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner spørsmålet?

Mener du tester hundeeiere bør ta på hunden sin utover ledd, øyne og diverse rasespesifikke sykdommer?

I såfall : ingen.

Hadde jeg hatt en blandingshund hadde jeg neppe tatt noen med mindre hunden viste symptomer på noe eller jeg skulle bruke den til noe veldig belastende.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner spørsmålet?

Mener du tester hundeeiere bør ta på hunden sin utover ledd, øyne og diverse rasespesifikke sykdommer?

I såfall : ingen.

Hadde jeg hatt en blandingshund hadde jeg neppe tatt noen med mindre hunden viste symptomer på noe eller jeg skulle bruke den til noe veldig belastende.

Nei, heller: hvis det ikke er noen krav til mentale eller helsetester på rasen "din" eller en hvilkensomhelst rase, hva sjekker du/tester du eller mener du bør testes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, heller: hvis det ikke er noen krav til mentale eller helsetester på rasen "din" eller en hvilkensomhelst rase, hva sjekker du/tester du eller mener du bør testes?

Jeg mentaltester og røntger foran og bak. Det er vel bare hd som er avlskrav på rasen, mentaltest er uvanlig.

Jeg gjør det for oppdretterens skyld og for rasens skyld, for mitt hundehold spiller det særdeles liten rolle med mindre hun har smerter eller skal brukes i avl.

Testing utover det ( bortsett fra pra ) har ingen betydning for noen med mindre hunden viser symptomer på noe, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det avhenger av rasen, når det kommer til helse så er det det ikke sånn at "bikkje er bikkje" :)

Ift forsikring så må jo både mor og far av valpen være HD røntget fri for at man skal få dekket HD relaterte problemer. Men på mange raser er det alikevel ikke "behov" eller rutine for å HD røntge. Jeg håper at de som avler på foreldredyr som ikke er HD røntget informerer sine valpekjøpere om dette.

Harly er røntget for HD og AD, sjekket patella og er øyelyst.

Lykke har gjort det samme + røntget ryggen da det har dukket opp litt ymse ryggproblemer på ak de siste årene.

Blir alle AKer øyelyst? Og sjekket for patella? Eller varierer det fra oppdretter til oppdretter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også bare krav om HD på avlsdyr, men jeg velger å sjekke alle mine for både HD og AD. Era er også røntget rygg og sjekket patellastatus. Gentle og Risk er også sjekket patellastatus på. Era har også gjennomført MH og det er ikke vanlig på dalmiser i det hele tatt. Jeg har lyst å ta MH på Gentle også. Risk har blitt for gammel ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HD, AD og rygg er noe jeg kommer til å røntge på alle mine fremtidige hunder, i tillegg til øyelysning.

På min rase er kun CEA og tidvis HD vanlig å sjekke, men det varierer veldig, gjeterhundfolkene er generelt de dårligste på å helseteste.

Min nåværende hund er røntget hofter, albuer, skuldre og hele ryggsøylen. I tillegg til at han er CEA/CH, TNS og CL normal gjennom DNA-testede foreldre, så skal øyelyses når jeg får tid og mulighet. Ryggen skal røntges på nytt ved 4/5års alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også bare krav om HD på avlsdyr, men jeg velger å sjekke alle mine for både HD og AD. Era er også røntget rygg og sjekket patellastatus. Gentle og Risk er også sjekket patellastatus på. Era har også gjennomført MH og det er ikke vanlig på dalmiser i det hele tatt. Jeg har lyst å ta MH på Gentle også. Risk har blitt for gammel ...

Litt omvendt at du har gjennomført MH på dalmatineren, men ikke på border collien :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt omvendt at du har gjennomført MH på dalmatineren, men ikke på border collien :D

Hehehe, skulle jo ta på ham også i grunnen, men så ble jeg syk og da ble det liksom ikke til dessverre. Mulig han ikke er for gammel for FA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MH/FA eller liknende, ADHD, øyne, knær, hud, allergier, hjerte, ...

Samt gentester (for mange sykdommer og plagede raser til å nevne noen) og MR-skann etter CM/SM på de raser det er aktuelt (cavalier king charles spaniel, selvsagt, og bl.a. griffon petit brabancon og staffordshire bullterrier, har jeg hørt rykter om)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir alle AKer øyelyst? Og sjekket for patella? Eller varierer det fra oppdretter til oppdretter?

Det varierer nok endel, det er relativt få oppdrettere jeg "følger med på" så hva andre gjør det vet jeg ikke. Mitt inntrykk er at få ak patellasjekkes, men flere øyelyser. Jeg velger å patellasjekkes fordi hundene mine brukes såpass fysisk hardt :)

I enkelte andre land sjekker de også hjertet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde, som et minimum, foretatt en sjekk hos veterinær der kroppen gås over og sjekkes. Mini er ikke sjekket for annet enn patellaluksasjon. Og har gått MH.

Neste hund skal røntgen foran og bak og øyenlyses. Sjekke for patellaluksasjon kan man jo enkelt gjøre. Portisen må i tillegg ha kjent PRA-status (for ikke å doble to genetiske bærere). Samme gjelder JDCM-cardio hjertefeil. Mange sjekker det genetiske anlegget for GM1, og noen tester til og med for om hunden er bærer av feil pels eller ikke. De to sistnevnte testene kommer jeg neppe til å ta. De to andre gentestene tar jeg dersom bikkja skal i avl og er etter en fri og en bærer. Er begge foreldre fri gidder jeg ikke teste.

Synes også MH bør gjennomføres, spesielt med hensyn på avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi snakker helt uavhengig av rase (litt vanskeligg det spør dere meg). Hadde jeg hatt en blandingshund av raser jeg viste ikke hadde veldig store utfordringer ville jeg nok ikke utført noen tester.

Salukien min har jeg ikke testet for annet enn ordinære helsesjekker hos veterinær.

På rasehund ville jeg tatt de helsetester raseklubben krever på en rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...