Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva bør hunden sjekkes for?


Recommended Posts

Det virker som mange misforstår TS sitt spørsmål. Det er jo snakk om hvis ingen krav foreligger, uavhengig av rase, hva ville man da sjekket som et minimum? Da kan man jo ikke liste opp spesifikke dna-tester feks :P

Da svarer jeg ingen. Hvis ingen krav eller anbefalinger foreligger er sansynligheten rimelig stor for at denne rasen ikke har noen store utfordringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er noe skikkelig dritt å være valpekjøper når det er dårlig oppsluttning på helsesjekking blant de hundene som ikke avles på. Å vite resultater på kun foreldre er jo omtrent ikke verdt noe annet e

Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner spørsmålet? Mener du tester hundeeiere bør ta på hunden sin utover ledd, øyne og diverse rasespesifikke sykdommer? I såfall : ingen. Hadde jeg hatt en

På boxer så sjekker jeg for oppdretters del, for fremtidig avl, for hundens del, men aller mest for rasens del. Vi trenger å ha oversikt over de sykdommene rasen har mest av. Jeg vil bidra til dette v

Da svarer jeg ingen. Hvis ingen krav eller anbefalinger foreligger er sansynligheten rimelig stor for at denne rasen ikke har noen store utfordringer.

Må egentlig si meg ganske uenig i det, trenger ikke se lengre enn til Sheltie og Corgi egentlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På malamutene var det vell bare krav om hd og øyelysning. Jeg bruker alikevell å røntge albuer med det samme hunden ligger der, for min del, for rasens del og for oppdretters del. Noen andre tester føler jeg ikke er nødvendig, skulle jeg feks tatt mh e.l. på en malamute så hadde det vært mest for morro, ikke for at jeg tror det bidrar noe spesielt til rasen.

Mallen er ikke røntget av den enkle grunn at jeg kjøpte henne voksen av oppdretter og vedkomende sa at hunden var røntget(jeg tviler, hun har ihvertfall ikke offisielt resultat i dogweb) så jeg gidder ikke å betale ekstra for det for oppdretter sin del. Synes h*n det er noe som bør være i orden så får h*n fikse det selv. Hunden er nå 5 år og frisk så jeg kommer uansett ikke til å endre på noe i vår hverdag samme hva de røntgenbildene hadde sagt så for min del spiller det ingen rolle.

Hollenderen kommer til å bli røntget på hofter, albuer og rygg (avlskrav på rasen her i landet er hd), hun kommer til å bli mentaltestet (avlskrav) og jeg kommer til å øyelyse (ikke krav). Dette kommer til å bli sjekket selv om hun ikke skal i avl, litt for min del iom at hunden skal brukes mye og belastende og mest for rasen sin del for å være med på å skape oversikt og statistikk som gjør det lettere å avle på friske individer og linjer.

Hadde jeg hatt en blandingshund, ingen rase og ingen oppdretter å ta hensyn til så hadde jeg neppe sjekket noe som helst før jeg har mistanke om at noe er galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da svarer jeg ingen. Hvis ingen krav eller anbefalinger foreligger er sansynligheten rimelig stor for at denne rasen ikke har noen store utfordringer.

Men ville du ikke sjekket hofter slik at du evt kan tilpasse bruk? Hvis du går mye i fjellet/trener agility osv så er det jo fint å vite status så man ikke forverrer noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må egentlig si meg ganske uenig i det, trenger ikke se lengre enn til Sheltie og Corgi egnetlig :)

Kjenner lite til rasene, men som jeg kan se fra raseklubben har jo begge rasene krav og anbefalinger i forhold til helse. Og de ville jeg da fulgt.

At du mener at du ville utført flere tester det er jo så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner lite til rasene, men som jeg kan se fra raseklubben har jo begge rasene krav og anbefalinger i forhold til helse. Og de ville jeg da fulgt.

At du mener at du ville utført flere tester det er jo så.

Når raser har +/- 50% HD og fortsatt mener det ikke er ett problem, så mener jeg at man ikke kan høre på raseklubben ja :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilke tester/undersøkelser bør enhver hundeeier sørge for på valpen/hunden sin?

Ingenting.

Fido, som lever som familiehund og turkamerat, har ikke behov for noe mer enn sin årlige veterinærsjekk dersom det ikke er noe som tilsier at han bør undersøkes nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min rase, shiba, er det krav om kjent HD-status, og det er det.

Jeg har røntga begge to på både albuer og hofter, øyelyst den yngste, ryggrøntga den eldste, og patellasjekka begge to. I tillegg har de begge gjennomført MH. :) Jeg kommer til å gjøre det samme med framtidige shibaer også, litt uavhengig av hva oppdretter måtte ønske seg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer vel til å sjekke framtidige hunder for HD, AD, muligens rygg og øyelyse uansett rase. PL hvis det er en liten rase.

Min hund lever som Fido til Hvermansen, han er turkamerat og familiehund. Ingen spesielt store belastninger. Han er likevel sjekket for HD, AD og øyelyst, skal øyelyses igjen nå til våren. Han er også sjekka for en del mer, men det var etter behov, det andre var/er rutinesjekker.

Edit: Og jeg vil gå MH.

Endret av Krelise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting.

Fido, som lever som familiehund og turkamerat, har ikke behov for noe mer enn sin årlige veterinærsjekk dersom det ikke er noe som tilsier at han bør undersøkes nærmere.

Sjekker man ikke egentlig mest for oppdretters/fremtidig avl sin del?

De fleste hunder brukes ikke så hardt at det er så stort poeng å røngte og sjekke for noe spesielt (med mindre rasen er spesielt utsatt), mener jeg, men man har kanskje et visst ansvar overfor oppdretter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekker man ikke egentlig mest for oppdretters/fremtidig avl sin del?

De fleste hunder brukes ikke så hardt at det er så stort poeng å røngte og sjekke for noe spesielt (med mindre rasen er spesielt utsatt), mener jeg, men man har kanskje et visst ansvar overfor oppdretter?

Som oppdretter selger jeg ikke til folk som ikke vil sjekke det jeg krever. Det er en muntlig avtale oss i mellom som jeg poengterer. Dette har med mitt avlsarbeid og for rasen sin del.

Om jeg hadde solgt til noen som ikke hadde gjort minimum så hadde jeg blitt ekstremt skuffet, spesiellt siden jeg poengterer det som krav for å stå på valpelisten min og for å få kjøpe valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ville du ikke sjekket hofter slik at du evt kan tilpasse bruk? Hvis du går mye i fjellet/trener agility osv så er det jo fint å vite status så man ikke forverrer noe.

For å ta salukien min som eksempel. De har ingen krav til helsesjekk og jeg har ikke hørt om noen tilfeller av hunder som har vært plaget med hoftene. De dør av helt andre ting.

Og nei, jeg ser ingen grunn til å skulle HD-røntge da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekker man ikke egentlig mest for oppdretters/fremtidig avl sin del?

De fleste hunder brukes ikke så hardt at det er så stort poeng å røngte og sjekke for noe spesielt (med mindre rasen er spesielt utsatt), mener jeg, men man har kanskje et visst ansvar overfor oppdretter?

På boxer så sjekker jeg for oppdretters del, for fremtidig avl, for hundens del, men aller mest for rasens del. Vi trenger å ha oversikt over de sykdommene rasen har mest av. Jeg vil bidra til dette ved å helsesjekke hofter, rygg, hjerte og knær.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner lite til rasene, men som jeg kan se fra raseklubben har jo begge rasene krav og anbefalinger i forhold til helse. Og de ville jeg da fulgt. 

At du mener at du ville utført flere tester det er jo så.

Kravene er jo helt bak mål da om du titter på dogweb florerer det i HD bl annet på corgi.. Det avles på HD d lot HD c..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe skikkelig dritt å være valpekjøper når det er dårlig oppsluttning på helsesjekking blant de hundene som ikke avles på. Å vite resultater på kun foreldre er jo omtrent ikke verdt noe annet enn at man får dekning på forsikringen. I europa er det ikke krav til røntgen på hollender så nesten ingen røntger, helt håpløst. Skulle ønske flere oppdrettere stilte krav til sine valpekjøpere om at det skal utføres i hvertfall et minimum av helsetester som er relevant ifht videre avl på rasen så man får se litt mer bredde og litt mer reelle tall. Ihvertfall på de rasene som har avlskrav/sliter med div. Selv om det ikke er et utbredt problem med hd/aa på rasen så finnes det og jeg liker ihvertfall ikke å kjøpe i blinde. Er man "heldig" så treffer man jo en linje som har hd da uten at man har sjans til å vite noe om det.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basenjien synes jeg det er greit med testing på, kunne tatt med albuer også i tillegg til hofter når man først er i gang.

Salukiene testes ikke, de få som er røntget så er det vel en sterk og en svak, resten fri. Rimelig å anta at de få som er sjekket er det pga problemer. Men skulle gjerne sett at alle raser, også saluki, ble sjekket både foran og bak, om så bare i en periode for å virkelig få kartlagt hva som er der.

Men hjertet er et mye større problem enn hd på rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekker man ikke egentlig mest for oppdretters/fremtidig avl sin del?

De fleste hunder brukes ikke så hardt at det er så stort poeng å røngte og sjekke for noe spesielt (med mindre rasen er spesielt utsatt), mener jeg, men man har kanskje et visst ansvar overfor oppdretter?

Jo, og det mener jeg man bør gjøre, men spørsmålet var hva alle hunder burde testes for. Inkludert blandinger, omplasseringshunder, osv, så jeg tenkte mer på hva man bør teste for hunden sin del. Og en frisk hund uten tilknytning til et oppdrett og uten en konkret grunn til bekymring ser jeg ikke grunn til å teste.

Å teste grunnet sykdom, aktivitet, rasekrav eller avl er noe annet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, skulle jo ta på ham også i grunnen, men så ble jeg syk og da ble det liksom ikke til dessverre. Mulig han ikke er for gammel for FA? 

Det er vel ikke øvregrense for MH? Ser du har meldt på FA på Sotra. Åshild skiver jo der det ikke er aldersgrense for MHen :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke øvregrense for MH? Ser du har meldt på FA på Sotra. Åshild skiver jo der det ikke er aldersgrense for MHen :)

MH var fult, så da tar vi en FA i steden for :) Så at hun hadde skrevet det, men på en side jeg fant på nettet, sto det øvre aldersgrense 3 år, derfor spurte jeg :) Har meldt på 3 stykk til FA, så det kan jo bli spennende hehe

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MH var fult, så da tar vi en FA i steden for :) Så at hun hadde skrevet det, men på en side jeg fant på nettet, sto det øvre aldersgrense 3 år, derfor spurte jeg :) Har meldt på 3 stykk til FA, så det kan jo bli spennende hehe

Ville gå FA med Ida, men hun er dessverre ikke gammel nok enda :/
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, og det mener jeg man bør gjøre, men spørsmålet var hva alle hunder burde testes for. Inkludert blandinger, omplasseringshunder, osv, så jeg tenkte mer på hva man bør teste for hunden sin del. Og en frisk hund uten tilknytning til et oppdrett og uten en konkret grunn til bekymring ser jeg ikke grunn til å teste.

Å teste grunnet sykdom, aktivitet, rasekrav eller avl er noe annet.

OK, da er jeg med! Og enig!

Et konkret eksempel til alle som har lyst til å svare:

Working kelpie hvor det ikke er noen krav, men hvor oppdretter røntger aa/hd/rygg på avsldyrene. Jeg er usikker på om hun røntger avkom som ikke skal brukes i avl, men det tror jeg nesten. Vi har ikke diskutert hva hun forventer av meg. Hunden skal brukes som vanlig familiehund, litt lydighet, bruks og kanskje litt gjeting, men ikke seriøs jobbing.

Hva bør *jeg* sjekke min hund for (hvis du var meg)?

****

Og hvor får man egentlig øyelyst? Hos alle veterinærer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krav på min rase: ingen

Jeg øyenlyser og gonioskoperer mine, veldig mange som øyenlyser dropper gonioskopi delen. Synd for rasen har noen utfordringer som gjør at jeg anser det som fordelaktig.

HD røntger også, og patella blir jo sjekket selv om ikke resultatene er offisielle.

Hadde jeg hatt hunder fra linjer hvor man har funnet PRA, så hadde jeg i tillegg gentestet for dette. Rasen har X-linked PRA, men det er ikke registrert på de linjene jeg har. Det er i det hele tatt lite utbredt på rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da er jeg med! Og enig!

Et konkret eksempel til alle som har lyst til å svare:

Working kelpie hvor det ikke er noen krav, men hvor oppdretter røntger aa/hd/rygg på avsldyrene. Jeg er usikker på om hun røntger avkom som ikke skal brukes i avl, men det tror jeg nesten. Vi har ikke diskutert hva hun forventer av meg. Hunden skal brukes som vanlig familiehund, litt lydighet, bruks og kanskje litt gjeting, men ikke seriøs jobbing.

Hva bør *jeg* sjekke min hund for (hvis du var meg)?

****

Og hvor får man egentlig øyelyst? Hos alle veterinærer?

Viss jeg bare hadde tenkt på meg selv der og da så hadde jeg ikke sjekket noen ting. Hadde oppdretter ønsket at det ble røntget og øyelyst så hadde jeg gjort det. Og er det en rase jeg brenner for og ønsker å bedre muligheten for å kunne sjekke for røntgen og andre arvelige lidelser neste gang jeg skal ha valp så hadde jeg røntget for min egen del også. Men ifht hunden jeg har i hus så har det stort sett lite og si for meg med resultatene, jeg hadde brukt hundene mine på samme måte uansett frem til de evt begynte å vise tegn på problemer. Trening er det som skal til for å holde en hd hund friskest mulig og hundene skal ha livskvalitet mens de lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som har noe å si er statistikk. Ønsker man høy sannsynlighet for en frisk hund, så kjøper man fra linjer der det statistisk sett både er grunnlag for å si noe om helse, og at resultatene er gode.

For å ta mellompuddel, så vil det statistisk sett være minst 2 av 5 med HD i kullet jeg hadde ifjor, selv om begge foreldrene er fri. Fordi rundt 40 % av alle mellompudler som røntges har HD C eller verre. Faren er en russlandsimport, så jeg aner ikke noe om statistikken på hans linjer, alle kullsøsknene til moren er røntget (6 stk, 5 fri og 1 med C), jeg går ut fra at flesteparten av halvsøsknene blir røntget (6 valper - oppdretter er opptatt av helsestatistikk). Jeg har bare solgt valper til valpekjøpere som er enige i at helse er viktig og som har sagt de vil røntge. For å gi de en ytterligere motivasjon til å røntge får de igjen 1000 kr om de røntger før de er 2 år. Ved HD D eller E får de igjen halvparten av kjøpesummen.

Sånn utover det, så helsesjekker jeg mine pudler med HD, AA, PL og øyne, i tillegg til å gå mentaltest. HD fordi jeg syns det er et problem at så mange melliser har HD, og jeg kjøper ikke argumentet om at de tåler det bedre fordi de er små. AA fordi at det koster bare noen hundrelapper og minutter ekstra når jeg allikevel HD-røntger. PL fordi knær kan være et problem på små hunder. Øyne, der må Ali gentestes for PRCD PRA (hun kan være bærer siden faren er det, moren er fri fordi foreldrene hennes er det) i tillegg til øyelysing. Hovedsakelig for PRA og katarakt, men feilstilte øyehår kan også være et problem på rasen. MH går vi både fordi jeg er interessert i og opptatt av mentalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...