Gå til innhold
Hundesonen.no

God hverdagssele


Recommended Posts

Den rukka selen er enkel og fin, altså! Hun rygger ikke ut av noen sele foreløpig, ihvertfall, så da er det et håp om at det fortsetter slik med mindre hun finner ut at det går an :) Men er OK at den sitter på, uten å måtte bekymre seg litt for det. Spesielt om jeg sitter på hest og hun løper etter :)

Rukkaselen er helt lik H-selen til Rogz, med unntak av at Rukka har litt mer polstring på reimen som går nedover brystet mellom forbeina. Så veldig god ut den også.

https://hundsomhobby.no/nettbutikk/hundeutstyr/trekk-og-bruksutstyr/seler/yukon-brystsele-detail

Nå har jeg sittet og sett lenge, og denne har da God klarning til albuene :-D Kan denne være noe? Må prøves på og se, kan jo være noe helt annerledes på mi.

Er sikkert regulering under magen på denne, hva med brystet, tro?

Jeg liker hverken yukon sin kvalitet eller denne selen, jeg synes den har lett for å gli for høyt opp i halsen på noen hunder. Men det avhenger nok av hund og kroppsbygning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ville gått for en halvnome (som strengt tatt også er en type Y-sele). De sitter bra i fronten og god plass bak albuene.

Jeg synes H-selene fungerer fint til hverdags. Særlig til valper siden dem er såpass stillbare. Vært helt fornøyd med en til 70kr på Europris

Personlig hadde jeg styrt unna Julius K9 sela, den er tung og massiv og de jeg har sett så ligger brystreima å sperrer for bevegelse i skuldrene til hunden. Zero DC sin multisele og lignende er mine

Mincha- aner ikke hvilken rase du har, men en regulerbar sele fra Europris er det vi har brukt til SH-valper frem til de er seks mnd. Ellers er Huken sine halvnomeseler gode. Om hunden ikke trekker i det hele tatt an du jo kjøpe en billig brytsele på Hooks eller lignende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden trekker ikke i det hele tatt, og selen blir hovedsaklig brukt når vi er på ridetur hvor hunden løper løst. Kjekt å ha sele istedet for halsbånd, om vi må hoppe av og hente henne inn etc :)

Den bør mao ligge stabilt når hunden er i fri bevegelse. Skal ikke brukes til trekking i det hele tatt :)

Golden retriever tispe på 8mnd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund på 8 mnd vil jo forandre seg litt, men de vokser ikke så voldsomt i bredden og slike seler som den brystselen der har jo en helt annen utforming enn feks en nome sele så det er neppe noe problem å kjøpe en sele som både passer ok ved nåværende alder og som passer om et år eller to når hun er ferdig utvokst. Det er jo ikke på cm om å gjøre med slike seler og en hund som ikke trekker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund på 8 mnd vil jo forandre seg litt, men de vokser ikke så voldsomt i bredden og slike seler som den brystselen der har jo en helt annen utforming enn feks en nome sele så det er neppe noe problem å kjøpe en sele som både passer ok ved nåværende alder og som passer om et år eller to når hun er ferdig utvokst. Det er jo ikke på cm om å gjøre med slike seler og en hund som ikke trekker :)

Var det jeg tenkte meg :) Hun er veldig fin for alderen, flere med golden på treffene vi er i sier hun vokser så jevnt, fint og er kraftig for alderen. Så håpet var at hun kanskje ikke legger seg ut SÅ mye at en sele som er litt romslig i dag, vil passe fint når hun er ferdig utvokst :)

Har jo ingen garantier, men da får en heller kjøpe nytt igjen. Hurtta sela er ihvertfall uaktuelt å bruke mer pga gnag og press over skuldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært og prøvd litt :) Julius sin sele synes jeg ble for massiv til et slikt bruk jeg tenker i hennes str. Var ikke bare å 'krølle' sammen og putte i lomma i forsetet etter bruk :D

Ellers så vi på flere brystseler,men de fleste var konstruert i rett vinkel som går under magen, og havna nærme albuene.

Vi endte på yukon brystsele som jeg linket til lengre oppe, den gikk i en fin vinkel bakover og hadde veldig god klarning til albuene! Prøvde å trekke reimen frem for å se hvor langt fremme den evt kunne skli, og fremdeles var det (maks) 10 cm før den nådde albuene :)

Kostet ikke all verden heller, så vi skal teste den godt i noen dager nå og se om vi er like fornøyde i full aktivitet. Eller så er vi en erfaring rikere, og en sele mindre å prøve ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er neste rett, @Krilo, vi hadde. Hoss oss funket den ikke, @maysofie, så vi er tilbake på brystsele fra Hurrtta, det eneste som sitter godt på Frost. Men godt mulig at den funker hos deg, selen i seg selv er fin, men i alle musklene og pelsen til Frost (han er meget kraftig) skled den mye att og frem. Fryktelig irriterende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er neste rett, @Krilo, vi hadde. Hoss oss funket den ikke, @maysofie, så vi er tilbake på brystsele fra Hurrtta, det eneste som sitter godt på Frost. Men godt mulig at den funker hos deg, selen i seg selv er fin, men i alle musklene og pelsen til Frost (han er meget kraftig) skled den mye att og frem. Fryktelig irriterende!

Sideveis og frem og bak? :(

Keo holder seg jo somregel rett frem eller på venstre side, men det hender jo han stopper opp hvor jeg bare går videre og drar (:aww::lol:) han med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...