Gå til innhold
Hundesonen.no

God hverdagssele


Recommended Posts

Hei!

Jeg har kjøpt ei hurtta y-sele, som ikke ligger noe spesielt godt på min hund. Den er romslig og fin i str, men y-punktet kommer på skuldrene, og sela sklir litt frem og gnager bak albuene på hunden.

Hunden trekker ikke, så bør ha ei sele som ligger naturlig godt på hunden. Gjerne med magefestet noe lengre bak enn den hurtta sela har, da den som skrevet glir frem og gnager :/

Har dere noen anbefalinger? Skal selvfølgelig prøve ut og se hva som ligger godt på min hund - det gjorde jeg forsåvidt med denne sela også. Den ligger fint når hunden står i ro, under bevegelse er det dog noe annet.

Hundesele-verden er ca like stor som rasene, så tenkte jeg kanskje kunne skrenke litt inn. Ei full trekksele er unødvendig, den kan gjerne være enkel - bare den sitter godt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ville gått for en halvnome (som strengt tatt også er en type Y-sele). De sitter bra i fronten og god plass bak albuene.

Jeg synes H-selene fungerer fint til hverdags. Særlig til valper siden dem er såpass stillbare. Vært helt fornøyd med en til 70kr på Europris

Personlig hadde jeg styrt unna Julius K9 sela, den er tung og massiv og de jeg har sett så ligger brystreima å sperrer for bevegelse i skuldrene til hunden. Zero DC sin multisele og lignende er mine

Hei!

Jeg har kjøpt ei hurtta y-sele, som ikke ligger noe spesielt godt på min hund. Den er romslig og fin i str, men y-punktet kommer på skuldrene, og sela sklir litt frem og gnager bak albuene på hunden.

Hunden trekker ikke, så bør ha ei sele som ligger naturlig godt på hunden. Gjerne med magefestet noe lengre bak enn den hurtta sela har, da den som skrevet glir frem og gnager :/

Har dere noen anbefalinger? Skal selvfølgelig prøve ut og se hva som ligger godt på min hund - det gjorde jeg forsåvidt med denne sela også. Den ligger fint når hunden står i ro, under bevegelse er det dog noe annet.

Hundesele-verden er ca like stor som rasene, så tenkte jeg kanskje kunne skrenke litt inn. Ei full trekksele er unødvendig, den kan gjerne være enkel - bare den sitter godt :-)

Hva slags type hund har du? Hvordan er hunden bygd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hei!

Jeg har kjøpt ei hurtta y-sele, som ikke ligger noe spesielt godt på min hund. Den er romslig og fin i str, men y-punktet kommer på skuldrene, og sela sklir litt frem og gnager bak albuene på hunden.

Hunden trekker ikke, så bør ha ei sele som ligger naturlig godt på hunden. Gjerne med magefestet noe lengre bak enn den hurtta sela har, da den som skrevet glir frem og gnager :/

Har dere noen anbefalinger? Skal selvfølgelig prøve ut og se hva som ligger godt på min hund - det gjorde jeg forsåvidt med denne sela også. Den ligger fint når hunden står i ro, under bevegelse er det dog noe annet.

Hundesele-verden er ca like stor som rasene, så tenkte jeg kanskje kunne skrenke litt inn. Ei full trekksele er unødvendig, den kan gjerne være enkel - bare den sitter godt :-)

Det jeg ahr uthevet tyder på et av to ting. Enten er selen for stor eller feil fasong. En sele skal ikke hunden vokse inn i men ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liijenta: Jeg formulerte meg litt feil, tror jeg, beklager! :-) Hunden har så og si allerede vokst ut av selen, men kjøper ikke noe nytt nå før hun er ferdig utvokst.

Det jeg mente med romslig var at den er ikke trang/for liten, men passet fint.

Feil passform for henne har den nok helt sikkert, siden den ikke ligger optimalt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna alle y seler, de er konstruert slik at det blir trangt bak albuene samme hva du gjør. Om hunden ikke skal trekke i den så er det jo ikke så nøye hva du velger så lenge sela har grei fassong, h-seler, halv nomer, evt bare en såkalt "sykkelsele" som går på tvers over brystet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna alle y seler, de er konstruert slik at det blir trangt bak albuene samme hva du gjør. Om hunden ikke skal trekke i den så er det jo ikke så nøye hva du velger så lenge sela har grei fassong, h-seler, halv nomer, evt bare en såkalt "sykkelsele" som går på tvers over brystet.

Ja kanskje det :/ Og når en y sele sitter dårlig på henne, så sitter sikkert ikke en annen y-sele bedre?

Synes julius K9 delen var fin, men skal selvfølgelig passe hunden også. Ellers var det mange gode og fine forslag her - kommer til å prøve hver og en av de som dere er fornøyde med for å se (og håpe) at noe kan passe mi :-)

Jeg er ikke kjempe inn i disse forskjellene på Y, H, brystsele etc. Y sele er jo kontra slik hurtta sin er, noen eksempler på H? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kanskje det :/ Og når en y sele sitter dårlig på henne, så sitter sikkert ikke en annen y-sele bedre?

Synes julius K9 delen var fin, men skal selvfølgelig passe hunden også. Ellers var det mange gode og fine forslag her - kommer til å prøve hver og en av de som dere er fornøyde med for å se (og håpe) at noe kan passe mi :-)

Jeg er ikke kjempe inn i disse forskjellene på Y, H, brystsele etc. Y sele er jo kontra slik hurtta sin er, noen eksempler på H? :)

Nei, y seler er utformet på en slik måte at de alltid kommer nærme albuene, noe annet er ikke mulig med den utformingen den har.

H-sele

Halvnome

Brystsele

Du kan google ordene også så får du opp flere forslag og bilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, y seler er utformet på en slik måte at de alltid kommer nærme albuene, noe annet er ikke mulig med den utformingen den har.

H-sele

Halvnome

Brystsele

Du kan google ordene også så får du opp flere forslag og bilder :)

Tusen takk!

Sittet og sett litt på nett nå, og det er nok noe slikt vi må gå for :) Kan stikke til Hund som hobby i Trondheim, tror de har en god del utvalg i seler som vi kan se og prøve på litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyd med Rogz H-sele. De er også såppas regulerbare at du helt fint kan kjøpe en nå. Vi kjøpte til ridgebacken da han var 5 mnd, som han bruker enda (altså er den ganske god kvalitet også, han er nå 4,5 år).

Mtp regulering så ser den der kjempe fin ut! Noe slikt hadde jo vært genialt å kjøpe i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes H-selene fungerer fint til hverdags. Særlig til valper siden dem er såpass stillbare. Vært helt fornøyd med en til 70kr på Europris ;)

Europris ja! Dit kan jeg kjøre nedom og se i dag om de har noe :) Nå kjøpte jeg ei hurtta sele som ikke er så veldig billig, så det med du får hva du betaler for er jo ikke tilfellet om sela ikke ligger godt på den enkelte hunden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Europris ja! Dit kan jeg kjøre nedom og se i dag om de har noe :) Nå kjøpte jeg ei hurtta sele som ikke er så veldig billig, så det med du får hva du betaler for er jo ikke tilfellet om sela ikke ligger godt på den enkelte hunden :)

De på Europris er også helt ok. Har en derfra som gårdshunden har hos mine foreldre. Tipper spennene f.eks. ikke er like god kvalitet, men det er vel stort sett ikke noe veldig problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De på Europris er også helt ok. Har en derfra som gårdshunden har hos mine foreldre. Tipper spennene f.eks. ikke er like god kvalitet, men det er vel stort sett ikke noe veldig problem.

Den tidligere varianten var visstnok ikke så trygg i forhold til at klipsene kunne løse ut (selvom jeg aldri har opplevd det), men de nye har en sikkerhetslås på klipsene og virker solide nok :)

Har veldig problemer med å finne en perfekt sele til min, siden han er såpass bred over forparten, men ikke så lang i brystkassa. Har gått en del kroner og forsøk på å finne en som sitter bra :lol: Nå som han er så og si utvokst skal jeg spandere på en spesialsydd sele etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått for en halvnome (som strengt tatt også er en type Y-sele). De sitter bra i fronten og god plass bak albuene. :)

Strengt tatt er jo både h seler, halvnome, vanlig nome osv også y seler, pga halsåpningen og det der, men det er nå av en eller annen grunn blitt de som har feste midt oppå skuldra/manken (slike som hurtta sin y sele) som har tatt navnet y sele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tidligere varianten var visstnok ikke så trygg i forhold til at klipsene kunne løse ut (selvom jeg aldri har opplevd det), men de nye har en sikkerhetslås på klipsene og virker solide nok :)

Jeg har opplevd at den fra Europris åpnet seg. Den var faktisk ubrukelig fra første tur og havnet i en søppeldunk utenfor apoteket på Fauske ;)

Men det var var den gamle typen tydeligvis, for den hadde bare en sånn gammeldags plastlås hvor du trer reima gjennom, og ingen sikkerhetslås. Så kanskje de nye fungerer helt greit! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...