Gå til innhold
Hundesonen.no

God hverdagssele


Recommended Posts

Jeg er veldig fornøyd med Zero DC multiselen i alle fall. :) Sitter godt, feste langt bak, refleks og justerbar rundt brystet.

Jeg er også veldig fornøyd med denne :)

Edit:

Webmaster selen er justerbar både i brystet og under magen, jeg brukte den til både Birk og Harly når når de var unghund, så slapp jeg å kjøpe ny sele "hele tiden" :)

http://www.hundeutstyr.no/nyhet-ruffwear-web-master-sele-p-842.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ville gått for en halvnome (som strengt tatt også er en type Y-sele). De sitter bra i fronten og god plass bak albuene.

Jeg synes H-selene fungerer fint til hverdags. Særlig til valper siden dem er såpass stillbare. Vært helt fornøyd med en til 70kr på Europris

Personlig hadde jeg styrt unna Julius K9 sela, den er tung og massiv og de jeg har sett så ligger brystreima å sperrer for bevegelse i skuldrene til hunden. Zero DC sin multisele og lignende er mine

Dere er så behjelpelige med tips, råd og erfaringer! Setter utrolig pris på det :-D

Spesialsydd har jeg ikke tenkt på, det er jo også et alternativ om jeg ikke finner en eneste sele som er brukbar!

Men har kun prøvd hurtta sin y-sele, og har troen på at noe så enkelt som en h sele eller brystsele kanskje kan være noe, så lenge det gir god plass bak albuene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt er jo både h seler, halvnome, vanlig nome osv også y seler, pga halsåpningen og det der, men det er nå av en eller annen grunn blitt de som har feste midt oppå skuldra/manken (slike som hurtta sin y sele) som har tatt navnet y sele.

Jeg nevnte det fordi veldig mange kaller den type sele for y-sele, og ikke halnvome. Kalles andre ting også for den saks skyld, f.eks sporsele, men y-sele er den jeg har hørt mest.

Kun her på sonen jeg ser den faste inndeling etter navn/type, som jo er bra. Men irl har kjært barn mange navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nevnte det fordi veldig mange kaller den type sele for y-sele, og ikke halnvome. Kalles andre ting også for den saks skyld, f.eks sporsele, men y-sele er den jeg har hørt mest.

Kun her på sonen jeg ser den faste inndeling etter navn/type, som jo er bra. Men irl har kjært barn mange navn.

Nei, om du googler også eller ser på produktnavn så er det stort sett den samme inndelingen, er nok der det kommer fra, ikke sonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, om du googler også eller ser på produktnavn så er det stort sett den samme inndelingen, er nok der det kommer fra, ikke sonen.

Skjønner ikke hva du diskuterer på jeg? Jeg snakker om egen erfaring etter handling i butikk og nettbutikk.

Favoritt-halvnomen min selges forøvrig som sykkel og sporsele. Gamle halvnomen min solgtes som y-sele. Det er mange som aldri har hørt navnet halvnome.

Jeg nevnte det som en bikommentar, da det er greit å være obs på om man er på leting etter en type sele. Ikke alle butikker kaller seletypene det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva du diskuterer på jeg? Jeg snakker om egen erfaring etter handling i butikk og nettbutikk.

Favoritt-halvnomen min selges forøvrig som sykkel og sporsele. Gamle halvnomen min solgtes som y-sele. Det er mange som aldri har hørt navnet halvnome.

Jeg nevnte det som en bikommentar, da det er greit å være obs på om man er på leting etter en type sele. Ikke alle butikker kaller seletypene det samme.

Det samme som deg.. Å være obs på det er greit, men det var ikke det du sa i de første komentarene, jeg bare svarte på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme som deg.. Å være obs på det er greit, men det var ikke det du sa i de første komentarene, jeg bare svarte på det.

Det var i utgangspunktet ingenting å svare på. Jeg forteller om min erfaring. Butikker og folk opererer ofte ikke med faste navn, selv om det er en del gjengangere. Dette gidder jeg ærlig talt ikke å bruke mer tid på, makan til flisespikkeri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i utgangspunktet ingenting å svare på. Jeg forteller om min erfaring. Butikker og folk opererer ofte ikke med faste navn, selv om det er en del gjengangere. Dette gidder jeg ærlig talt ikke å bruke mer tid på, makan til flisespikkeri.

Kjære meg, du sa at en halvnome også var en y sele, men det er det ikke, det er noe ganske annet. Det var en opplysning på lik linje med din opplysning. At noen kaller det sykkelsele, sporsele eller noe annet gjør ikke at en y sele blir noe annet. Det var bare en klarering på definisjon, hvorpå du mente at det var oppfunnet på sonen, hvorpå jeg svarte at nei, det er det ikke. Det er ikke noe diskusjon og var heller ikke ment som det, bare en oppklaring i definisjoner, som faktisk kan være kjekt og vite :) Googler man de forskjellige så ser man lett forskjell og kan lett plukke ut rett i butikk etterpå, uavhengig om de er kalt sporsele, sykkelsele, trekksele eller noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er så behjelpelige med tips, råd og erfaringer! Setter utrolig pris på det :-D

Spesialsydd har jeg ikke tenkt på, det er jo også et alternativ om jeg ikke finner en eneste sele som er brukbar!

Men har kun prøvd hurtta sin y-sele, og har troen på at noe så enkelt som en h sele eller brystsele kanskje kan være noe, så lenge det gir god plass bak albuene :)

Både zero DC multisele og webmasterselen har god klarering bak albuene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hadde jeg styrt unna Julius K9 sela, den er tung og massiv og de jeg har sett så ligger brystreima å sperrer for bevegelse i skuldrene til hunden.

Zero DC sin multisele og lignende er mine favoritter.

Var og så på Julius K9 i dag, syntes den var så fin, men hadde ikke med meg hunden. Og du har rett, jeg syntes det var en relativt tung sele kontra alle de andre.

Det i seg selv er jo ok, hunden kan fint bære litt :) Skal prøve den på hunden og se hva det blir til, men ser for meg at jeg faller på noe enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både zero DC multisele og webmasterselen har god klarering bak albuene :)

Zero DC utseendemessig ser veldig fin ut! Håper den kan passe på jenta her, får den så veldig fin ut med god klarning :)

Webmasteren så litt 'voldsom' ut, men mulig den fordeler trykk etc bedre enn en vanlig sele med få reimer? Vi blir nok å prøve på de begge to, uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd hurtta Y-selen, den fikk hunden min gnagsår av. Rukka-selen sitter bedre og er lengre slik at den ikke gnager bak albuene, veldig grei sele. Ruffwear webmaster har blitt favoritten siden den har den ekstra reimen rundt magen, som gjør at hunden ikke kan rygge seg ut av selen. Gode innstillingsmuligheter på den er det også, så hunden kan vokse i den. Ruffwear har også en litt mindre hverdagssele front range harness som funker hvis hunden din ikke rygger seg ut av seler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om klipsene har kjørt seg fast, så syntes jeg faktisk at Trixie sin fôrede Y-sele(?) er veldig fin og romslig, spesielt mtp vekst og pris. Den er ikke regulerbar annet enn rundt brystet, dog :)

Her har vi prøvd Hurtta i alle typer, Non-Stop sporsele og ei Rukka-sele, jeg syntes fortsatt Trixie mest komfortable av dem.

Edit: Webmasteteren fikk være én uke i vårt hus, bakremen gikk i utstyret om den skulle være stor nok ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd hurtta Y-selen, den fikk hunden min gnagsår av. Rukka-selen sitter bedre og er lengre slik at den ikke gnager bak albuene, veldig grei sele. Ruffwear webmaster har blitt favoritten siden den har den ekstra reimen rundt magen, som gjør at hunden ikke kan rygge seg ut av selen. Gode innstillingsmuligheter på den er det også, så hunden kan vokse i den. Ruffwear har også en litt mindre hverdagssele front range harness som funker hvis hunden din ikke rygger seg ut av seler ;)

Den rukka selen er enkel og fin, altså! Hun rygger ikke ut av noen sele foreløpig, ihvertfall, så da er det et håp om at det fortsetter slik med mindre hun finner ut at det går an :) Men er OK at den sitter på, uten å måtte bekymre seg litt for det. Spesielt om jeg sitter på hest og hun løper etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er superfonøgd med Neewa sin joggesele:) Sitte godt og er regulerbar (pleier å vere skeptisk til regulerbare, men denne var god:)))

Denne så også veldig fin ut, og skal absolutt prøves på :-D Det kjekke med regulerbare, er at jeg allerede nå kan prøve på og ha en stund, og muligens en god del år :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://hundsomhobby.no/nettbutikk/hundeutstyr/trekk-og-bruksutstyr/seler/yukon-brystsele-detail

Nå har jeg sittet og sett lenge, og denne har da God klarning til albuene :-D Kan denne være noe? Må prøves på og se, kan jo være noe helt annerledes på mi.

Er sikkert regulering under magen på denne, hva med brystet, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://hundsomhobby.no/nettbutikk/hundeutstyr/trekk-og-bruksutstyr/seler/yukon-brystsele-detail

Nå har jeg sittet og sett lenge, og denne har da God klarning til albuene :-D Kan denne være noe? Må prøves på og se, kan jo være noe helt annerledes på mi.

Er sikkert regulering under magen på denne, hva med brystet, tro?

Jeg har ikke prøvd akkurat denne, men har en lignende sele som jeg er fornøyd med så lenge hun skal trekke. Hvis hun havner bak meg, hender det at brystreima flytter seg. Nå er min hund litt annerledes bygd enn din, så det er sikkert lurt å prøve, ja. På den selen jeg har er det kun regulering under magen, og ikke i brystet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd akkurat denne, men har en lignende sele som jeg er fornøyd med så lenge hun skal trekke. Hvis hun havner bak meg, hender det at brystreima flytter seg. Nå er min hund litt annerledes bygd enn din, så det er sikkert lurt å prøve, ja. På den selen jeg har er det kun regulering under magen, og ikke i brystet.

Okei :)

Hund som hobby hadde mange seler på nettet, så håper utvalget er like stort i butikken. Så får en bare prøve ivei.

Om det ikke er regulering i brystet, er det litt tidlig å kjøpe til ei 8 mnd gammel tispe, tro? Vil hun legge seg ut mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei :)

Hund som hobby hadde mange seler på nettet, så håper utvalget er like stort i butikken. Så får en bare prøve ivei.

Om det ikke er regulering i brystet, er det litt tidlig å kjøpe til ei 8 mnd gammel tispe, tro? Vil hun legge seg ut mer?

ja, hun vil nok vokse mer i bredden fremover, hvor mye er individavhengig.

Så ha det i bakhodet når du kjøper selen, så om du står mellom to størrelser så velger du den største, uten å gå for noe som ikke passer. Det kan også hende at hun ikke vokser seg ut av den størrelsen du går for nå, uansett, så greit å gå for noe bra når man først er i gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, hun vil nok vokse mer i bredden fremover, hvor mye er individavhengig.

Så ha det i bakhodet når du kjøper selen, så om du står mellom to størrelser så velger du den største, uten å gå for noe som ikke passer. Det kan også hende at hun ikke vokser seg ut av den størrelsen du går for nå, uansett, så greit å gå for noe bra når man først er i gang :)

Takk for svar :)

Hadde vært kjekt med noe regulerbart isåfall, får se hva de har. Stikker innover i morgen før kurs og ser litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...