Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby og barnetråden - 2015

Raksha
 Share

Recommended Posts

4 minutter siden, Wednesday skrev:

Det har blitt mye bedre nå som guttene nærmer seg 2,5 år, men de har vært ekstremt klåfingra! Vært et slit å ha dem med seg på besøk hos andre, for å si det slik... Og nå er det en, som også har tvillinger, som sier at det bare er å være konsekvent og si nei, så slutter de kjapt med slikt. Dæven, blir sur jeg! :lol: Det er IKKE bare å være konsekvent og si nei!! 

Det funker ikke på mi hvertfall, da hadde jeg ikke trengt å tømme akvariet i dag, for å si det sånn. :lol:  Blir dine verre når de er trøtte? Lillemor blir helt ekstrem når hun er trøtt, heller ut tennbriketer, peller og kaster ut ting, just for the fun of it... :gaah: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 6.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daaa hopper jeg inn i gravidklubben  Lille reka bosatte seg nesten med en gang, så er 12 uker i dag, nettopp vært hos legen og hørt hjertelyd  Var også på ultralyd for halvannen uke siden og da var og

I dag ble vi foreldre til verdens nydeligeste Kaisa Etter 38 timer med rier kom endelig frøkna på 50 cm og 3120 g til verden

I dag har vi vært på ultralyd, og det kommer en liten jente hit i mars/april (termin 2/4).  Såå koselig!

Posted Images

Akkurat nå, Raksha skrev:

Det funker ikke på mi hvertfall, da hadde jeg ikke trengt å tømme akvariet i dag, for å si det sånn. :lol:  Blir dine verre når de er trøtte? Lillemor blir helt ekstrem når hun er trøtt, heller ut tennbriketer, peller og kaster ut ting, just for the fun of it... :gaah: 

Haha, ikke sant :lol: Oh yes, det eskalerer noe helt voldsomt når de er trøtte! Ellers er det forholdsvis kontrollerbart nå, man kan til en viss grad avlede dem nå :D Men når de er trøtte, er dét bare å drite i... :P Nå sier damen at det visst ikke var nok å si nei likevel, hun knipset dem på fingrene også. "Når noe man gjør fører til smerte, slutter man å gjøre det". Akkurat ja. Det er vel strengt tatt heldigvis ulovlig i Norge. Så føler jeg har gjort det riktig likevel, selv om de ikke slutta å klå.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev: Det funker ikke på mi hvertfall, da hadde jeg ikke trengt å tømme akvariet i dag, for å si det sånn. :lol:  Blir dine verre når de er trøtte? Lillemor blir helt ekstrem når hun er trøtt, heller ut tennbriketer, peller og kaster ut ting, just for the fun of it... :gaah: 

Haha, ikke sant :lol: Oh yes, det eskalerer noe helt voldsomt når de er trøtte! Ellers er det forholdsvis kontrollerbart nå, man kan til en viss grad avlede dem nå [emoji3] Men når de er trøtte, er dét bare å drite i... [emoji14] Nå sier damen at det visst ikke var nok å si nei likevel, hun knipset dem på fingrene også. "Når noe man gjør fører til smerte, slutter man å gjøre det". Akkurat ja. Det er vel strengt tatt heldigvis ulovlig i Norge. Så føler jeg har gjort det riktig likevel, selv om de ikke slutta å klå.

Du har definitivt gjort det riktige! Jeg tror det bare er en periode de er slik. Så går der over med alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Wednesday skrev:

Det har blitt mye bedre nå som guttene nærmer seg 2,5 år, men de har vært ekstremt klåfingra! Vært et slit å ha dem med seg på besøk hos andre, for å si det slik... Og nå er det en, som også har tvillinger, som sier at det bare er å være konsekvent og si nei, så slutter de kjapt med slikt. Dæven, blir sur jeg! :lol: Det er IKKE bare å være konsekvent og si nei!! 

Altså... Det siste man må gjøre er å si nei! Det finnes ingen større motivasjon for å gjøre noe enn at mamma eller pappa sier nei. :lol: 

Men det blir bedre det der også heldigvis. Vettet tikker inn i disse små barnehjernene, sakte men sikkert. :P Før dere vet ordet av det kan man inngå kompromiss med dem, og så er de på vei inn i skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mari skrev:

Altså... Det siste man må gjøre er å si nei! Det finnes ingen større motivasjon for å gjøre noe enn at mamma eller pappa sier nei. :lol: 

Men det blir bedre det der også heldigvis. Vettet tikker inn i disse små barnehjernene, sakte men sikkert. :P Før dere vet ordet av det kan man inngå kompromiss med dem, og så er de på vei inn i skolen. 

Absolutt, livsfarlig å si nei! Det Tuva gjør aller minst av er de tingene hun får lov til :lol: 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lillekrapyl skrev:

Du har definitivt gjort det riktige! Jeg tror det bare er en periode de er slik. Så går der over med alderen.

:ahappy: Ja, som sagt er det allerde veldig mye bedre :) Det er ikke like interessant for dem lenger. Men damen på internett klarte å provosere meg, og dro meg rett tilbake til den tida da det var som verst, da ALLE sa: "Det er bare å si nei, de må bare lære!" :lol:  

3 minutter siden, Mari skrev:

Merka det! :lol: Det er fortsatt veldig gøy når mor og far (eller hvem som helst), sier nei :lol: Har forsøkt omvendt psykologi også, men det hjalp ikke! 

Det er helt ubeskrivelig deilig at de er blitt så store. Gleder meg til de blir enda større og begynner på skolen! :lol: 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Aslan skrev:

Ja, de skal være innmari flinke, så satser på at det går bra på ultralyden og, og ja, blir nok å vite kjønn :) Er ihvertfall ikke noe viktig for oss å ikke vite det, så blir nok å spørre :) Er litt rett for å møte en skikkelig kjerring da (er visst et par der som er litt sure og korte), men vet av folk som rett og slett har fått ny UL om de klager på behandlingen, så får heller være tøff nok til det :P 

Vi hr hatt "klippekort" på fosterdiagnostikk på St.Olavs i første og andre svangerskap pga risikosvangerskap, og vi har bare møtt trivelige folk der:ahappy:
Var hver 6.uke i begge svangerskap (ble "litt" lei av å kjøre t/r NamsosTrondheim kan man si:P) så vi var sikkert innom de aller fleste ul-damene deres:lol:
Men veldig kos å "hilse" på småtassene så ofte fra de var 12 uker og frem til fødsel da:wub:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Wednesday skrev:

Haha, ikke sant :lol: Oh yes, det eskalerer noe helt voldsomt når de er trøtte! Ellers er det forholdsvis kontrollerbart nå, man kan til en viss grad avlede dem nå :D Men når de er trøtte, er dét bare å drite i... :P Nå sier damen at det visst ikke var nok å si nei likevel, hun knipset dem på fingrene også. "Når noe man gjør fører til smerte, slutter man å gjøre det". Akkurat ja. Det er vel strengt tatt heldigvis ulovlig i Norge. Så føler jeg har gjort det riktig likevel, selv om de ikke slutta å klå.

54 minutter siden, Lillekrapyl skrev:

53 minutter siden, Mari skrev:

47 minutter siden, soelvd skrev:

Absolutt, livsfarlig å si nei! Det Tuva gjør aller minst av er de tingene hun får lov til :lol: 

:lol: ! Takk dere :wub: Herregud så ubrukelig jeg føler meg når hun tar helt nye pakken med tennbriketter ut av posen , åpner den og KASTER dem utover mens hun sier "weeeeeee!!!" før jeg så mye som rekker å si "ne..." - Bonden, som ikke hadde rydda dem på plass, fikk beskjed om å komme og rydde etter ungen sin :aww: Eller når hun tar vedsekken, og jeg sier "Duuuu? Ikke!" Og hun snur den på hodet, og gliser... :gaah::lol:  Eller i dag da, med akvariepyntingen, men da var jeg i det minste ikke tilstede og hun kom og ba om hjelp til å få tak i melkeglasset sitt da. :aww:  

Vi ignorerer der vi kan, det er det beste, men nei funker til dels da, når hun drar katten i halen så kan vi ikke ignorere eller avlede, funker ikke, da må vi fysisk fjerne henne fra katten, og hun HAR blitt bedre! Er faktisk en stund siden sist hun var på halejakt, bank ibordet. Da får hun beskjed om at sånt ikke er lov, og forklaring på hvorfor, ender gjerne med tårer og gråt, da forklare jeg enda en gang og gir henne kos, så har vi glemt det. 

Egentlig gjør hun overraskende lite galt da, litt testing og sånt må man jo regne med, hun skal jo finne ut hvordan verden fungerer :ahappy: 

Legging fra ******* - del 2. Håååper det er en kortvarig periode, bortsett fra igår så er det flere mnd siden leggingen har tatt mer enn to timer, maks... Jeg la henne 19.10 i dag. Hun sover fremdeles ikke... 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Raksha skrev:

Legging fra ******* - del 2. Håååper det er en kortvarig periode, bortsett fra igår så er det flere mnd siden leggingen har tatt mer enn to timer, maks... Jeg la henne 19.10 i dag. Hun sover fremdeles ikke... 

I feel you... Har hatt noen lange uker med elendige legginger her i huset også, enten illsint eller ligger bare å tøyser, og i det vi tror hun over og skal smyge imoss ut av rommet er det rett opp med øyna og grine, så da starter man på nytt med samme greia, i går tok det "bare" 3 kvarter da.. Det var ganske deilig :lol:

det rare er at når svigermor legger hun sovner hun innen en halv time, enda hun gjør det samme som oss :blink: hun legger hun på søndager og torsdager siden vi begge trener på kvelden da, og hun er lys våken når vi går og svigermor kommer, de leser litt og sånn når vi går også går hun p legger hun og hun sovner nesten med engang. *jegikkeforstå*

ellers er hun ekstremt klåfingra her også. Kan se på oss eller noe også tar hun tak i alt hun får tak i uten engang å se på det, veldig gøy å slippe i bakken, da lukker hun øynene før hun slipper :lol: 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, MonicaT skrev:

Klåfingret ja ....blir ikke noe julepynt på tv benken i år. Ikke noe duk heller :P 
He he he he

Spent på hvordan det går med juletre om vi skal sette opp det

Synes denne er morsom

:lol: ! Her gikk det relativt uproblematisk både første året og i fjor, regner med det blir mer hektisk i år siden vi skal ha jul inne hos oss (tror jeg). :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jul er så stas med barn! Tuva ønsker seg sykkel. Jeg sier at det er jo ikke sikkert hun får det (selv om besteforeldrene har kjøpt), så da sier hun at hun ønsker seg en pakke i stede...  med sykkel oppi... og den skal være rosa. jeg sier igjen at det er jo ikke sikkert hun får det. Nei, da kan den være blå, da :P Nevnte det EN gang at kanskje hun skulle ønske seg sykkel. Og etter det har hun trodd hun skullle få det. "Ønske seg" er ikke et konsept hun forstår enda :P 

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år dropper vi å ha juletre selv har vi bestemt, ser for oss julepynt overalt og muligens en frøken som prøver å klatre i det, alt skal klatres på om dagen :P tenker det holder med juletree ditt vi skal på julaften og de sndre dagene i jula :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg så utrolig til julaften :ahappy: Lillemor har ikke helt forståelse for jul og greier enda, men jeg vet at noen av julegavene kommer til å treffe blink så utrolig godt. I år skal jeg huske kamera, og ta MASSE bilder. 

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, soelvd skrev:

Jul er så stas med barn! Tuva ønsker seg sykkel. Jeg sier at det er jo ikke sikkert hun får det (selv om besteforeldrene har kjøpt), så da sier hun at hun ønsker seg en pakke i stede...  med sykkel oppi... og den skal være rosa. jeg sier igjen at det er jo ikke sikkert hun får det. Nei, da kan den være blå, da :P Nevnte det EN gang at kanskje hun skulle ønske seg sykkel. Og etter det har hun trodd hun skullle få det. "Ønske seg" er ikke et konsept hun forstår enda :P

Vi har innført "ønskeliste" i år. For å forklare det der med å "ønske seg" litt mer forståelig. Når hun nå forteller at hun vil ha eller ønsker seg forskjellige ting, så sier vi at det kan vi skrive på ønskelista, og så gjør vi det (nesten uansett hva det er), i tillegg til noen ting som jeg har lagt til. Også har vi tatt bilde av listen og sendt til besteforeldrene, og jeg har forklart at da kan de se hva hun ønsker seg og så kanskje, kanskje får hun noe av det til jul... Aner ikke om det når igjennom. Kanskje har vi en liten dame som er kjempemisfornøyd på julaften fordi hun ikke har mottatt alle gavene hun bestilte. Gjenstår å se...:P

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Marianne* skrev:

Vi har innført "ønskeliste" i år. For å forklare det der med å "ønske seg" litt mer forståelig. Når hun nå forteller at hun vil ha eller ønsker seg forskjellige ting, så sier vi at det kan vi skrive på ønskelista, og så gjør vi det (nesten uansett hva det er), i tillegg til noen ting som jeg har lagt til. Også har vi tatt bilde av listen og sendt til besteforeldrene, og jeg har forklart at da kan de se hva hun ønsker seg og så kanskje, kanskje får hun noe av det til jul... Aner ikke om det når igjennom. Kanskje har vi en liten dame som er kjempemisfornøyd på julaften fordi hun ikke har mottatt alle gavene hun bestilte. Gjenstår å se...:P

Haha, faren er der for at de blir misfornøyde :P Men, Tuva kommer ikke på ting hun ønsker seg heller. Vi burde nok vært flinkere itl å si at "det kan du jo ønske deg til jul". For hun ønsker seg som sagt bare sykkelen :P Og såpebobler :P Hvor gammel er vesla di nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E ønsker seg Barbie som rir på hest. Kun det, sier hun. Ikke noe annet. Det har hun sagt i en evighet nå, så hun får det selvfølgelig fra besteforeldrene. Jeg har likevel sagt at det er lurt å ønske seg noe mer, for det er ikke sikkert hun får barbie som rir på hest selv om hun ønsker seg det. "Nei, BARE barbie som rir på hest. Jeg ønsker meg BARE det, ikke noe annet!" Jeg sa at hvis hun ikke får den til jul så må hun ikke bli lei seg, og at hun da kunne bruke sine egne penger på det. "Ja, vi kan jo gi nissen pengene mine så han kan kjøpe barbie som rir på hest!" :lol: 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, soelvd skrev:

Haha, faren er der for at de blir misfornøyde :P Men, Tuva kommer ikke på ting hun ønsker seg heller. Vi burde nok vært flinkere itl å si at "det kan du jo ønske deg til jul". For hun ønsker seg som sagt bare sykkelen :P Og såpebobler :P Hvor gammel er vesla di nå?

Ja, det er jo det vi har gjort. Hun er 3 år og 8 mnd:)  Det første hun skrev på lista var paraply. Og speilarmbånd (hennes ord, ingen vet hva det er). Så har jeg lagt til litt lego og diverse klesting. Og lommelykt ønsker hun seg. Jeg legger ikke til sånne ting som hun bare ser i lekebutikken og blir helt over seg av med en gang, men ikke husker når hun kommer hjem. Paraply har vært kjempeviktig i hele høst, så den er jeg ganske sikker på. Og ballettkjole og sko. Men det har jeg kjøpt så det ønsket gir jeg ikke til andre:P

4 minutter siden, Martine skrev:

E ønsker seg Barbie som rir på hest. Kun det, sier hun. Ikke noe annet. Det har hun sagt i en evighet nå, så hun får det selvfølgelig fra besteforeldrene. Jeg har likevel sagt at det er lurt å ønske seg noe mer, for det er ikke sikkert hun får barbie som rir på hest selv om hun ønsker seg det. "Nei, BARE barbie som rir på hest. Jeg ønsker meg BARE det, ikke noe annet!" Jeg sa at hvis hun ikke får den til jul så må hun ikke bli lei seg, og at hun da kunne bruke sine egne penger på det. "Ja, vi kan jo gi nissen pengene mine så han kan kjøpe barbie som rir på hest!" :lol:

Alt er så enkelt for disse små:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A ønsker seg minecraft -lego med nissetema fra nissen.  For dere som ikke har ramlet ned i minecraft-verden enda, kan jeg informere om at det finnes faktisk ikke . 

Men siden julenissen er magisk fikser han det sikkert mener 5 - åringen. Han kommer til å bli skuffa. 

Av meg ønsker han seg fjernstyrt helikopter.  

Ellers ønsker han seg øks ( det får han ikke, der går grensa  ) , og ting han kan bruke til forskerbordet sitt når han forsker på slike ting som stålwaiere fra tidlig middelalderen  ( dvs 1980- tallet). 

Altså er det bare fjernstyrt helikopter som havner under juletreet fra gavelisten,   ingen av oss finner noe annet som passer til de andre ønskene.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, *Marianne* skrev:

Ja, det er jo det vi har gjort. Hun er 3 år og 8 mnd:)  Det første hun skrev på lista var paraply. Og speilarmbånd (hennes ord, ingen vet hva det er). Så har jeg lagt til litt lego og diverse klesting. Og lommelykt ønsker hun seg. Jeg legger ikke til sånne ting som hun bare ser i lekebutikken og blir helt over seg av med en gang, men ikke husker når hun kommer hjem. Paraply har vært kjempeviktig i hele høst, så den er jeg ganske sikker på. Og ballettkjole og sko. Men det har jeg kjøpt så det ønsket gir jeg ikke til andre:P

Alt er så enkelt for disse små:P

Det er det :P Hun får både "barbie som rir på hest" og ski+skisko av mine foreldre, og skøyter av den ene broren min. Jeg aner rett og slett ikke hva jeg og pappaen skal kjøpe til henne! Enklere når hun har flere ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Martine skrev:

Det er det :P Hun får både "barbie som rir på hest" og ski+skisko av mine foreldre, og skøyter av den ene broren min. Jeg aner rett og slett ikke hva jeg og pappaen skal kjøpe til henne! Enklere når hun har flere ønsker.

Etter at jeg begynte på ønskelista har jeg faktisk kommet på en del ting som hun nå plutselig er stor nok til å få, for eksempel dukkehus (som her antagelig ville blitt brukt til små dyr, men) og skøyter. Farmoren her tok jo helt av når hun fikk ønskeliste, og i tillegg fant ut at hun kunne bestille ting på nett. Så jeg har en mistanke om at det dukker opp en Barbie og en hest her og *trodde jeg kunne beskytte henne mot den verdenen der litt til* :P

Jeg er for øvrig veldig spent på gaveåpningen i år, for hun KAN være flaut ærlig og frittalende, og veldig bevisst på hva hun liker og ikke...Men også kjempesøt og overveldende høflig (av typen "Å SÅ FANTASTISK VAKKER!") Håper alle har fireåringsfilteret på, og ikke blir såret.

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, *Marianne* skrev:

Etter at jeg begynte på ønskelista har jeg faktisk kommet på en del ting som hun nå plutselig er stor nok til å få, for eksempel dukkehus (som her antagelig ville blitt brukt til små dyr, men) og skøyter. Farmoren her tok jo helt av når hun fikk ønskeliste, og i tillegg fant ut at hun kunne bestille ting på nett. Så jeg har en mistanke om at det dukker opp en Barbie og en hest her og *trodde jeg kunne beskytte henne mot den verdenen der litt til* :P

Jeg er for øvrig veldig spent på gaveåpningen i år, for hun KAN være flaut ærlig og frittalende, og veldig bevisst på hva hun liker og ikke...Men også kjempesøt og overveldende høflig (av typen "Å SÅ FANTASTISK VAKKER!") Håper alle har fireåringsfilteret på, og ikke blir såret.

Kjenner til det med å være veldig ærlig :lol: Til bursdagen hennes fikk  hun mest klær, litt plastelina og noen få leker. Det var ganske mange her, så foreldrene mine ventet med å gi sine gaver til helt på slutten. Da hadde hun fått så mye klær at hun ikke gadd å åpne gavene selv en gang :P Hun ble glad da det lå blant annet et frost spill der, da :D Kan bli spennende på julaften, for svigermor har den oppfatningen at det er superkult med mange, mange gaver, så hun pakker omtrent inn plagg for plagg. Et plagg i hver pakke.  Pluss mange andre småting, som hun pakker inn for seg selv. Det blir jo en hel haug av pakker, og E blir lei før vi er halvveis. Derfor kommer vi til å ta en julaften nr to hos mine foreldre 1. dag, så det ikke blir for mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Martine skrev:

Kjenner til det med å være veldig ærlig :lol: Til bursdagen hennes fikk  hun mest klær, litt plastelina og noen få leker. Det var ganske mange her, så foreldrene mine ventet med å gi sine gaver til helt på slutten. Da hadde hun fått så mye klær at hun ikke gadd å åpne gavene selv en gang :P Hun ble glad da det lå blant annet et frost spill der, da :D Kan bli spennende på julaften, for svigermor har den oppfatningen at det er superkult med mange, mange gaver, så hun pakker omtrent inn plagg for plagg. Et plagg i hver pakke.  Pluss mange andre småting, som hun pakker inn for seg selv. Det blir jo en hel haug av pakker, og E blir lei før vi er halvveis. Derfor kommer vi til å ta en julaften nr to hos mine foreldre 1. dag, så det ikke blir for mye.

Ja vi deler opp her også. Riktignok på samme dag, men formiddagen sammen med fetteren til Linnea på to år, med noen gaver da. Også en pause fram til kvelden hvor det blir resten av gavene i ro og mak hjemme hos besteforeldrene og med bare dem og oss. Tror det er litt greit. Erfaringsmessig blir det nok av gaver (bestemødre som egentlig er ferdige, men som kommer over noe de bare må kjøpe i tillegg og sånt...)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte sånn dusjsak til lillemor til hårvask, jeg hååååper inderlig den kommer fort (ble ebay, mor er blakk). For å illustrere hvor hardt hun hater å dusje, så ble det snakk om bading i går. Så ser hun på meg: "Bade? Ikke vaske håret?!" "nei" sier jeg, "du trenger ikke vaske håret" så gnir hun seg i øya og "ikke vann i øya!"  Stakkars lille gullet mitt. Håper det blir bedre med enn sånn... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider