Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby og barnetråden - 2015


Raksha
 Share

Recommended Posts

Aldri opplevd det som et problem og her hender det av og til at ull eller syntetisk får seg en uplanlagt runde i tørkerommelen.

Takk for tips @ida Neutral mener jeg at vi brukte i barnehagen faktisk.

Det er kanskje ikke dumt å bruke til seg selv også, lettere og bare ha en type vaskemiddel :P

Vi kommer til å gå over til samme vaskemiddel som vi har begynt å vaske tinga hennes med så fort vi har brukt opp det vi har stående fra før :) har vasket klærna jeg skal ha med på sykehuset i Blenda sensitiv da, tenkte det kanskje var greit, og kommer til å vaske sengetøyer vi skal ha på senga når hun kommer hjem i sensitiv også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daaa hopper jeg inn i gravidklubben  Lille reka bosatte seg nesten med en gang, så er 12 uker i dag, nettopp vært hos legen og hørt hjertelyd  Var også på ultralyd for halvannen uke siden og da var og

I dag ble vi foreldre til verdens nydeligeste Kaisa Etter 38 timer med rier kom endelig frøkna på 50 cm og 3120 g til verden

I dag har vi vært på ultralyd, og det kommer en liten jente hit i mars/april (termin 2/4).  Såå koselig!

Posted Images

Vi kommer til å gå over til samme vaskemiddel som vi har begynt å vaske tinga hennes med så fort vi har brukt opp det vi har stående fra før :) har vasket klærna jeg skal ha med på sykehuset i Blenda sensitiv da, tenkte det kanskje var greit, og kommer til å vaske sengetøyer vi skal ha på senga når hun kommer hjem i sensitiv også.

Blenda sensitive er ikke like hudvennlig som Neutral, men sikkert bra nok for babyer som ikke har ømfintlig hud :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, hva da? Ane sverger til Neutral for Jesper, men hvis ikke det er bra, må jeg fortelle henne det :)

Hørt om små som har reagert på det, pluss at mange ikke synes det vasker godt nok. Man gjør seg jo opp egne erfaringer, så da starter vi med å teste det som flest vi kjenner bruker og er fornøyd med, så får vi heller bytte om hun skulle reagere. Så lenge vaskemiddelet er godkjent av astma forbundet og uten parfyme tenker jeg at det egner seg for babyer og sart hud :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. Får nesten dårlig samvittighet, men er jeg den eneste som ikke går rundt og analyserer oppdragelsesmetoder :P ? Jeg tenker at jeg kommer langt med sunn fornuft. Ikke gjør jeg ting noen gang for å være slem og ikke gjør jeg ting konsekvent hver gang, og regler flytter gjerne grenser etter både barna mine sine humør, mitt eget og andre faktorer :P Jeg skal ærlig innrmme at jeg ikke tenker på hva/hvordan jeg gjør ting nå kommer til å påvirke dem om 15 år :P Så bare krysser jeg fingerne for at jeg gjør noe rett til senere i livet deres :lol:

Der har du meg også, men jeg har gjort et bevisst valg på det :P

Jeg så veldig mange usikre og stressede voksne når jeg jobbet med barn. Dette var i et såkalt ressurssterkt område og de leste seg helt forvirret. Hvis barnets reaksjon ikke stemte med bøkene ble de rådville og selvbebreidende.

Jeg kan endel basis ting etter å ha jobbet i en barnehage med fokus på pedogikk og med en ped.led som var overkvalifisert (huk tok seg noen "friår " i barnehage ) og flink til å formidle kunnskap...

Men utover det følger jeg sunn fornuft og leser barnet mitt i stedet for bøker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt om små som har reagert på det, pluss at mange ikke synes det vasker godt nok. Man gjør seg jo opp egne erfaringer, så da starter vi med å teste det som flest vi kjenner bruker og er fornøyd med, så får vi heller bytte om hun skulle reagere. Så lenge vaskemiddelet er godkjent av astma forbundet og uten parfyme tenker jeg at det egner seg for babyer og sart hud :)

Selvfølgelig. At man snakker litt om vaskemiddel, betyr da ikke at man er stresset og usikker, @Mud ? Jeg ikke forstå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. At man snakker litt om vaskemiddel, betyr da ikke at man er stresset og usikker, @Mud ? Jeg ikke forstå!

Jeg svarte @ ? Kan ikke huske jeg har nevnt vaskemidler? Jeg sverget til Neutral og eddik når A var ekstremt sart på sånn ca alt. Det var det eneste han ikke reagerte på :)

De fleste barn reagerer ikke på vanlig vaskemiddel dog, men jeg har en lite greie på at ungene uansett blir eksponert for så mye kjemikalier og drit at man like gjerne kan velge å unngå det der man kan når det er såpass rimelig og enkelt :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eddik som skyllemiddel? Det funker hvertfall på elektrisk pels. Har ikke hatt noe problem med elektrisk tøy.

Det kan jeg kanskje prøve. Jeg har en jobb der inneklima og masse syntetisk tøy på de gamle genererer s.e. Veldig ubehagelig å få støt når man berører beboerne.

Har dere forresten vurdert Enjo sine vaskemagneter? Jeg bruker de ikke, men vet om mange som er fornøyde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. Får nesten dårlig samvittighet, men er jeg den eneste som ikke går rundt og analyserer oppdragelsesmetoder :P ? Jeg tenker at jeg kommer langt med sunn fornuft. Ikke gjør jeg ting noen gang for å være slem og ikke gjør jeg ting konsekvent hver gang, og regler flytter gjerne grenser etter både barna mine sine humør, mitt eget og andre faktorer :P Jeg skal ærlig innrmme at jeg ikke tenker på hva/hvordan jeg gjør ting nå kommer til å påvirke dem om 15 år :P Så bare krysser jeg fingerne for at jeg gjør noe rett til senere i livet deres :lol:

Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet, men det skjønner jeg at du skjønner også :) Og du er garantert ikke den eneste som ikke går rundt og analyserer oppdragelsesmetoder. Men jeg synes også det er viktig at de (vi) som gjør det skal få lov til det uten å bli beskyldt for å overanalysere eller være usikker og stresset i foreldrerollen, slik som har blitt antydet et par ganger i denne tråden.

For min del har det å gjøre med at jeg er spesielt interessert læring, ikke at barna mine har spesielle behov. Det er også viktig for meg å tenke igjennom sånne ting, se om jeg kan finne bedre måter å gjøre ting på enn de etablerte/eksisterende. Dette betyr ikke at jeg tenker igjennom hver minste detalj som skjer eller alltid må analysere alt jeg sier og gjør - tvert imot så går det meste på autopilot og jeg synes ikke det høres ut som vi gjør ting så veldig forskjellig, @ :) Jeg gjør meg iallfall "skyldig" i de samme tingene som du ramser opp over - på godt og vondt :P Jeg føler meg trygg på det jeg gjør det aller meste av tiden, men innimellom føler jeg at jeg trenger litt ekstra input, og da hadde det vært så deilig med noen sparringpartnere.

Fortsett å gjøre akkurat det du gjør, det høres ut til å fungere veldig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var mamman min ferdig med Babynestet :D må le litt av henne, hun skrev "vips ferdig. Kom på at dere barna mine er født i god tid før termin så kanskje lurt å få det snart" spent på om jeg har arvet det av mamma.

Nå mangler jeg bare ting til amming, litt usikker på om jeg skal kjøpe det etter fødsrl eller ha klart. Planen er både å amme og pumoe/gi flaske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis for enkelte av oss så er det mulig å gjøre alle tre :)

for mange er det sikkert mulig, men jeg opplevde at mange av foreldrene var veldig usikre selv på enkle ting som å kle på ungen når ungen ikke ville...

Jeg har vært på flere kurs og foredrag innen pedagogikk og kan læringsteorien, med mindre noe spesielt dukker opp tror jeg det å lese masse forskjellige bøker og teorier bare virker ødeleggende for meg.

Jeg er en teoretiker av natur. Jeg gidder ikke forvirre meg selv..

Spesielt siden hvert eneste barn, hver eneste situasjon og hver eneste foreldrer er så forskjellig at de fleste bøker er irrelevante for de aller fleste.

Jeg synes det er ironisk at mennesket er den eneste arten som må læres å oppdra barna sine.

Jeg tror helt ærlig de fleste av oss er født med egenskapene vi trenger for å bli gode foreldre , men at all informasjonen vi har tilgang til eller blir som blir dyttet på oss virker mot sin hensikt i de fleste tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg kanskje prøve. Jeg har en jobb der inneklima og masse syntetisk tøy på de gamle genererer s.e. Veldig ubehagelig å få støt når man berører beboerne.

Har dere forresten vurdert Enjo sine vaskemagneter? Jeg bruker de ikke, men vet om mange som er fornøyde

Vi brukte Enjo en periode da jeg bodde sammen med en venninne som hadde en svigermor som solgte det (tidenes dårligste setning). I alle fall, vi var veldig fornøyde vi! Ikke noe vaskemidler eller skyllemiddel, bare to magnetaktige greier inne i vaskemaskinen. Til og med mannens jobbklær ble så rene som de kunne bli (han jobbet mye nede i grøfter og sånt på den tiden). Det eneste negative var at du ikke får den deilige nyvasket-lukten da ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[..]

Jeg synes det er ironisk at mennesket er den eneste arten som må læres å oppdra barna sine.

Jeg tror helt ærlig de fleste av oss er født med egenskapene vi trenger for å bli gode foreldre , men at all informasjonen vi har tilgang til eller blir som blir dyttet på oss virker mot sin hensikt i de fleste tilfeller.

Ja, det er det virkelig. Ironisk altså. I hundrevis av år brukte "vi" eventyr og religion som skremselspropaganda for å tvinge barn og voksne til å oppføre seg. På den tiden fantes det ikke psykologer og pedagoger. Heldigvis har vi fått kunnskap og muligheter til å oppdra barna våre annerledes.

Og du har helt rett i at det blir dyttet mye informasjon på oss som virker mot sin hensikt. Mye av denne informasjonen er ting vi nærmest får inn med morsmelken - sannheter som at straff virker best, at man kan skjemme bort barn for mye med kos og nærhet, at det er viktig å ikke la barna få viljen sin, etc. Det er ikke sånn at den eneste informasjonen eller kunnskapen vi sitter med er den vi leser oss til eller får formidlet verbalt - tvert imot så tror jeg at mye av dette læres ubevisst gjennom måten vi selv ble oppdratt på og samspillet med omgivelsene helt fra vi er små barn. At det skal sees på som negativt å ønske å utfordre denne informasjonen er for meg ubegripelig - spesielt når ingen tvinger DEG til å gjøre det.

For 40 år siden var det lov å slå unger. Det var diskusjoner om hvorvidt det var rett å bruke fysisk straff i barneoppdragelse. Før disse diskusjonene var det oppe og vedtatt at det var naturlig å true med riset bak speilet og lærerne hadde lov til å bedrive fysisk avstraffelse. Disse foreldrene som brukte eller truet med riset bak speilet, tror du ikke at de også fulgte sin sunne fornuft og instinkter om hvordan oppdra barn? At de syntes at barnepsykologi var noe tull, for dette kunne de og klarte de uten innblanding? Er du glad for at noen faktisk valgte å forske, lese bøker og formidle kunnskapen som gjorde at fysisk avstrafning av barn ble ulovlig? Eller hadde du foretrukket at ting forble som de var? (Alle disse er retoriske spørsmål)

Og forresten .. alle disse usikre og stressede foreldrene du snakker om blir en sånn tullete påstand som er umulig å bevise og motbevise.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Blenda sensitiv og skyllemiddel. Bruker tøymykner (Blenda eller Neutral) på det meste vi vasker. Bruker omo på vårt tøy.

Vår elsker babyneste og sover i det enda. Det pluss bæresele er det beste vi har kjøpt. Hadde ikke klart oss uten.

Jeg er veldig glad i Doomoo ammepute. God å ha, ikke for stor så lett å ta med. Kjøpte en annen først men ikke så fornøyd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Blenda sensitiv og skyllemiddel. Bruker tøymykner (Blenda eller Neutral) på det meste vi vasker. Bruker omo på vårt tøy.

Vår elsker babyneste og sover i det enda. Det pluss bæresele er det beste vi har kjøpt. Hadde ikke klart oss uten.

Jeg er veldig glad i Doomoo ammepute. God å ha, ikke for stor så lett å ta med. Kjøpte en annen først men ikke så fornøyd.

Har en sånn Doomoo ammepute i L tror jeg, bruker den til å støtte opp knær å rygg nå, men lurer på om den er litt vel stor til amming, men må prøve den til det før jeg ser om det trengs en litt mindre :)

Tror vi kommer til å få mye utbytte av nestet ja, hører nesten bare positivt om det :D

Bæresele skal vi kjøpe, så de hadde fått den ene vi vurderer på flust.no , så bruker nok noen trumf poeng på den, ser for meg at vi kommer til å få mye bruk og glede av en sånn :) hvem er det du har forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det virkelig. Ironisk altså. I hundrevis av år brukte "vi" eventyr og religion som skremselspropaganda for å tvinge barn og voksne til å oppføre seg. På den tiden fantes det ikke psykologer og pedagoger. Heldigvis har vi fått kunnskap og muligheter til å oppdra barna våre annerledes.

Og du har helt rett i at det blir dyttet mye informasjon på oss som virker mot sin hensikt. Mye av denne informasjonen er ting vi nærmest får inn med morsmelken - sannheter som at straff virker best, at man kan skjemme bort barn for mye med kos og nærhet, at det er viktig å ikke la barna få viljen sin, etc. Det er ikke sånn at den eneste informasjonen eller kunnskapen vi sitter med er den vi leser oss til eller får formidlet verbalt - tvert imot så tror jeg at mye av dette læres ubevisst gjennom måten vi selv ble oppdratt på og samspillet med omgivelsene helt fra vi er små barn. At det skal sees på som negativt å ønske å utfordre denne informasjonen er for meg ubegripelig - spesielt når ingen tvinger DEG til å gjøre det.

For 40 år siden var det lov å slå unger. Det var diskusjoner om hvorvidt det var rett å bruke fysisk straff i barneoppdragelse. Før disse diskusjonene var det oppe og vedtatt at det var naturlig å true med riset bak speilet og lærerne hadde lov til å bedrive fysisk avstraffelse. Disse foreldrene som brukte eller truet med riset bak speilet, tror du ikke at de også fulgte sin sunne fornuft og instinkter om hvordan oppdra barn? At de syntes at barnepsykologi var noe tull, for dette kunne de og klarte de uten innblanding? Er du glad for at noen faktisk valgte å forske, lese bøker og formidle kunnskapen som gjorde at fysisk avstrafning av barn ble ulovlig? Eller hadde du foretrukket at ting forble som de var? (Alle disse er retoriske spørsmål)

Og forresten .. alle disse usikre og stressede foreldrene du snakker om blir en sånn tullete påstand som er umulig å bevise og motbevise.

Jeg fatter ikke hvorfor du tar ting så personlig. Det er vel du som har kommet med flest negative påstander om oss andre her liksom.

Barneoppdragelse for 40 + år siden er vel et av de tydeligste bevisene for at mødre hadde klart det langt bedre uten fagfolks inngripen.

På den tiden skulle man amme hver 4 time ( resultatet var at få klarte å amme overhodet ) og man skulle ignorere sine egne instinkter for å ikke få bortskjemte unger. Disse rådene kom fra fagfolk...

Mennesket har eksistert litt lengre enn 40 år. Jeg tror de aller fleste foreldre har problemer med å slå barna sine faktisk, ikke fordi det strider i mot loven eller noen har sagt det er feil, men fordi det strider i mot omsorgsinstinktet.

Det vi har medfødt slik som alle andre dyrearter.

Edit: jeg sliter litt med å se på eventyr som problematisk må jeg innrømme. Barn flest elsker småskumle historier.

Om det har noen oppdragene effekt at jeg og A for tiden leser gamle folkeeventyr tviler jeg på. Han elsker historiene og de skal være skumlest mulig.

Det er en grunn til kaptein sabeltann er populær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hvorfor du tar ting så personlig. Det er vel du som har kommet med flest negative påstander om oss andre her liksom.

Eh nei, jeg har sagt hva jeg vil unngå og hvorfor, og så har du med flere trukket slutninger om at jeg m.fl. beskylder dere for mishandling, ulovlige handlinger, dårlig forhold til barna deres, osv.

Jeg tar overhodet ikke ting "så personlig" .. det er ren innbilning, men jeg prøver virkelig å få frem et poeng nå, om hvorfor kunnskap og nysgjerrighet ikke er negativt.

Og der skal jeg prøve å sette strek atter en gang .. vi kan jo kanskje konkludere med at vi ikke blir enige, men mest sannsynlig så er vi alle gode foreldre :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh nei, jeg har sagt hva jeg vil unngå og hvorfor, og så har du med flere trukket slutninger om at jeg m.fl. beskylder dere for mishandling, ulovlige handlinger, dårlig forhold til barna deres, osv.

Jeg tar overhodet ikke ting "så personlig" .. det er ren innbilning, men jeg prøver virkelig å få frem et poeng nå, om hvorfor kunnskap og nysgjerrighet ikke er negativt.

Og der skal jeg prøve å sette strek atter en gang .. vi kan jo kanskje konkludere med at vi ikke blir enige, men mest sannsynlig så er vi alle gode foreldre :)

Les innleggene dine en gang til. Spesielt der du garanterer at konsekvenser i barneoppdragelse vil skape problemer i forholdet mellom barn og forelder på sikt. Og at du ikke oppdrar konforme barn.

Jeg har aldri påstått at dine barn ikke blir oppdratt , jeg har påpekt at MITT barn ville blitt uspiselig uten en og annen konsekvens og at jeg derfor ikke har noen råd å komme med. Du parerer da med å sarkastisk ( med sarkasme - ikon ) skrive at " noen barn er sikkert så spesielle" etc.

Du HAR en veldig ovenfra og ned holdning som ikke hjelper saken din overhodet, men jeg gidder ikke ta meg nær av det fordi du kjenner hverken meg eller mitt ( helt normale ) barn og derfor ikke aner hva du skriver om.

Men å påstå at du ikke har kommet med slike påstander er litt fåfengt da det står svart på hvitt noen sider bakover :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en sånn Doomoo ammepute i L tror jeg, bruker den til å støtte opp knær å rygg nå, men lurer på om den er litt vel stor til amming, men må prøve den til det før jeg ser om det trengs en litt mindre :)

Tror vi kommer til å få mye utbytte av nestet ja, hører nesten bare positivt om det :D

Bæresele skal vi kjøpe, så de hadde fått den ene vi vurderer på flust.no , så bruker nok noen trumf poeng på den, ser for meg at vi kommer til å få mye bruk og glede av en sånn :) hvem er det du har forresten?

Er vel M i ammepute jeg har. Men da har du jo en du kan teste først

Jeg har Entgobaby, Caboo og Metiai bæresele. Bruker Ergobaby mest. Hos oss er bæresele vidundermedisin når hun er trøtt og ikke får sove, sliten, vondt i magen og bare vil ha kos/nærhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...