Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby og barnetråden - 2015


Raksha
 Share

Recommended Posts

Lurt å være obs på vitaminer og slikt under amming i alle fall.. Da slipper man å gå på en smell etter noen Mnd og ha både vitaminmangel og jernmangel til tross for variert kost.. *host* nå var det sikkert litt mer som gjorde det til meg, men man blir veldig fysisk sliten av slikt :P Sent from my iPhone using Tapatalk
Bra du sier! Er det noe spesielt man bør ta, evt en samlesak man kan ta som dekker alle behov? Her er det fortsatt full forelskelse :) Sliter litt med å få i han nok melk, og han var på grenseland med gulsott idag så vil virkelig få orden på det så han slipper lyskasse. Men lillegutt har det med å sovne til puppen, men naken og litt kald klut gjorde susen på kveldens siste amming (vi fikk ihvertfall holdt på i 10min) og han har hatt endel korte måltider i kveld. Spørsmål: Ellers er det en mye større utfordring med Tetris enn jeg turde se for meg. Han stresser skikkelig. Vet ikke helt hva som er best for ham. Nå i natt et han utvist til gangen der det er tass tass, pip pip... men er han i samme rom som bebis bjeffer han hver gang babyen lager lyd eller han ser den rører på seg. Noen som har tanker om hvordan løse det best for alle parter? Får utrolig vondt av ham og det stressnivået!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daaa hopper jeg inn i gravidklubben  Lille reka bosatte seg nesten med en gang, så er 12 uker i dag, nettopp vært hos legen og hørt hjertelyd  Var også på ultralyd for halvannen uke siden og da var og

I dag ble vi foreldre til verdens nydeligeste Kaisa Etter 38 timer med rier kom endelig frøkna på 50 cm og 3120 g til verden

I dag har vi vært på ultralyd, og det kommer en liten jente hit i mars/april (termin 2/4).  Såå koselig!

Posted Images

Jeg håper jeg får en sånn visshet om noen måneder. Jeg har på en måte lyst på tre barn, men egentlig synes jeg to er nok. Foreløpig er planen å se om vi overlever nr 2 :lol:

Jeg har også eeeegentlig lyst på tre barn. Men jeg orker fremdeles ikke tanken på å gå gravid igjen :lol: Så om det blir en til med samme svangerskap som sist, så blir det garantert ikke noen nr 3.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@AbsoluteEntertainer jeg tok ikke noe tilskudd denne gangen. Jeg tok sånn gravid samle pakke begge gangene sist og da mistet jeg, så fikk for meg at det skulle jeg ikke nå :P hverken legen min eller jordmor sa noe på det faktisk.

@Krutsi haha, tok ikke mange dagene med amming før jeg merket det på kroppen, utrolig sliten man blir fysisk ja, klarte virkelig ikke å komme ovenpå før jeg startet opp med vitaminer.

@SiriEveline du får 2 forskjellige amme pakker med vitaminer på apoteket, en gul fra Lifetime og en rosa fra Nycoped (ta navna med en klype salt, tror de heter det, men fargen på eskene er i hvertfall riktig :P ) jeg bruker den gule pakka. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så satt vi her da. Våknet en stk veeldig varm unge, tok henne ut på badet for å sjekke temp og ser at hun ser solbrent ut på kroppen. Hønemor ringer legevakten og det var visst normalt, men med temp på 40 og så rød i huden så ville de at vi skulle gi paraceten en time på å virke før vi sjekker temp igjen og eventuelt drar inn med henne om den ikke går ned.

Tung og våt bleie da, så jeg er ikke veldig bekymret, men veldig glad vi har veldig fin legevakttjeneste som det går an å ringe. Får snakke med sykepleier med en gang og om de ikke kan svare eller er i tvil så får de lege til å ringe opp igjen.

Håper virkelig all denne sykdommen roer seg snart, for nå syns jeg hun har hatt nok. Håper alle har rett som sier at første året er verst, det kan jo ikke være bra for kroppen å være så mye syk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du sier!Er det noe spesielt man bør ta, evt en samlesak man kan ta som dekker alle behov?Her er det fortsatt full forelskelse :)Sliter litt med å få i han nok melk, og han var på grenseland med gulsott idag så vil virkelig få orden på det så han slipper lyskasse. Men lillegutt har det med å sovne til puppen, men naken og litt kald klut gjorde susen på kveldens siste amming (vi fikk ihvertfall holdt på i 10min) og han har hatt endel korte måltider i kveld.Spørsmål:Ellers er det en mye større utfordring med Tetris enn jeg turde se for meg. Han stresser skikkelig. Vet ikke helt hva som er best for ham. Nå i natt et han utvist til gangen der det er tass tass, pip pip... men er han i samme rom som bebis bjeffer han hver gang babyen lager lyd eller han ser den rører på seg.Noen som har tanker om hvordan løse det best for alle parter?Får utrolig vondt av ham og det stressnivået!

Finnes samlepakker.. Jeg prøvde en, men kroppen min ble skikkelig uvel av den.. Det er litt spesielle greier med kroppen min altså, så kan ikke skylde på eskene :lol: men jeg tok bare de vitaminene jeg manglet..

Ang tetris er det litt avhengig av hvilken type han er.. Mine hunder er lagt på eget rom. Da blir ikke de forstyrret når vi er oppe og romstere i senga, men mine stresset heller ikke da.. De bare skulle delta i absolutt alt..

Et annet alternativ er å legge han i et bur ved siden av gubben.

Er han bare overbeskyttende, ville jeg ha vært litt streng og bedt han om å gå og legge seg.. Ei jeg hadde var slik, og hun fikk klar beskjed at det var ikke hennes oppgave.. Men hun stresset ikke, mer sånn typ at hun reiste seg opp for å titte oppi vogna hvis ungen begynte å våkne til osv..

@AbsoluteEntertainer jeg tok ikke noe tilskudd denne gangen. Jeg tok sånn gravid samle pakke begge gangene sist og da mistet jeg, så fikk for meg at det skulle jeg ikke nå :P hverken legen min eller jordmor sa noe på det faktisk.

@Krutsi haha, tok ikke mange dagene med amming før jeg merket det på kroppen, utrolig sliten man blir fysisk ja, klarte virkelig ikke å komme ovenpå før jeg startet opp med vitaminer.

@SiriEveline du får 2 forskjellige amme pakker med vitaminer på apoteket, en gul fra Lifetime og en rosa fra Nycoped (ta navna med en klype salt, tror de heter det, men fargen på eskene er i hvertfall riktig :P ) jeg bruker den gule pakka. :)

Det er veldig fysisk utmattende å amme.. Men til meg endte det opp med full sykmelding osv da hun var ca 7-8 Mnd.. Da gikk kroppen helt ned i kjelleren etter en halsbetennelse..

Så litt lurt å være føre var :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes samlepakker.. Jeg prøvde en, men kroppen min ble skikkelig uvel av den.. Det er litt spesielle greier med kroppen min altså, så kan ikke skylde på eskene :lol: men jeg tok bare de vitaminene jeg manglet.. Ang tetris er det litt avhengig av hvilken type han er.. Mine hunder er lagt på eget rom. Da blir ikke de forstyrret når vi er oppe og romstere i senga, men mine stresset heller ikke da.. De bare skulle delta i absolutt alt.. Et annet alternativ er å legge han i et bur ved siden av gubben. Er han bare overbeskyttende, ville jeg ha vært litt streng og bedt han om å gå og legge seg.. Ei jeg hadde var slik, og hun fikk klar beskjed at det var ikke hennes oppgave.. Men hun stresset ikke, mer sånn typ at hun reiste seg opp for å titte oppi vogna hvis ungen begynte å våkne til osv.. Det er veldig fysisk utmattende å amme.. Men til meg endte det opp med full sykmelding osv da hun var ca 7-8 Mnd.. Da gikk kroppen helt ned i kjelleren etter en halsbetennelse.. Så litt lurt å være føre var :) Sent from my iPhone using Tapatalk
Han er på eget rom nå, ikke gangen rett utenfor. Og han har stresset noe når baby har grått, men virker rett og slett som om han er litt usikker/skeptisk. Hjalp masse å få være inne på soverommet litt mens mannen trente litt rolig med godbiter, da gikk det helt greit med lyder fra baby. Det går seg helt sikkert til når han bare skjønner at dette er ufarlig og varig ;) Angrer litt på at han sov på eget rom allerede i forkant så han var litt vant til det. Men tror han roer seg etter noen dager. Bare passe på at han får sitt når vi er våkne :) Og at vi gjør alt veldig positivt for ham! Bur er under vurdering, må bare se hva som er best for T. Bur i samme rom som oss, eller løs på eget rom. Han er jo en veldig kontaktsyk hund, så kan jo være verdt forsøket med bur.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du sier!Er det noe spesielt man bør ta, evt en samlesak man kan ta som dekker alle behov?Her er det fortsatt full forelskelse :)Sliter litt med å få i han nok melk, og han var på grenseland med gulsott idag så vil virkelig få orden på det så han slipper lyskasse. Men lillegutt har det med å sovne til puppen, men naken og litt kald klut gjorde susen på kveldens siste amming (vi fikk ihvertfall holdt på i 10min) og han har hatt endel korte måltider i kveld.Spørsmål:Ellers er det en mye større utfordring med Tetris enn jeg turde se for meg. Han stresser skikkelig. Vet ikke helt hva som er best for ham. Nå i natt et han utvist til gangen der det er tass tass, pip pip... men er han i samme rom som bebis bjeffer han hver gang babyen lager lyd eller han ser den rører på seg.Noen som har tanker om hvordan løse det best for alle parter?Får utrolig vondt av ham og det stressnivået!

Gi han litt tid.

Loke turde ikke se på babyen de første ukene. Det var så smått og rart og så trodde han åpenbart at jeg kom til å drepe han hvis han gikk for nærme osv..

Han bjeffet ikke eller noe, men gikk store buer rundt og var åpenbart fryktelig oppmerksom på at det var en nykomling i huset.

Jonas brydde seg filla.

Etter noen uker var Loke den som passet på babyen hele tiden, han satt enten å stirret henført på babyen som lagde lyd, eller så la han seg så nære han kom.

Gråt babyen løp han rundt og hentet leker.

På tur gikk han som en prest hvis barnevogna var med ( og jeg som kjøpte grime og all ting ) og så direkte stolt ut. Skulle tro han var faren :lol:

Jonas brydde seg fortsatt filla og måtte skjermes litt fra ungen siden han gjerne tråkket på babyen om den lå i veien....

Det er litt rart det der med babyer for litt følsomme hunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er på eget rom nå, ikke gangen rett utenfor. Og han har stresset noe når baby har grått, men virker rett og slett som om han er litt usikker/skeptisk. Hjalp masse å få være inne på soverommet litt mens mannen trente litt rolig med godbiter, da gikk det helt greit med lyder fra baby. Det går seg helt sikkert til når han bare skjønner at dette er ufarlig og varig ;) Angrer litt på at han sov på eget rom allerede i forkant så han var litt vant til det. Men tror han roer seg etter noen dager. Bare passe på at han får sitt når vi er våkne :) Og at vi gjør alt veldig positivt for ham! Bur er under vurdering, må bare se hva som er best for T. Bur i samme rom som oss, eller løs på eget rom. Han er jo en veldig kontaktsyk hund, så kan jo være verdt forsøket med bur.

Linux stresset og en del i begynnelsen. Kanskje ikke så mye utad, ikke sånn bjeffing og sånt, men han turde ikke se på L, gikk lang runde rundt henne, og var ganske utilpass, selv om det gikk helt ok. Det har tatt sin tid for han å venne seg til situasjonen, men jeg tror det like mye går på at jeg har et annet fokus. Men jeg tror tid, og det å være litt avslappet rundt det hele er ivertfall det første man kan tenke. Og hvis man får til å gi han litt tid alene med deg eller mannen...Linux var ikke hjemme hos oss de første dagene etter vi kom hjem, han var hos foreldrene mine (som er et veldig kjent sted for han) og kom hjem etter ca to dager. Da fikk han masse kos av meg og mamma mens vi satt på gulvet med L på fanget. Hvis man kan det (og hunden ikke stresser helt ekstremt), så er det jo greit at hunden får snuse på babyen, se hva det er liksom. Så lenge du ikke er redd for at det blir negativt for babyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det løser seg med Tetris Siri

Gode råd Marianne kommer med

Prøv å ikke stress med det, for det vil smitte over til T og babyen. Ting er jo helt nytt for dere alle og man trenger ofte litt tilkjøring.

Jeg tar ikke noe tilskudd under amming og synes ikke det har vært slitsomt.

Hun er snart 10mnd og vi ammer fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper virkelig all denne sykdommen roer seg snart, for nå syns jeg hun har hatt nok. Håper alle har rett som sier at første året er verst, det kan jo ikke være bra for kroppen å være så mye syk?

Uff, god bedring til lillefrøkna :console:

Her stemte det iallefall, hun var mye mer syk første året i barnehagen enn hun har vært dette andre året. Klarer faktisk ikke å komme på at hun har vært syk og hjemme siden slutten av januar jeg..? Snufser litt nå og da, men ikke sånn at hun får feber eller dårligere allmenntilstand.

@AbsoluteEntertainer Jeg har kun tatt folat i mine svangerskap, ingenting annet og ikke noe tilskudd for amminga. Har gått helt fint her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi han litt tid.

Loke turde ikke se på babyen de første ukene. Det var så smått og rart og så trodde han åpenbart at jeg kom til å drepe han hvis han gikk for nærme osv..

Han bjeffet ikke eller noe, men gikk store buer rundt og var åpenbart fryktelig oppmerksom på at det var en nykomling i huset.

Jonas brydde seg filla.

Etter noen uker var Loke den som passet på babyen hele tiden, han satt enten å stirret henført på babyen som lagde lyd, eller så la han seg så nære han kom.

Gråt babyen løp han rundt og hentet leker.

På tur gikk han som en prest hvis barnevogna var med ( og jeg som kjøpte grime og all ting ) og så direkte stolt ut. Skulle tro han var faren :lol:

Jonas brydde seg fortsatt filla og måtte skjermes litt fra ungen siden han gjerne tråkket på babyen om den lå i veien....

Det er litt rart det der med babyer for litt følsomme hunder.

Det var akkurat det jeg trengte å høre, det er jo nytt for oss alle fire :)

Linux stresset og en del i begynnelsen. Kanskje ikke så mye utad, ikke sånn bjeffing og sånt, men han turde ikke se på L, gikk lang runde rundt henne, og var ganske utilpass, selv om det gikk helt ok. Det har tatt sin tid for han å venne seg til situasjonen, men jeg tror det like mye går på at jeg har et annet fokus. Men jeg tror tid, og det å være litt avslappet rundt det hele er ivertfall det første man kan tenke. Og hvis man får til å gi han litt tid alene med deg eller mannen...Linux var ikke hjemme hos oss de første dagene etter vi kom hjem, han var hos foreldrene mine (som er et veldig kjent sted for han) og kom hjem etter ca to dager. Da fikk han masse kos av meg og mamma mens vi satt på gulvet med L på fanget. Hvis man kan det (og hunden ikke stresser helt ekstremt), så er det jo greit at hunden får snuse på babyen, se hva det er liksom. Så lenge du ikke er redd for at det blir negativt for babyen.

Han har fått snuse og er åpenbart veldig interessert, så det er nok bare det at han ikke forstår og blir stressa av det.

Men det fungerer kjempefint å leketrene med en av oss på gulvet på soverommet mens babyen er i senga. Litt godbitsøk og slik syntes jeg hjelper ham å samle fokus slik at lyder fra babyen ikke blir så skummelt.

Og flytting til et annet rom blir jo en omveltning men han venner seg nok til det etter noen dager :) også skal jeg passe på å slappe av rundt det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det løser seg med Tetris Siri

Gode råd Marianne kommer med

Prøv å ikke stress med det, for det vil smitte over til T og babyen. Ting er jo helt nytt for dere alle og man trenger ofte litt tilkjøring.

 

Jeg tar ikke noe tilskudd under amming og synes ikke det har vært slitsomt.

Hun er snart 10mnd og vi ammer fortsatt.

Nei, er det vel egentlig det de fleste sier til meg også.. Men jeg har ikke 100% frisk kropp ifra før, og i tillegg har jeg rast ned i vekt både under svangerskapet og tiden etter, samt kostholdet har endret seg.. Så da blir det fort krøll :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var akkurat det jeg trengte å høre, det er jo nytt for oss alle fire :)

Han har fått snuse og er åpenbart veldig interessert, så det er nok bare det at han ikke forstår og blir stressa av det.

Loke ble et kjempefint hjelpemiddel når poden skulle øve på å ligge på magen.

Bikkja var det eneste han ikke ble lei av å se på etter 2 sekunder og A kunne ligge å bable lenge imens Loke viftet med ørene og skakket på hodet.

Det så ut som om Loke skjønte alt som ble sagt , de hadde lange "samtaler " :lol:

*savne*

FB_IMG_1430381206345.jpg

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh... Guttene har sluttet å drikke vann. De bare spruter det ut! På hverandre og på meg, og det er vann overalt :aww: Skifter klær på dem flere ganger daglig. Tar fra dem flaskene når de gjør sånn, men de må jo få vann også :P Baah. Skikkelig morsomme er de.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke ble et kjempefint hjelpemiddel når poden skulle øve på å ligge på magen. Bikkja var det eneste han ikke ble lei av å se på etter 2 sekunder og A kunne ligge å bable lenge imens Loke viftet med ørene og skakket på hodet. Det så ut som om Loke skjønte alt som ble sagt , de hadde lange "samtaler " :lol: *savne* FB_IMG_1430381206345.jpg
Åå herlig! Nå ligger han faktisk og slapper av på teppet på soverommet. Tror jaggu han faktisk sover :) Vi får ta alle små seirene underveis. Morroklumper de tvillingene dine Wednesday :P
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå herlig!Nå ligger han faktisk og slapper av på teppet på soverommet. Tror jaggu han faktisk sover :) Vi får ta alle små seirene underveis.Morroklumper de tvillingene dine Wednesday :P

Bare en tanke; hva med å kjøpe noe ekstra godt som tar tid å spise som han koser seg med? (Om det så er frossen kong med vom)

Jeg har alltid vært konsekvent på det når hundene mine skal på hunderommet. Og når de skjønner jeg skal på jobb så sitter de kjempe forventningsfull på det rommet og "gleder" seg til jeg skal gå. Ikke minst så skaper det å spise lenge ofte en ro hos hunden. Men det er jo avhengig av at han er en "spise" hund :)

Men jeg, og andre jeg kjenner, har brukt dette mye i situasjoner hvor hunder stresser, ligger for høyt eller finner ubehag. De får en ro over seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en tanke; hva med å kjøpe noe ekstra godt som tar tid å spise som han koser seg med? (Om det så er frossen kong med vom)

Jeg har alltid vært konsekvent på det når hundene mine skal på hunderommet. Og når de skjønner jeg skal på jobb så sitter de kjempe forventningsfull på det rommet og "gleder" seg til jeg skal gå. Ikke minst så skaper det å spise lenge ofte en ro hos hunden. Men det er jo avhengig av at han er en "spise" hund :)

Men jeg, og andre jeg kjenner, har brukt dette mye i situasjoner hvor hunder stresser, ligger for høyt eller finner ubehag. De får en ro over seg :)

Det var en innmari god idé!

Tenkte på tyggeben igår men han gidder ikke spise sånt når han er alene som regel og kan bli litt manisk av det.

Men kong med vom er jo genialt og skal definitivt testes ut!

Han er om mulig mer matfiksert nå enn før så det er fullt mulig at det fungerer. Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, god bedring til lillefrøkna :console:

Her stemte det iallefall, hun var mye mer syk første året i barnehagen enn hun har vært dette andre året. Klarer faktisk ikke å komme på at hun har vært syk og hjemme siden slutten av januar jeg..? Snufser litt nå og da, men ikke sånn at hun får feber eller dårligere allmenntilstand.

@AbsoluteEntertainer Jeg har kun tatt folat i mine svangerskap, ingenting annet og ikke noe tilskudd for amminga. Har gått helt fint her :)

Ååh håper virkelig det blir sånn her og. Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmf. Opp og ned i gardintrapp for å pusse og sparkle på gipsvegg går fint. Så tar jeg ut av og setter inn i oppvaskmaskina, og støvsuger gulvet - au sier hofta mi. Og oppussing er det folk sier at jeg må være forsiktig med og ikke presse meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår var ikke syk så ofte første året, men andre året har han likevel vært syk færre ganger. En gang i desember, og frisk til nå i år �

Krysser fingre da, for her er hun syk minst hver tredje uke. Hadde 6 uker uten sykdom rett etter jul, men så begynte det nye unger på avdelingen. :\

Hmf. Opp og ned i gardintrapp for å pusse og sparkle på gipsvegg går fint. Så tar jeg ut av og setter inn i oppvaskmaskina, og støvsuger gulvet - au sier hofta mi. Og oppussing er det folk sier at jeg må være forsiktig med og ikke presse meg :P

Støvsuging er mye verre for bekkenet enn å sparkle en gipsvegg, så det er helt logisk. Være snill med deg selv :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...