Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby og barnetråden - 2015


Raksha
 Share

Recommended Posts

Jeg kjenner det begynner å bli ganske tungt å være gravid nå, men etter en tur på føden i går kveld/natt pga regelmessige sammentrekninger ca hvert 5. minutt så har jeg fått ny energi. Det er alt for tidlig å komme ut nå, han får holde seg inne i 5 uker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daaa hopper jeg inn i gravidklubben  Lille reka bosatte seg nesten med en gang, så er 12 uker i dag, nettopp vært hos legen og hørt hjertelyd  Var også på ultralyd for halvannen uke siden og da var og

I dag ble vi foreldre til verdens nydeligeste Kaisa Etter 38 timer med rier kom endelig frøkna på 50 cm og 3120 g til verden

I dag har vi vært på ultralyd, og det kommer en liten jente hit i mars/april (termin 2/4).  Såå koselig!

Posted Images

Snart avreise :) Venter bare på at de som skal ta føllingsprøven kommer, og det tar tydeligvis tid... Puppene har plutselig vokst (siste timene er jeg sikker på) så nå er det rett ut å skaffe en ny amme-BH! PS jeg vet det tar tid før det stabiliserer seg, men den ene jeg har er litt for trang rundt og var altfor liten i cupen igår, så den er ikke bedre idag. Også ser jeg nå hvor greit det kan være med en funksjonell amme-topp som også er comfy. Men veldig deilig å vite at vi snart er hjemme, holdt på å måtte bli en natt til pga gulsott, men blodprøven var mye bedre enn antatt :D Og får å være partypooper så syntes jeg det var koselig og trygt og gå gravid. Ble litt lei siste dagene, men det var mest fordi jeg kjedet meg. Men så har jeg hatt veldig bra form hele veien. Men fikk jo igjen med fødselen, samme som Krilo var det vel :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil lue er skikkelig krise. Så krise at tilogmed de i barnehagen bytter :lol:

@MorBilly jeg fikk fullstendig nok i uke 37. Helt og totalt, stod i dusjen og bare gråt fordi jeg ikke orket mer. Dette var en fredag, mandagen etter kom hun da, så slapp å gå i mange uker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at jeg koste meg med å være gravid, selv om jeg sikkert har glemt (fortrengt) ubehag og frustrasjon. Jeg var en sånn en som strikket og sydde og gledet meg, og solte meg litt i omgivelsenes positive oppmerksomhet. Første barnebarn på begge sider (selv om broren min slo meg med tre uker på grunn av for tidlig fødsel, den sniken), og så hadde jeg liksom hatt lyst på baby helt siden jeg lekte med dukker. Men du verden så plutselig jeg var ferdig med graviditet og babyer etter nummer to! Tidligere hadde jeg tenkt at jeg kanskje skulle ha både tre og fire, men etter nummer to var det plutselig så veldig nok.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart avreise :)Venter bare på at de som skal ta føllingsprøven kommer, og det tar tydeligvis tid...Puppene har plutselig vokst (siste timene er jeg sikker på) så nå er det rett ut å skaffe en ny amme-BH!PS jeg vet det tar tid før det stabiliserer seg, men den ene jeg har er litt for trang rundt og var altfor liten i cupen igår, så den er ikke bedre idag.Også ser jeg nå hvor greit det kan være med en funksjonell amme-topp som også er comfy.Men veldig deilig å vite at vi snart er hjemme, holdt på å måtte bli en natt til pga gulsott, men blodprøven var mye bedre enn antatt :DOg får å være partypooper så syntes jeg det var koselig og trygt og gå gravid. Ble litt lei siste dagene, men det var mest fordi jeg kjedet meg. Men så har jeg hatt veldig bra form hele veien.Men fikk jo igjen med fødselen, samme som Krilo var det vel :P

Å, ble du litt mørbanka under fødsel du å? :P

Så deilig å skulle komme hjen i dag da. Husker så godt turen hjen og den første tiden hjemme og alle følelsene som bare veltet frem i det vi var på vei hjem. Sippa jevnt og trutt i 3-4 uker :lol:

Et par gode amme bh og ammetopper er gull verdt. Jeg hat kjøpt 2-pakningene med t-skjorter på hm og er fornøyde med de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, ble du litt mørbanka under fødsel du å? :P

Så deilig å skulle komme hjen i dag da. Husker så godt turen hjen og den første tiden hjemme og alle følelsene som bare veltet frem i det vi var på vei hjem. Sippa jevnt og trutt i 3-4 uker :lol:

Et par gode amme bh og ammetopper er gull verdt. Jeg hat kjøpt 2-pakningene med t-skjorter på hm og er fornøyde med de :)

Det ble litt medfart ja, vannet gikk 20.00 lørdag, så bygget det seg opp noen murringer som aldri rakk å komme oftere enn 5-6min før vi skulle inn igjen 20.00 søndag. Da besluttet de igangsetting, og ettersom jeg var moden men kun 1cm ble valget riestimulerende drypp. Holdt på med det og tens smertestillende frem til 3-4 på natta (tror det var klokkeslettet) da var jeg oppe i 4cm og riene var så smertefulle at epidural ble neste skritt. Etter epiduralen ble satt inn fikk jeg hentet meg litt inn med mye mindre smertefulle rier, men allerede ved 5cm kjente jeg er skikkelig pressebehov og måtte jobbe aktivt for å puste meg igjennom riene uten å presse. Dette ble bare verre og verre, og nådde ikke full åpning før 10.30ish og da fikk jeg endelig lov å gi etter for pressebehovet litt forsiktig. Men innen 12.30ish var jeg helt utslitt og ingen baby, så da ble sugekopp løsning og 12.34 var han endelig ute. Veldig nære sjanse for hastekeisersnitt noe jeg er så takknemlig for at jeg slapp, og som også hjalp meg med litt ekstra krefter på slutten, ikke pokker om jeg skulle ha jobbet så hardt og så lenge, for så å ende opp med keisersnitt.

Vet ikke hvordan fødselen kategoriseres i den store sammenheng, men for meg var det ihvertfall langt og tungt. Hadde jo knapt sovet siden vannet gikk pga svært ubehagelige murringer. Og jeg undervurderte virkelig behovet for hvile da, jeg burde tvunget meg selv til å slappe av/sove mye mer. Men vi kom oss helskinnet igjennom alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykken over å bli forstått :wub: Lillemor stod over lekassa og begynte å bli skikkelig frustrert fordi hun ikke fikk ut den leka hun skulle ha. Så jeg spør "Hva skal du ha da?" "bibi!" Bibi er kortversjon av bebi, som da er dukka. Såååå glad da jeg plukket dokka rett ut og gav til henne :ahappy:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykken over å bli forstått :wub: Lillemor stod over lekassa og begynte å bli skikkelig frustrert fordi hun ikke fikk ut den leka hun skulle ha. Så jeg spør "Hva skal du ha da?" "bibi!" Bibi er kortversjon av bebi, som da er dukka. Såååå glad da jeg plukket dokka rett ut og gav til henne :ahappy:

Her i huset snakker vi ikke, men hun tar hendene til oss og legger hånda vår på det hun vil ha.. eller så peker hun :P

Vi er veldig god på tegnspråk og fysisk kommunikasjon :lol:

#duvetduerhundemenneskenår..... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at jeg koste meg med å være gravid, selv om jeg sikkert har glemt (fortrengt) ubehag og frustrasjon. Jeg var en sånn en som strikket og sydde og gledet meg, og solte meg litt i omgivelsenes positive oppmerksomhet. Første barnebarn på begge sider (selv om broren min slo meg med tre uker på grunn av for tidlig fødsel, den sniken), og så hadde jeg liksom hatt lyst på baby siden jeg lekte med dukker. Men du verden så plutselig jeg var ferdig med graviditet og babyer etter nummer to! Tidligere hadde jeg tenkt at jeg kanskje skulle ha både tre og fire, men etter nummer to var det plutselig så veldig nok.

Jeg håper jeg får en sånn visshet om noen måneder. Jeg har på en måte lyst på tre barn, men egentlig synes jeg to er nok. Foreløpig er planen å se om vi overlever nr 2 :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselen din var nesten som å lese om min @SiriEveline . Tok laaaang tid for hver cm. Alt tok egentlig lang tid. Hos meg måtte de ta vannet da, ikke at det hjalp stort :P fikk også rie drypp ting uten at det hjalp heller :P

Slapp sugekoppen da, men de hadde den og tang klar samt kontaktet ang hastesnitt. Men de fikk dyttet og lirket hun litt oppi der så de fikk justert den armen som stoppet det :P

Hvordan er formen din nå da?

Edit: jeg ser også i ettertid at jeg ikke burde vært så sta og ikke ta imot epidural, hadde nok fått hentet meg litt mer inn da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset snakker vi ikke, men hun tar hendene til oss og legger hånda vår på det hun vil ha.. eller så peker hun :P

Vi er veldig god på tegnspråk og fysisk kommunikasjon :lol:

#duvetduerhundemenneskenår.... :lol:

:lol: Herlig! Pekes her og, og tar på tingene hun vil ha, men hun prøver alltid å snakke først, sier en hel haug på kaudervelsk eller hva det nå er hun snakker. Så da er lykken desto større når hun får det hun vil ha med bare ord. :D

Driver å planlegger barnerom, så om noen har noen gode tips å komme med så er det bare å hyle ut. Bittelite rom da, skal ha inn sprinkelsenga og en vanlig seng som vi skal ha som kosesofa/seng med masse gode puter og kosedyr. Og en tallerkenhylle som skal være til bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselen din var nesten som å lese om min @SiriEveline . Tok laaaang tid for hver cm. Alt tok egentlig lang tid. Hos meg måtte de ta vannet da, ikke at det hjalp stort :P fikk også rie drypp ting uten at det hjalp heller :P

Slapp sugekoppen da, men de hadde den og tang klar samt kontaktet ang hastesnitt. Men de fikk dyttet og lirket hun litt oppi der så de fikk justert den armen som stoppet det :P

Hvordan er formen din nå da?

Edit: jeg ser også i ettertid at jeg ikke burde vært så sta og ikke ta imot epidural, hadde nok fått hentet meg litt mer inn da.

Fortsatt en slags sliten, men allikevel ganske god form. Men fy søren så sulten! Også spiser jeg 3 brødskiver og er jaggu sulten igjen kort tid etter :P

De siste timene etter epiduralbytte så pep maskinen om en trykkfeil. Men dette skjedde visst av og til og var bare å trykke vekk. Etter fødsel og under fjerning av epiduralen så ser Pål at slangen ut har ligget i klem. Så man kan jo lure på om den hindret tilførsel for det føltes ikke ut som jeg hadde noe smertestillende etter det, tvertimot var det vondere enn de verste riene før epiduralen. Men vi får jo aldri vite det sikkert.

Men imponert over effekten av disse tens greiene, rett og slett elektroder eller noe sånt som gir små støtt i ryggen for å fjerne fokus fra riesmertene. Funket utrolig bra til å begynne med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontroll hos jordmor i dag og alt var som det skulle :) Han har hodet ned og godt nede i bekkenet, men hun turde ikke fastslå om han har festet seg enda siden jeg kjenner omtrent like mye bevegelse og spark over hele magen og det føles om om han snurrer rundt der inne :P God tid fortsatt da, bare uke 32 foreløpig.

Fikk spurt om "menssmertene" jeg våknet av natt til i forgårs. Hun syntes det hørtes ut som modning, og ikke var noe å bekymre seg over så lenge det ikke ble veldig kraftig og regelmessig. Noen som har opplevd modningssmerter/modningsrier såpass tidlig? Hvordan kjentes det ut for dere som har hatt slike? For meg var det som menssmerter lavt nede foran på magen, som kom og gikk i styrke men ikke helt forsvant før det ga seg helt etter ca en halvtime. Neste dag var det litt ømt og svake, svake mensmurringer nesten hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt en slags sliten, men allikevel ganske god form. Men fy søren så sulten! Også spiser jeg 3 brødskiver og er jaggu sulten igjen kort tid etter :P

De siste timene etter epiduralbytte så pep maskinen om en trykkfeil. Men dette skjedde visst av og til og var bare å trykke vekk. Etter fødsel og under fjerning av epiduralen så ser Pål at slangen ut har ligget i klem. Så man kan jo lure på om den hindret tilførsel for det føltes ikke ut som jeg hadde noe smertestillende etter det, tvertimot var det vondere enn de verste riene før epiduralen. Men vi får jo aldri vite det sikkert.

Men imponert over effekten av disse tens greiene, rett og slett elektroder eller noe sånt som gir små støtt i ryggen for å fjerne fokus fra riesmertene. Funket utrolig bra til å begynne med :)

Jeg husker også at jeg var ekstremt sulten i dagene etter fødsel. Følte jeg aldri ble mett!

De epiduralpumpene klikker i vinkel om det er noe fysisk som hindrer flow i slangen, det går ikke an å ignorere det varselet. Om den er misfornøyd med trykket, så går det an å ignorere det når den varsler om det. Jeg har brukt mye tid med overfølsomme pumper :aww:

Epiduralen hjalp ikke meg noe særlig heller. Den tok bare smertene i magen, men det var jo ryggsmerten jeg syntes var ekstremt vonde. Jeg skulle ønske man kunne sette fødslen på pause så man kunne få sovet og hentet seg litt inn igjen så man hadde krefter til slutten.

Noen som har tips til gode amme-bher? Sist hadde jeg to veldig gode fra change. De kunne jeg jo få til mine mål. De sportsBH typene var jo komfertable men ble jo alt for store i omkrets og krøp langt oppover ryggen. I mindre størrelser ble jo puppene bare mos. AmmeBHene fra HM var ubrukelige. Noen som vet om andre steder man kan kjøpe BH i ordentlige størrelser og ikke bare S, M og L?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker også at jeg var ekstremt sulten i dagene etter fødsel. Følte jeg aldri ble mett!

 

De epiduralpumpene klikker i vinkel om det er noe fysisk som hindrer flow i slangen, det går ikke an å ignorere det varselet. Om den er misfornøyd med trykket, så går det an å ignorere det når den varsler om det. Jeg har brukt mye tid med overfølsomme pumper :aww:

 

Epiduralen hjalp ikke meg noe særlig heller. Den tok bare smertene i magen, men det var jo ryggsmerten jeg syntes var ekstremt vonde. Jeg skulle ønske man kunne sette fødslen på pause så man kunne få sovet og hentet seg litt inn igjen så man hadde krefter til slutten.

Tro meg den pep HELE tiden, men jordmor fikk beskjed når hun sjekket opp med noen andre at de kunne klikke av og til og at det var bare å ignorere.

På slutten var jeg faktisk så sliten og kroppen lot meg endelig være "smertefri" mellom riene (hadde noen intervaller der jeg ikke fikk pause) og i de pausene så kjente jeg at jeg sløra bort, før neste bølge kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva brukte dere av tilskudd og lignende under prøvingen? Og noen med erfaring med metformin? :) Skal til legen på tirsdag for å høre litt angående PCOS, medisiner og graviditet. Begynner jo trolig ikke med prøvingen før i august/september, men ønsker å gjøre det jeg kan i mellomtiden :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva brukte dere av tilskudd og lignende under prøvingen? Og noen med erfaring med metformin? :) Skal til legen på tirsdag for å høre litt angående PCOS, medisiner og graviditet. Begynner jo trolig ikke med prøvingen før i august/september, men ønsker å gjøre det jeg kan i mellomtiden :innocent:

Folat. Skal helst tas fra før en planlegger å bli gravid. Jeg tok fra juni, og ble gravid i september. De har det på apoteket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folat. Skal helst tas fra før en planlegger å bli gravid. Jeg tok fra juni, og ble gravid i september. De har det på apoteket :)

Har du noen erfaring med de ferdig pakkene (for eksempel Lifeline Gravid)? Eller er det bare tull, og like greit å bare kjøpe folat? :ahappy:

Håper spiren sitter raskt, men har PCOS og sjeldent (les: sykluser på rundt 300-400 dager) eggløsning, så er både oppmerksom og forberedt på at det vil ta litt tid :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen erfaring med de ferdig pakkene (for eksempel Lifeline Gravid)? Eller er det bare tull, og like greit å bare kjøpe folat? :ahappy:

Håper spiren sitter raskt, men har PCOS og sjeldent (les: sykluser på rundt 300-400 dager) eggløsning, så er både oppmerksom og forberedt på at det vil ta litt tid :icon_redface:

Etter at jeg ble gravid startet jeg med den rosa boksen fra Nycomed. Den første boksen heter "Nycoplus Gravid" tror jeg og er beregnet til ut første trimester. Etter det gikk jeg over til den neste (som heter " Nycoplus Mamma" som er for resten av svangerskapet pluss ammeperioden. Jeg syns de er veldig greie, for da vet jeg at jeg får de tilskuddene jeg bør ta.

Før positiv test tok jeg bare folat. Tror det er litt hip som hap egentlig før en blir gravid, det viktige er at en tar folat i anbefalt dose. I hvert fall så lenge en spiser normalt sundt og variert :)

Selv om det tar tid gjør det ikke noe å ta folat. B - vitaminer er vannløselige og det skal en del til for å få for mye. De anbefalte dosene er vel nettopp blitt økt for både gravide og generelt for alle (kvinner) i reproduktiv alder uansett tror jeg. Det er fordi mange starter å ta i seneste laget. Ofte oppdager en jo ikke at en er gravid før det har gått noen uker og det er jo de første 12 ukene det er viktigst :)

PCOS kan jo gi noen ekstra utfordringer ja, men håper ting ordner seg raskt for dere likevel :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å være obs på vitaminer og slikt under amming i alle fall..

Da slipper man å gå på en smell etter noen Mnd og ha både vitaminmangel og jernmangel til tross for variert kost.. *host* nå var det sikkert litt mer som gjorde det til meg, men man blir veldig fysisk sliten av slikt :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...