Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby og barnetråden - 2015

Raksha
 Share

Recommended Posts

Jeg sitter som vara i FU, tror ikke vi samler inn penger i det heletatt :lol:  Men det er klart, vi har mange med anstrengt økonomi som bruker barnehagen, så det er aldri ting arrangert av barnehagen som koster penger hos oss, de er også veldig nøye på at vi ikke skal trenge å kjøpe kostymer og sånt til nissefest og karneval. 

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 6.7k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Daaa hopper jeg inn i gravidklubben  Lille reka bosatte seg nesten med en gang, så er 12 uker i dag, nettopp vært hos legen og hørt hjertelyd  Var også på ultralyd for halvannen uke siden og da var og

I dag ble vi foreldre til verdens nydeligeste Kaisa Etter 38 timer med rier kom endelig frøkna på 50 cm og 3120 g til verden

I dag har vi vært på ultralyd, og det kommer en liten jente hit i mars/april (termin 2/4).  Såå koselig!

Posted Images

15 minutter siden, Fillerya skrev:

Ja det er egentlig ganske ekstremt. Det bærer preg av området vi bor i.

En annen ting som er rart her er at det er vanlig å bruke de ansatte i barnehagen som barnevakter. Jeg synes det blir en uheldig sammenblanding av roller om den pedagogiske lederen på avdelinga skulle kommet hjem til oss for å være barnevakt en lørdagskveld. For det er ikke bare assistentene som er barnevakter. De betaler sikkert sinnsykt godt foreldrene her ute.. Det er sikker fint for barna da, å ha noen de kjenner veldig godt og som faktisk har utdannelse som barnevakter.

Nå jobbet min mamma som styrer i bhg jeg gikk i så blir kanskje litt annerledes på en måte, men jeg var ofte på overnatting hos et par av de ansatte i bhg om mamma og pappa skulle bort en helg. Husker jeg alltid gleder meg så til de helgene og det var veldig koselig, hadde ekstra god kontakt med de to, men det var ikke noe problem i forhold til andre barn når jeg var i bhg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Fillerya skrev:

En annen ting som er rart her er at det er vanlig å bruke de ansatte i barnehagen som barnevakter. Jeg synes det blir en uheldig sammenblanding av roller om den pedagogiske lederen på avdelinga skulle kommet hjem til oss for å være barnevakt en lørdagskveld. For det er ikke bare assistentene som er barnevakter. De betaler sikkert sinnsykt godt foreldrene her ute.. Det er sikker fint for barna da, å ha noen de kjenner veldig godt og som faktisk har utdannelse som barnevakter.

Vi har ped.leder som nabo nå (og - nabo er jo et relativt begrep), så for oss blir det litt merkelig i forhold til den formelle ped.ledern og nabojenta liksom. Men sånn er det på småplasser - nå er nok ikke hun så aktuell å spørre om barnevakt, men tror nok jeg hadde gjort det om det hadde passa slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Fillerya skrev:

Jeg må innrømme at jeg sliter med problemet med det? Har ikke opplevd det selv, men gjør det så mye da? De er vel snille med alle barna selv om de passer noen av de på fritiden. Opplys meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, soelvd skrev:

Jeg må innrømme at jeg sliter med problemet med det? Har ikke opplevd det selv, men gjør det så mye da? De er vel snille med alle barna selv om de passer noen av de på fritiden. Opplys meg :P

Jeg ser heller ikke problemet. Jeg mener, man klarer da å skikke jobb og privat også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet i bhg var det faktisk et av de temaene som ble mest diskutert, om vi kunne sitte barnevakt for barna på fritiden. Vi hadde felles regler om at nei, det skulle vi ikke. Ikke bare er det feil å bruke offentlig jobb til å skaffe seg oppdrag på kveldstid, strengt tatt har man ikke lov (som profesjonsutøver) å utøve yrket sitt uten å skatte av det - noe de færreste vel gjør av å sitte barnevakt? Det betyr at det er svart arbeid, og det er jo i alle fall ikke greit å bruke arbeidsplassen til å rekruttere svart arbeid. For det siste kan det fort oppstå utfordringer i forhold til taushetsplikt - du har total taushetsplikt som ansatt i barnehagen - men hva da med oppdrag på fritiden? Hva dersom det kommer opp noe mens du sitter barnevakt som en privatperson (og egentlig som svart arbeidskraft) som du føler du egentlig burde ta videre til ped.leder eller styrer, men kan du det når du har fått informasjonen som privatperson? (Nå snakker jeg ikke om alvorlige ting som krever bekymringsmelding, da har man jo meldeplikt uansett). Nå høres jeg kanskje litt krisemaksimerende ut, men jeg synes ikke det er greit å bruke ansatte i barnehagen som barnevakt på fritiden nei, med mindre det er personer man uansett omgås privat. 

• Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Raksha skrev:

Man kan forvente at glidelåsen på janusulldress holder mer enn tre mnd? Ja? Kjøpt i september, i dag kom hun hjem med glidelås som ikke virker lenger. Har sendt mail, men litt usikker på om jeg har noe sak. 

Det er reklamasjon :) er den kjøpt i butikk så går di til butikken med dressen og viser de og da skal du enten få nye eller tilgodelapp om de ikke har, eller annen vare. Er de ekstra snille kan du muligens få penger tilbake.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Krilo skrev:

Det er reklamasjon :) er den kjøpt i butikk så går di til butikken med dressen og viser de og da skal du enten få nye eller tilgodelapp om de ikke har, eller annen vare. Er de ekstra snille kan du muligens få penger tilbake.

Kjøpt på nett hos babybanden, så krysser fingra for at vi kan få en ny. Den passer lenge enda... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Raksha skrev:

Kjøpt på nett hos babybanden, så krysser fingra for at vi kan få en ny. Den passer lenge enda... 

Du skal få ny da om de har fler igjen, mest sansynlig må du sende inn den ødelagte før de sender ny til deg :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har passet noen av barna jeg har hatt i barnehagen. Begge gangene var det for å avhjelpe situasjoner der foreldrene ikke hadde familie i nærheten og hadde behov for barnepass. Jeg snakket med styreren min om det og det var selvsagt ikke noe problem. Jeg fikk ikke betalt for det heller. Eller dvs, jeg tok ikke i mot betalt. :)

Man kan gjerne problematisere det, men for meg er det helt uaktuelt å nekte mennesker med behov for trygg barnepass av trygge kjente voksne, hjelp. :)

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, MonicaT skrev:

Håper du får ny Rak. Stå på ditt.

Har snakket med ei annen mor i bhg og vi gir ikke julegave. Ikke hørt at noen andre gir heller. Men har lest på andre forum og FB at en del gir gaver.

Virker som jeg får ny, fått mail om at dette skulle de fikse, de ville bare ha bilde. Så fikset det nå. :=)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var OUL overstått. Alt så kjempefint ut, og jeg blir nok guttemamma :wub: Morkaka ligger inntil åpningen (ikke over), så blir en ny titt på tassen i uke 28. Siden han bare ville se på oss samme hvor mye jordmor prøvde å lirke og lure fikk vi ingen fine bilder, så skulle bare spørre om nye bilder på kontrollen i februar :D Gjør meg ingenting å få en ny titt på'n :) 

• Like 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MorBilly skrev:

Jeg har passet noen av barna jeg har hatt i barnehagen. Begge gangene var det for å avhjelpe situasjoner der foreldrene ikke hadde familie i nærheten og hadde behov for barnepass. Jeg snakket med styreren min om det og det var selvsagt ikke noe problem. Jeg fikk ikke betalt for det heller. Eller dvs, jeg tok ikke i mot betalt. :)

Man kan gjerne problematisere det, men for meg er det helt uaktuelt å nekte mennesker med behov for trygg barnepass av trygge kjente voksne, hjelp. :)

Dette tenker jeg og. Jeg forstår de etiske problemene ved det men i praksis tror jeg ikke det er fullt så problematisk og høytidelig. Her har forøvrig en av de voksne i barnehagen nevnt at "jaja, hvis det er krise får Tuva være med hjem til jentene mine" når jeg har uttrykt litt bekymring for hva vi gjør når barn nr 2 skal bli født i forhold til barnevakt. For ei snill dame, hun vil bare hjelpe. Det er ikke så lett å ha voksne barna er trygge på alltid. Tuva er ikke trygg på så veldig mange, sjenert og bruker endel tid. Og trives med rutinene sine. Så det blir tøft når de skal brytes og da er jeg så evig takknemlig for at mange er så snille og vil hjelpe oss. 

@Aslan Bittelitt misunnelig på at dere fikk se kjønn :D Så bra med frisk og fin baby og ingen sier vel neitakk til en ekstra kikk :D 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Aslan skrev:

Da var OUL overstått. Alt så kjempefint ut, og jeg blir nok guttemamma :wub: Morkaka ligger inntil åpningen (ikke over), så blir en ny titt på tassen i uke 28. Siden han bare ville se på oss samme hvor mye jordmor prøvde å lirke og lure fikk vi ingen fine bilder, så skulle bare spørre om nye bilder på kontrollen i februar :D Gjør meg ingenting å få en ny titt på'n :) 

Godt at alt står bra til :D Og det er så kos å være guttemamma :wub:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Aslan skrev:

Gratulerer såå mye som guttemamma! Så stas ♡♡♡ 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg har lyst til å melde på Isa på småbarnssvømming, men hva gjør de egentlig der? :P Ser at kurset er for barn som er 2-4år og der er den eneste infoen jeg finner. Hun er kjempeglad i å dra i svømmehallen, men jeg tenker at det hadde vært greit å få noen tips til hvordan hun mestrer vannet bedre. På en annen side er det kanskje bortkastet fordi hun fortsatt er så liten. (og kanskje slitsomt med svømming etter barnehagen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Fillerya skrev:

Jeg kjenner jeg har lyst til å melde på Isa på småbarnssvømming, men hva gjør de egentlig der? :P Ser at kurset er for barn som er 2-4år og der er den eneste infoen jeg finner. Hun er kjempeglad i å dra i svømmehallen, men jeg tenker at det hadde vært greit å få noen tips til hvordan hun mestrer vannet bedre. På en annen side er det kanskje bortkastet fordi hun fortsatt er så liten. (og kanskje slitsomt med svømming etter barnehagen)

Mener slike kurs går på å bli trygge i vann rett og slett. Flyte, dukke osv. @soelvd kan vel kanskje mer om det. 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Fillerya skrev:

Småbarnssvømming handler, hvis de er sånn nogenlunde flinke, om å ha det gøy i vannet, leke og trene litt. Man trener som regel på grunnferdighetene, det kan være feks flyting, dykking, fremdrift i vannet, etc. Det handler om å bli trygg og trives i vannet, det er først da man kan lære å svømme og sånn. På våre 2-4åringer kan endel svømme og da handler det om å videreutvikle de ferdighetene. Og for de som ikke kan så handler det om å sakte nærme seg svømming :) Hos oss handler også endel om feks selvberging i vann og badevettsregler (ikke bade alene, ikke svømme under brygger og stupebrett, etc). Vi har mange måter å komme "dit" på, noen er rene øvelser og mye er lek. Feks har vi kaptein sabeltann-lek der vi finner skatter i vannet som vi må svømme (trene på fremdrift og bevegelse i vann) og dykke etter skattene, så skal alt reddes oppi en kiste. En annen øvelse kan være hauk og due der de får svømme på pølser (flytemidler de må holde seg fast på selv). Også er det mye synging og tøys og litt frilek. 

Men i hovedsak er det ganske enkelt: barn som ikke er trygge, trives i vannet og synes det er kjekt lærer verken å berge seg selv eller å svømme etterhvert, så det er hovedfokuset hos de fleste.

Det går faktisk overraskende fint med bading etter barnehage, de fleste ungene står jo omtrent og hopper på kanten, klare for å hoppe i vannet ;) Men alle barn har dårlige dager, selvsagt :)

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider