Gå til innhold
Hundesonen.no

Ned i vekt..

BareLinn
 Share

Recommended Posts

8 timer siden, Snøfrost skrev:

Den kuren din frister ikke, den leder frem til et sluttprodukt jeg ikke har spesielt lyst på :P 

Det er litt av et treningsprogram som kommer med slike små også.. enten å bære eller løpe etter :P 

Jeg har enda, bank i bordet, ikke gått opp igjen dit jeg var for nesten 3 år siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 1.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For å ta meg selv som eksempel - så var jeg av de med BMI på over 35. Med en startvekt på svimlende 145 kg! Og en livsstil som en ikke burde anbefale noen! Store og få måltider ( åt en gedigen midda

Tasser innom for å motivere litt jeg Klem til alle som vil ha og heia heia til de som skal starte på ny frisk! Desember 2013 - 145 kg Februar 2015 - 85 kg Sunt kosthold - og økt aktivit

Kikker litt igjennom bilder, og det er litt som har skjedd her de siste årene. 2010: 2015: Kjenner motivasjon for å gå ned de siste kiloene kommer snikende. Kom på noen kilo etter neders

Posted Images

Har logget maten min en uke, men om det har hatt noen effekt vet jeg ikke enda (har ikke vekt). Konkluderer med at jeg sannsynligvis spiste alt for lite da jeg hadde fysisk jobb, og at jeg har lett for å spise for mye når jeg er hjemme uten å ha noen spesifikke planer. Kjedespising, rett og slett. Jeg har ikke klart å kutte ut sukkeret helt, rett og slett fordi vi har hatt igjen etter jula. Nå er det kun noen saltpastiller igjen, ga bort nesten alle de hjemmelagde karamellene. Lagde "frozen yoghurt" av gresk yoghurt og bær som dessert nå i helga, ellers har jeg klart å holde meg uten, og gått rett forbi godtehyllene i butikken. Det er litt morsomt å finne ut hva ting faktisk inneholder når man begynner å logge maten sin. Litt vrient i starten med middager, da jeg sjelden følger oppskrifter og som regel lager alt fra bunnen av, men nå vet jeg jo hvor ekstremt mye ekstra kalorier det faktisk er i f.eks. smør, så da får smør være forbeholdt helgemiddagene tror jeg (bruker som regel ekte smør, nemlig) og baking når det en sjelden gang forekommer. Jeg har i mange år spist veldig mye grønnsaker, reint kjøtt og lite ris, pasta og poteter, så det er ikke noe problem, det er egentlig bare å forstette som før men kutte ut for mye fett og tilsatt sukker, og å spise mindre om gangen og oftere. Aktivitetsnivået har vært greit, med turer i både gang- og løpefart, på variert underlag. Nå framover blir det hvertfall tungt, siden vi må brøyte våre egne stier i skogen "vår", som ikke har noen skiløyper og sånt tull :P 

Men, dere som har brukt den Lifesum-appen før (eller generelt har peiling på kosthold). Jeg er helt fersk på det her med å telle kalorier. Når man logger aktivitet, så sier den jo at man skal ha så og så mye ekstra, men da blir det jo brått veldig mye? Ligger ganske langt under det den mener jeg bør ha i forhold til dagens aktivitet, men hvor mye er nok, og hvor lite er for lite, liksom? Jeg har en mistanke om at jeg har fått ganske dårlig forbrenning etter å ha spist ganske lite i ukedagene med 8-10 timers fysisk jobb og bikkjer og trening og alt det der etter jobb (stort sett bare frokost/lunsj i ett, 2-4 knekkebrød og middag når jeg kom hjem), men jeg har ikke nok peiling på det til å vite om det stemmer. Samtidig spiste jeg gjerne ganske mye i helgene hvis vi var hjemme, spesielt godis. Hvis det er riktig da, så er det greit å vite hva som er minimum liksom, hvis man er forholdsvis fysisk i løpet av en dag. 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag begynner våren min :D Fra og med i dag er det fullt fokus. Brukt forrige uke på å avvenne meg sukker, men nå skal også inntaket ned og treninga i gang. Mistet 1 kg denne uka, selv om jeg har spist litt mer enn jeg burde. Så jeg ser frem til en lettere vår nå, og er veldig motivert :) 

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Caroline : Lifesum-appen synes jeg gir litt vel mye avslag på kaloriene ift aktivitet for min del i hvert fall. Så jeg spiser ikke nødvendigvis mer bare fordi appen sier at jeg har brukt 400 kcal på en tur, i hvert fall ikke så lenge jeg faktisk ikke er sulten. Prøver å holde meg til utgangspunktet også spiser jeg litt ekstra dersom jeg kjenner at jeg har spist altfor lite. 

-------------

Jeg trodde jeg hadde lagt på meg en del etter en seinhøst med MYE regn og mindre lange turer og deretter juleferie med mye mat, men jeg har ikke det! Så det er jo en bra start på det nye året :) Nå gjelder det "bare" å skjerpe inn enda mer på helgekosen så kanskje jeg når målet mitt til våren/sommeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tonje skrev:

@Caroline : Lifesum-appen synes jeg gir litt vel mye avslag på kaloriene ift aktivitet for min del i hvert fall. Så jeg spiser ikke nødvendigvis mer bare fordi appen sier at jeg har brukt 400 kcal på en tur, i hvert fall ikke så lenge jeg faktisk ikke er sulten. Prøver å holde meg til utgangspunktet også spiser jeg litt ekstra dersom jeg kjenner at jeg har spist altfor lite. 

-------------

Jeg trodde jeg hadde lagt på meg en del etter en seinhøst med MYE regn og mindre lange turer og deretter juleferie med mye mat, men jeg har ikke det! Så det er jo en bra start på det nye året :) Nå gjelder det "bare" å skjerpe inn enda mer på helgekosen så kanskje jeg når målet mitt til våren/sommeren. 

Okei. Den sier jeg skal ha så lite som 1221 kcal uten aktivitet, men da regner jeg med den kalkulerer ifht helt stillesittende? Det er jo innmari lite. Har ligget på 1400-1500, og 1665 på lørdag med hjemmelagd pizza. Jeg har jo vært i aktivitet hver dag, og ifølge appen/endomondo forbrent mellom 400 og 850 kcal. Pleier også å ta det med en klype salt, for jeg kjenner jo på hvor sliten jeg føler meg om det stemmer sånn noenlunde eller ikke. Det må være eneste fordelen med denne hersens snøen, får god, om enn ufrivillig trening av den måkinga. Er skikkelig støl idag :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Caroline skrev:

Okei. Den sier jeg skal ha så lite som 1221 kcal uten aktivitet, men da regner jeg med den kalkulerer ifht helt stillesittende? Det er jo innmari lite. Har ligget på 1400-1500, og 1665 på lørdag med hjemmelagd pizza. Jeg har jo vært i aktivitet hver dag, og ifølge appen/endomondo forbrent mellom 400 og 850 kcal. Pleier også å ta det med en klype salt, for jeg kjenner jo på hvor sliten jeg føler meg om det stemmer sånn noenlunde eller ikke. Det må være eneste fordelen med denne hersens snøen, får god, om enn ufrivillig trening av den måkinga. Er skikkelig støl idag :P 

Oi, det var veldig lite! Men da har du sikkert satt et litt kortsiktig mål? Jeg ville nok spist mer, men det er meg da, jeg hadde ikke fungert på så lite på en dag :P 

Edit: Nå måtte jeg sjekke og ser at jeg skal ha 1500 kcal om dagen, så jeg skal jo ikke ha så veldig mye mer enn deg, men man kan få i seg mye energi på 300 kcal da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at mange sånne apper gjerne regner ut hvilemetabolismen da (hvileforbrenning) som tilsvarer en sengeliggende dag uten noe aktivitet i det hele tatt. Da er 1300-1500 ganske vanlig på en kvinne. Selv har jeg 1400-og ett eller annet, jeg er 167 og veier ca 67-68 kg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tonje skrev:

Oi, det var veldig lite! Men da har du sikkert satt et litt kortsiktig mål? Jeg ville nok spist mer, men det er meg da, jeg hadde ikke fungert på så lite på en dag :P 

Edit: Nå måtte jeg sjekke og ser at jeg skal ha 1500 kcal om dagen, så jeg skal jo ikke ha så veldig mye mer enn deg, men man kan få i seg mye energi på 300 kcal da :) 

Det ser veldig lite ut ja, men sånn som igår lå jeg under 1400 og følte jeg ikke gjorde annet enn å spise :P Men så var det mye grønnsaker da, og de er det jo ikke mye kalorier i (løk, kål, søtpotet osv.), og jeg prøver å spise mye proteiner, og det metter jo mer og lenger føler jeg. Er bare redd det skal bli for lite sånn i forhold til at man ødelegger forbrenninga, for det har jeg lest at man kan opptil flere steder. 

Nå ble det nye tre timer med snømåking, herregud så tungt! Er helt kaputt. Bare et par timer til vi skal dra på hundetrening, så det får bli litt oppladning i mellomtiden kjenner jeg.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Caroline skrev:

Det ser veldig lite ut ja, men sånn som igår lå jeg under 1400 og følte jeg ikke gjorde annet enn å spise :P Men så var det mye grønnsaker da, og de er det jo ikke mye kalorier i (løk, kål, søtpotet osv.), og jeg prøver å spise mye proteiner, og det metter jo mer og lenger føler jeg. Er bare redd det skal bli for lite sånn i forhold til at man ødelegger forbrenninga, for det har jeg lest at man kan opptil flere steder. 

Nå ble det nye tre timer med snømåking, herregud så tungt! Er helt kaputt. Bare et par timer til vi skal dra på hundetrening, så det får bli litt oppladning i mellomtiden kjenner jeg.

Det skal du nok ikke være redd for. Ødelagt forbrenning er en effekt som stort sett bare er beskrevet at kvinner som ønsker å gå ned i vekt, men som etter en slankekur på magisk vis går opp i vekt på tross av at de "ikke spiser noe som helst". Kroppen justerer forbrenningen noe dersom den går inn i sult, dette er en beskyttelsesmekanisme kroppen har for å overlever harde perioder med redusert matinntak. Så snart kroppen får tilbake normale mengder mat vil også forbrenningen justeres tilbake til det normale. Forbrenningen blir altså ikke ødelagt av at man sulter kroppen, kroppen er laget for å tåle sult i begrensede perioder (sunt er det selvsagt ikke). 

Men det er mye sunnere (og mer varig) å gå ned i vekt uten å sulte seg. Så jeg ville lagt meg så høyt, men samtidig så lavt, at du går sakte men sikkert ned i vekt. :)

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Elisabeth00 skrev:

Det skal du nok ikke være redd for. Ødelagt forbrenning er en effekt som stort sett bare er beskrevet at kvinner som ønsker å gå ned i vekt, men som etter en slankekur på magisk vis går opp i vekt på tross av at de "ikke spiser noe som helst". Kroppen justerer forbrenningen noe dersom den går inn i sult, dette er en beskyttelsesmekanisme kroppen har for å overlever harde perioder med redusert matinntak. Så snart kroppen får tilbake normale mengder mat vil også forbrenningen justeres tilbake til det normale. Forbrenningen blir altså ikke ødelagt av at man sulter kroppen, kroppen er laget for å tåle sult i begrensede perioder (sunt er det selvsagt ikke). 

Men det er mye sunnere (og mer varig) å gå ned i vekt uten å sulte seg. Så jeg ville lagt meg så høyt, men samtidig så lavt, at du går sakte men sikkert ned i vekt. :)

Så mine 1400-1600 kcal om dagen er igrunn ganske greit det da? Da er jeg i aktivitet daglig, selv om det blir mer noen dager enn andre, men sånn er det vel for alle. Takk for svar :) 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utsatt kaloritellingen og kommer til å utsette det litt til. Det er alltid litt trist å se svart på hvitt hvor mye unødvendig man putter i seg. Men i det siste tenker jeg jo veldig over  det likevel, så jeg tar sunnere valg for meg selv bare ved å ha "trusselen" over meg om at jeg snart skal skrive opp hva jeg stapper i meg :lol:

Det virker tydeligvis sammen med treningen likevel, for har gått ned 8 cm rundt hoftene siden slutten av november! *klapp på skulderen til meg selv*

• Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må kjøpe meg vekt. Nå har jeg holdt på i 2 uker med logging av mat og har ligget mellom 1400 og 1600 kcal/dagen (noen ganger litt under), ikke spist godteri, drukket masse vann og trimmet hver dag. Generelt sett synes jeg at jeg har vært ganske flink. Men, jeg har ikke vekt, så eneste jeg har fått gjort er å måle. Og det skjer ingenting. Det er ikke bare litt demotiverende... Må kjøpe vekt og se om det faktisk er noen fremgang. Hvis ikke vet jeg søren ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Caroline skrev:

Jeg må kjøpe meg vekt. Nå har jeg holdt på i 2 uker med logging av mat og har ligget mellom 1400 og 1600 kcal/dagen (noen ganger litt under), ikke spist godteri, drukket masse vann og trimmet hver dag. Generelt sett synes jeg at jeg har vært ganske flink. Men, jeg har ikke vekt, så eneste jeg har fått gjort er å måle. Og det skjer ingenting. Det er ikke bare litt demotiverende... Må kjøpe vekt og se om det faktisk er noen fremgang. Hvis ikke vet jeg søren ikke. 

Du kan gjøre som meg og bruke fettklype. :lol: Da skal jeg love deg at bare en enslig, liten prosent betyr ganske mye. :teehe: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Caroline skrev:

Hvis du tenker "i verste fall" at du kanskje har gått ned 0,5-1 kg med slingringsmonn for tellefeil og sånn, så er to uker VELDIG kort tid å merke det på. Tålmodighet! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mirai skrev:

Hvis du tenker "i verste fall" at du kanskje har gått ned 0,5-1 kg med slingringsmonn for tellefeil og sånn, så er to uker VELDIG kort tid å merke det på. Tålmodighet! :) 

Ja, jeg er utålmodig. Jeg bare vet at man som regel pleier å se noe på målebåndet om ikke på vekta. Skal kjøpe meg vekt idag, da. Det er bare så utrolig demotiverende når man leser om alle som går ned dritkjapt i starten :P Tidligere har det hjulpet enormt å bare kutte ut sukker, liksom. Hadde hjulpet enormt for motivasjonen min hvis jeg faktisk så en pitteliten endring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Endelig begynner jeg å merke forskjell, spesielt på magen, som begynner å bli den gamle rosinmagen (gamle strekkmerker etter svangerskap gjør den litt skrukkete). Men jeg synes jeg har vært ganske beinhard med meg selv også, som har bråsluttet med godteri, og ikke kjøpt så mye som en liten sjokolade i hele år :o Vi har hatt noen drops igjen fra jula, det har hendt jeg har tatt noen få, men nå er det helt tomt i huset. Det er uansett STOR fremgang for meg som lett har kunnet spise en halv kilo smågodt fordelt utover helga (fredag - søndag). Ikke bare har jeg bråslutta med godteri, men også farris. Har aldri vært noe glad i vann, men har klart å drikke nok allikevel. Det har blitt farris i helgene, men herregud så mye penger vi har spart på å ikke kjøpe det. Har fortsatt ikke vekt i huset, men har veid meg en gang på dyreklinikken og en gang på besøk hos folk som har, og det er blitt omtrent 3 kg i minus så langt. Veide faktisk mer enn jeg trodde i utgangspunktet, så det er fortsatt 6-7 kg igjen til målet er nådd. Godt på vei, ihvertfall. 

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...