Gå til innhold
Hundesonen.no

Triks for å "sette igang" tispe?:P


Gelli
 Share

Recommended Posts

Takk for lykkeønskninger! Hun har presset over en time, men ikke hele tiden. Kjente litt i åpningen og det var ei "boble". Denne røyk og fostervann sprutet. Var dette ytre hinne? Nå presser hun ikke stort, kjenner ingen valp i skjeden.. Tenkte å ta henne ut en tur, for at det kanskje skulle hjelpe, men hun nekter plent å rikke seg. Er det sannsynlig at valpen kan ligge på tvers eller noe? Eller er det litt for tidlig å anta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

7 er født, 2 igjen ifølge røntgen tatt hos veterinær:) er dødstrøtt, må slumre litt sammen med mora her nå... Håper de to siste kommer snart:p

Hei igjen! Beklager treig oppdatering her, men har mildt sagt vært litt trøtt i dag, har føltes ut som om jeg hadde vært på den harde festen natta gjennom;) Begynte på en oppdatering via mobilen tidli

Dærga rett etter at veene så smått har startet, og man fortsatt finpusser fødeplassen:) 4 stk er født på klinikken Alle 9 er født!

Posted Images

Boblen kan ha vært en fosterhinne til en valp. Ring til veterinær og forhør deg, jeg ville nok dratt ganske snart om det var fosterhinne. Om det var fostervann skal du ta kontakt med veterinær etter to timer dersom det ikke har kommet valp.

Groruddalen dyreklinikk skriver:
Dersom ingen valp har kommet, bør tispa undersøkes hvis:
  • Det er mer enn 1-1,5 døgn siden temperaturfall og temperaturen har steget mot normalt nivå igjen.
  • Det kommer grønnsvarte flytninger uten at det kommer noen valp.
  • Fostervannet gikk for mer enn 2-3 timer siden (fostervannet er vanligvis fargeløst, men kan ha en lys grønlig farge).
  • Tispa har hatt svake uregelmessige pressveer i 2-4 timer.
  • Tispa har hatt sterke regelmessige pressveer i mer enn 20-30 minutter.
  • Det foreligger påkjent allmenntilstand.

Dersom det har kommet valper, men fødselen stopper opp, bør tispa undersøkes hvis:
  • Forstervannet gikk for med enn 2 timer siden.
  • Tispa har hatt svake uregelmessige pressveer i 2-3 timer.
  • Tispa har hatt sterke regelmessige pressveer i mer enn 20-30 minutter.
  • Det er mer enn 4-5 timer siden siste valp kom og det er flere igjen.
  • Utpressingsstadiet har vart i mer enn 12 timer (kan vare i inntil ett døgn ved svært store kull).
  • Det foreligger påkjent almentilstand.

I etterbyrdstadiet, bør tispa undersøkes hvis:
  • Ikke alle etterbyrdene har kommet innen 6-8 timer etter siste valp.
  • Det er blødninger i fødselsveien.
  • Det foreligger illeluktende utflod fra kjønnsåpningen.
  • Det foreligger påkjent almentilstand.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sau kommer det iallfall en pose med væske i først, så går det en stund med pressing osv før den posen med lammet i kommer - vil tro det er likt på hund? Ring å snakk med dyrlege og forbered han på at du kommer med tispa hvis det viser seg at alt ikke går etter planen og spørr om han synes det høres normalt ut til nå :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lykkeønskninger! Hun har presset over en time, men ikke hele tiden. Kjente litt i åpningen og det var ei "boble". Denne røyk og fostervann sprutet. Var dette ytre hinne? Nå presser hun ikke stort, kjenner ingen valp i skjeden.. Tenkte å ta henne ut en tur, for at det kanskje skulle hjelpe, men hun nekter plent å rikke seg. Er det sannsynlig at valpen kan ligge på tvers eller noe? Eller er det litt for tidlig å anta?

Ring veterinær! Det bør komme en valp snart, og at hun har sluttet med veer er ikke et godt tegn.

Imens tar du henne med ut (ingen fødende tisper vil bevege seg, men det er godt for å få ting i gang) og løper noen runder. Du kan også massere forsiktig i taket av skjeden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sau kommer det iallfall en pose med væske i først, så går det en stund med pressing osv før den posen med lammet i kommer - vil tro det er likt på hund?

Det er likt på hund, ja :)

Lykke til ts.! Husk at noen tisper kan knipe igjen på veene hvis man styrer for mye rundt dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 er født, 2 igjen ifølge røntgen tatt hos veterinær:) er dødstrøtt, må slumre litt sammen med mora her nå... Håper de to siste kommer snart:p

Lykke til videre, oppdater oss når du får mulighet - regner med det ikke bare er jeg som er spent på fortsettelsen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Beklager treig oppdatering her, men har mildt sagt vært litt trøtt i dag, har føltes ut som om jeg hadde vært på den harde festen natta gjennom;) Begynte på en oppdatering via mobilen tidligere i dag, men var så kronglete, så ble avbrutt;)

Ja, det stemmer at alle de 9 valpene ble født omsider, og at alle lever og er friske! ;) Det var en temmelig langdryg fødsel, som startet i 15-tiden med veer og at vannet gikk. Dærga krafset og presset vekselvis i flere timer, og i 17 tiden krafset hun mindre og presset mer. Ingen valp kom, men når jeg kjente etter kjente jeg som sagt en "boble" som sprakk, og dette var nok fosterhinna til valpen tror jeg. Det kom fortsatt ingen valp, og dette var veldig annerledes enn sist gang hun valpet, da kom ene valpen mens hun enda sto i gangen, og resten kom på rekke etter det. Jeg tvang henne ut for å løpe litt, men ingenting ble annerledes da hun kom inn igjen. Lå bare i kassen og presset uten resultat. Klokka nærmet seg 19, og jeg følte fortsatt ingen valp. Ringte da veterinærvakta og avtalte å møtes på klinikken kl 19.45.

Der parkerte vi, og jeg fikk Dærga ut av bilen. Hun løp noen steg, satte seg for å tisse, og der kom det jommen meg en valp også! Jeg rakk å få tak i den før den falt i snøen, men der hadde jeg et problem! Det var ikke en sjel å se, og jeg sto der med hundebåndet i den ene handa, og valp i den andre(som fortsatt hang fast i navlesnor og morkake i fødselskanalen), og fikk dermed ikke mor til å gå framover mot klinikken 20 meter unna! Hun var jo mest intr i å slikke valpen! Heldigvis kom det ei ungjente rundt hjørnet, og jeg ropte om hun kunne hjelpe meg. Det gjorde hun, og mens jeg holdt rundt valpen så godt jeg kunne, slepte hun Dærga mot klinikken. Vi møtte veterinæren og fikke hunden inn. Den gode hjelperen gikk videre, mens vi måtte varme opp valpen, den orket ikke suge. Den neste valpen satt fast, men veterinæren fikk lirket den ut. Denne pattet mye bedre, og dermed ble riene stimulert slik at den neste valpen kom lett ut. Vi bestemte oss for å ta røntgen for å se hvor mange det var. 6 skjelett til ble talt, og mens vi talte skjelett ble nr 4 født helt lydløst! Gikk bra med den og. De tre første hadde kommet baklengs, mens resten kom rett vei. Etter røntgen bestemte vi oss for at det var greit å forlate klinikken, veterinær mente jeg hadde såpass god kontroll at det var trygt. Dessuten så det ut til å gå greit for Dærga nå.

Men, siden hunden var midt i fødsel var det dumt å kjøre de 20-25 minuttene hjem til meg, om hun skulle føde i buret kunne det gå gæli med valpen. Derfor kjørte jeg til foreldrene mine 5 minutter unna, med Dærga i buret og valpene i eske i passasjersetet. Vi kom oss inn på et skjermet rom, og der fortsatte hun fødselen. Var vel hos foreldrene mine i 22-tiden. De første valpene der gikk greit, men så ble valpene større og større, og mor hadde litt problemer med å få klemt de ut, så jeg måtte hjelpe til med flere...! I 05 tiden i morges var både jeg og hund kaputt etter at valp nr. 8 var blitt dratt og klemt ut til verden, denne var 410 g med svæært hode. Kjempet i 1 time for å få den ut, og jeg trodde ikke den skulle overleve, men utrolig nok er den helt fin. Vi var på dette tidspunktet temmelig utslitte som sagt, og da Dærga tok en pause fant jeg ut at jeg måtte gjøre det jeg og, det var seng på rommet, så jeg lå der og duppet de neste timene. Våknet hver gang det ble noen uregelmessige lyder, som at en valp var forvillet seg vekk fra mor(siden vi ikke hadde valpekasse der), eller at mor presset. Var oppe flere ganger i halvsøvne for å kjenne etter valpen, men kjente ingenting! Etterhvert begynte jeg å tenke at dette ikke gikk bra, og at jeg måtte dra til vet. igjen, men så la Dærga seg til for å die og tok pause, hvorpå jeg tenkte jeg kunne sove en dupp til og kjenne etter igjen "snart".. Da våknet jeg ikke før kl 10(!) av at Dærga sto oppreist og slikket på noe. Jeg spratt opp, og HURRA, den siste valpen var født, men for en koloss! Tispe på 445 g! Jaja, den kom ut, og den levde! Tok 7 timer mellom nest siste og siste valp, men det ordnet seg jommen meg til slutt;) Hadde jeg ikke vært sånn i koma hadde jeg sikkert dratt til veterinæren igjen, men godt det ordnet seg mens jeg sov, og at ikke tispa gikk i vei isteden.. Da hadde jeg hatt bra dårlig samvittighet!

Etter at siste valp var født, fikk de nye tepper og håndklær, og mor fikk slappe av i noen timer. Jeg laget i mellomtiden en annonse, og etter få timer har jeg allerede 3 bestillinger:) Jeg pakket valper, mor og min egen hund Gelli(hun hadde vært hos foreldrene mine siden fredag ettersom jeg var så opptatt) i bilen og kjørte hjem i 19-tiden. Da hadde svigers kommet seg hjem fra Sverige, og mor og valper ble innlosjert i valpekassen. Jeg gikk igjennom vekt-lista fra i går, og merket og veide valpene på nytt. Den minste valpen er ei tispe med fødselsvekt 210 g, og den største er også tispe på som sagt 445 g. Alle unntatt de største valpene hadde lagt på seg mellom 10-33g siden i går, og den minste hadde lagt på seg 18 g.

Nå har freden senket seg i kassen, og Dærga er en flink mamma:) Jeg kjenner at det skal bli godt med ei god natts søvn i min egen seng! :)

Edit: Det ble 4 hanner, som var jevne i vekt med snitt på 350 g, og 5 tisper med mer ulik vekt;)

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med alle barna :) Og moralen er; ikke forhaste seg til dyrlege. Dette går som regel helt fint av seg selv...

Joda, men heller en gang for mye enn en gang for lite, hadde jo vært kjipt om hunden gikk i vei også;) Men denne hunden hadde ikke forsikring, så ble dyrere enn nødvendig. Min har forsikring, så henne drar jeg med tvert jeg tror noe ikke stemmer, haha.. Hønemor da shu;) Blir jo så glad i disse pelsdottene... :wub:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men heller en gang for mye enn en gang for lite, hadde jo vært kjipt om hunden gikk i vei også ;) Men denne hunden hadde ikke forsikring, så ble dyrere enn nødvendig. Min har forsikring, så henne drar jeg med tvert jeg tror noe ikke stemmer, haha.. Hønemor da shu;) Blir jo så glad i disse pelsdottene... :wub:

men satt ikke valp nr to fast?

Så bra det gikk fint til slutt, selv om det hørtes veldig dramatisk ut mens det foregikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...