Gå til innhold
Hundesonen.no

Rettigheter som deltid?


Lunatic
 Share

Recommended Posts

Sonen kan brukes til så mangt, og nå trenger jeg litt hjelp.

Jeg står oppi et veldig stressende (for meg) dilemma. For ca en mnd siden hadde jeg et møte med en kollega, på vegne av sjefen som var borte, som lurte på om jeg eventuelt ville ha en heltidsstilling (jeg jobber deltid) som kom til å dukke opp. Jeg sa jo at jeg selvfølgelig ville det, det er jo det jeg har ønsket siden sommeren. De var bare usikre mtp valpen jeg skulle få og hvordan det ble, men det sa jeg at ordnet seg.

Så har jeg nå jobbet som en heltid i ca en mnd. Jeg har snakket med sjefen min flere ganger og lurt på om det er vits for meg å fortsette å søke andre steder, for jeg vil gjerne ha en heltidsstilling. Han er veeeldig vag i svarene sine, men han har sagt at det ikke er noe poeng i for det er nok å ta i her. Jeg sa også nei til en super jobb fordi jeg, i hvert fall hadde inntrykk av, at jeg var lovet heltiden her.

Jeg sendte inn en formell søknad da de ordentlig lyste ut stillingen, bare for å ha gjort det, selv om jeg var 99% sikker på at jeg skulle få den uansett.

Rett før helga så spurte jeg om han hadde fått sett på søknaden, og da kom det jo selvfølgelig opp at de hadde funnet en annen som de skulle ansette. "Grunnen" var at jeg hadde nok med hundene og at "funket godt som deltid".. Det er da mitt valg om jeg vil ha heltid og hunder (det er ikke bare jeg som har mange dyr på jobben), så den grunnen er jo bare latterlig. Den siste gikk rett på selvfølelsen min. Når jeg har jobbet en god stund som en heltid, hva er det som ikke har fungert? Eller er det bare en BS grunn?

Jeg fikk tilbud om flere faste dager hvis jeg ville jobbe mer, men da blir det utelukkende på kvelden. Det er rett og slett uaktuelt å jobbe kun kveld, for jeg får så utrolig lite ut av dagen.

Jeg har tenkt til ¨snakke med sjefen min i dag og rett og slett si at jeg synes det er utrolig dårlig gjort at de ombestemmer seg når de finner noen som er bedre. Jeg kan jo skjønne det på en måte, men samtidig synes jeg det er utrolig urettferdig.

Broren min tipset meg om arbeidsmiljøloven. Der står det nemlig:

§ 14-3.Fortrinnsrett for deltidsansatte

(1) Deltidsansatte har fortrinnsrett til utvidet stilling fremfor at arbeidsgiver foretar ny ansettelse i virksomheten

Jeg nevnte det for sjefen, og han sa "jaha" og gikk sin vei... Så ble han borte og sa ikke noe mer. Jeg nevnte det kun for å se reaksjonen, for jeg er usikker på om jeg skal ta det videre. Selvfølgelig har jeg veldig lyst på den jobben, det er det miljøet jeg vil engasjere meg i, men samtidig vil jeg ikke lage kvalm og dårlig stemning.

Har dere noen tips til hva jeg kan/bør gjøre? Jeg er usikker på hvordan jeg skal håndtere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ææ jeg tror jeg dør.. Med god hjelp av @soelvd har jeg nå sendt mail til min daglige leder/sjef med kopi til øverste sjef som har ansvar for ansettelser. Er spent på fortsettelsen..

Syns du skal sende han en mail på det, eller levere skriftlig, det du sa i dag. Da er det ikke fullt så enkelt at ting bare går i glemmeboka.

Må medgi at jeg synes at sjefen din høres ut som en useriøs drittsekk som hadde fortjent et godt spark i ræva av fagforeninga. Hvis du ikke får fulltidsjobben, så ville jeg ha søkt en annen jobb pront

Jeg er egentlig enig i at det er lurt å ha en fagforening i ryggen, men samtidig så er jeg ikke helt sikker på om jeg vil gå den veien heller. Det var en butikk i samme kjede som organiserte seg (alle sammen) og de fikk det ganske mye vanskeligere.. De øverste sjefene er rett og slett ikke så veldig glad i organisering (av en eller annen tullegrunn).

Jeg synes det er veldig vanskelig fordi jeg så gjerne vil ha den jobben, men samtidig vil jeg ikke gjøre noe som fører til at sjefene går imot meg. Så jeg er usikker på hvordan jeg skal håndtere det.

Tror kanskje jeg satser på å ta det opp med min sjef, bare for å se hvordan han reagerer. Hvis han ikke viser noe tegn på dårlig samvittighet eller forståelse, så kan jeg jo nevne denne berømte loven litt tydeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv gjerne et brev på forhånd og levere til sjefen. Dersom det blir vanskeligere, eller en konflikt med evt fagforening i ryggen, så er det veldig greit å ha dokumentasjon på hva man har sagt og gjort. Ta også vare på evt. e-poster og sms, og ta mest mulig skriftlig.

Om du er organisert eller ikke har ikke arbeidsgiver noe med, og du har en del fordeler ved å gjøre det, spesielt i saker som dette.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv gjerne et brev på forhånd og levere til sjefen. Dersom det blir vanskeligere, eller en konflikt med evt fagforening i ryggen, så er det veldig greit å ha dokumentasjon på hva man har sagt og gjort. Ta også vare på evt. e-poster og sms, og ta mest mulig skriftlig.

Om du er organisert eller ikke har ikke arbeidsgiver noe med, og du har en del fordeler ved å gjøre det, spesielt i saker som dette.

Skal prøve å ta vare på så mye skriftlig som mulig.

Jeg vet at de egentlig ikke har noe med om man er organisert eller ikke, men de kan gjøre livet litt vanskeligere hvis man gjør ting de ikke liker.. Og det har vi faktisk hatt en ganske stor runde på nå i det siste. Så selv om de i teorien ikke har noe med det å gjøre så bryr de seg fortsatt ganske så mye.

Det å melde seg inn i fagforening har en måneds karens tid i forhold til å ta opp saker med bedriftseier. Men det går jo ann å forhøre seg da og ta saken selv

Det gjør jo ting litt vanskeligere også. Jeg har egentlig ganske lyst til å ringe dem (LO er vel kanskje greiest?) for å høre om hva man burde gjøre. De kan vel gi ut tips og råd selv om man ikke er medlem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Skal prøve å ta vare på så mye skriftlig som mulig.

Jeg vet at de egentlig ikke har noe med om man er organisert eller ikke, men de kan gjøre livet litt vanskeligere hvis man gjør ting de ikke liker.. Og det har vi faktisk hatt en ganske stor runde på nå i det siste. Så selv om de i teorien ikke har noe med det å gjøre så bryr de seg fortsatt ganske så mye.

Det gjør jo ting litt vanskeligere også. Jeg har egentlig ganske lyst til å ringe dem (LO er vel kanskje greiest?) for å høre om hva man burde gjøre. De kan vel gi ut tips og råd selv om man ikke er medlem?

Mener du kan rådføre deg med dem før tiden men dem tar ikke saken for deg elelr støtter deg san som når du har vært der i over en måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du kan rådføre deg med dem før tiden men dem tar ikke saken for deg elelr støtter deg san som når du har vært der i over en måned.

Det høres jo greit ut :) Er bedre med råd enn ingenting tenker jeg. De kan jo rådføre meg mtp hvordan ta det litt på egenhånd. En måned fram i tid er nok litt sent for mitt tilfelle også. Da har de nok ansatt en ny, hvis jeg ikke får gjort noe før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også ta en telefon til arbeidstilsynet og høre. Vet det ble gjort på forrige jobben min når folk plutselig ble satt opp til å jobbe i ferien sin, med en ukes varsel. De ga visst veldige gode råd da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør jo ting litt vanskeligere også. Jeg har egentlig ganske lyst til å ringe dem (LO er vel kanskje greiest?) for å høre om hva man burde gjøre. De kan vel gi ut tips og råd selv om man ikke er medlem?

De kan gi ut tips, men de gjør ofte ikke det til ikke medlemmer (ihvertfall ikke de som ikke ønsker å bli medlem). Det kan virke kjipt, men det er jo fordi de sliter med å rekruttere nye folk så det har blitt en nødvendighet rett og slett.

Du har rettigheter som som deltidsannsatt, feks fortrinnsretten. De kan jo strengt tatt ansette andre også, men da er det helst snakk om at de ikke har folk inne med rett kompetanse osv slik at de må se utenfor, men ser ikke for meg det er gjeldende i ditt tilfelle? Dessuten har ikke arb.giver noe med hva du gjør på fritiden. Så lenge du er i stand til å gjøre jobben din så spiller det ingen rolle hvor mange hunder du har e.l. og det er ikke gyldig grunn for å ikke gi deg jobben.

Du bør også ta saken før de evt har skrevet kontrakt med den andre. Da blir det straks verre, spesielt siden du tar saken selv. Forøvrig så regner jeg ikke med at fagforeninga kjører rettsak på dette (om det skulle gå så langt), men de kan ofte utrette mye bare med å være med på prossessen fra starten av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan gi ut tips, men de gjør ofte ikke det til ikke medlemmer (ihvertfall ikke de som ikke ønsker å bli medlem). Det kan virke kjipt, men det er jo fordi de sliter med å rekruttere nye folk så det har blitt en nødvendighet rett og slett.

Du har rettigheter som som deltidsannsatt, feks fortrinnsretten. De kan jo strengt tatt ansette andre også, men da er det helst snakk om at de ikke har folk inne med rett kompetanse osv slik at de må se utenfor, men ser ikke for meg det er gjeldende i ditt tilfelle? Dessuten har ikke arb.giver noe med hva du gjør på fritiden. Så lenge du er i stand til å gjøre jobben din så spiller det ingen rolle hvor mange hunder du har e.l. og det er ikke gyldig grunn for å ikke gi deg jobben.

Du bør også ta saken før de evt har skrevet kontrakt med den andre. Da blir det straks verre, spesielt siden du tar saken selv. Forøvrig så regner jeg ikke med at fagforeninga kjører rettsak på dette (om det skulle gå så langt), men de kan ofte utrette mye bare med å være med på prossessen fra starten av.

Jeg tenker nok at jeg mest sannsynlig kommer til å melde meg inn etter det her.. Ser liksom nytten av det, selv om arbeidsgiver ikke liker det.

Det var jo fortrinnsretten jeg siterte i startsinnlegget. Og der står det jo at den ikke gjelder hvis man ikke har kompetanse til jobben som lyses ut. I mine øyne så er det mye som skal til for å ikke ha kompetanse til en butikkjobb, spesielt etter å ha jobbet der og lært utrolig mye det siste halvannet året.

Det er det je også tenker. Hvis jeg melder meg inn så kan de kanskje ikke støtte meg fullt ut pga at man må være medlem i minst en mnd først. MEN de kan jo da gi tips og råd og hjelpe meg på veien.

@Krutsi : Jeg har faktisk tenkt det.. Men problemet er at når det er snakk om butikkjobb så vil jeg helst jobbe i den bransjen jeg er i nå, og derfor er det veldig surt å gi slipp. Samtidig har jeg jo faktisk tenkt på det mange ganger. Det er mange lite hyggelige ting som skjer og det er ikke alltid jeg er sikker på om jeg gidder.

Det verste er jo at jeg stilte opp på dagen da en sykemeldte seg (og senere sa opp). Jeg tok alle hennes vakter der og da. Og jeg føler rett og slett at jeg ikke får igjen noe. De hadde mildt sagt vært litt fuc*** hvis jeg ikke kunne stilt opp. Så ja, det er ganske surt.

Problemet er jo litt at jeg faktisk har søkt masse andre steder i håp om heltid, men har ikke fått respons på noe. Og jeg tørr ikke si opp før jeg finner meg et annet sted. Vil jo ikke bli stående uten jobb heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke noe saklig å komme med. MEN kjenner at jeg blir skikkelig forbanna på dine vegne, fy fader for en dårlig behandling fra sjefen! Jeg skjønner godt at du vil bli i denne spesifkke bransjen, men helt ærlig, jeg hadde ikke giddet å forholde meg til en slik useriøs ledelse og hadde nok sagt opp. Men, det er bare meg og har forståelse for at du ønsker å å bli :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjonen burde vel være: hør med sjefen, om de ikke gir deg stillingen, så søker du andre steder OG melder deg inn i fagforeninga.

Arbeidsplasser som ikke tillater ansatte å være organisert er ofte mer slepphendte med å følge alle mulige regler rundt arbeidsforholdet, greit å komme seg vekk fra sånt.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke noe saklig å komme med. MEN kjenner at jeg blir skikkelig forbanna på dine vegne, fy fader for en dårlig behandling fra sjefen! Jeg skjønner godt at du vil bli i denne spesifkke bransjen, men helt ærlig, jeg hadde ikke giddet å forholde meg til en slik useriøs ledelse og hadde nok sagt opp. Men, det er bare meg og har forståelse for at du ønsker å å bli :)

Ja, synes selv det er ekstremt dårlig. Men det er faktisk ikke første gangen på de 15 mnd jeg har jobbet her.. Så jeg skal søke litt rundt. Har jo noen kontakter så jeg får se hva som skjer. Er usikker på om jeg gidder å bli..

@Tekopp Det siste har du dessverre helt rett i.

Er på vei til jobb nå, skal se om jeg får tak på han sjefen med en gang jeg kommer dit. Så kan jeg i hvert fall høre hva han sier. Jeg er bare veldig dårlig på sånne ting, så ønsk meg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke sånn at de bare kan gjøre sånn. Så sant du er kvalifisert skal du såvidt jeg vet ha fortrinnsrett på stillingen (om det er samme type stilling, bare høyere prosent), i tillegg kan de ikke legge sånne ting til grunn for å velge noen andre i ansettelsesprosessen. Aner ikke hvordan du kan gå videre med dette, er redd det blir en kjip lærepenge om at man bør være organisert.. Uansett, lykke til!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må medgi at jeg synes at sjefen din høres ut som en useriøs drittsekk som hadde fortjent et godt spark i ræva av fagforeninga. Hvis du ikke får fulltidsjobben, så ville jeg ha søkt en annen jobb pronto. Du kan jo nevne for sjefen at du sa nei til en annen fulltidsjobb, fordi du trodde du kom til å få denne?

Og ditt privatliv (hvor mange hunder du har) har IKKE NOE MED jobben din, så fremt du ikke lar det gå utover jobben.

Og selvfølgelig passer det flott å ha folk ansatt i deltidsstillinger - for sjefen!

I følge Arbeidstilsynet har du fortrinnsrett på stillingen (forutsatt at ting er forklart korrekt i denne tråden), og det hadde jeg ikke gitt meg på.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble det ingen prat, for da jeg sjekket jobbmailen så jeg at han allerede har sendt ansettelsesskjema til høyeste sjef. Knakk litt sammen, så jeg klarte ikke å snakke ordentlig med han før han dro. Er usikker på om jeg får det til, for jeg klarer ikke holde meg sammen når jeg føler meg som nå. Rett og slett dårlig gjort er det.

Han får nok mest sannsynlig en mail i kveld.

Men skal prøve å ringe Arbeidstilsynet i morgen for å høre om jeg kan gjøre noe. Er dog veldig usikker nå på om jeg gidder mer her. Skal nok begynne å søke litt rundt igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble det ingen prat, for da jeg sjekket jobbmailen så jeg at han allerede har sendt ansettelsesskjema til høyeste sjef. Knakk litt sammen, så jeg klarte ikke å snakke ordentlig med han før han dro. Er usikker på om jeg får det til, for jeg klarer ikke holde meg sammen når jeg føler meg som nå. Rett og slett dårlig gjort er det.

Han får nok mest sannsynlig en mail i kveld.

Men skal prøve å ringe Arbeidstilsynet i morgen for å høre om jeg kan gjøre noe. Er dog veldig usikker nå på om jeg gidder mer her. Skal nok begynne å søke litt rundt igjen..

Altså, det er fremdeles mulig å gjøre noe med. Send epost til både ham og øverste leder hvor du legger frem din side av saken.

Det forutsetter at du står opp for deg selv da, og ikke er konfliktsky.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble det ingen prat, for da jeg sjekket jobbmailen så jeg at han allerede har sendt ansettelsesskjema til høyeste sjef. Knakk litt sammen, så jeg klarte ikke å snakke ordentlig med han før han dro. Er usikker på om jeg får det til, for jeg klarer ikke holde meg sammen når jeg føler meg som nå. Rett og slett dårlig gjort er det.

Han får nok mest sannsynlig en mail i kveld.

Men skal prøve å ringe Arbeidstilsynet i morgen for å høre om jeg kan gjøre noe. Er dog veldig usikker nå på om jeg gidder mer her. Skal nok begynne å søke litt rundt igjen..

Det er ikke for sent. I verste fall kan han jo ansette dere begge i heltidsstillinger, og da ha fler folk i butikken enn vanlig. Er jo som regel nok å gjøre i butikkene i den bransjen.

Men enig i det siste der, ang. å begynne å søk litt rundt. Dessverre er det en bransje med mye rart, og mye snusk. Har jobbet i flere butikker i flere kjeder, og opplevd mye rart alle stedene.

Endret av Nemi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...