Gå til innhold
Hundesonen.no

Valper som avlives

Recommended Posts

Skrevet

Har skjønt at det er/ har vært vanlig å avlive valper hos noen raser, pga uønsket farge, manglende ridge etc.. Dette høres ut som er veldig guffen praksis og jeg lurer på hvor vanlig det egentlig er? Er det en utdøende praksis, og hvilke raser er/ har det vært vanlig på?

• Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Popular Posts

SKJEDDE. Ikke skjer. Det var så vidt vi vet relativt normalt å gjøre dette i rasens hjemland og naboland før, mens i dag ser en såpass mange feiltegnede valper rundt omkring at jeg har vanskelig f

Mulig jeg misforstår deg nå, men jeg sier jo nettopp det - tegninger påvirker ikke levealder eller konstruksjon, og jeg synes det er positivt - for å bruke opp dagens underdrivelse - at en ser på helh

Ifølge bokmålsordboken: en dobermann - dobermannen - dobermanner - dobermannene

Skrevet

Før ble hvite skotter avlivet, til de i stedet begynte å avle dem som egen rase. Og dermed fikk vi også westien. :)

Men, ja, jeg har også hørt om denne praksisen.

Skrevet

Det er ikke så lett å vite hvor vanlig dette er, for det er jo ikke noe oppdretterne liker å snakke høyt om. Det er nok langt mindre vanlig enn før, men det er jo ikke så fryktelig lenge siden vi hadde saken med den norske RR-oppdretteren og den danske boxeroppdretteren som avlivet(eller skulle avlive?) valper.

http://www.bt.no/nyheter/utenriks/Dreper-valper-med-skjonnhetsfeil-1754546.html

Skrevet

Jeg har hørt om oppdrettere som avliver valper med haleknekk på min rase! :no: Syns det er helt forferdelig, når jeg selv sitter med verdens herligste hund med haleknekk. Å tenke på at hun hadde vært avlivet hos feil oppdretter, er trist å tenke på.

Skrevet

Tidligere var det vanlig å avlive hvite boxervalper. Jeg tror det foregår til en viss grad enda, men de aller aller fleste oppdrettere tar heldigvis vare på de.

De hvite har en litt høyere sjanse for å være døv, ellers er de like friske som sine søsken.

Boxere med mer enn 1/3 hvit er feil i standarden, men det er ingen diskvalifiserende feil.

Skrevet

Før ble alle powder puffene slått i hjel. Parrer du naken og naken blir 1/3 puffer.... Dette sluttet de med på åttitallet, så jeg tror ikke det har vært vanlig i Norge. Puffene ble brukt en del i avl på nittitallet fordi man trodde at det ville forbedre tennene. Tenner henger sammen med nakengenet og puff har ingen innvirkning. Vet ikke med den meksikanske, men de med pels fikk ikke stille på utstilling før i fjor tror jeg.

Skrevet

Det er ikke så lett å vite hvor vanlig dette er, for det er jo ikke noe oppdretterne liker å snakke høyt om. Det er nok langt mindre vanlig enn før, men det er jo ikke så fryktelig lenge siden vi hadde saken med den norske RR-oppdretteren og den danske boxeroppdretteren som avlivet(eller skulle avlive?) valper.

http://www.bt.no/nyheter/utenriks/Dreper-valper-med-skjonnhetsfeil-1754546.html

Sinnsykt...

Avlen på rhodesian ridgeback synes jeg er under all kritikk, og jeg FATTER ikke at ingen reagerer på dette? Det er jo de hundene som IKKE har ridge som er de beste mtp helse, og når de parrer ridge mot ridge så vil de med sikkerhet får valper som de tar livet av (edit; med forbehold om at foreldredyr er heterozygote for trekket).

Det er til å grine av, for en dumskap.

Skrevet

Tror det varrierer fra miljø til miljø hva som vanlig. På min rase så blir hunder med åpenbare deffekter avlivet: bein som ikke vokser som de skal o.l. Men feilfarge, haleknekk, pelslengde o.l. som ikke påvirker hundens bruksverdi får vokse opp og selges som nettopp: brukshunder som har samme verdi som ellers da det ikke påvirker hunden fysisk på noen måte.

Men dette er norden, i Australia der fokusen er mer på det eksteriøre enn bruksverdi så vil nok noen oppdrettere være tidligere ute (ikke minst ettersom de "aldri" har sett en AK med mye hvitt, hvitt andre plasser enn i bryste eller med unormal pelslengde. De har t.o.m gitt det ett eget navn og kaller langhårete for "nordic coat" :P )

Men vil tro det er variasjon fra rasemiljø til rasemiljø. Ofte er det jo "de gamle" oppdretterene som forteller nye hva de skal gjøre, helt til evt de ny klarer skaffe seg egen info og tenke/ta avgjørelser på egene bein.

Skrevet

Døve dalmatinervalper avlives som oftest. De som får leve opp er ofte født hos uerfarne/useriøse oppdrettere.

Før var det ganske vanlig å avlive valper med patch.

Men er det ikke en viss forskjell på å avlive døve valper kontra å avlive hunder fordi de ikke har et trekk som rasestandarden påpeker at de skal ha? Hva angår RR så er jo hundene uten denne karakteristiske ridgen klart å foretrekke fra et helsemessig utgangspunkt, og jeg kan virkelig ikke fatte at dette får fortsette.

Skrevet

Men er det ikke en viss forskjell på å avlive døve valper kontra å avlive hunder fordi de ikke har et trekk som rasestandarden påpeker at de skal ha? Hva angår RR så er jo hundene uten denne karakteristiske ridgen klart å foretrekke fra et helsemessig utgangspunkt, og jeg kan virkelig ikke fatte at dette får fortsette.

Absolutt! Så svaret mitt var litt urelevant ser jeg, leste ikke førsteinnlegget godt nok :)

Skrevet

Tidligere var det også vanlig å avlive gule flatcoated retrievere. Den gule fargen har selvsagt ikke noen mer negativ effekt for en flat enn for en golden eller gul labrador, liksom. Årsaken er at rasen holdt på å dø ut på et tidspunkt, og ble reddet ved å blande inn goldens (mener jeg å huske). Dermed fikk man også inn den gule fargen. Antar det var litt flaut for folk å få gule valper, da, siden det viste at det hadde vært blandet inn noe annet på linjene eller noe sånt.

Nå for tida er det vel ikke så akseptert å avlive de gule, allikevel kan jeg ikke huske å ha sett så mange av dem rundt omkring. Men nå har vi jo gentester for farge slik at man kan unngå å gjøre paringer som gir den "akk så fryktelige" gule fargen.

Skrevet

OT, men rhodesian ridgeback burde ha blitt omdøpt til "african liondog" eller noe lignende, og det bør være helt selvfølgelig at hunder både med og uten ridge godkjennes.

Skrevet

Helt hårreisende praksis!

Jeg har ikke hørt om at det skal være vanlig på min rase, men det erkanskje ikke så rart. Belgeren har jo fire pelsvarianter, og blir det født en rødhåra en i et gronnekull blir valpen definert som terv, f.eks.

Men jeg håper og tror det ikke er så vanlig her til lands, for det er søren meg stygt og uetisk av oppdrettere å drive på sånn!

Skrevet

Vil tro at det fortstt gjøres men i hvilken utstrekning vet jeg ikke og av hvilken grunn. De to oppdreterne tok opp neo viktig i forhold til det å avlive f en feil somikek skader hunden. Håper dem tok det opp bevist.

Er det lurt elelr ikke lurt om denm tar valpene til vetrinæe. Jeg tror det er lurt at dme gjør det for da kan i hvertfall vetrinærene fortelle noe og da bør man gjerne ha tenkt gjennom handlingene sine før man går til det skritt, værre blir det med dem som fjerne valpene hjemme

Håper det er nedgang på det å fjerne valper som har en feil i forhold til standard som ikke går ut over helsa

Skrevet

Sinnsykt...

Avlen på rhodesian ridgeback synes jeg er under all kritikk, og jeg FATTER ikke at ingen reagerer på dette? Det er jo de hundene som IKKE har ridge som er de beste mtp helse, og når de parrer ridge mot ridge så vil de med sikkerhet får valper som de tar livet av (edit; med forbehold om at foreldredyr er heterozygote for trekket).

Det er til å grine av, for en dumskap.

Det er jo en grunn for at noen av oss nekter å kjøpe utstyr hos Kifani..

Døve dalmatinervalper avlives som oftest. De som får leve opp er ofte født hos uerfarne/useriøse oppdrettere.

Før var det ganske vanlig å avlive valper med patch.

Kanskje greit å nevne at i henhold til NDK sine retningslinjer for avl så skal døve valper avlives :)

Skrevet

Det er en virkelig skremmende praksis, og det er akkurat på RR, bokser og Dalmatiner jeg har hørt om før :no:

I følge en annen tråd, kan det se ut som at det skjer bland Berner Senne også?

Skrevet

Jeg har hørt om oppdrettere som avliver valper med haleknekk på min rase! :no: Syns det er helt forferdelig, når jeg selv sitter med verdens herligste hund med haleknekk. Å tenke på at hun hadde vært avlivet hos feil oppdretter, er trist å tenke på.

Samme her, hadde dober med haleknekk, finnes ingen mening i å avlive friske dyr på dette grunnlaget :(

Skrevet

Det er en virkelig skremmende praksis, og det er akkurat på RR, bokser og Dalmatiner jeg har hørt om før :no:

I følge en annen tråd, kan det se ut som at det skjer bland Berner Senne også?

I så fall sier det veldig mye om manglende kunnskaper innenfor genetikk. Hvis man avler på disse dyrene med endel hvitt så vil man risikere å få hvite valper eller overtegnede valper (som i veldig diskvalifiserende). Når man parrer boxer så bør man derfor ikke parre to som bærer hvitt, man må alltid bruke en heltegnet hund mot en som har hvitt dersom man lever i den tro at valper med visse tegninger verken har livets rett eller andre merkverdige oppfatninger. Og hos ALLE hunder som har mye hvitt så er det særdeles viktig å se etter pigmentering i ansiktsområder og ører, det er mye viktigere enn hva folk vil ha det til, og spesielt fra et avlsmessig ståsted. Hos enkelte av dyrene med svært strenge krav for tegninger har det rett og slett gått litt for langt.

Enkelte oppdrettere skulle fått en solid smekk for å holde på som de gjør og det forundrer meg at ikke flere har fått avlsforbud etter saker som dette.

Skrevet

Gjør de fremdeles det?

Det vet jeg ikke, jeg har ikke sjekket opp i det da det er helt uaktuelt for min del å støtte de økonomisk om de plutselig skulle "komme på bedre tanker".

• Like 2
Skrevet

Jeg har ikke hørt om at det skal være vanlig på min rase, men det erkanskje ikke så rart. Belgeren har jo fire pelsvarianter, og blir det født en rødhåra en i et gronnekull blir valpen definert som terv, f.eks.

Tja det er vel først siste årene tan fargete gronniser har dukket opp? Regner med det har vært tilstede igjennom noen år?

Skrevet

Vi har hatt en langhåret Corgi Pembroke fra en veldig anerkjent oppdretter her i Norge da jeg var yngre, mamma syntes han var så skjønn, så han fikk hjem hos oss, fikk det kledelige navnet Lurven :wub: Han var gullgutten min, var såååå glad i den hunden :hug::wub:

Ellers så vet jeg at de fleste Am Akita oppdrettere her i Norge selger langhårede valper de skulle få fra er kull til lavere pris, men de tar i alle fall ikke livet av dem

Skrevet

Heldigvis er det ikke vanlig praksis å avlive valper med "feil" hos schäfer. De fleste oppdrettere jeg kjenner gjør så godt de kan for at alle skal overleve, men dersom det fødes en valp med misdannelser ol som ikke er forenelig med liv (eller et godt liv), så får valpen selvfølgelig slippe.