Gå til innhold
Hundesonen.no

Mattilsynet med nye krav til hunde- og katteeiere


Aslan
 Share

Recommended Posts

Men jeg er forvirret angående dette med burbruk. Under oppholdssted står det at bur med døren igjen ikke er egnet oppholdssted for hund. Men så står det også listet minimunskrav til størrelse som kan dekkes av et stort bur (i hvert fall for de minste hundene, med de største burene). Så hva er riktig?

Edit: Jeg kan ta feil, men foreløbig finner jeg ingen hundebur som oppfyller kravene til minstemål for oppholdssted.

Det som er riktig er vel at bur aldri bør være et oppholdssted for en hund? Har man en stor hund blir vel hundegård med inngjerding det nærmeste man kommer. En chihuahua vil jo ha veldig god plass i et bur beregnet for en mastiff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 110
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

http://www.vg.no/forbruker/dyrene/naa-er-det-forbudt-aa-loefte-katten-etter-nakkeskinnet/a/23340616/ Vi hundeeiere må blant annet forholde oss til: Norske hundeholdere må sørge for at hunde

Jepp, merker jeg blir frustrert. Man bryter ikke anbefalingene om man går to to-timers turer en dag liksom, det er ikke slike ting dette handler om overhodet Jeg forstår ikke hvordan det går an å i

Så da viser det seg at vi "Anti-bur-tantene" ikke er helt på jordet allikevel da.

Men jeg er forvirret angående dette med burbruk. Under oppholdssted står det at bur med døren igjen ikke er egnet oppholdssted for hund. Men så står det også listet minimunskrav til størrelse som kan dekkes av et stort bur (i hvert fall for de minste hundene, med de største burene). Så hva er riktig?

 

Edit: Jeg kan ta feil, men foreløbig finner jeg ingen hundebur som oppfyller kravene til minstemål for oppholdssted.

Jeg har skjønt det sånn at tabellen som står på side 7 i tilsynsveilederen, angir minimumsmål på oppholdsstedet til hunden innendørs. Altså, har du et bur som tilfredsstiller disse kravene til størrelse, er det greit.

I tillegg, så kan man bruke et bur som er mindre, dersom døra ikke lukkes. Så målene som er oppgitt i tabellen, er minstarealet en hund skal ha og oppholde seg på :)

Og litt ot, men kreds til deg for å gidde å diskutere med burfolket på hundehjelpen.net!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra!

Og når det gjelder detaljene så må man, som alltid, fokusere på lovens intensjon, ikke lovens bokstav. Hundene mine har mange ganger sittet i relativt små bilbur når vi har kjørt femti mil på en dag. Med hyppig lufting og strekk på beina, og en innlagt litt lenger tur (ofte på Dovrefjell :)) så mener jeg bestemt at det er helt greit. Kattene har mange ganger vært hjemme et par-tre dager alene, da med et vindu på gløtt og med rikelig tilgang på mat og vann. Men alt i alt: Dyrene mine blir tatt godt vare på, nemlig. :sleep:

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilbur går vel som sikring under transport, og det er vel ikke akkurat det samme som å bli stuet i bur 18 timer i døgnet hjemme.

Det positive med dette er at det stilles endel krav om både tilrettelegging, forberedelser og ikke minst kunnskaper hos hundeeiere, og da kan man også ha noe å henvise til når man møter ymse mennesker med enda mer ymse hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det positive med dette er at det stilles endel krav om både tilrettelegging, forberedelser og ikke minst kunnskaper hos hundeeiere, og da kan man også ha noe å henvise til når man møter ymse mennesker med enda mer ymse hunder.

Og ikke minst, instruktører, vetrinærer og lignende kan få problemer om de gjenntatte ganger kommer med anbefalninger som går mot dette regelverket.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke minst, instruktører, vetrinærer og lignende kan få problemer om de gjenntatte ganger kommer med anbefalninger som går mot dette regelverket.

Opplever du ofte at veterinærer gir råd som går mot dette regelverket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra greier, men lurer veldig på hvordan oppfølgingen blir på et par av punktene. Hvordan kan man sjekke at aktiviseringsbehovet blir oppnådd ift rase eller hvor mange ganger bikkja får tur om dagen? Antar at det er en formell måte å fortelle folk hva som er rett og galt på, men det blir jo fort et regelverk som det er vanskelig å sanksjonere mot. Noe ala å gå over veien utenfor overgangsfelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra greier, men lurer veldig på hvordan oppfølgingen blir på et par av punktene. Hvordan kan man sjekke at aktiviseringsbehovet blir oppnådd ift rase eller hvor mange ganger bikkja får tur om dagen? Antar at det er en formell måte å fortelle folk hva som er rett og galt på, men det blir jo fort et regelverk som det er vanskelig å sanksjonere mot. Noe ala å gå over veien utenfor overgangsfelt.

Det er ikke noe hokus pokus - se over hit til Sverige hvor liknende retningslinjer for loven står. Det er ikke noe revolusjon, for idioter de bryr seg ikke og dyreplageri er jo ikke noe som avdekkes som kongefamilien i se&hør. Så som tabris er inne på, dette er mest for å ha flere holdepunkter når man først HAR en graverende sak. Men de kan like gjerne skje, hu gærne dama med ovtcharka flytta jo bare til sverige og fortsatte her, usikker på hvor hun er nå - men... Det er ikke sånn at politiet/inspektører kommer hjem og sjekker om du har bikkja i bur eller ikke, med mindre det framligger skjellig årsak til å undersøke huset ditt. Og man kan akkurat like mye som før ha hunden sin i bur ved sykdom, ha hunden i bur i midlertidige perioder og så videre. Det er so many shades of grey...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe hokus pokus - se over hit til Sverige hvor liknende retningslinjer for loven står. Det er ikke noe revolusjon, for idioter de bryr seg ikke og dyreplageri er jo ikke noe som avdekkes som kongefamilien i se&hør. Så som tabris er inne på, dette er mest for å ha flere holdepunkter når man først HAR en graverende sak. Men de kan like gjerne skje, hu gærne dama med ovtcharka flytta jo bare til sverige og fortsatte her, usikker på hvor hun er nå - men... Det er ikke sånn at politiet/inspektører kommer hjem og sjekker om du har bikkja i bur eller ikke, med mindre det framligger skjellig årsak til å undersøke huset ditt. Og man kan akkurat like mye som før ha hunden sin i bur ved sykdom, ha hunden i bur i midlertidige perioder og så videre. Det er so many shades of grey...

Mja, antar det gir mening egentlig. Uansett positivt at noe blir gjort. Kanskje spesielt angående katter da de på mange måter har havna litt i skyggen av all driten som har skjedd med hunder de siste årene.

Off-topic: Kommentarfeltet...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår det, så er det ment først og fremst for å bevisstgjøre og øke kunnskapsnivået til dyreeiere. Men også for at inspektører skal få noe konkret å forholde seg til i de sakene hvor de blir blandet inn.

Ikke minst dette siste tror jeg er viktig. Nå blir det antakelig lettere for også dem å påpeke annet enn at hunden har mat, vann og tak over hodet. Nå kan det kanskje bli lettere å gripe inn i de tilfellene der de aller mest nødvendige ting er på plass, men der dyrene like vel lider under mangel på stimuli og annet stell.

Ut i fra kommentarene var det kanskje på høy tid dette?

Jeg kjenner blodtrykke øker bare ved tanken på slike kommentarfelt. Jeg leste to-tre av kommentarene og fant ut at nei, dette tåler ikke blodtrykket mitt :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever du ofte at veterinærer gir råd som går mot dette regelverket?

ikke ofte, men jeg har hørt veterinær gi råd om at hunden skulle være i bur når eier var på jobb og på natta, sånn sett er ikke dyrleger verstinger.

Folk som holder kurs og kommer med anbefalninger som strider mot regelverket tror jeg nok er ett mer utbredt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Leste at vi også skal sørge for at hunder ikke biter barn. Forøvrig så er det at vi ikke har lov til å kastere hunder en direkte årsak til at hunder blir aggressive og biter mennesker uavhengig av alder. Dyr blir seksuelt frustrerte, og har du ikke tenkt til å parre dyret så må den bli kastrert, ellers blir den en fare for mennesker."

:blink: :o :o :blink:

Jeg måtte bare få det med.... :heart: internett :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Leste at vi også skal sørge for at hunder ikke biter barn. Forøvrig så er det at vi ikke har lov til å kastere hunder en direkte årsak til at hunder blir aggressive og biter mennesker uavhengig av alder. Dyr blir seksuelt frustrerte, og har du ikke tenkt til å parre dyret så må den bli kastrert, ellers blir den en fare for mennesker."

Jeg måtte bare få det med.... :heart: internett :heart:

det er nesten direkte sitering av omplasseringsfolk i usa det der.. landet som prøver å løse overfloden av hunder med kastrering heller enn ansvarlig hundehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er nesten direkte sitering av omplasseringsfolk i usa det der.. landet som prøver å løse overfloden av hunder med kastrering heller enn ansvarlig hundehold.

Slike menn burde få et tilbud om å bli kvitt sine egne juveler. Hvis vi ikke har plass til normale utgaver av hanner og tisper i denne verden så er det sannelig ikke dyrene det er noe galt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike menn burde få et tilbud om å bli kvitt sine egne juveler. Hvis vi ikke har plass til normale utgaver av hanner og tisper i denne verden så er det sannelig ikke dyrene det er noe galt med.

Ja til kastrering av seksuelt frustrerte menn! :P Da blir det ikke krig i verden ;)

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer veldig på hvor all denne stressingen med stor plass kommer fra, jeg. Har aldri hørt om eller sett problemet før på internett. Og da er vel uansett bur ikke en løsning, det er vel bare å feie problemet under teppet.

Uansett trenger man ikke bur, det er fullt mulig å stenge av deler av huset og gi hunden tilgang til et rom, et halvt rom el. lign.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser reaksjoner på reglene rundt om kring. Bl.annet dette vedrørende burbruk og størrelse på burene.

Er det slik at enkelte raser (belgere) stresser for mye dersom de har for stor plass?

Nei.

Og jeg har sannsynligvis hatt det største skrapet man kan ha innen belger...

sov godt under bordet eller i sofaen han til tross for at han var skuddredd, gulvredd, mørkeredd etc etc..

Jeg har hatt hunder i alle størrelser og former, INGEN av de har hatt behov for bur, INGEN av de har vært destruktive eller blitt stresset av å få bevege seg fritt.

Er det slik at Norske hunder må ha bur for å slappe av så fortsetter jeg å kjøpe fra Sverige.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...