Gå til innhold
Hundesonen.no

Mattilsynet med nye krav til hunde- og katteeiere


Aslan
 Share

Recommended Posts

Jeg lurer veldig på hvor all denne stressingen med stor plass kommer fra, jeg. Har aldri hørt om eller sett problemet før på internett. Og da er vel uansett bur ikke en løsning, det er vel bare å feie problemet under teppet.

Uansett trenger man ikke bur, det er fullt mulig å stenge av deler av huset og gi hunden tilgang til et rom, et halvt rom el. lign.

Det hørte jeg om for mange år siden, 92 tror jeg var første gangen jeg ble fortalt dette. Var en oppdretter/eier av hundepensjonat/jeger som sa at enkelte raser måtte man ha i bur innendørs ellers stresset dem for mye.

Et halvt rom blir visst for mye det og, hevdes det.

Nei.

Og jeg har sannsynligvis hatt det største skrapet man kan ha innen belger...

sov godt under bordet eller i sofaen han til tross for at han var skuddredd, gulvredd, mørkeredd etc etc..

Jeg har hatt hunder i alle størrelser og former, INGEN av de har hatt behov for bur, INGEN av de har vært destruktive eller blitt stresset av å få bevege seg fritt.

Er det slik at Norske hunder må ha bur for å slappe av så fortsetter jeg å kjøpe fra Sverige.

Jeg tenkte tanken jeg og, at det kan da umulig være gode hunder om de ikke takler litt område. Om 3 m2 vil være for mye gulvflate for en hund (belger), som brukes som tjenestehund, så blir jeg litt betenkt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 110
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

http://www.vg.no/forbruker/dyrene/naa-er-det-forbudt-aa-loefte-katten-etter-nakkeskinnet/a/23340616/ Vi hundeeiere må blant annet forholde oss til: Norske hundeholdere må sørge for at hunde

Jepp, merker jeg blir frustrert. Man bryter ikke anbefalingene om man går to to-timers turer en dag liksom, det er ikke slike ting dette handler om overhodet Jeg forstår ikke hvordan det går an å i

Så da viser det seg at vi "Anti-bur-tantene" ikke er helt på jordet allikevel da.

Bra greier!

 

Jeg lurer dog på hvor lenge det i følge reglene er ok å reise fra en katt. Det er jo "vanlig" å reise bort en dag eller to, hvor går grensa?

 

Noen som vet om en god forklaring på det med å løfte katt etter nakkeskinnet? Etablert "allmennkunnskap" sier jo at det er greit, men det virker jo som det motsatte er tilfelle ut i fra den nye loven.

Katter skal ikke løftes etter nakkeskinnet nei, men de kan holdes i skinnet for å holde dem rolige, blir som med brems til hest. Et absolutt minimum er da at bakbena til voksne katter er i bakken så de kan støtte seg på dem. (I hvert fall det mitt veterinærkontor operere etter) Og man skal jo ikke gjøre det om det ikke trengs.

Jeg har ei som er redd av seg på nye plasser, hun har alle 4 labbene på bordet når hun undersøkes hos vet, men av og til må det til med et lite nakkegrep for å holde henne nok i ro. (F.eks ved undersøkelse av øynene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med pels-dyrene? Synes det er rart hvordan vi kan godta det de gjennomgår, men kritisere de som har hunden i bur ? Jeg er ikke for noen av delene, så ikke missforstå meg der.

hehe, beklager.. Jeg synes disse regelene er helt topp, men synest vi lukker øynene til det som passer oss..

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørte jeg om for mange år siden, 92 tror jeg var første gangen jeg ble fortalt dette. Var en oppdretter/eier av hundepensjonat/jeger som sa at enkelte raser måtte man ha i bur innendørs ellers stresset dem for mye.

Et halvt rom blir visst for mye det og, hevdes det.

Jeg tenkte tanken jeg og, at det kan da umulig være gode hunder om de ikke takler litt område. Om 3 m2 vil være for mye gulvflate for en hund (belger), som brukes som tjenestehund, så blir jeg litt betenkt.

Jeg forstår helt ærlig ikke hvor behovet for disse støgge burene har kommet fra.

Første gang jeg hørte om bur til hund var på valpekurs med Jonas for 17 år siden.

Det ble anbefalt varmt for oss som hadde litt kreative valper.

Jeg ryddet i stedet jeg og det gikk helt fint.

Lyra rev i stykker sofaen min en gang som unghund, det var ikke stress, men virkelyst. Etter det trente jeg henne litt før jeg dro fra, og det ble med den ene gangen.

Sånt må man faktisk regne med hvis man har hund av den aktive typen og ikke stimulerer nok, den tok jeg på min kappe.

Jeg brukte bur på tolleren når han fikk raptuser og skulle være mest mulig i ro ( sykdom) , etter at han festet kjeven sin i buret ble det enda mer uaktuellt å forlate hund i bur.. Jeg var heldigvis i rommet ved siden av og hørte hylene.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med pels-dyrene? Synes det er rart hvordan vi kan godta det de gjennomgår, men kritisere de som har hunden i bur ? Jeg er ikke for noen av delene, så ikke missforstå meg der.

hehe, beklager.. Jeg synes dette er helt topp, men synest vi lukker øynene til det som passer oss..

Jeg forstår ikke hva du mener jeg? En velstelt pels er sjelden til plage for hunden liksom..?

Edit: aha, glem det, du mener pelsoppdrett selvfølgelig :P

Vel, jeg har ikke kaniner i bur heller jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hva du mener jeg? En velstelt pels er sjelden til plage for hunden liksom..?

Edit: aha, glem det, du mener pelsoppdrett selvfølgelig :P

Vel, jeg har ikke kaniner i bur heller jeg..

Jeg tror hun mener pelsdyroppdrett :ahappy:

Når det er sagt så er jeg veldig uenig (kanskje ikke overraskende) i at enkelte hunders liv og bevegelsesfrihet ikke begrenses av en ekstrem utstillingspels. En nybadet og nyklippet puddel, puli eller komondor får kanskje ikke løpe 5 timer i høstskogen like ofte som en elghund, men om man mener dette er god dyrevelferd eller ei kommer jo helt an på hvilke forutsetninger en selv har. Jeg mener ikke det, men jeg er åpen for at andre mener noe annet og bruker hele vinteren på å la slike hunder løpe løse og nyte livet i sølete omgivelser. I tillegg så er ekstrem pels (collie, sheltie, aussie med flere) beviselig skadelig for hunders helse og det fører med seg en rekke hudsykdommer, men hvis man nå en gang skal sammenligne det med pelsdyroppdrett blir det noe feil utgangspunkt/forskjellige vurderingskriterier. Men det er da lov å ha flere tanker i hodet på en gang.

Mitt håp er at absolutt alle hundeeiere skal lære seg mer om dyr, dyrs behov og dyrs mentalitet og adferd, og ikke minst hva vi kan gjøre for å ha disse elskverdige vesenene i en verden som krever mer og mer av dem. Dyr må nå en gang få lov til å være dyr, av og til er det kanskje vi som må innrette oss mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser reaksjoner på reglene rundt om kring. Bl.annet dette vedrørende burbruk og størrelse på burene.

Er det slik at enkelte raser (belgere) stresser for mye dersom de har for stor plass?

Skulle størrelsen stresse? Næh, det tror jeg ikke noe på. Det som evt. skulle være stressende er om det blir mye å passe på, i form av vinduer hvor man ser veien utenfor veldig godt og hunden bestemmer seg for at den er husets vokter og skal løpe fra vindu til vindu og bjeffe på folk som går forbi. Det har jeg opplevd med en hund. Det kan man løse ganske enkelt ved å enten putte bikkja på et område uten slike vinduer eller trekke for gardinene/matte vinduende med folie som slipper inn lyset. Så selve plassen er nok ikke problemet hvis bikkja stresser i buret. Det er vel heller det å være innestengt som er plagsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med pels-dyrene? Synes det er rart hvordan vi kan godta det de gjennomgår, men kritisere de som har hunden i bur ? Jeg er ikke for noen av delene, så ikke missforstå meg der.

hehe, beklager.. Jeg synes disse regelene er helt topp, men synest vi lukker øynene til det som passer oss..

Ingen som har sagt at de er for å ha noen dyr i bur i denne diskusjonen hvertfall.

Forøvrig plager dette utsagnet meg litt, det skal være lov å reagere på at noe ikke er riktig i verden, uten å samtidig måtte snakke om alle andre ting som ikke er riktig, ellers vil all kritikk alltid bli forstummet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser reaksjoner på reglene rundt om kring. Bl.annet dette vedrørende burbruk og størrelse på burene.

Er det slik at enkelte raser (belgere) stresser for mye dersom de har for stor plass?

Ikke her ihvertfall.. Tvert imot er hun langt mindre stresset nå enn da hun lå i bur (før hun kom til meg).. Ikke at hun stresset i buret eller at det var skyld i stresset, men likevell. Buret forsvant over natten, det samme gjorde kjente omgivelser og flokken hun har levd i, likevell levde alt da jeg kom hjem fra jobb dagen etter hun flyttet til meg, og det har det gjort alle andre dager siden den gang for 3 år siden også (unntatt en hvor hun var panisk pga innbilt og hormonkluss). Ikke en gang frolic posen blir rørt. Men det var sikkert nødvendig det der buret..

Synes det er flott med nye regler og spredning av dem. I første omgang vil det nok ikke ha noen graverende effekt, spesielt da fordi det er ting som er vanskelig og følge opp/håndheve, og det vil nok aldri bli en perfekt verden, men det å spre opplysning og sette fokus på det vil påvirke noen, og de påvirker noen igjen og på sikt så vil det gjøre en del med holdningene til mange, ikke alle, men mange. Mange forstår faktisk ikke selv disse tingene som burde vært en selvfølge, men mange av disse er jo oppriktig opptatt av at hunden skal ha det bra og endrer mening om ting når de bare blir oppmerksom på det, og det er ihvertfall et steg i rett retning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menes det at man skal gå tur med hunden 3 ganger om dagen, eller at den bare skal ha mulighet til å f.eks luftes i hagen 3 ganger om dagen?

Veldig bra med definisjon av reglene :D, håper bare de klarer å håndheve de da. Det er jo der problemet ligger. De fleste fornuftige folk vet hva som ikke er riktig, men de gjør det uansett, fordi de ikke blir straffet. Kan jo sammenlikne det med å kjøre for fort, det er ikke lov, men man gjør det jo uansett, fordi det ikke er noen sannsynlighet for å bli tatt på det tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe hokus pokus - se over hit til Sverige hvor liknende retningslinjer for loven står. Det er ikke noe revolusjon, for idioter de bryr seg ikke og dyreplageri er jo ikke noe som avdekkes som kongefamilien i se&hør. Så som tabris er inne på, dette er mest for å ha flere holdepunkter når man først HAR en graverende sak. Men de kan like gjerne skje, hu gærne dama med ovtcharka flytta jo bare til sverige og fortsatte her, usikker på hvor hun er nå - men... Det er ikke sånn at politiet/inspektører kommer hjem og sjekker om du har bikkja i bur eller ikke, med mindre det framligger skjellig årsak til å undersøke huset ditt. Og man kan akkurat like mye som før ha hunden sin i bur ved sykdom, ha hunden i bur i midlertidige perioder og så videre. Det er so many shades of grey...

I Sverige skal du vel faktisk søke jordbruksverket for å få bruke bur i forbindelse med sykdom osv. Men nei, det sjekkes i liten grad. I hvertfall hos ikke-oppdrettere. Så selv om Svensker generelt har et mye bedre forhold til burbruk enn Normenn, så brukes bur fortsatt. I de miljøer det er vanlig, brukes og anbefales det som før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har sagt at de er for å ha noen dyr i bur i denne diskusjonen hvertfall.

Forøvrig plager dette utsagnet meg litt, det skal være lov å reagere på at noe ikke er riktig i verden, uten å samtidig måtte snakke om alle andre ting som ikke er riktig, ellers vil all kritikk alltid bli forstummet.

Jeg påsto ikke at noen har sakt at de er i for dyr i bur. Jeg mener at pelsdyroppdrett er langt verre en at en hund står i bur imens eier er på jobb. (Ikke missforstå meg, jeg er ikke for hunder eller dyr generelt i bur) Synest vi burde gi mer fokus til de som står på i kampen mot pelsindustrien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige skal du vel faktisk søke jordbruksverket for å få bruke bur i forbindelse med sykdom osv. Men nei, det sjekkes i liten grad. I hvertfall hos ikke-oppdrettere. Så selv om Svensker generelt har et mye bedre forhold til burbruk enn Normenn, så brukes bur fortsatt. I de miljøer det er vanlig, brukes og anbefales det som før...

Har ikke merket noen holdningsforskjeller siden jeg flyttet hit, og det er en høyst unødvendig byråkratisering å skulle SØKE en offentlig sted om "tillatelse til å bruke bur". Snakk om å gjøre hundeiere helt infantile idioter som ikke klarer å vurdere sitt eget dyrs velbefinnende godt nok selv. Unødvendig bruk av arbeidstid hos jordbruksverket som kunne vært gjort på andre måter, og jeg vil tro det er uhyre sjeldent at dette faktisk gjøres. Jeg vil tro jordbruksverket er helt enig i at det er en overbyråkratisering. Som alltid: det påvirker ikke de som gjør det på gal måte, kun de som gjør det på rett måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med pels-dyrene? Synes det er rart hvordan vi kan godta det de gjennomgår, men kritisere de som har hunden i bur ? Jeg er ikke for noen av delene, så ikke missforstå meg der.

Det er mulig å ha opptil mange tanker i hodet på en gang, vet du :).

I DENNE tråden er det Mattilsynets nye regler og presiseringer som diskuteres, så kan man diskutere pelsyroppdrett og de forholdene de lever under i en annen tråd kanskje. Jeg tror vel de fleste her er i mot pelsdyroppdrett, men det er altså ikke det som diskuteres i akkurat denne tråden.

Når det er sagt så er jeg veldig uenig (kanskje ikke overraskende) i at enkelte hunders liv og bevegelsesfrihet ikke begrenses av en ekstrem utstillingspels. En nybadet og nyklippet puddel, puli eller komondor får kanskje ikke løpe 5 timer i høstskogen like ofte som en elghund, men om man mener dette er god dyrevelferd eller ei kommer jo helt an på hvilke forutsetninger en selv har. Jeg mener ikke det, men jeg er åpen for at andre mener noe annet og bruker hele vinteren på å la slike hunder løpe løse og nyte livet i sølete omgivelser. I tillegg så er ekstrem pels (collie, sheltie, aussie med flere) beviselig skadelig for hunders helse og det fører med seg en rekke hudsykdommer, men hvis man nå en gang skal sammenligne det med pelsdyroppdrett blir det noe feil utgangspunkt/forskjellige vurderingskriterier. Men det er da lov å ha flere tanker i hodet på en gang.

Jeg har jo et par slike overpelsa stakkarer, og jeg tenker at det er klart de må få utfoldet seg og løpe i skauen og kose seg de som andre hunder, MEN det fordrer jo også at jeg som eier dermed tar den ekstrajobben det er å stelle pelsen til hundene etterpå. Jeg er jo heldig - jeg har ikke noe liv - så jeg har jo tid til det :lol:. Men ja - det krever en del ekstra jobb med pelshunder. Dog har jeg aldri opplevd hudproblemer eller andre ting på mine hunder, men de har jo heller ikke den tette pelsen som en del andre hunder har - den er bare j...vlig lang liksom.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tante hadde før oppdrett av skotsk terrier. Hennes skotter fikk aldri det lange skjørtet som de skulle ha, fordi hun lot dem løpe løs i skogen hver dag. Det er ganske ironisk at en rottejeger nå premieres med utseende den aldri hadde klart å opparbeide seg hadde den fått være rottejeger.

De to gangene jeg har stilt ut Ozu så har han måtte gå i bånd på steder uten mye skitt og søle de dagene mellom bading og utstilling. Vi prater to ganger i hele hans liv, og kanskje en gang eller to til i fremtiden om jeg gidder. Det tror jeg han overlever. Men synes ordentlig synd på utstillingshunder som ikke får løpe og bli skitne fordi de skal ha flott pels på utstilling hver helg.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dette vil for mange raser utelukke bruk av «standard kjøpebur». Bruk av lukkede bur legger store begrensninger på hundens bevegelsesmuligheter og er dermed ikke egnet som primæroppholdssted."

Dette er vell til for å luke ut de som bruker bur ufornuftig, altså at hundens størstedel av sitt liv oppholder seg i bur, noe jeg ikke har sett stor tendens til i min ferdsel i hundeverdenen. Små kompostgrinder, derimot.

Jeg kommer fortsatt til å bruke bur på fremtidige valper/unghunder om det er nødvendig, jeg har store nok bur til at de kan stå, gå, snurre, strekke, skifte underlag og ha vann tilgjengelig, men det kommer jo slett ikke til å bli hundens primæroppholdssted. Jeg syntes enkelte er alt for sneversynt når det kommer til andres bruk av bur, for om du har et bur på stua så er ikke det det samme som at det brukes hver dag og flere timer for dag :)

Syntes det er flott at det kommer flere spesifiserte regler! Selv om flere av dem burde være ganske så åpenlyst :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hun mener pelsdyroppdrett :ahappy:

Når det er sagt så er jeg veldig uenig (kanskje ikke overraskende) i at enkelte hunders liv og bevegelsesfrihet ikke begrenses av en ekstrem utstillingspels. En nybadet og nyklippet puddel, puli eller komondor får kanskje ikke løpe 5 timer i høstskogen like ofte som en elghund, men om man mener dette er god dyrevelferd eller ei kommer jo helt an på hvilke forutsetninger en selv har. Jeg mener ikke det, men jeg er åpen for at andre mener noe annet og bruker hele vinteren på å la slike hunder løpe løse og nyte livet i sølete omgivelser. I tillegg så er ekstrem pels (collie, sheltie, aussie med flere) beviselig skadelig for hunders helse og det fører med seg en rekke hudsykdommer, men hvis man nå en gang skal sammenligne det med pelsdyroppdrett blir det noe feil utgangspunkt/forskjellige vurderingskriterier. Men det er da lov å ha flere tanker i hodet på en gang.

Mitt håp er at absolutt alle hundeeiere skal lære seg mer om dyr, dyrs behov og dyrs mentalitet og adferd, og ikke minst hva vi kan gjøre for å ha disse elskverdige vesenene i en verden som krever mer og mer av dem. Dyr må nå en gang få lov til å være dyr, av og til er det kanskje vi som må innrette oss mer.

Jeg tror faktisk ikke det er et utbredt problem jeg.

En ting er at min puli ( som for øyeblikket er i verste alder pelsmessig ) får rase rundt i skogen slik at jeg må nappe kvister ut av pelsen etterpå, men jeg er medlem av Happy Global Pulitails på FB ( Veldig aktiv gruppe) og der ser vi flere ganger daglig hunder som raser rundt i gjørme og skog...

Man bruker overall eller tar pelsstell-jobben.

Ev klipper de kortere..

Er det sånn hos de fleste Puli-eiere så er det nok sånn hos de fleste puddeleiere etc også tenker jeg..

Edit: hudproblemer er omtrent ikke-eksisterende hos snorraser selvfølgelig, om det er et problem hos andre raser med mye pels :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med bur var noe diffust da... Det er ikke lov å bruke som primæroppholdssted står det. dermed er det muligens fortsatt lov, dersom det er stort nok, å bruke det om natta eller når man er på jobb, for de som gjør det... Så lenge det ikke er der hunden oppholder seg størstedelen av tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er flott at mattilsynet har fokus på dette og at disse nye kravene er kommet. Selv om det er umulig å følge opp at alle hunde og katteeiere i Norge følger disse, så har mattilsynet et lovverk å slå i bordet med og bruke til de som ikke tar seg godt nok av dyrene sine. Det sender også et kraftig signal (mener jeg) om at det ikke er greit å ha bikkja i bur 18 timer i døgnet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men synes ordentlig synd på utstillingshunder som ikke får løpe og bli skitne fordi de skal ha flott pels på utstilling hver helg.

Tror du ikke de får løpe og bli skitne mellom helgene? Jeg tenker at det å faktisk dra på utstilling med bikkja kan få eieren til å gjøre en liten ekstra innsats mht stellet av hunden, jeg. Det er ikke utstillingshundene som kommer til hundefrisøren helt nedtovet og fæle og med sår i huden som følge av dårlig stelt pels :).

"Dette vil for mange raser utelukke bruk av «standard kjøpebur». Bruk av lukkede bur legger store begrensninger på hundens bevegelsesmuligheter og er dermed ikke egnet som primæroppholdssted."

Dette er vell til for å luke ut de som bruker bur ufornuftig, altså at hundens størstedel av sitt liv oppholder seg i bur, noe jeg ikke har sett stor tendens til i min ferdsel i hundeverdenen. Små kompostgrinder, derimot.

Jeg kommer fortsatt til å bruke bur på fremtidige valper/unghunder om det er nødvendig, jeg har store nok bur til at de kan stå, gå, snurre, strekke, skifte underlag og ha vann tilgjengelig, men det kommer jo slett ikke til å bli hundens primæroppholdssted. Jeg syntes enkelte er alt for sneversynt når det kommer til andres bruk av bur, for om du har et bur på stua så er ikke det det samme som at det brukes hver dag og flere timer for dag :)

Syntes det er flott at det kommer flere spesifiserte regler! Selv om flere av dem burde være ganske så åpenlyst :)

Jeg har vært borti veldig mange aktive hundefolk, jeg, som uten blygsel legger ut om bikkja som er i bur både om natta og på dagtid når de er borte på jobb. Det er overraskende mange, faktisk.

Jeg tror faktisk ikke det er et utbredt problem jeg.

En ting er at min puli ( som for øyeblikket er i verste alder pelsmessig ) får rase rundt i skogen slik at jeg må nappe kvister ut av pelsen etterpå, men jeg er medlem av Happy Global Pulitails på FB ( Veldig aktiv gruppe) og der ser vi flere ganger daglig hunder som raser rundt i gjørme og skog...

Ja, jeg kom til å tenke på det, jeg også... Jeg ser veldig mange briarder-i-gjørme-bilder på FB for tida :lol:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dette vil for mange raser utelukke bruk av «standard kjøpebur». Bruk av lukkede bur legger store begrensninger på hundens bevegelsesmuligheter og er dermed ikke egnet som primæroppholdssted."

Dette er vell til for å luke ut de som bruker bur ufornuftig, altså at hundens størstedel av sitt liv oppholder seg i bur, noe jeg ikke har sett stor tendens til i min ferdsel i hundeverdenen. Små kompostgrinder, derimot.

Jeg kommer fortsatt til å bruke bur på fremtidige valper/unghunder om det er nødvendig, jeg har store nok bur til at de kan stå, gå, snurre, strekke, skifte underlag og ha vann tilgjengelig, men det kommer jo slett ikke til å bli hundens primæroppholdssted. Jeg syntes enkelte er alt for sneversynt når det kommer til andres bruk av bur, for om du har et bur på stua så er ikke det det samme som at det brukes hver dag og flere timer for dag :)

Syntes det er flott at det kommer flere spesifiserte regler! Selv om flere av dem burde være ganske så åpenlyst :)

Helt enig med deg, både om burbruk og det du skriver i din siste setning :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...