Gå til innhold
Hundesonen.no

Mattilsynet med nye krav til hunde- og katteeiere


Aslan
 Share

Recommended Posts

Min tante hadde før oppdrett av skotsk terrier. Hennes skotter fikk aldri det lange skjørtet som de skulle ha, fordi hun lot dem løpe løs i skogen hver dag. Det er ganske ironisk at en rottejeger nå premieres med utseende den aldri hadde klart å opparbeide seg hadde den fått være rottejeger.

De to gangene jeg har stilt ut Ozu så har han måtte gå i bånd på steder uten mye skitt og søle de dagene mellom bading og utstilling. Vi prater to ganger i hele hans liv, og kanskje en gang eller to til i fremtiden om jeg gidder. Det tror jeg han overlever. Men synes ordentlig synd på utstillingshunder som ikke får løpe og bli skitne fordi de skal ha flott pels på utstilling hver helg.

Beardiser (i alle fall noen individer) får for lang pels hvis de ikke får slite litt på den i skog og mark. Dommere trekker faktisk for det. Og det er ikke lett å omgå dette med å klippe, det trekkes det også for.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 110
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

http://www.vg.no/forbruker/dyrene/naa-er-det-forbudt-aa-loefte-katten-etter-nakkeskinnet/a/23340616/ Vi hundeeiere må blant annet forholde oss til: Norske hundeholdere må sørge for at hunde

Jepp, merker jeg blir frustrert. Man bryter ikke anbefalingene om man går to to-timers turer en dag liksom, det er ikke slike ting dette handler om overhodet Jeg forstår ikke hvordan det går an å i

Så da viser det seg at vi "Anti-bur-tantene" ikke er helt på jordet allikevel da.

Beardiser (i alle fall noen individer) får for lang pels hvis de ikke får slite litt på den i skog og mark. Dommere trekker faktisk for det. Og det er ikke lett å omgå dette med å klippe, det trekkes det også for.

Det skulle vært flere raser som hadde det sånn!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Og jeg har sannsynligvis hatt det største skrapet man kan ha innen belger...

sov godt under bordet eller i sofaen han til tross for at han var skuddredd, gulvredd, mørkeredd etc etc..

Jeg har hatt hunder i alle størrelser og former, INGEN av de har hatt behov for bur, INGEN av de har vært destruktive eller blitt stresset av å få bevege seg fritt.

Er det slik at Norske hunder må ha bur for å slappe av så fortsetter jeg å kjøpe fra Sverige.

Du kan få kjøpe snuser fra meg :lol:

Jeg er veldig glad dette har kommet, selv om det blir en del diskusjoner av det. Burdiskusjonen går i dvergschnauzerforumet as we speak, fullt av usakligheter og mange som vet bedre enn Mattilsynet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra! Men noe...Simpelt?


Hva er riktig foring? Betyr det at butikkfor som er stappfult med salt er feil? Betyr det at kun råfor er det riktige? at tørrfor er akseptablet/uakseptabelt? Det har jo blitt diskutert med stor uenighet i åresvis.

Når det gjelder sosialiseringen så føler jeg det blir litt...enkelt? Altså alle hunder er forskjellige, Min hund EIER ikke sosiale antenner ovenfor andre hannhunder som er større enn ham selv. Jeg tok til meg han for å gi han ett stabilt hjem, Han ble aldri sosialisert, Så derfor er det brudd på den nye loven?

Skal det faktum at mange raser tåler provokasjon fra andre hunder dårlig bare pakkes inn i denne simple loven? Helt enig i at disse rasene er det enda viktigere med sosialisering, Men det forandrer ikke det faktum at det instinktet ligger der og hos enkelte individer vil det være ett problem selv med sosialisering.


Det er absolutt ett steg i riktig retning, Men hvem skal kunne overholde og bedømme ett så stort antall av mennesker og saker? Mattilsynet veit vi alle ikke har kapasitet, Og vi veit også at de fleste veterinærer besitter begrenset kunnskap rundt foring av hund... Hvem skal bestemme rett og galt? Alt for mange av lovene mangler dybde og legger den opp til personlige meninger... Alle har forskjellige meninger.. Jeg mener flere har dårlig hundehold men som i andre sine øyne har bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dette vil for mange raser utelukke bruk av «standard kjøpebur». Bruk av lukkede bur legger store begrensninger på hundens bevegelsesmuligheter og er dermed ikke egnet som primæroppholdssted."

Dette er vell til for å luke ut de som bruker bur ufornuftig, altså at hundens størstedel av sitt liv oppholder seg i bur, noe jeg ikke har sett stor tendens til i min ferdsel i hundeverdenen. Små kompostgrinder, derimot.

Jeg kommer fortsatt til å bruke bur på fremtidige valper/unghunder om det er nødvendig, jeg har store nok bur til at de kan stå, gå, snurre, strekke, skifte underlag og ha vann tilgjengelig, men det kommer jo slett ikke til å bli hundens primæroppholdssted. Jeg syntes enkelte er alt for sneversynt når det kommer til andres bruk av bur, for om du har et bur på stua så er ikke det det samme som at det brukes hver dag og flere timer for dag :)

Syntes det er flott at det kommer flere spesifiserte regler! Selv om flere av dem burde være ganske så åpenlyst :)

Helt helt enig. Kunne ikke falt meg inn at midlertidig burbruk for hundens beste faller under lovteksten uansett, det er jo snakk om et helt hundeliv og primært oppholdsted. Ergo anser jeg det som uproblematisk å bruke bur midlertidig ved sykdom eller de verste valpestriene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I brosjyren så står dette spesifkt at "små trange bur" ikke er egnet som oppholdssted over tid, for eksempel om natten eller mens man er på jobb. Det er jo defineret som "fornuftig" burbruk av mange, så da er vi ganske mange som har et grep elller to å ta. Inkludert oss faktisk, for vi bruker bur ved det vi anser som "behov" og de burene som er å få kjøpt er ikke store nok til å i møtekomme anbefalingene fra MT.

Så nå kjenner jeg at jeg er litt spent på om det vil bli mindre bursalg eller om det kommer større bur på markedet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser reaksjoner på reglene rundt om kring. Bl.annet dette vedrørende burbruk og størrelse på burene.

Er det slik at enkelte raser (belgere) stresser for mye dersom de har for stor plass?

Jeg lurer veldig på hvor all denne stressingen med stor plass kommer fra, jeg. Har aldri hørt om eller sett problemet før på internett. Og da er vel uansett bur ikke en løsning, det er vel bare å feie problemet under teppet.

Jeg har ikke akkurat erfaring med stress, men ihvertfall hunder som ikke faller til ro, som dermed må bli begrenset med mindre plass. Jeg hørte senest om en valp i dag som var våken fra morgen til kveld om den ikke ble puttet i bur for å sove. Den ble ekstremt overtrøtt og bare beit hele tiden. Etterhvert som den ble eldre klarte den tilslutt å falle til ro på egenhånd, men som valp gikk det ikke. Mamma sin hund var også slik, hun bare valset rundt inne konstant som valp eller lekte, hele dagen. Hun ble puttet inn på et mindre rom alene, og der klarte hun å sove. Ingen av disse var belgere da.

Veldig bra at det er kommet litt rammer rundt dyrehold :) Selv om det kanskje ikke er noe som blir fulgt opp på noen måte, så skremmer det kanskje noen fra å prøve seg på å behandle dyr dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også det er bra at det kommer noen rammer, selv om et par av dem er litt firkanta.


"Bur kan m.a.o. brukes til å transportere dyret fra A til B, men ikke for oppstalling over tid mens bilen står i ro, f.eks. mens eier er på jobb."

Jeg har som regel hundene mine med i bil, men det er det jo ikke lov til lenger... Litt idiotisk, når det helt klart er det beste for dem.

Har også en hund med separasjonsangst, som er trygg i bil. Dersom hun må være alene lenge ligger hun derfor i bil... Må vel omplassere henne jeg da? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke akkurat erfaring med stress, men ihvertfall hunder som ikke faller til ro, som dermed må bli begrenset med mindre plass. Jeg hørte senest om en valp i dag som var våken fra morgen til kveld om den ikke ble puttet i bur for å sove. Den ble ekstremt overtrøtt og bare beit hele tiden. Etterhvert som den ble eldre klarte den tilslutt å falle til ro på egenhånd, men som valp gikk det ikke. Mamma sin hund var også slik, hun bare valset rundt inne konstant som valp eller lekte, hele dagen. Hun ble puttet inn på et mindre rom alene, og der klarte hun å sove. Ingen av disse var belgere da.

Veldig bra at det er kommet litt rammer rundt dyrehold :) Selv om det kanskje ikke er noe som blir fulgt opp på noen måte, så skremmer det kanskje noen fra å prøve seg på å behandle dyr dårlig.

Mio var slik som valp, at han ville inn i buret når det var leggetid. Det var der han slo seg til ro for natta. Men, døra var nå åpen. Det hendte at jeg lukket døra et par ganger som han ikke klarte roe seg selv. Jeg bruker gjerne bur for å "tvinge" valper til å koble av om de er alt for høyt oppe og jeg ikke får de ned på annen måte. . Jeg har også hatt et par hunder som ikke har klart å koble av andre steder enn i buret, men igjen, da har døren vært åpen (eller fjernet). Mio sluttet med buret da han var rundt 3,5 mnd gammel. Da fant han ut at senga mi var et bedre sted å campe for natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser reaksjoner på reglene rundt om kring. Bl.annet dette vedrørende burbruk og størrelse på burene.

Er det slik at enkelte raser (belgere) stresser for mye dersom de har for stor plass?

Nei.

Og jeg har sannsynligvis hatt det største skrapet man kan ha innen belger...

sov godt under bordet eller i sofaen han til tross for at han var skuddredd, gulvredd, mørkeredd etc etc..

Jeg har hatt hunder i alle størrelser og former, INGEN av de har hatt behov for bur, INGEN av de har vært destruktive eller blitt stresset av å få bevege seg fritt.

Vel, jeg har en belger som tasser rundt. Hun virker ikke stressa, men det er litt vanskelig å finne et sted å sove - og det er, av en eller annen grunn, kun om natta. Tidligere var hun på et eget rom, på ca 10 kvadrat, som var stengt av med en grind. Men da vi solgte huset, skrudde vi ned grinda og Supra fikk fritt leide til hele huset. Greit om dagen, men ikke om natta :icon_confused: Så nå setter vi en plate i døråpningen når vi går å legger oss, og Supra snorksover på rommet sitt igjen. (Ja, hun er rar :P )

Må kanskje presissere at ingen av de andre belgerne jeg har hatt har vært sånn.

Ble litt OT dette, men det var bare for å gi eksempel på at noen hunder kanskje syns de må passe på hele huset når de er alene. Da kan det være greit og gi dem et avgrenset område, men ALDRI bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser reaksjoner på reglene rundt om kring. Bl.annet dette vedrørende burbruk og størrelse på burene.

Er det slik at enkelte raser (belgere) stresser for mye dersom de har for stor plass?

Noen blir for opptatt med å passe på og finenr ikke roen men tror ikke det er raseavhengig tror helelr det er individ avhengig. Og så klart hva vi legger opp til

Jeg lurer veldig på hvor all denne stressingen med stor plass kommer fra, jeg. Har aldri hørt om eller sett problemet før på internett. Og da er vel uansett bur ikke en løsning, det er vel bare å feie problemet under teppet.

Uansett trenger man ikke bur, det er fullt mulig å stenge av deler av huset og gi hunden tilgang til et rom, et halvt rom el. lign.

Her var er det ikke mulig å bruke et rom som skal holde på varmen og være stripset for alt 1,5 meter opp på veggene. Så vi har nok måtte bruke bur. Ungdomstid, nysgjerrig og skulle passe på huset i sammenheng med en betennelse i kroppen som jeg brukte alt for lang tid på å finne at noe var galt og det tok ca 5 vetrinærer å finne så måte vi bruke bur. Nå ser det ut til at bur bruken Avtar eller det gjør den jo for jeg er arbeidsøker men buret blir nok stående som soveplass på kjøkkenet og til det kjekkeste av alt veldig fint å sette matvarene oppå buret for da er dem ikke Niri sitt. Settes posene på gulvet så så stjeles det mat for da er det hans. Er i grunnen kjekt å minne meg på sanne bur diskusjoner for jeg vedlikeholder ikke det at han skal være hjemme alene. Tar han da atid med meg. Noe so for meg er normalt men greit å kunne holde tingene vedlike i tilfelle jeg får jobb for da må han jo og de korte turene ut kan jeg jo gjøre uten buret. Kjede seg komm først etter en tid men da får han jo litt annet minne enn å kjede seg.

Beardiser (i alle fall noen individer) får for lang pels hvis de ikke får slite litt på den i skog og mark. Dommere trekker faktisk for det. Og det er ikke lett å omgå dette med å klippe, det trekkes det også for.

Det likte jeg å høre. For desverre er det ikke alel med pelshunder som tar jobben men ungår skogen

Jeg syns også det er bra at det kommer noen rammer, selv om et par av dem er litt firkanta.

"Bur kan m.a.o. brukes til å transportere dyret fra A til B, men ikke for oppstalling over tid mens bilen står i ro, f.eks. mens eier er på jobb."

Jeg har som regel hundene mine med i bil, men det er det jo ikke lov til lenger... Litt idiotisk, når det helt klart er det beste for dem.

Har også en hund med separasjonsangst, som er trygg i bil. Dersom hun må være alene lenge ligger hun derfor i bil... Må vel omplassere henne jeg da? :P

Tror regelverket er til for å kunne gi folk en rekasjon i forhold til helheten. Altaå hunden din som har det godt med å være med ville hatt det mye værre med å ha hele huset til disp. Det tror jeg dem ikke vil reagere på men hadde du hatt hunden i bilen det hadde vært 25 minus ute og hunden lå uten tilgang på varme så har dem da fått ting som gjør at dem kan reagere mot hundeeier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også det er bra at det kommer noen rammer, selv om et par av dem er litt firkanta.

"Bur kan m.a.o. brukes til å transportere dyret fra A til B, men ikke for oppstalling over tid mens bilen står i ro, f.eks. mens eier er på jobb."

Jeg har som regel hundene mine med i bil, men det er det jo ikke lov til lenger... Litt idiotisk, når det helt klart er det beste for dem.

Har også en hund med separasjonsangst, som er trygg i bil. Dersom hun må være alene lenge ligger hun derfor i bil... Må vel omplassere henne jeg da? :P

Tenker også litt på denne. Om det er så firkanta, kan jeg ikke ha hunden med i bil de to ukene samboer er i offshore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fortsatt bare en veiledning, det er ingen som kommer å tar fra dere hunden fordi dere har den i bilen en arbeidsdag liksom...

Vi "bryter" også disse veiledningene iom at katten vår ikke er vaksinert eller får særlig menneskelig kontakt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den ene siden er det bra med regler, fordi det tvinger en del til å måtte tenke gjennom hvordan de faktisk håndterer dyrene sine. På den andre siden er det slik at der må være rom for skjønnsmessige vurderinger. Fordi dyr er individer som også er ulike. Og hjemmene de bor i er ulike. Og gode dyre-eiere kjenner dyrene sine best og tar de hensyn som trengs.
Det største problemer vil likevel forbli at de som virkelig behandler dyrene sine dårlig, neppe bryr seg om regler eller veiledninger, de fortsetter som før okke som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er positivt at det har kommet rettningslinjer/krav - samtidig stiller jeg meg spørrende til hvordan MT har tenkt å gjennomføre inspeksjoner i den grad at dette er noe som faller inn under krav for alle, ikke bare de med flere hunder.

· Frihet fra sult, tørst og feilernæring – Supert!

· Frihet fra unormal kulde og varme – Supert!
· Frihet fra redsel og stress – Supert! – Men hva definerer stress eller redsel?
· Frihet fra skader og sjukdom – Supert!
· Frihet til å utøve normal atferd. – Hva er normal adferd? – MT er opptatt av at vi skal se hvert enkelt individ, er det ikke da naturlig at naturlig adferd er forskjellig fra individ til individ, eller er det kun kløe som er tingen her?

Positive velferdsindikatorer:

- utforsker omgivelsene – Hvilke omgivelser skal utforskes?
- tar initiativ til sosial kontakt – Alle hunder ER ikke sosiale av natur, selv på raser hvor dette står beskrevet i rasestandard. Min eldste hund er et klassisk eksempel på dette – hun hilser, sier hei, også er hun ferdig med fremmede mennesker. – å leke med andre hunder eller med mennesker er under hennes verdighet – hennes kongelige høyhet har null lekelyst – er avlivning rette svaret her?
- avslappet hvile – Mine er somregel avslappet under hvile. Er spendt på hvordan hvile uten den biten ser ut!
- utfører kroppspleie – Eier eller hund? Min yngste vasket seg ikke selv under første løpetid – hva gjør jeg da? (Jeg vasket henne selv da, men er usikker på om det er det vi skal frem til her)
- logring – Det finnes veldig ulike typer logring – med ulike betydninger.
- matlyst – Bikkja mi på 2 år går rett i kverna her, hun har alltid hatt dårlig matlyst , er avlivning eneste alternativ?
- lekelyst – Som skrevet lenger oppe – ikke alle hunder har naturlig lekelyst, jeg betviler at dette skal definere hvor vidt min hund har en positiv hverdag eller ikke. Tvang er ikke lov, å med en lekekasse tilgjengelig på størrelse med en lastebil, lurer jeg på hva jeg skal gjøre for å få henne til å leke….

Negative velferdsindikatorer:

- frykt, negativt stress, angst – Enig!
- endring i normal atferd/ atferdsmessige avvik (stereotypier) – Enig!
- redusert aktivitet og sosial atferd/apati – Enig!
- unormal aggresjon – Enig!
- redusert appetitt/dårlig hold – Enig, samtidig er det mange faktorer som spiller inn. Min mellomste tispe sluttet nesten å spise under løpetiden sin, samtidig som hun fikk en del vann i kroppen. Hvor går jeg herfra? Sterilisering er jo ikke lov om det ikke ligger medisinsk grunnlag for det – og siden dette er naturlige reaksjoner på løpetid, kjenner jeg meg litt rådvill her?!
- redusert kroppspleie/skitten – Burde aldri skje – det ville vært ekkelt å ha hunden i sengen da!
- dehydrert – Enig!
- tover i pelsen – Enig!
- skader – Enig! – Dog kan alle hunder skade seg. At mine ikke har hatt store skader i skogen er for meg et under – de løper i hundre og *******.
- sykdom – Enig!

· manglende oppfølging av sykdom og skade – Supert!

· manglende vaksinasjon – Hva definerer manglende vaksinasjon, hvor ofte skal og MÅ hunden vaksineres? For oss aktive utstillere er dette null problem – vi bare holder oss for øya å drar kortet hos veterinæren, men hvem skal passe på at ”hunden i gata” er tilstrekkelig vaksinert, hvordan blir rutinekontrollen på dette?
· manglende beskyttelse mot vær og vind – Supert!
· manglende eller dårlig tann- og pelsstell – Supert!
· dyreholder etterlater hunden alene mens han reiser bort – Supert, men jeg regner med det er ferier/turer o.l det refereres til her?
· manglende fôring eller feilernæring – Supert!
· å slå, sparke, løfte etter nakkeskinn/pels/hale – Supert!
· for lite oppfølging i forhold til sosialisering og aktivisering – Hva er for lite og hva er for mye? Tar man alle hunder under ett og samme regelverk, eller tas det hensyn til hvert enkelt individ? Om jeg forteller at den ene hunden min krever ”det” for å tilfredstilles, mens den andre krever ”det”, anses det som negativt eller positivt? Forventer man at alle hunder har likt behov innforbi en rase?
· oppstalling på for lite område – Supert!

Dyreholder skal bl.a. ha kunnskap og ferdigheter om:

· normal atferd – Jada, hunden skal ha mulighet til å klø seg!
· normal utvikling – Fysisk, psykisk, raseavhengighet? Hva vektlegges?
· atferdsbehov – Som skrevet tidligere, så er dette avhengig av individet, hva som anses normalt kan jo diskuteres i det vie og det breie.
· ernæring og fôrmidler – Skal man kunne innholdsfortegnelsen på fôret man bruker? Hva defineres som god ernæring? I Norge har vi svært få fôr som ikke faller under her… Om jeg som eier av en hund plasserer den bort å sender med fôr, hvorfor er det da nødvendig at dyreholder skal kunne dette?
· omgivelsesmiljø og temperatur – Supert!
· hygiene – Supert!
· dyrets behov for kontakt med mennesker og artsfrender – Vel og bra dette, men jeg ønsker at slike ting skal foregå under kontrollerte forhold, og ser helst ikke at dyreholder slipper bikkja mi løs i hundeparken.
· forebyggende tiltak mot sykdom og skade, tegn på sykdom – Supert!
· vite hva som kan utløse redsel og hva som utgjør faremomenter – Supert!

Kan MT alt om alle raser, deles det ut rasespesifikke detaljer, må de lese noe? Deles dette inn i grupper? I tilfelle må jeg finne ut hva alle andre hunder i gruppe 2 krever. Ønsker de kontoutskrift for å forsikre seg om at vi har penger til veterinær? Med slike krav forventer jeg at MT kan nevne rasespesifikke detaljer om de kommer på inspeksjon altså!

Nå er dette satt veldig på spissen, jeg er selvsagt enig i at dette er ett minumum for god dyrevelferd, men jeg stiller meg undrende til hvordan MT skal opparbeide seg kunnskap om forskjellige raser og eventuelt ta hensyn til dette ved innspeksjoner. Jeg er også spendt på hvor vidt dette er noe som faller på "mannen i gata" eller de som har flere hunder/ oppdrettere. Supert at det er tatt tak i - men det føles innmari firkanta og de går litt i mot seg selv i teksten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bur kan m.a.o. brukes til å transportere dyret fra A til B, men ikke for oppstalling over tid mens bilen står i ro, f.eks. mens eier er på jobb."

Jeg har som regel hundene mine med i bil, men det er det jo ikke lov til lenger... Litt idiotisk, når det helt klart er det beste for dem.

Har også en hund med separasjonsangst, som er trygg i bil. Dersom hun må være alene lenge ligger hun derfor i bil... Må vel omplassere henne jeg da? :P

Ja da må jeg også kvitte meg med bikkjene! Det hender jeg skal avgårde rett etter jobb (f.eks til veterinær eller til et kurs for hund) og da er bikkja med meg på jobb. Vi får ikke ha dem med inn så derfor må de ligge i bilen. Selvsagt får bikkja komme ut og strekke på seg og spise/drikke/tisse jevnlig!

Blir det ulovlig så kommer jeg i alle fall til å bli lovbryter framover...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke bare anbefalinger? Er vel ikke kommet noen lovtekst om bur? Eller har jeg misforstått?

Slik har jeg oppfattet det også - det står ihvertfall ikke noe om endringer av lover/forskrifter på mattilsynet sine sider (ikke som jeg kan se, men nå har jeg ikke leita veldig...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Langhårede hunder må få jevnlig pelsstell for å forhindre toving. Med toving menes klumping
av pelsen. At en hund har tovet pels over tid er ikke forenelig med god dyrevelferd. Sjekk
særlig i overgang buk-bein, bak ører og rundt eventuelt halsbånd. Tover kan føre til stram,
sår, irritert og betent hud, fordi huden ikke får puste. Dette påfører dyret ubehag. "

Jeg ser alle med puli, komondor, og snorpudler må anmelde seg selv :no: I kasjotten med dere!

Trenings- og dressurmidler:

All bruk av utstyr som påfører hunden frykt, skade, smerte eller andre belastninger, som for
eksempel feil eller uvettig bruk av pigghalsbånd eller strupehalsbånd, vil bli vurdert som i 15
strid med dyrevelferdsloven.

Men dette betyr jo at pigghalsbånd er lovlig? :/ Hadde alltid trodd det gikk under samme kategori som strømhalsbånd jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fortsatt bare en veiledning, det er ingen som kommer å tar fra dere hunden fordi dere har den i bilen en arbeidsdag liksom...

Vi "bryter" også disse veiledningene iom at katten vår ikke er vaksinert eller får særlig menneskelig kontakt.

Bra, jeg hadde fått for meg at det var regler i går og ikke bare veileding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...