Gå til innhold
Hundesonen.no

Vinterdekken


Feline
 Share

Recommended Posts

Trenger anbefaling til et godt og varmt vanntett (evt vannavstøtende) vinterdekken. Dyrebutikkene her har så dårlig utvalg, så jeg får verken kjent på kvalitet eller prøvd på hunden... liker egentlig ikke å bestille sånt på nettet :/

Vil ikke ha hel dress, bare vanlig dekken. Den må ha litt høy hals, og dekke godt nedover sidene.

Har sett på Hurtta summit parka, men synes den ser litt tynn ut på bildene? Noen som har den og kan si om den er god og varm nok til en frostig korthåret hund?

Andre dekken dere kan anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://hundsomhobby.no/nettbutikk/hundeutstyr/klaer-og-dekken/hurtta-ultimate-warmer-detail Kjøpte denne nettopp, den dekker ihvertfall godt og burde være god å varm.. Har ikke så frossen hund og har ikke fått testet dekkenet i kulde enda heller, men det virker godt. Passe tykkelse og dekker godt både nedover lår og oppover hals.

Edit: Ellers er jo katahdin dekken godt og varmt med den fordelen at det også dekker magen uten å ha ben og slikt som en dress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.hurtta.com/EN/Products/Warm%20clothing/Ultimate%20warmer/

Denne versjonen varmer i alle fall dvergpinscherne her, så da bør den også holde til en dalmis :)

Vet ikke hvordan den er i forhold til varianten du linket til.

https://hundsomhobby.no/nettbutikk/hundeutstyr/klaer-og-dekken/hurtta-ultimate-warmer-detail Kjøpte denne nettopp, den dekker ihvertfall godt og burde være god å varm.. Har ikke så frossen hund og har ikke fått testet dekkenet i kulde enda heller, men det virker godt. Passe tykkelse og dekker godt både nedover lår og oppover hals.

Edit: Ellers er jo katahdin dekken godt og varmt med den fordelen at det også dekker magen uten å ha ben og slikt som en dress.

Ja ultimate warmer har jeg også sett på, men trodde kanskje at summit parka var en nyere modell av den :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summit parka er en nyere modell av det "vanlige" vinterdekkenet til Hurtta, jeg har dem -de er ganske tynne, jeg bruker de mest mot regn og vind i plussgrader, og gjetter på at dersom det blir flere minusgrader må i alle fall den forfrosne springeren kles mer på... De sitter bra, jeg syns ikke de var kortere enn jeg trodde i forhold til størrelsen, men jeg tror at de sitter bedre på en hund som ikke er veldig smal. Det sitter helt supert på papillonen min. På springeren, som er latterlig smal i kroppen, så henger det og slenger, og jeg syns at det glipper for mye over lårene og i front, det er mye derfor jeg tenker at det hadde fort blitt kaldt om det hadde vært kaldere ute..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har de Hurtta-dekken i alle fall. :) Og salg på den eldste modellen. Jeg vil tro at Outdoors Ultimate er den varmeste modellen, har sett på summit parka i butikken, og den virker ganske tynn.

Ellers kan vel canelana være et godt alternativ? Er ikke å mye som varmer så godt som ull. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frost-jakke til Hurtta.

Når det kommer til snø o.l. syns jeg det er greit å ha lengde på beina og ikke bare ett "åpent" dekken for da legger snøen seg i "bulk" på brystet.

Jeg har heldrakten, (gamle modellen) men den er ikke vannavståtende. Jeg bruker den ved rundt -30 så da er det varme som er viktig og ikke om den er vannavstøtende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente med at jeg syns den virker kortere, er at selv om jeg målte ørti ganger, er den fortsatt litt for kort til at tispa behagelig kan få det festet med strikkene rundt bakbena. Så står man mellom størrelser er det greit å gå for den som er litt større.

(kan nevnes at få ting sitter riktig på frøkna med mindre det er spesiallagd, kroppsfasongen er litt rar)

Som tidligere nevnt, dette er ikke jakka som blir å bli brukt på de kaldeste dagene, men den har fungert veldig fint som foret regnjakke, og jeg vil nok bruke den når det blåser kaldt.

Tror denne vil fungere fint ned til -15 på min hund, så lenge vi er i bevegelse, men hadde ikke satset på at hun hadde holdt varmen ved lengre stopp med denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ultimate warmer, og er ikke spesielt fornøyd. Designet på bryststykket er slik at det samles MYE snø der - ihvertfall på min hund. Fungerer sikkert fint til turer i barfrost eller langs oppkjørte skiløyper, men passer dårlig til fjellturer der man må bevege seg i dypere snø.

Det gjør vell alle "vanlige" dekken? Skal man mye utenfor løypa så bør man ha dress, katahdin e.l. eller noe som sitter veldig tett på hunden så det ikke kommer snø imellom.

Ja ultimate warmer har jeg også sett på, men trodde kanskje at summit parka var en nyere modell av den :icon_confused:

Nei, det tror jeg ikke, tror ultimate warmer er ganske ny selv, og den har ihvertfall litt annen fassong mtp ekstra lengde nedover bena osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør vell alle "vanlige" dekken? Skal man mye utenfor løypa så bør man ha dress, katahdin e.l. eller noe som sitter veldig tett på hunden så det ikke kommer snø imellom.

 

Nei, det tror jeg ikke, tror ultimate warmer er ganske ny selv, og den har ihvertfall litt annen fassong mtp ekstra lengde nedover bena osv.

Ikke i samme grad som ultimate warmer - vi har to andre "vanlige" dekken der snøsamling ikke er et problem. Denne uka har hunden min daglig løpt i løssnø med et billig richo ulldekken helt uten at hun har vært plaget med snøsamling innenfor bryststykket.

Etter at jeg kjøpte det hørte jeg, typisk nok, at andre Tromsø-folk også hadde erfart at ultimate warmer fungerer dårligere enn "normalt" i snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir dobbel post, men håper det er ok? :innocent::flowers:

Jeg fant en butikk på ebay som selger Hurtta utstyr kjempe billig, dersom du går inn på "Hurtta" i menyen så kommer alt hun har i butikken, feks halsbåndene står ikke i menyen, men de kommer frem om du trykker "Hurtta" og ser på sidene som kommer opp, det samme gjelder kobbel.

Dekkene var såpass billig at jeg ville tipse om det, pluss at det er GRATIS frakt (fra hong kong, så frakten kan ta litt tid, men jeg syntes ikke det gjør noe når det er billig frakt og varer) :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Non-stop pro varmedekkenet er tykt og varmer godt virker det som. Blir jo brukt av hundekjørerne. Høy hals, går godt nedover lårene, god mageplate og dekker godt synes jeg. http://www.arivo.no/index.php?route=product/product&product_id=274

om det dekker halen også? (hilsen oss med vannhaleproblematikk :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ultimate warmer holder dvergpinscherne her varme ned til i alle fall -10, og til enda kaldere enn det så sant vi tar på potesokker.. Jeg har ikke brukt det i regn, men snø fungerer det ypperlig til. Aldri opplevd at det har blitt vått igjennom. I -20 bruker vi fleecdress under. Da kan de være ute i ro lenge.

Små hunder blir kaldere raskere enn store, så jeg kan ikke helt skjønne at det ikke skal gi nok isolering til en stor hund, i normale vintertemperaturer. Med mindre hunden er ekstrem var på kulde da :P

Jeg er i alle fall meget, meget fornøyd med det dekkenet. Mye varemere enn den gamle varianten "Winter jacket", dekker mer, og fungerer supert til hunder som bærer halen høyt. :)

om det dekker halen også? (hilsen oss med vannhaleproblematikk :P )

Ser sånn ut:

http://www.arivo.no/index.php?route=product/product&product_id=274

Så vil nok ikke passe til hunder med høyt halefeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.troll-hundefor.no/mobile.aspx?pageid=32939&plid=22796&catId=5010&Product=2053&a=content1 disse har jeg og er svært fornøyd. Det viktigste er at dekkende sitter løst på hunden. Klapper en sammen pelsen til hunden så blir den fortere kald. Luft i pelsen, og luft under dekkende er viktig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ulldekken fra richo, får det hos tropehagen zoo. Ren ull, varmt og godt, og god passform til min dalmatiner :-) Ellers er jeg fornøyd med et dekken jeg har fra dogman, de hadde det på felleskjøpet før iallefall. Billigere enn hurtta, og bedre passform til min hund iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...