Gå til innhold
Hundesonen.no

Thelma - Miniature American Shepherd


MarenT
 Share

Recommended Posts

Først å fremst vil jeg si at jeg veldig gjerne ønsker å komme i kontakt med andre som har MAS eller som vurderer/interesserer seg for rasen her i Norge.

Backyard's Thelma er min øyensten på 3år, Hun er av rasen MAS (Miniature American Shepherd) og av fargen black tri.
Kan vil ikke akkurat si at hun er en miniatyr-hund med sine 37cm og 10kg, mer som en pustende kosebamse kanskje:)
Vi bruker hovedsakelig Thelma til agility, lydighet, spor, gjeting av hest/kyr og noe trekk. Hun er enormt allsidig og tar det meste med god energi å tøff holdning (størrelsen har aldri stoppet henne for å si det slik).
På et av bilene nedenfor er hun med å henter inn to dølahingster som skulle inn i stallen, Denne jobben tok hun på strak pote å gjennomførte med glans:)

Jeg valgte denne rasen da jeg ville ha en tøff og allsidig hund med god motor men allikevel ingen "stress-ball", familie hund var og et viktig moment for meg. Og da jeg ikke ønsker noe stor hund eller noe liten hund var størrelsen og lynnet på MAS'n perfekt for meg:)

post-13911-0-94777300-1415754283.jpg

post-13911-0-86262500-1415754332_thumb.j

post-13911-0-71266200-1415754383_thumb.j

post-13911-0-07762200-1415754446_thumb.j

  • Like 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innmari søt!! Egentlig ganske praktisk - jeg trives veldig godt med hunder på den størrelsen (som en sheltie omtrent?) med gjeterhundtemperament, men synes mange sheltier blir litt veike. Sånn sett er det jo en innmari fin hund for de som ønsker en tøff, førerorientert og aktiv småsak! Vil gjerne ha flere bilder og mer info :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun er ganske tøff slik:) ikke mye som skremmer henne egentlig (dyrlegen er vel det eneste) :)

Hun er ikke importert, hun er en av valpene fra det første norskfødte MAS kullet her i Norge(som er registret).
Mor er tysk importert og far er svensk importert.

Derfor har hun og halen sin, noe jeg er veldig glad for:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trener ennå mye selv i agility, det startet vel egentlig bare som "lek" for hennes del det da jeg er mer innen lydighet men hun syns det er kanon kult og tar ting veldig fort:) Så det blir vel noen "stevner" etter hvert (må bare kurrere min egen "presentasjons angst" først).
Og da blir det i mellom klassen ja:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin hun er :)

Ja, hun er ganske tøff slik:) ikke mye som skremmer henne egentlig (dyrlegen er vel det eneste) :)

Hun er ikke importert, hun er en av valpene fra det første norskfødte MAS kullet her i Norge(som er registret).
Mor er tysk importert og far er svensk importert.

Derfor har hun og halen sin, noe jeg er veldig glad for:)

Er hun registrert i AKC? Trodde ikke man fikk registrere kull født i andre land direkte inn i andre registre? Eller er de registrert en annen plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er registrert i :

AKC(american kennel club) regnr: DN32466604.

ASDM(amerocan stock dog registry) regnr: ASDM-NO-1100004

NAMASCUSA(north american miniature australian shepherd club of the U.S.A) regnr: B11FE5014

Norskfødte kull har fullt mulighet for å registeres, noe jeg synes er et must.

Om jeg ikke tar helt feil så må og foreldre hundene levere øyelysning samt hørseltest og muligens HD røngten til AKC.

Jeg vet at det finnes to oppdrettere av MAS'n i Norge men desverre så registere ikke den ene oppdretteren valpene sine, selv om MAS'n ikke kan NKK registreres enda så syns jeg det er enormt viktig å registre med tanke på innavl å videre avl av rase slik at MAS'n får et god grunnlag i med at det er en relativt ny rase i Norge:)

Vi har selv planer etter hvert å importe en hannhund, om denne er passende til vår egen tispe vil disse valpene uten tvil bli registert med godkjente papirer:)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i utkanten i Oslo med min lille 2,5 årige frøken :) Penny heter hun og er fra Daloro gården i Sverige.

Også reg i AKC. Spesielt viktig å holde styr på genene til nye raser. Håper jo på at rasen blir godkjent her etterhvert.

Ellers har vi ikke gått på mer enn grunnleggende kurs med Penny men har mye gøy på de daglige turene i nærmiljøet, i skogen og ikke minst i hagen.

Penny er en fantastisk familiehund :) Kjenner kun en til av rasen og vil gjerne bli kjent med fler. Kanskje på tide å ordne en norsk MAS treff? Ser på Miniature American Shepherd sin facebookside at det er mye aktivitet i Sverige med MAS treffer etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i utkanten i Oslo med min lille 2,5 årige frøken :) Penny heter hun og er fra Daloro gården i Sverige.

Også reg i AKC. Spesielt viktig å holde styr på genene til nye raser. Håper jo på at rasen blir godkjent her etterhvert.

Ellers har vi ikke gått på mer enn grunnleggende kurs med Penny men har mye gøy på de daglige turene i nærmiljøet, i skogen og ikke minst i hagen.

Penny er en fantastisk familiehund :) Kjenner kun en til av rasen og vil gjerne bli kjent med fler. Kanskje på tide å ordne en norsk MAS treff? Ser på Miniature American Shepherd sin facebookside at det er mye aktivitet i Sverige med MAS treffer etc.

Endelig noen andre med MAS!!!:):)

Daloro kennelen ja, far til min kommer og derfra:)

Ja, fantastiske alt mulig hunder enten det er familehund eller brukshund:)

Du må slenge med noen bilder av henne?:)

Ja vi skulle defentlig hatt et MAS-treff, hadde vært enormt gøy! Ikke minst en norsk MAS klubb!

Ja, svenskene har enormt mye aktivitet, samme med tyskland, nederland og belgia:)

Vi bodde på østlandet før men flyttet tilbake til stavanger i år, så vidt jeg vet så er Thelma.den eneste MAS'n her i området.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig noen andre med MAS!! :):)

Daloro kennelen ja, far til min kommer og derfra:)

Ja, fantastiske alt mulig hunder enten det er familehund eller brukshund:)

Du må slenge med noen bilder av henne? :)

Ja vi skulle defentlig hatt et MAS-treff, hadde vært enormt gøy! Ikke minst en norsk MAS klubb!

Ja, svenskene har enormt mye aktivitet, samme med tyskland, nederland og belgia:)

Vi bodde på østlandet før men flyttet tilbake til stavanger i år, så vidt jeg vet så er Thelma.den eneste MAS'n her i området.

Er du med i facebookgruppen Miniature american shepherd NO? Jeg la ut et spørsmål om det var flere som har lyst til et MAS treff, så får vi se da, om vi får i gang litt aktivitet på MAS fronten :) Begynner å bli en del norske hunder nå, så det hadde vært fint å få litt oversikt.

Skjønte ikke helt hvordan jeg legger med bilde her... Hmfr! :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...