Gå til innhold
Hundesonen.no

Hofterøntgen uten bedøvelse?


Recommended Posts

Er det mulig å ta hofterøntgen uten bedøvelse? Jeg har virkelig ikke noe lyst til å bedøve henne uten annen grunn enn at hun skal ligge stille. Hun ligger helt rolig og avslappet på ryggen hvis hun får ha hodet i fanget mitt, er det mulig å prøve det først tro?

Hvis man må bedøve, varer det lenge og er det veldig stressende for hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan ikke ha hodet i fanget ditt, da det betyr at du i så fall må sitte oppå røntgenbordet. :P

Bedøvelsen settes rett i åra i frambeinet, og hunden blir da normalt slapp og rolig. Den legges så på bordet, snus over på ryggen og får bakbeina strukket ut. Det er den posisjonen som er vanskelig å få til uten at hunden er helt slapp, så det spørs om de gidder å prøve i evigheter med en hund uten bedøvelse når det kunne gått på null komma svisj med litt bedøvelse innabords.

Jeg har røntga to hunder. Den ene tålte bedøvelsen veldig dårlig og kvikna ikke engang til av oppvåkningssprøyta hun fikk etterpå, men det gikk veldig greit å plassere henne riktig under bildetaking. (Det hører med til historien at jeg i ettertid har forstått at denne hunden tåler bedøvelse/narkose dårlig, og er lettere handikappa). Den andre måtte få voldsomme mengder bedøvelse iht vekta, og vi brukte lang tid på å få strukket henne ut, til tross for at jeg satt ved hodet hennes og holdt henne og forsøkte å få henne til å slappe av. Da hun var ferdig, reiste hun seg, hoppa ned av bordet og spankulerte ut.

Hvordan ulike hunder reagerer er forskjellig, men stort sett er ikke dette sett på som veldig stressende for andre enn eier som venter på resultatet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg måtte jo sittet oppå bordet, men det hadde vært helt greit for å slippe en (i mine øyne) unødvendig bedøvelse. Hvorfor må man det for å kunne sende bildene til NKK?

Fordi de har bestemt det :P Det er for at leddene skal "slappe" av og for å kunne legge hunden i korrekt posisjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må man det for å kunne sende bildene til NKK?

Det er vel for å få likhet for alle. Jeg ser for meg at en hund som slapper av kan allikevel holde beina opp og kanskje føre til at det på bildene ser ut som om hoftekula ligger bedre enn den egentlig gjør? Da blir det jo lett å jukse om man har et veldig godt forhold til vetrinæren som tar bildene osv.. (Jeg har ingen vitenskapelig dokumentasjon på dette altså, det er bare mine egne tanker). Derfor: likhet for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, liker ikke når sånt er bestemt uten at det er mulig å prøve engang uten å gå utenom reglene. Bah. Emmy hater at noen styrer med lappene hennes, og det har tatt meg mange måneder å få henne komfortabel med kloklipp. Pelsklipp rundt tærne går fortsatt ikke fordi hun av en eller annen sær grunn friker helt ut. Aldri klippet henne i tåa eller noe altså. Så en sprøyte der vil ødelegge masse av det vi har bygget opp. Slappe av på rygg gjør hun så og si over alt, så vil tro at det er lettere å ta de bildene uten bedøvelse enn å prøve å sette den sprøyta. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at det er langt mer stressende for en hund (spesielt en som ikke liker å bli tatt på labbene) å måtte ligge på rygg med hofter og knær strukket ut rett bak når den er våken. Man strekker bakbenene og holder dem i en spesiell posisjon. Det er ikke bare snakk om å la hunden ligge på rygg. Hunden skal posisjoneres svært nøyaktig og må ligge helt stille for å få gode bilder. Det er også snakk om sikkerhet for dem som utfører bildene. Både med tanke på stressede hunder som kan finne på å bite og med tanke på røntgensikkerhet for de involverte. Det er ikke bra for dyrehelsepersonell å stadig vekk skulle ta røntgenbilder hvor man må stå helt oppi røntgenapparatet pga våken hund.

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, liker ikke når sånt er bestemt uten at det er mulig å prøve engang uten å gå utenom reglene. Bah. Emmy hater at noen styrer med lappene hennes, og det har tatt meg mange måneder å få henne komfortabel med kloklipp. Pelsklipp rundt tærne går fortsatt ikke fordi hun av en eller annen sær grunn friker helt ut. Aldri klippet henne i tåa eller noe altså. Så en sprøyte der vil ødelegge masse av det vi har bygget opp. Slappe av på rygg gjør hun så og si over alt, så vil tro at det er lettere å ta de bildene uten bedøvelse enn å prøve å sette den sprøyta. :(

De hundene eg har røntget har fått en sprøyte med beroligende i rumpa/muskelen, ikke i labben. Hør med veterinæren din hvordan de gjør det.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedøvelse settes i lårmuskelen fordi dette er en av de største musklene. En del veterinærer benytter også propofol (som forbrennes hurtig i kroppen) i individtilpassede mengder etter at den generelle bedøvelsen er gitt. Dette for at leddene skal slappe helt av under fotograferingen, men samtidig for at hunden skal kunne våkne opp relativt fort etterpå. Propofol gis gjennom kateter som vanligvis settes i frambenet på hunden. Jeg tror det vil påføre hunden din mindre stress om den bedøves under røntgen enn om den er våken. Bildene skal være ganske så nøyaktige og skarpe for at ikke NKK skal forkaste dem og kreve nye bilder for diagnostisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å ta hofterøntgen uten bedøvelse? Jeg har virkelig ikke noe lyst til å bedøve henne uten annen grunn enn at hun skal ligge stille. Hun ligger helt rolig og avslappet på ryggen hvis hun får ha hodet i fanget mitt, er det mulig å prøve det først tro?

Hvis man må bedøve, varer det lenge og er det veldig stressende for hunden?

Er det du eller hunden som er redd for bedøvelse tror du? :D

Bedøvelse er helt nødvendig, hundene strekkes på en helt unaturlig måte og dersom hunden er litt stiv og støl etter aktivitet kan det faktisk være vondt. I tillegg skal ledd holdes nede, og man får ikke en hund til å ligge i den posituren med to mennesker over seg med mindre den er mildt hjerneskadet, for å si det pent.

Det er overhodet ikke farlig å sette bedøvelse, og om hunden gjør motstand så er det heller ikke noe problem. Hold i et halsbånd, pust rolig og hør på hva personalet forteller deg. Det er nesten litt søtt å se på når de blir groggy og "halvdritings" før de tar kvelden, men å ta røngten er svært viktig både mtp hundens ve og vel og ikke minst ift avl og avlsstatistikk. Så her må du kanskje jobbe mer med deg selv enn hva hunden må slite med :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flink fikk bedøvelsen i nakken når hun tok HD-bilder, hun merket ikke at hun ble stukket engang. Jeg tror det er mye mer stressende å bli hauset rundt på det bordet og dradd og strukket i uten bedøvelse, sånn egentlig... Selv om jeg og syns det er skummelt med bedøvelse, sånn egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ikke bedøvelse de får, men sedering/beroligende, og de får det i en stor muskel, ikke i labbene. Min merket ikke at veterinæren stakk engang, siden han var opptatt av å snuse :P

Denne er fin å lese: http://web2.nkk.no/filestore/Helse/Rntgenbilder/prosedyrefelles24.9.14.pdf

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for veldig utfyllende svar!

Jeg skal innrømme at jeg er kjemperedd for at hun ikke skal tåle det. Det er ingen grunn til at hun ikke skal det, hun er frisk og fin. Hun er heldigvis ikke skeptisk på den måten at hun biter, hun bare spreller som en gærning når jeg prøver å klippe henne mellom tærne, og vi har brukt mye tid på å få lov til å ta på labbene hennes når vi har saks i hånda. Når vi ikke har saks elsker hun å bli kost på labbene, så hun er bare skeptisk til selve klippingen, tror hun er kilen. :ahappy:

Er nok bare litt redd for lille jenta mi. :)

Bildene må inn til NKK ja, vi har avtale med oppdretter om det, samt at vi gjerne vil vite om vi kan avle på henne. Og ja, fornuften min vet at et valpekull er en myyyyye større påkjenning for henne, men følelsene mine er ikke helt enig. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for veldig utfyllende svar!

Jeg skal innrømme at jeg er kjemperedd for at hun ikke skal tåle det. Det er ingen grunn til at hun ikke skal det, hun er frisk og fin. Hun er heldigvis ikke skeptisk på den måten at hun biter, hun bare spreller som en gærning når jeg prøver å klippe henne mellom tærne, og vi har brukt mye tid på å få lov til å ta på labbene hennes når vi har saks i hånda. Når vi ikke har saks elsker hun å bli kost på labbene, så hun er bare skeptisk til selve klippingen, tror hun er kilen. :ahappy:

Er nok bare litt redd for lille jenta mi. :)

Bildene må inn til NKK ja, vi har avtale med oppdretter om det, samt at vi gjerne vil vite om vi kan avle på henne. Og ja, fornuften min vet at et valpekull er en myyyyye større påkjenning for henne, men følelsene mine er ikke helt enig. :P

Pi fikk sprøyte i nakken og det får de da støtt og stadig til rabies og vanlige vaksiner, det er da ikke traumatiserende for noen :) utnytter også tiden når hun er bedøvd til å klippe klør ol da jeg har samme problematikk som deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt røntgen uten bedøvelse av hund, først og fremst for å sjekke rygg, og at ellers ting så greit ut, ikke for å sende inn til NKK.

Helt uproblematisk med liten hund hvertfall.

Det har jeg også gjort flere ganger uten sedering, men når man skal ta bilder til NKK så skal de ligge i en så nøyaktig stilling som mulig og den stillingen er veldig unaturlig og utstrekt for hunden at selv den snilleste hunden ville prøvd å rykke til seg et bein eller vri seg litt.

Dersom hunden vrir seg bitte litt så må hunden legges i samme possissjon igjen, dette blir mye pirking og det hadde vært mye lettere for den stakkars hunden om den hadde fått en sprøyte i rompa og den fikk sove seg igjennom behandlingen, for ikke å snakke om tidsbesparende for både eier og dyrlegen.

Når man bare skal ta et helt vanlig bilde så er det ikke så nøye med 100% stillinger, men NKK og dyrlegene har rettningslinjer om hvordan et HD bilde skal taes og er ikke bildene dem tar etter disse rettningslinjene så kan ikke NKK godkjenne dem for avlesning.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å hoppe i det. Overhysteriske eiere er vi alle sammen. Jeg HYLgrein når bikkja skulle HDrøntges. Dont ask me why. Var helt uttav meg.

Senere har hunden gått gjennom to større operasjoner med narkose uten at jeg grei . Jeg visste jo man måtte da. Men HD er jo "frivillig" og dermed føles det som en verre byrde. Men det går bra... it's all in your head :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...